ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:42

Ik denk dat je het goed verwoord alet.

Mindim, die mensen zouden nooit verder mogen komen dan het paard in de carrousel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:42

Alet74 schreef:
Laten we daar maar van maken: geen paard.

Jep

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:43

Helaas zitten er toch velen van op de rug van een viervoeter, zitten ze daar niet meer op botvieren ze het wel op iets anders.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:44

Dat is helaas waar. ;(

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:44

Idee voor een nieuw topic: sommige mensen zouden geen paard moeten mogen hebben...zucht...

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:47

mijn paardje is met 5 ingereden,
gaat super!
Erg leergierig, en omdat ze al wat ouder zijn kan je ook meer mee doen. spieren zijn meer ontwikkelt, enz.
zelf ben ik voor iets later beleren.
hiervoor had ik er 1 van 3 jaar, en al beleerd, merkte toch dat alles wat langzamer ging.
je moet voorzichtig zijn, dat je ze ook niet overvraagd.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:05

Jij zegt rustig aan doen, waar ik het helemaal mee eens ben, maar als jouw paard waar jij het in je post over hebt, hetzelfde paard is als in je profiel, kan ik niet zeggen dat jij het rustig aan hebt gedaan.

Een jaar onder het zadel en dan L2 dressuur en L springen en ook nog eens sgw??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:13

Kan alleen maar opmerken dat ik blij ben dat we een eigen plek hebben, een plek om de paarden mentaal en fysiek te sterken voor er iemand op de rug stapt.
Zo voorkomen we ruzies en hysterische acties, van mens en paard. Maar is de balans al gevonden.

Zo te lezen zit bokt vol met aankomende dierenartsen en vooral heel veel mensen die weten waar ze het over heben. Met verstand en beleid.

Als oude rot in het vak heb geleerd te luisteren naar mensen die er verstand van hebben, en niet bij elke zin te gillen BEWIJS !

Maar ja, dat zal wel ouderwets zijn...
;-)

Alles evolueert, en dat gaat de laatste jaren snel joh !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:18

Paardentango schreef:
Kan alleen maar opmerken dat ik blij ben dat we een eigen plek hebben, een plek om de paarden mentaal en fysiek te sterken voor er iemand op de rug stapt.
Zo voorkomen we ruzies en hysterische acties, van mens en paard. Maar is de balans al gevonden.

Zo te lezen zit bokt vol met aankomende dierenartsen en vooral heel veel mensen die weten waar ze het over heben. Met verstand en beleid.

Als oude rot in het vak heb geleerd te luisteren naar mensen die er verstand van hebben, en niet bij elke zin te gillen BEWIJS !

;-)

Richt je dat nu aan de mensen die vroeg beleren, of juist aan de mensen die daar geen brood in zien?

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:23

jaa, dat is die van 6 jaar ;)
heb d'r nu anderhalf jaar,
gaat allemaal snel,
zet haar nu deze vakantie poosje stil,
gewoon omdat ze het verdiend heeft!
crossen vind ze super,

degene van 3 jaar, heb ik 3 jaar gehad,
ben daarmee uiteindelijk L1 en L springen geworden,
en had 3 sgw wedstrijden gestart, wat ie helemaal geweldig vond.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:24

Richt ik wat aan?

Het enige wat ik zeg is dat me opvalt dat er zoveel kennis en wijsheid hier is.
Boeiend allemaal.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:30

PT: zeg ajb wat je wilt zeggen of zeg niks.
maar die rare steken onder de gordel zijn echt nergens goed voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:33

Paardentango schreef:
Richt ik wat aan?

Het enige wat ik zeg is dat me opvalt dat er zoveel kennis en wijsheid hier is.
Boeiend allemaal.

Da's prima, maar ik heb nu geen idee wat je standpunt is eigenlijk?
Je spreekt in raadselen.....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:36

Paardentango schreef:

;-)

Ik begrijp niet zo goed waar je op aan stuurt met je eerste zin. En ruzie met wie? Met het te beleren paard of met buitenstaanders?
Op Bokt zitten nog meer zogenaamde oude rotten die inderdaad weten waar ze het over hebben en die iets toevoegen aan de discussies die er gevoerd worden. Proef ik het goed als jij dat anders ziet?
Kortom: verduidelijk nog even wat je nu precies bedoelt, dat is nu niet duidelijk! :+

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:43

HorseDassoa schreef:
jaa, dat is die van 6 jaar ;)
heb d'r nu anderhalf jaar,
gaat allemaal snel,
zet haar nu deze vakantie poosje stil,
gewoon omdat ze het verdiend heeft!
crossen vind ze super,

Waarom zeg je dan dat rustig aan doen goed is? Vat hem niet helemaal, want ik vind jou wel erg snel gaan dan.

