Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

tjah instructrice op club zei altijd voorhand voor en huidige instructrice zegt schouder voor...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:49

Waar komt schouder voor vandaan?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:51

tjah dat weet ik niet...misschien vanuit het duits? schülter in ofzoiets? (ben erg slecht in duits...)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:45

Meneer Professor kunt u ons deze vraag beantwoorden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:24

Wat maakt het uit? ik snap niet dat mensen zich om deze kleine dingen druk kunnen maken, ik wil bij zo'n oefening, al heet hij "gooi je handoek weg" leren hoe het moet, hoe je het kan verfijnen en dan ook nog het liefst zoveel mogelijk op zit zonder (strenge) teugelhulpen. Het gaat er bij mij dus meer om wat de oefening is en niet hoe hij heet. Taal is enkel een middel om elkaar wat duidelijk te maken, paardrijden kun je leren met taal, maar uiteindelijk is gevoel veel belangrijker, en als een bepaalde oefening bij iemand een bepaald woord oproept, dan noemt diegene die oefening toch zo als hij het voelt zodat hij later dankzij die benaming weer sneller en gemakkelijker bij dat gevoel kan komen?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:32

"Voorhand voor" bestaat niet bij mijn weten, wij zeggen er nog altijd "schouder voor" tegen.
Ik geef wel toe dat de benaming licht verwarrend is aangezien bij "schouder voor" het paard niet op 3 sporen hoeft te scharen, dat is het verschil met "schouder binnenwaarts".

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:56

Schoudervoor heeft er mee te maken, dat de schouders voor de heupen wordt geplaatst.
Het "rechtrichten" dus.

En wellicht komt daar ook de verwarring vandaan.
De voorhand voor de achterhand plaatsen, schouders voor de heupen plaatsen??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:36

FaberSmid schreef:
Waar komt schouder voor vandaan? Meneer Professor kunt u ons deze vraag beantwoorden?

Schoudervoor, waar dat vandaan komt.
Uit de klassiche dressuur, uit de tijd van de Hertog van Newcastle.
Kopf in der Volta. (hoofd in de volte) Het eerste rechtrichten was dat.
Zij noemden het eerst voorhand in de baan, de eerste pogingen van schouderbinnenwaarts.
Later heeft de Franse- en de Duitseschool het werkelijk als voorstufe voor schouderbinnenwaarts ingevoerd. Men noemde het toen 1e Stufe schulterherein. Wat toen later voor de duidelijkheid Voorhandvoor (Vorhandvor) geworden is.

Om dat het duidelijk nog geen zijgang is, maar een voorbereiding voor Schouderbinnenwaarts.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:38

Dus is het voorhand voor en geen schouder voor? Weer een voorbeeld van verkeerd vertaald?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:40

fabersmid als dat voor jou de juiste omschrijving is om de oefening goed te kunnen uitvoeren dan noem je het toch voorhand voor? Wat maakt dat verder dan uit?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:12

lailapri schreef:
fabersmid als dat voor jou de juiste omschrijving is om de oefening goed te kunnen uitvoeren dan noem je het toch voorhand voor? Wat maakt dat verder dan uit?

Als iemand een hoefsmid een mesje vraagt, kan die er 3 krijgen volgens die geen termen gebruiken. Kapmes en 2 renetten, moet ik dan vragen welke van de 3? Met de vraag geef mij even de tang aan kan het nog leuker worden, welke tang wilt u hebben?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:27

FaberSmid schreef:
Dus is het voorhand voor en geen schouder voor? Weer een voorbeeld van verkeerd vertaald?

ik ken wel schultervor, maar geen vorhand vor/vorhandvor...
geen idee wie wat verkeerd vertaalt :)

schultervor is de voorstap van schouderbinnenwaarts...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:30

Als ik zelf wat mag proberen en mijn hoefsmid kijkt mee en ik vraag om een mesje weet die precies welke ik bedoel. Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor en anders verzin ik er iets leuks omheen, een linkshandig mes oid. Andersom als de smid bekapt en er wordt om een dingetje gevraagt pak ik ook 9 van de 10 keer het goede dingetje.

Maar goed dat heeft verder niets met het rijden van schouder voor of voorhand voor te maken. Ik denk dat de oefening belangrijker is als de term die je ervoor gebruikt, en het goed uitvoeren van de oefening vind ik nog belangrijker.

Als ik op mijn paard zit en ik denk omhoog, verzamel ik deze zonder dat ik moeilijk doe over hulpen. Als ik lesgeef kan ik veel verschillende omschrijvingen geven maar het gaat om het gevoel.

Termen gebruik ik wel goed op een test oid. De theorie is ook belangrijk, maar het gaat er hier uiteindelijk om dat de ts een bepaalde zijgang moeilijk vind, en daar een term voor gebruikt. Ik neem aan dat jij en ik dan begrijpen welke oefening bedoelt wordt? Als jij je dan prettiger voelt bij een andere term heb ik daar geen moeite mee. Van mij mag jij het voorhand voor noemen en een ander schouder voor. Het blijft namelijk zo dat een ieder iets anders voelt of voor zich ziet bij een bepaalde term, en als jij dan een ander passender vind is dat toch helemaal super?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:48

Professor schreef:
FaberSmid schreef:
Waar komt schouder voor vandaan? Meneer Professor kunt u ons deze vraag beantwoorden?

