Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:01

Jolliegirl schreef:
Weetje Moniek... jij bent gewoon enorm aangevallen daar!
Respect dat je hier nog reageert. ondanks dat mijn mening totaal anders is, heb ik te respecteren wat jij met je paard doet. Het is jouw keus, jouw paard :)

het ging mij idd ook om het LEREN... en een paard kan prima op zijn 6e nog vanalles leren.. of dit nou Z dressuur is, springen, mennen,vd of whatever...

ik vind jullie manier leuk en super je doet wat je denkt te moeten doen met de gedachten het beste voor je paard te hebben.
dat is toch mooi!! :D
verder ach mensen hebben altijd wel iets.ik schaam me niet voor wat ik doe.
en weet zeker dat als je komt kijken dat je nog je eigen mening houd maar ziet dat mijn paard er goed en gelukkig uitziet :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:03

gummie schreef:
Citaat:
Nee, niet hetzelfde. Moet ik je echt gaan uitleggen dat er voor topsport iets meer tijd nodig is om een paardelichaam te ontwikkelen?
Dat is hetzelfde als zeggen dat het leren van hogere wiskunde hetzelfde is als leren dat 1+1 2 is , omdat het allebei leren is. Het niveau wat bereikt moet worden is totaal verschillend en daarmee ook het niveau waarop paarden kunnen leren.
Bij paarden is het net zoals mensen, op jonge leeftijd gemakkelijker om nieuwe dingen aan te leren, nieuwe bewegingspatronen te ontwikkelen en is het lijf soepeler en dus bewerkbaarder.
Lijkt me redelijk logisch dat je dan niet wacht tot je paard oud en stijf is (zie ook de post van de twintigjarige VD'er, het wordt er zelfs genoemd!) voor je hem gaat trainen?

Maar dan redeneer je dus terug vanuit jouw doel: presteren op hoog niveau. En in dit topic is de vraag volgens mij ook een beetje of dat wel zou moeten... Moeten we het niveau niet aanpassen aan wat een paard aan kan, en wat een paard ook aan hoort te kunnen? Nu passen we het trainen van het paard aan, aan wat wij willen bereiken. Ik vind dat de omgekeerde wereld.

Je traint een paard om hem beter en leniger te maken. Als je zo redeneert als jij zou alle gymnastiek op scholen ook gelijk verboden moeten worden, omdat kinderen ook moeten trainen om de spagaat te kunnen. Dus als ze dat niet uit zichzelf kunnen mogen ze er ook niet op oefenen?

Brainless

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:07

@Horsey
Er zijn kinderen waarvan je bij voorbaat al van weet dat ze nooit Nederlandskampioen turnen zullen worden.
Leuk dat ze willen sporten, maar zet je geld er maar niet op..

Moniek

gummie

Citaat:
Je traint een paard om hem beter en leniger te maken. Als je zo redeneert als jij zou alle gymnastiek op scholen ook gelijk verboden moeten worden, omdat kinderen ook moeten trainen om de spagaat te kunnen. Dus als ze dat niet uit zichzelf kunnen mogen ze er ook niet op oefenen?

Nee, dat is niet wat ik bedoel... De discussie gaat over of je een paard al met 2,5 jaar moet inrijden. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor kleine kinderen die fanatiek turnen. Als je die lichaampjes ziet, van 15 jarigen op topniveau, zo plat als een dubbeltje, met een misvormde rug een overstrekte knietjes en op een leeftijd van 25 afgeschreven en overal blessures.... Dat bedoel ik.

Waarom moet je op zo'n jonge leeftijd al beginnen? Het enige motief is in mijn ogen dat het presteren boven welzijn wordt geplaatst. Ik zeg daarmee niet dat turnen, of dressuur rijden, of wat dan ook slecht is. ik zeg alleen dat je er wel op een moment mee moet beginnen dat een lichaam het op langere termijn aan kan. En daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Bovendien had ik het in een eerdere post ook al over zowel fysieke als MENTALE problemen. Het is naast lichamelijke grote inspanning, ook nog eens mentaal zwaar (stressvol)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:10

Brainless schreef:
@Horsey
Er zijn kinderen waarvan je bij voorbaat al van weet dat ze nooit Nederlandskampioen turnen zullen worden.