Paardentango; ik snap jouw standpunt ook niet helemaal.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:47

bij jonge pony's van 3.
de mijne is leergierig,
ze snapt de knopjes vaak snel.
daarom ging het zo snel,
heb in die tussentijden haar ook vaak 3 weken vrij gegeven.
doe ik nu weer, vind dat de pony's/paarden ook vakantie verdienen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:01

Och, wie ben ik....PT, een beetje 'eigenwijze'.

Maar ik wil gerust wel wat zeggen, al vliegen de post hier echt heel snel voorbij.

Mijn persoonlijke visie is nogal ouderwets vrees ik, het paard is volgense velen de laatste jaren heel snel geëvolueerd.
Mijn idee is dat een paard zowel fysiek maar voornamelijk mentaal in balans met zichzelf zou moeten zijn voor je er ook maar aandenkt om er op te willen klimmen.
Paarden hebben fases, tot het derde jaar is het paard nog een kind. Daarna gaat het langzaamaan rust in het hoofd krijgen, en dat is wat wij mensen kunnen begeleiden.
Pas vanaf die leeftijd kan een paard mentaal dingen verwerken. Vanaf het derde levensjaar is het ook niet verkeerd om wat op te pakken, zadelmak bv wat rondjes laten lopen en zo werken aan een sterke persoonlijkheid en gesteldheid. Vooral fysiek moet een paard in mijn ogen echt sterk zijn voor iemand er op stapt. Zo werk je aan een trots en zelfingenomen paard wat er zelf voor kiest om bevriend te zijn met de mens. Voor mij is dat fijn, en voor de paarden tot nu toe ook.

Pas als die balans er is kan gestart worden met ruitermak. Als alles in fasen verloopt zullen weinig paarden zich zo verzetten zoals ik in de praktijk vaak wel zie gebeuren. Zie nu dat paardrijden soms meer stuntwerk is dan met beleid en tact denken en handelen. Het gevolg is niet altijd en vriendelijk en welwillend paard. Valse en trappende paarden vindt men tegenwoordig normaal. Dat vind ik niet.

Biologisch gezien is het nu eenmaal gewoon minder verstandig om spieren en botten te belasten als een paard nog in de groei is. De groei die nu eenmaal veel energie vraagt van het lijf.
Dat paarden nu eerder rijp zijn is een fabel, een commerciele fabel. Het is de haast die mensen leidt, niet het hart.
Het is de haast en het minder betrokken zijn bij het paard als paard.

Voor mij is zadelmak en ruitermak een invesering voor later en een vreselijk boeiende weg.

Dat denk ik, krijg nu vast een aantal bokkers over me heen !
;-)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 10-08-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:04

Hmmm... nee hoor, ik denk dat het wel aansluit bij wat hier wordt gezegd. Met gevoel, beleid en verstand.
Ik wil best een beetje water bij de wijn doen (al zou ik er zelf voor kiezen later te beleren als ik al een jong paard zou kopen), ik kan me er met de argumentatie van hen met verstand en gevoel wel 'bij neer leggen' dat dat eerder gebeurd. Zij het wel dat het me tegen staat als zij zonder dit alles, aan de slag gaan met deze paardenkleuters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:09

Alet74 schreef:
Volgens mij kunnen we al wel een voorzichtige conclusie trekken: paarden moet je alleen inrijden als je er verstand van hebt (en gevoel bij hebt). Heb je dat niet, dan moet je je hier niet mee bezig houden.
De leeftijd van het paard in kwestie is wel belangrijk, maar niet allesbepalend. Het kapot rijden van een paard kan in principe nl. op elke leeftijd.

