LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:58

Prachtige foto, maar die zal wel te houterig zitten naar de anderen mening?
En dat even met een handje alsof het niks is?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:03

Dit is Otto Lörke een Grootmeester.
Die dit kon zonder Hyperflexie, hij stond bekent als de man met de zakmes.
Hij snee in elke zadelkamer nl de slofteugels door.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:08

FaberSmid schreef:
Kan iemand nog mijn vraag beantwoorden, wat de tekortkomingen zijn van dressuur dat die aangevuld moeten worden met hyperflexi en hoe de ruiters die zo rijden uitgeleerd zijn?

Ik kom ook even binnenvallen... Dressuur is een ding wat van nature al in het paard zit. De mens erop doet verwoede pogingen om dit naar voren te halen. De klassieke ruiter zal zijn paard de tijd gunnen om hem te laten zien, voelen wanneer het toe is aan een volgende stap in de dressuurgala. Hierdoor kan een paard en ook de ruiter alleen maar groeien, sterker worden. Wat uiteindelijk kan leiden tot de perfectie. Het dansende paard die alles als vanzelfsprekend doet en waar het lijkt of er geen ruiter meer aan te pas komt. Dit is voor velen een te lange en confronterende weg. Om dat alles te kunnen omzeilen zijn de o.a. de rollkur "uitgevonden". Tevens is dit de manier voor enkele toch best angstige ruiters om op deze manier het paard volledig onder controle te hebben. Paard kan geen kant meer op.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:46

Professor schreef:
Dit is Otto Lörke een Grootmeester.
Die dit kon zonder Hyperflexie, hij stond bekent als de man met de zakmes.
Hij snee in elke zadelkamer nl de slofteugels door.

Geweldig wat zullen er veel slofteugels gesneuveld zijn. Dan kon deze meneer in deze moderne tijd wel aan dan gang blijven en heel wat messen slijten. Of is het slofteugel gebruik minder, meer, gelijk?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:48

Zammie schreef:
Ik kom ook even binnenvallen... Dressuur is een ding wat van nature al in het paard zit. De mens erop doet verwoede pogingen om dit naar voren te halen. De klassieke ruiter zal zijn paard de tijd gunnen om hem te laten zien, voelen wanneer het toe is aan een volgende stap in de dressuurgala. Hierdoor kan een paard en ook de ruiter alleen maar groeien, sterker worden. Wat uiteindelijk kan leiden tot de perfectie. Het dansende paard die alles als vanzelfsprekend doet en waar het lijkt of er geen ruiter meer aan te pas komt. Dit is voor velen een te lange en confronterende weg. Om dat alles te kunnen omzeilen zijn de o.a. de rollkur "uitgevonden". Tevens is dit de manier voor enkele toch best angstige ruiters om op deze manier het paard volledig onder controle te hebben. Paard kan geen kant meer op.

Bedankt voor uw duidelijke antwoord, weet u wat die ruiters en instructeurs met tekortkomingen van de dressuur bedoelen en die met hyoerflexi aanvullen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:07

Zammie schreef:
FaberSmid schreef:
Kan iemand nog mijn vraag beantwoorden, wat de tekortkomingen zijn van dressuur dat die aangevuld moeten worden met hyperflexi en hoe de ruiters die zo rijden uitgeleerd zijn?

Dus iedereen die niet klassiek rijd geeft zijn paard geen tijd? Of hoe moet ik dit nu opvatten?

cherie78

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:26

Wat is de leeftijd van een paard wat tegenwoordig al in de GP gestart wordt?
En dit terwijl paarden pas "volgroeid" zijn met 8 jaar.

De meeste "Klassiekers" hadden/hebben hun paard pas op GP-niveau boven de 12 jaar (ongeveer).
De Spaanse rijschool rijdt nog op paarden van boven de 20 en die gaan ook nog mee op tournee

De "moderne" dressuurpaarden "genieten" al van hun pensioen vanaf hun 18de?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:35

Totilas is een uitzondering waarvan ik vind dat hij veel te vroeg begonnen is. :n Totilas was veel en veel te jong!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:35

Onder de 10 jaar dacht ik zo, die van meneer Gal is 9?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:37

Die van Gal is idd 9. En dat is een uitzondering. De meeste pas na hun 10e dacht ik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:01

Totilas is vorig jaar al eens GP gstart door dhr Gal.
Hij was dus 8 toen.

Salinero is met zijn 9e gestart in de GP.
Evenzo Matine

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:02

Dat is wel heel erg jong, veel te jong.