Ook voor die kinderen is het niet slecht om te sporten, integendeel!

Er wordt hier genoemd dat er schade zou ontstaan bij het aanrijden op driejarige leeftijd.
Toch worden alle dekhengsten bij alle stamboeken op 2,5 tot 3 jarige leeftijd beleerd. Zien jullie die bij bosjes
uitvallen omdat ze zo beschadigd zijn door dit gebruik?
Als dat waar was dan waren er nu toch geen Grand Prix paarden, die paarden zijn allemaal op die leeftijd beleerd!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:12

horseyfries schreef:
Brainless schreef:
@Horsey

Er wordt hier genoemd dat er schade zou ontstaan bij het aanrijden op driejarige leeftijd.
Toch worden alle dekhengsten bij alle stamboeken op 2,5 tot 3 jarige leeftijd beleerd. Zien jullie die bij bosjes
Als dat waar was dan waren er nu toch geen Grand Prix paarden, die paarden zijn allemaal op die leeftijd beleerd!

Ik heb vorig jaar een mooi boek gelezen over het rijden van jonge paarden, de ideale trainingsopbouw, etc. Zal zo even de titel opzoeken. Daarin staat toch echt wat anders! Daarin staat zelfs dat je met een paard jonger dan 6 jaar niet op grote wedstrijden moet verschijnen omdat dat te stresvol is voor zo'n dier. En nee, het is geen geitenwollensokkenboek! ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:14

horseyfries schreef:
Brainless schreef:
@Horsey

dat had ik ook al aangekaart in mijn andere topic.
de meeste hier op bokt zijn helemaal gek van de proef van edward gal met zijn 9 jarige.
dan vraag ik me toch af waarom jullie dan wel voor de prestatie zijn maar dat hij met 2 en half of 3 goed is gereden kan dan niet.
of is het meer kop in het zand steken en dan maar zeggen ach?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:14

gummie schreef:
Citaat:

Nee, dat is niet wat ik bedoel... De discussie gaat over of je een paard al met 2,5 jaar moet inrijden. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor kleine kinderen die fanatiek turnen. Als je die lichaampjes ziet, van 15 jarigen op topniveau, zo plat als een dubbeltje, met een misvormde rug een overstrekte knietjes en op een leeftijd van 25 afgeschreven en overal blessures.... Dat bedoel ik.

Waarom moet je op zo'n jonge leeftijd al beginnen? Het enige motief is in mijn ogen dat het presteren boven welzijn wordt geplaatst. Ik zeg daarmee niet dat turnen, of dressuur rijden, of wat dan ook slecht is. ik zeg alleen dat je er wel op een moment mee moet beginnen dat een lichaam het op langere termijn aan kan. En daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Bovendien had ik het in een eerdere post ook al over zowel fysieke als MENTALE problemen. Het is naast lichamelijke grote inspanning, ook nog eens mentaal zwaar (stressvol)

Dat is het hem nu juist, jij ziet het inrijden als 3 jarige als topsport op het hoogste niveau als je het vergelijkt met de topturnertjes van 15.
Ik zie die beschadigingen niet bij paarden die worden ingereden als 3 jarige, ik denk dat je die zou zien als je probeert met een 3 jarige GrandPrix te rijden, of het nu dressuur of springen is.
Ik begrijp je argument dus wel, maar denk dat jij het werk als driejarige veel te zwaar inschat. Het is in mijn ogen veel gezonder om op jonge leeftijd te beginnen en rustig het paardenlichaam sterker te maken en op te bouwen, omdat hij dan de tijd krijgt om zich te ontwikkelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:16

gummie schreef:
Ik heb vorig jaar een mooi boek gelezen over het rijden van jonge paarden, de ideale trainingsopbouw, etc. Zal zo even de titel opzoeken. Daarin staat toch echt wat anders! Daarin staat zelfs dat je met een paard jonger dan 6 jaar niet op grote wedstrijden moet verschijnen omdat dat te stresvol is voor zo'n dier. En nee, het is geen geitenwollensokkenboek! ;)