Kapot rijden kan altijd, maar dan zou je ook helder voor ogen moeten hebben wat kapot rijden precies is. Op een driejarige stappen is niet hetzelfde als een paard kapot rijden namelijk. De meeste mensen vergeten echter bij het beleren een paar dingen en een van de belangrijkste is dat ze vergeten dat een paard niet kan nadenken, de boekjes niet heeft gelezen, niet weet wat hem te wachten staat, niet zo slim is en dus alleen maar kan opvolgen wat je hem vertelt. Wat je dus als africhter moet doen is een goede voorbereiding en tijdens het beleren zorgen dat je alles in begrijpelijke deeltjes presenteert en geduld moet hebben met het paard om hem de kans te geven je te begrijpen. Het is voor een paard niet logisch dat je op zijn rug gaat zitten. Geduld is het allerbelangrijkste en dan niet in de zin van wachten tot 4 jaar en dan op een domme manier met je paard aan de gang gaan, maar wel in de zin van je verplaatsen in je paard en je verwachtingen afstemmen op wat hij al begrepen heeft. Wij mensen gaan vaak veel te hard voor een paard, we maken veel te grote sprongen. Als een paard een keer een wending goed gedaan heeft, denken wij vaak veel te snel dat hij het wel zal weten terwijl dat beestje toevallig iets probeerde. Een paard beleren en africhten is niet hetzelfde als er vanaf dag 1 een uur op gaan zitten sturen, je moet juist tevreden zijn met kleine stapjes en na een kwartiertje of een knap succesje afstappen, kusje geven, in de wei zetten en dan een of twee dagen later nog eens herhalen. Als je het zo doet hoef je je paard ook niet weer een jaar weg te zetten om bij te komen omdat je hem niet overwerkt hebt, veel herhalen van kleine stapjes is vaak veel leerzamer.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:11

mijn paardje heeft mijn inrijden nog niet 1 kick gegeven (geen bokje helemaal niks).
en hij was net 2 weken bij mij toen we erop gingen.
van wei direct naar 5 dagen per week werken.
ik heb geen gesprekken met hem gevoerd.
nu staat ie in profi reining training en wordt 5 dagen per week flink gewerkt.
hij is wel al 4.
maar ik had het niet anders gedaan als ie 3 was hoor.
wel een stukej rustiger als ie 2 was geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:13

PaardenTango: ik sluit volledig bij je aan... fijn dat je jezelf verduidelijkt hebt.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:20

Op 3, 4 of 5 jarige leeftijd zadelmak maken, alles heeft toch ook te maken met het paard.
Hoe ziet deze eruit, is die er `klaar´ voor. De ene is met 3 al klaar, de andere met 5 nog niet.
Maar dat hij er met 5 of zes 6 pas klaar voor is, zegt niet dat je hem dan niet kapot kan rijden!

@ Lovely, helemaal met jou eens

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:21

@Lovely: ik ben het helemaal met je eens.
En wat kapot rijden betreft, zou je dat kunnen omschrijven als dat je paard niet meer gelukkig en gezond in het leven staat? Volgens mij kan het namelijk zowel geestelijk als lichamelijk. Paarden verdienen kundige ruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:23

Alet74, paarden die niet meer willen lopen kunnen kapot gereden zijn, of verkeerd gestald, verkeerde voeding, foute vriendjes of iets dergelijks. Bij echt kapot gereden denk ik ook aan verwaarloosde blessures. Dressuur rijden is bedoeld om je paard mooier, sterker, atletischer, evenwichtiger te maken en als dat niet lukt, dan heb je eigenlijk al een mislukt paard, die misschien ook nog kapot is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:25

Ik had al de eerste keren gereden op mijn 3jarige nog voor ze 3 was. Inmiddels is ze al een paar maanden 3 (begin april geboren) en heb ik haar zo'n 40x bereden.

Vorige week heb ik zelfs mijn eerste wedstrijd gereden, groentjes. Dit resulteerde in 166 en 182, toch nog een winstpunt. Van het najaar ga ik jonge paarden competitites rijden..

Het betreffende paard is onze eigen merrie die we zelf gefokt hebben. We hebben alles heel rustig en eerlijk gedaan en het gaat echt super. Ik hou er heel veel rekening mee dat ik niet te veel van haar vraag en ze staat iedere dag in de wei met vriendjes. Momenteel geniet ze zelfs van 2 weken vakantie. :)

Belangrijk is dat je niet teveel vraagt en eerlijk bent naar het paard toe. Mijn merrie vind het rijden geweldig, en we wisselen dan ook erg af. Heb tot nog toe 2x balkjes gedraafd, meerdere buitenritten gemaakt (langs straat en bos, alleen en in groepsverband) en heb al een x of 10 met haar gezwommen.

Mijn 3-jarige ingereden paard is absoluut gelukkig. *D