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:07

Oe ik onthoud dit topic even, ik ben ook heel benieuwd maar heb nu de tijd niet om al die pagina's door te lezen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:29

@pharagirlke, Je vroeg of iedereen die niet klassiek rijdt de paarden geen tijd gunt... Gelukkig zijn er mensen die zelf ook wel weten, dat een paard tijd nodig heeft om de oefeningen lichamelijk, maar ook geestelijk aan kunnen. Dus die zijn er ongetwijfeld. Maar er is hier in Nederland geen enkele opleiding die aan klassiek doet. Degenen die klassiek rijden, hebben dat van een instructeur/begeleider meegekregen, die eigenlijk altijd (met name Duitsland) hebben geleerd. Je kunt klassiek rijden niet in 4 fases ORUN leren of in 4 jaar Deurne. Bestaat niet! Is een opleiding voor het leven! Van de mensen die ik in mijn latere leven ben tegengekomen die zich instructie noemen, waren de meesten (op 1 na) allemaal van het snelle werk. Dus inderdaad werd er toegestaan, dat er met slof in de les werd gereden. Ik heb me heel vaak verbaasd over de dingen die in de les werden gezegd, om een paard "aan het lopen" te krijgen...
Vorige week ben ik uit verveling eens op mijn oude manege/vereniging geweest om even bij de lessen te kijken. Er was 1 mevrouw die haar paard zo ontzettend vast had van voren en steeds zo ontzettend zat te krijsen richting paard, dat het paard in stap geeneens meer normaal kon lopen. Iets wat je ook bij heel veel GP paarden ziet. Ik heb na afloop dan ook aan haar gevraagd, waarom ze uberhaupt op een paard zat. Lol had ze er duidelijk niet aan! Zal maar niet zeggen wat er allemaal mijn richting uitkwam, maar kan me niets schelen. Paard werd duidelijk ontzettend gekleineerd in zijn hele doen en laten. Zo iemand had ik duidelijk gemaakt, dat er anders gereden zou worden of dat ze kon opstappen. Instructie deed trouwens niets aan haar rijstijl of geschreeuw richting paard. Is de mentaliteit van tegenwoordig. Grote mond, maar werken?!?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:40

FaberSmid schreef:
Zammie schreef:

Bedankt voor uw duidelijke antwoord, weet u wat die ruiters en instructeurs met tekortkomingen van de dressuur bedoelen en die met hyoerflexi aanvullen?

De uitleg van Anky tijdens een clinic maandje terug was: het is om een paard/spieren op te rekken, zoals iedere atleet op topniveau doet. En om ervoor te zorgen, dat een paard op elke gewenste hoogte/diepte te kunnen instellen. Ze deed het trouwens ook nog even voor .... Stond er verbaasd van, dat het paard zonder enig protest zo liet rijden. Is dus in mijn ogen een teken, dat het paard niet in protest durft te komen.
Voor mijn gevoel is het voor de basisrijderij de manier om een paard er ff door te krijgen. Hetzelfde met een slof. Die wordt juist ingezet door ruiters die niet de tijd willen nemen om het paard zo sterk te laten worden, dat het zelf aangeeft klaar te zijn voor een volgende stap richting bijv. verzamelen.
Mensen kopen vandaag een paard en willen binnen 1 jaar Z zijn. Dat GP ruiters nu steeds jongere paarden op dat niveau starten, leidt dat nog meer naar basisruiters, die dat ook willen. Dus gaan het nadoen. Instructie heeft niet de moed (meer) om nee te zeggen. Dus denk dat het stuk respect richting instructie er ook heel veel mee te maken heeft.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:47

FaberSmid schreef:
zipje71 schreef:
en dat bedoel ik nu. In een discussie luister je naar elkaar. Dit kunt en WILT u blijkbaar niet, ik ben er klaar mee!Veel plezier met u verdere leven

U kunt schrijven wat u wil, maar feit blijft dat u met penny schreef en niet ik en dat u dat bleef ontkennen. Maar het is allemaal terug te lezen, het was toch echt uw bericht.

Ja en daar blijf ik ook bij. Een penny loopt ook als een blinde kip achter haar/zijn voorbeeld aan en dat doet u ook. Van enige kritiek kan bij u geen sprake.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:50

FaberSmid schreef:
Prachtige foto, maar die zal wel te houterig zitten naar de anderen mening?
En dat even met een handje alsof het niks is?

Met dat handje ken ik er nog meer. Isabel doet het en Kyra kirklund ook, niet echt bijzonder dus

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:53

[De uitleg van Anky tijdens een clinic maandje terug was: het is om een paard/spieren op te rekken, zoals iedere atleet op topniveau doet. En om ervoor te zorgen, dat een paard op elke gewenste hoogte/diepte te kunnen instellen. Ze deed het trouwens ook nog even voor .... Stond er verbaasd van, dat het paard zonder enig protest zo liet rijden. Is dus in mijn ogen een teken, dat het paard niet in protest durft te komen.
.[/quote]

Ja zo lust ik er ook nog wel een paar. Als het paard in verzet komt is dat een teken aan de wand, maar als hij het niet doet ook? Sorry hoor zo kan je alles wat recht is krom praten.
Ik ben zeker geen fan van rollkur maar wat er hier voor een onzin voorbij komt... sorry

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:53

Ik sluit me bij Zipje aan. Ik heb vooral in de meeleesmodus gezeten omdat ik geen zin heb in sneren. Ik vind het heel jammer dat er ipv een gezonde discussie waarin inderdaad naar elkaar wordt geluisterd. Als je een andere mening hebt ben je gelijk "eigenwijs"....Heren, er leiden meer wegen naar Rome, niet alles hoeft over 1 kam te worden geschoren, of hoeven meningen teworden opgedrongen. Want zo voelt het wel.....