Ik ben heel benieuwd!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:16

horseyfries schreef:
Brainless schreef:
@Horsey

Ik heb vorig jaar een mooi boek gelezen over het rijden van jonge paarden, de ideale trainingsopbouw, etc. Zal zo even de titel opzoeken. Daarin staat toch echt wat anders! Daarin staat zelfs dat je met een paard jonger dan 6 jaar niet op grote wedstrijden moet verschijnen omdat dat te stresvol is voor zo'n dier. En nee, het is geen geitenwollensokkenboek! ;)[/quote]

ik moet toch eerlijk zeggen dat daar ook een verschil inzit.
de 3 jarige die ik tegenkom (quarters) zijn toch over het algemeen genomen erg koel en vinden het vinden het wel best.
het verschilt ook per ras en karakter.
ik denk dat je wel moet inzien wat je paard wel of niet kan.
de ene 3 jarige is de andere niet

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:19

Citaat:
Dat is het hem nu juist, jij ziet het inrijden als 3 jarige als topsport op het hoogste niveau als je het vergelijkt met de topturnertjes van 15.
Ik zie die beschadigingen niet bij paarden die worden ingereden als 3 jarige, ik denk dat je die zou zien als je probeert met een 3 jarige GrandPrix te rijden, of het nu dressuur of springen is.
Ik begrijp je argument dus wel, maar denk dat jij het werk als driejarige veel te zwaar inschat. Het is in mijn ogen veel gezonder om op jonge leeftijd te beginnen en rustig het paardenlichaam sterker te maken en op te bouwen, omdat hij dan de tijd krijgt om zich te ontwikkelen.

Hmmm... misschien komt ons verschil in mening inderdaad voort uit het feit dat wij iets anders voor ogen hebben als we naar de training van een 2,5- 3-jarige kijken. Dan vind ik wel dat je gelijk hebt. Ik heb het vooral over de zeer jonge paarden die al volledig overvraagd worden naar mijn idee. Die te vaak en te zwaar moeten trainen. Die in sommige gevallen zelfs ieder weekend 2 proeven moeten rijden. Ik vind namelijk wel dat je een paard kan laten wennen aan de ruiter op jonge leeftijd. Maar vervolgens willen sommigen direct doorstomen naar hoger niveau. Gelukkig is dat enigszins aan banden gelegd door de minimumleeftijd per klase aan te geven.

Eingelijk zijn we het dan wel eens geloof ik :D :o

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:22

Citaat:
de 3 jarige die ik tegenkom (quarters) zijn toch over het algemeen genomen erg koel en vinden het vinden het wel best.

Wat een paard wel of niet kan, kan volgens mij los worden gezien van normale groei- en ontwikkelingspatronen van een paard. Ik vind dat we te veel ebzig zijn met de buitenkant, en te snel roepen dat een paard het wel aan kan omdat ie alles makkelijk oppakt enzo... Maar wat betreft anatomie en biologie (om het zo maar te noemen)... Daar kijken de meesten niet naar. En dat is vaak aan de buitenkant niet te zien!

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:23

iedereen moet zelf maar weten op welke leeftijd ze hun paard/pony in gaan rijden. Deze topic's zijn nutteloze discussies, want ieder heeft een eigen mening en het nut van een discussie is om de ander proberen te overtuigen van jou stelling. Dus het heeft helemaal geen nut om hierover te discusieren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:24

Xadyra schreef:
iedereen moet zelf maar weten op welke leeftijd ze hun paard/pony in gaan rijden. Deze topic's zijn nutteloze discussies, want ieder heeft een eigen mening en het nut van een discussie is om de ander proberen te overtuigen van jou stelling. Dus het heeft helemaal geen nut om hierover te discusieren.

Dan heeft geen enkele discussie nut, en kun je bokt opdoeken :o Je kunt toch ook egwoon met informatie komen om elkaar aan te vullen?

horseyfries

Hé, Gummie en ik zijn het al eens! ;) Wie volgt?