Zij noemden het eerst voorhand in de baan, de eerste pogingen van schouderbinnenwaarts.
Later heeft de Franse- en de Duitseschool het werkelijk als voorstufe voor schouderbinnenwaarts ingevoerd. Men noemde het toen 1e Stufe schulterherein. Wat toen later voor de duidelijkheid Voorhandvoor (Vorhandvor) geworden is.

Om dat het duidelijk nog geen zijgang is, maar een voorbereiding voor Schouderbinnenwaarts.

Lees ik nu verkeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 22:59

Wat bedoeld u mijnheer FaberSmid???
Voorhandvoor is geen zijgang.
Een voorstufe van SB.
Waarom geen zijgang?
Omdat het niet verzameld gereden behoeft te worden.
Dat is het verschil met SB.
Het alleen het naar binnen brengen van de schouder.
Het binnenachterbeen spoort tussen de voorbenen.

Misschien duidelijker?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:04

Alane schreef:
FaberSmid schreef:

Dat bedoelde ik, met mijn bericht of ik verkeerd lees?
Het is toch weer een voorbeeld van verkeerd vertalen waardoor het weer fout wordt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:06

controleer het op bijv. google.de :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:11

Liever de originele boeken en daar de vertalingen van.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:17

Ik begrijp heel dat opzet niet.. Ik kan werkelijk zeggen dat ik een schouderbinnenwaarts kan rijden en aanleren en daar de punten op wedstrijd ook naar haal (meestal een 8)

Ik train vanuit het rechtrichten en de basis daarin is de motor die achter zit activeren.

Hoe ik schouderbinnenwaarts leer is een gevolg van eerdere stappen. Zoals eerder aangehaald moet het paard leren wijken voor druk, maar eveneens kunnen wachten op het been, wat zeker voor appuyementen van belang is. De verzameling is idd iets wat je veel ruiters ziet vergeten en dan krijg je wat geslof; Een paard dat verzameld loopt, loopt dragend vanuit de achterhand en dan krijg je een dynamischer paard, beeld en uitvoering.

Concreet, rijd ik een schouderbinnenwaarts in vanuit een kleine volte. belangrijk daarbij zijn je 4 denkbeeldige punten op je volte. Van zodra je de hoefslag terug raakt, moet je eigenlijk denken dat je die volte nogmaals opgaat. Meestal zijn dit maar twee of drie passen(en dan loopt je paard op drie sporen) en dan is het de boodschap van het paard mee te nemen door te begrenzen op je buitenteugel, te laten wijken voor je binnenbeen je buitenbeen zorgt voor de stelling en waakt eigenlijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:17

FaberSmid schreef:
Liever de originele boeken en daar de vertalingen van.

ik ook, maar toch opmerkelijk dat op internet en de rijscholen schultervor wel bekend is, maar vorhandvor niet?
Ik heb geen idee wat er in jouw originele boeken staan, of de vertaling daarvan....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 06:23

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Dus door een verwisseling noemen sommigen het schoudervoor, maar het is Voorhand voor.
Dat komt door vertaling Frans-Duits-Nederlands, of omgekeerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 06:48

vreemd dan dat vorhandvor niet lijkt te bestaan... schultervor daarentegen wel... vreemde verwisseling dan :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:31

Het zal de 'moderne' tijd wel zijn... maar de NU algemeen gangbare term in Duits is 'Schultervor' en 'Schulterherein'. In het Nederlands spreken wij over 'Schouder voor' en 'Schouderbinnenwaarts'.

Dit is de standaard-terminologie - het verzinnen van andere termen is alleen maar verwarrend. Zet Google even in: noch op Vorhandvor, noch op voorhandvoor komen resultaten. Google vraagt zelfs of je het goed gespeld hebt. Dus ...als er dan toch kritiek geleverd wordt op het al dan niet goed lesgeven of begrijpelijk overkomen, dan snap ik de heisa die hierover gemaakt wordt door de Professor en de Hoefsmid, niet en ik stel voor dat iedereen zich aan de standaard houdt.
De blauwe lucht is de blauwe lucht - da's voor iedereen begrijpelijk, of die lucht op dat moment nu lichtblauw, grijsblauw of roze-geel-blauw is. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 13:59

Alane schreef:
vreemd dan dat vorhandvor niet lijkt te bestaan... schultervor daarentegen wel... vreemde verwisseling dan :)

Ach u verwisseld nog veel meer dingen, zoals losgelassenheit und durchlässigkeit.
Maar het woord voorhandvoor bestaat.
En google is leuk, maar je kunt er niet alles vinden.
Dust toch maar in de boeken duiken dames.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:00

Alane schreef:

Haalt u niet twee talen doorelkaar???