Ik heb recent Anky een van haar leerlingen in een clinic zien lesgeven. Hij kwam binnen met een rollkur. Ik vind dit er niet prettig en erg geforceerd uit zien. Ze heeft hem gecorrigeerd en "gedwongen" met veel lengte in de teugel en het hoofd ontspannen naar beneden los te rijden. Heeft ze meegenomen uit de reiningtraining.....LDR komt hier zeker bij in de buurt en zie ik echt als iets anders dan een rollkur, en dan heb ik het zeker niet over extreme vormen, want daar gaat t niet om.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:10

Een paard hoort door training mooier te worden. Met name de hals, achterhand en het paard dient de buikspieren aan te spannen.
Is dat bij Salinero ook het geval?

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:14

Ik heb een theorie over de Rollkür en eventueel LDR. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Het in de krul rijden van een paard heeft (als het goed gebeurt) zorgt ervoor dat de top-lijn van het paard verlengt waardoor de verzameling verbetert. Zou het kunnen dat wanneer een paard veel op die manier gereden wordt, de top-lijn als het ware uitrekt? Dat je dus je paard steeds meer in de krul moet rijden voor hetzelfde effect? Dan is dus de RollKür op een gegeven moment nodig is om een paard nog in die mate te kunnen verzamelen.

Even voor de duidelijkheid: Dit is geen poging om Rollkür goed te praten ofzo.

Zit er iets in dit idee of het komplete koeienpoep?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:17

Ik kan niets bij bovenstaand verhaal voorstellen .
Er zijn voor mij redenen om niet aan rollkur te beginnen waarvan er één is, dat ik het paard zijn zicht niet wil ontnemen door zijn hoofd tussen de benen te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:46

Zammie schreef:
De uitleg van Anky tijdens een clinic maandje terug was: het is om een paard/spieren op te rekken, zoals iedere atleet op topniveau doet. En om ervoor te zorgen, dat een paard op elke gewenste hoogte/diepte te kunnen instellen. Ze deed het trouwens ook nog even voor .... Stond er verbaasd van, dat het paard zonder enig protest zo liet rijden. Is dus in mijn ogen een teken, dat het paard niet in protest durft te komen.

Het verkeerde eraan is niet het oprekken op zich.
Het verkeerde is het laten oprekken door het paard de as(s)ociatie met pijn voor het bit te laten ontwijken. Het ´breken´ van verzet, aangeleerde hulpeloosheid.
Vergelijk de Borg van StarTrek; alle verzet is zinloos. Dat is verre van medewerking, maar het werkt wel. Tenminste, zo lang er geen ongeconditioneerde omstandigheden zijn.

Ik laat mijn paarden ook heel gericht spiergoepen rekken en strekken. Ook hyperflexen.
Door operante conditionering vraag ik ´flex´ en dan ´links´ of een andere richting.
Door targeting naar mijn hand bepaal ik exact plaats en mate.
Het paard flext zélf zonder enige optoming, beperking, voor de R+. Óntspannend flexen, dát is soepel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:50

Ik val ook even in ik vind een rollkur echt ook niet kunne je trekt je paard er echt kapot mee,
Zou zeggen kijk allemaal eens naar de DVD dressuur onder vuur, daar is het helemaal wetenschappelijk onder zocht wat je kapot maakt in het lichaam va het paard.
Gemiddelt word een paard in ned maar 7 a 8 jaar ,hoe denk je dat dat komt, mede door dit soort dingen,
Als je je wat meer verdiept in wat er met de paarden spieren gebeurd , met de zenuwen enz enz zou je het wel uit je hoofd laten om dit soort dingen te doen, zeker als je om je dier geeft, maar dat mis ik heel erg in de paarden wereld het gevoel , het gaat te veel om de prestatie en de status.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:00

[quote="midgie"]Ik val ook even in ik vind een rollkur echt ook niet kunne je trekt je paard er echt kapot mee,
Zou zeggen kijk allemaal eens naar de DVD dressuur onder vuur, daar is het helemaal wetenschappelijk onder zocht wat je kapot maakt in het lichaam va het paard.
[b]Gemiddelt word een paard in ned maar 7 a 8 jaar ,hoe denk je dat dat komt, mede door dit soort dingen,[/b]Als je je wat meer verdiept in wat er met de paarden spieren gebeurd , met de zenuwen enz enz zou je het wel uit je hoofd laten om dit soort dingen te doen, zeker als je om je dier geeft, maar dat mis ik heel erg in de paarden wereld het gevoel , het gaat te veel om de prestatie en de status.[/quote]

Waar heb je dit vandaan? Ik weiger dit zonder hard bewijs en zonder gefundeerd onderzoek over het paardenbestand in [b]heel [/b]NL (dus niet klein deel en veulendood niet meegerekend) te geloven. In mijn beperkte cirkeltje is 4/5 van de paarden die ik ken ver de 10 gepasseerd. En een aantal lopen hoog niveau. Overigens is mijn oude paard op 5 jarige leeftijd door springruiters in Belgie kapot gereden, maar heeft met goed beleid de 25 ruim gehaald.