Ben ik nog wel benieuwd naar dat boek Gummie!

Moniek

gummie schreef:
Citaat:

Wat een paard wel of niet kan, kan volgens mij los worden gezien van normale groei- en ontwikkelingspatronen van een paard. Ik vind dat we te veel ebzig zijn met de buitenkant, en te snel roepen dat een paard het wel aan kan omdat ie alles makkelijk oppakt enzo... Maar wat betreft anatomie en biologie (om het zo maar te noemen)... Daar kijken de meesten niet naar. En dat is vaak aan de buitenkant niet te zien!

tja dan blijkt dat je er voor de 3 niet op mag met 3 jaar wel en het liefst nog later.
toch zie ik als het goed gebeurd hier geen kwaad in.
als dat wel zo was,,,dan was er geen topsport in de paardensport.
dan waren een salinero een okidoki een hollywood dun it niet zo oud geworden

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:28

Citaat:
tja dan blijkt dat je er voor de 3 niet op mag met 3 jaar wel en het liefst nog later.

Misschien is het dan nog even goed als ik er duidelijk bij vermeld dat ik topsport ongezond vind voor welk paard of mens dan ook! Ik vind dat dus geen richtlijn... Want dan ga ik andersom redeneren. Ik begin liever bij het begin, dan dat ik topssportpaarden die het goed doorstaan hebben als uitgangspunt (of zelfs als smoes) neem.

Want je moet je denk ik ook afvragen hoeveel paarden voor Salinero en Okidoki het niet hebben gered. Dat zijn dingen die wij niet zien of horen. Maar dat is echt wel een merendeel. Topsportpaarden zijn in mijn ogen uitzonderingen, geen regel. Daarom zijn er ook maar zo weinig van!

horseyfries

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:33

Dat er weinig paarden zijn die de absolute top bereiken is waar. Maar dat het daarom ongezond zou zijn voor de paarden die dat niveau niet bereiken moet je me toch eens uitleggen.
Dus als je als mens sport maar niet het hoogste niveau bereikt, betekent dat dat je ongezond bezig bent??

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:35

gummie schreef:
Citaat:

Misschien is het dan nog even goed als ik er duidelijk bij vermeld dat ik topsport ongezond vind voor welk paard of mens dan ook! Ik vind dat dus geen richtlijn... Want dan ga ik andersom redeneren. Ik begin liever bij het begin, dan dat ik topssportpaarden die het goed doorstaan hebben als uitgangspunt (of zelfs als smoes) neem.

Want je moet je denk ik ook afvragen hoeveel paarden voor Salinero en Okidoki het niet hebben gered. Dat zijn dingen die wij niet zien of horen. Maar dat is echt wel een merendeel. Topsportpaarden zijn in mijn ogen uitzonderingen, geen regel. Daarom zijn er ook maar zo weinig van!

ik denk dat dat de paarden zijn die bij amateurs in handen komen.
een paard waar veel van verwacht word zijn aan de hoge kant als het om de aankoopssom aankomt.
mijn merrie wil ik best eerlijk zeggen koste aan dekgeld al 8000 euro ik heb ze als 2 jarige gekocht dus dan weet je wel dat het hier niet om 3 maar bijna 5 nullen gaat.
denk maar niet dat ik enig risico neem door onbekwaam maar wat te gaan prutsen.
hier zijn mensen mee bezig die weten wat ze doen en hoe .
ja dit kost ook bakken met geld maar dan weet je dat je alles doet met weining risico.
ik denk dat meer paarden van 3 jarige leeftijd door amateurs maar wat aan geprutst worden veel meer risico lopen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:42

horseyfries schreef:
Dat er weinig paarden zijn die de absolute top bereiken is waar. Maar dat het daarom ongezond zou zijn voor de paarden die dat niveau niet bereiken moet je me toch eens uitleggen.
Dus als je als mens sport maar niet het hoogste niveau bereikt, betekent dat dat je ongezond bezig bent??

Het feit dat slechts enkele paarden het topniveau halen en ook daadwerkelijk behouden ligt mijns inziens aan het feit dat topsport ongezond is! Nogmaals dat is mijn mening. Er worden zeer veel paarden gefokt, getraind, etc. Slechts een enkeling haalt het hoogste niveau. Het gros haalt het niet. Ik zeg niet dat het ongezond is voor de paarden die het niet halen: ik zeg dat het uberhaupt ongezond is.
en om de top te behalen moet er optimaal getraind worden en wordt er veel van zo'n dier gevraagd. Nogmaals slechts enkele paarden zijn hiertegen opgewassen... Andere paarden vallen al in een eerder vroeg stadium af.

Als er op de basisschol gymles wordt gegeven, dan wordt dat op een gemiddeld niveau gedaan. Als je echter in het olympisch turnteam wil komen, word je op zeer jonge leeftijd al dubbelgevouwen en uren lang getraind. Als je in het Chinees staatscircus terecht wilt komen, dan moet je tot huilens en bloedens toe uren op je kop staan. Uiteindelijk sta je dan in dat circus, maar op latere leeftijd kan het grootste deel niet meer normaal lopen of staan.

Ik heb het dus over het nievau dat gevraagd en verwacht wordt, en de weg daar naartoe die wordt bewandeld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:43

Het feit dat slechts enkele topniveau halen is logischerwijs omdat het TOP niveau is. Ik zie echter niet alle paarden die dat niveau niet bereiken dood neervallen of allemaal kreupel worden, jij wel? Ik zie ze dagelijks terug op lagere niveaus.

Jij zegt dat we niet horen hoeveel paarden er afvallen. Dat vind ik een vreemde stelling. Als er toch jonge getalenteerde paarden in het begin goed presteren op wedstrijden en ze komen in de picture, dan mis je die toch later als ze opeens niet meer meedoen?

Titel boek?? :D
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 01-10-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:45

Citaat:
ik denk dat dat de paarden zijn die bij amateurs in handen komen.
een paard waar veel van verwacht word zijn aan de hoge kant als het om de aankoopssom aankomt.
mijn merrie wil ik best eerlijk zeggen koste aan dekgeld al 8000 euro ik heb ze als 2 jarige gekocht dus dan weet je wel dat het hier niet om 3 maar bijna 5 nullen gaat.
denk maar niet dat ik enig risico neem door onbekwaam maar wat te gaan prutsen.
hier zijn mensen mee bezig die weten wat ze doen en hoe .
ja dit kost ook bakken met geld maar dan weet je dat je alles doet met weining risico.
ik denk dat meer paarden van 3 jarige leeftijd door amateurs maar wat aan geprutst worden veel meer risico lopen

Dat bevestigt eigenlijk alleen maar wat ik al dacht en vond: namelijk dat slechts weinige paarden het zware werk aankunnen en dat dat ook is terug te zien aan de prijs. Wat ontzettend gaaf trouwens dat je kennelijk zo'n goed dier hebt ;) Ik ben het met je eens dat amateurs een hoop verkloten. Maar dit topic gaat over het op zeer jonge leeftijd inrijden van paarden, en aangezien het gros van de mensen hier amateur is (al denken sommigen algauw dat ze heel wat voorstellen, maar dat terzijde) betekent dat niet veel goeds voor al die paarden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:46

Laat ik het andersom stellen: hoe komt het dan volgens jullie dat slechts weinig paarden het grote werk aankunnen? en dan stel ik voor het gemak even dat ze alemaal door Anky worden gereden... Hoe komt dat dan?

Ps. ik dwaal een beetje af... En ga nu dat boek zoeken :P

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:47

ik zie bij ons in de reining dat het vooral paarden zijn die heel veel konden maar zijn verpest door de MANIER van rijden niet meer kunnen worden geshowed
Dat heeft niks te maken met of het dier het wel of niet kon maar met de manier hoe daarmee is omgegaan.
juist met zulke paarden dien je met respect te behandelen.
dat doe je niet door er alles in te stampen.
dat gebeurd dus bij mensen die voor veel geld een paard kopen en vervolgens zelf alles naar de knoppen helpen