Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:40

ik zet even een kleine stip :)

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:47

Ik heb vandaag weer super lekker gereden.
En heb weer iets ondekt vandaag .
Ik zal het even mededelen.

Je paard begrenzen aan de buitenkant daar hebben we het al eerder over gehad en toen stelde ik voor om de buiging die begrenst moest worden in stukjes te hakken en rechtuit te proberen.

Wel ik begon rond te stappen met binnenstelling maar dan valt die bij mij dus zeer snel naar buiten.
Ik ging ook stukjes halthouden en probeerde hem aan de buitenkant op te vangen.
Als je de voorlaatste pas voor de overgang halt je het achterbinnenbeen nog onder vraagt en bij de overgang zelf aan keertwending om de achterhand ( op zijn westerns uitgelegd neckreining met de buitenteugel en buitenbeen eraan op het moment dat het buitenachterbeen naar voor komt.)denkt en zachtjes begrenst dan word die zo super licht en zacht in je handen.
De binnenteugel houd je zacht ondertussen.

Ik had echt zoeiets van wouw die is nuttig.

volgen jullie het nog?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:22

Ik heb 't wel ff een paar keer moeten lezen voor ik het een beetje kon volgen hoor. :+
Maar uiteindelijk kon ik me er wel wat bij voorstellen.

Net als de opmerking van mijn lesgeefmens die zei: een goede volte rijden voelt net als schouderbinnenwaarts.
Daar kon ik ook wel wat mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:28

Even weer een berichtje van mij. Ik was een paar dagen weg en paard had ook vakantie :D Morgen gaan we weer oefenen en kan ik kijken of het verschil maakt als ze een week niets aan de oefeningen gedaan heeft. Vandaag heb ik een buitenrit gemaakt zodat ze de overtollige energie weer wat kwijt is. ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:32

lang niet geweest! vakantie geweest en darm onderzoek gehad, weer goed gekeurd voor de komende 6 jaar!
Ik ga morgen weer aan de hand beginnen, denk zelfs even terug naar grondwerk! Valan en ik moeten weer even wat puntjes op de i zetten qua verhoudingen en dominantie enzo!!

Ow en topicje van mijn fotoshoot gemaakt!
[ITP] Fotoshoot valan

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:36

Zitten jullie soms ook met het probleem de eeuwige twijfel of je wel goed bezig bent?
Ik heb daar namelijk zeer veel last van.

Ik heb perfect het plaatje in mijn hoofd wat ik wil .
En ik weet dat ik het kan bereiken door de academische leerschool te volgen.

Echter heb ik me de laatste dagen weer veel te vaak moeten verdedigen tegenover en hele fanatieke man die op leeftijd is en zich nu verdiept in de dressuur.
En hij bedoelt het net als ik allemaal het beste voor het paard.
Alleen hij heeft een wedstrijdeind plaatje voor ogen.
En ik ga uit vanuit het gymen met je paard.

2 totaal verschillende doelen die je niet kunt vergelijken.
En elke keer opnieuw begin ik te twijfelen of ik wel goed bezig ben.
Ik word er momenteel zelfs gek van.
Ik was dus de afgelopen 2 weken weer zeer goed op weg.
En vandaag schoot er niks meer vanover.
Ik heb zelfs nog mijn allereerste les bekeken die gefilmd is met klank waar ik al vaak veel aan heb gehad.
Echter het ging van kwaad naar erger.

Ik denk dat ik het mis om mensen die al hoger zijn dan mij te zien rijden.
Want dat doet motiveren en dan heb je iets om naar uit te kijken.

Maar nu doe ik mijn best en het enige wat er gebeurd is nooit eens iemand die zegt het ziet er goed uit en als ze iets vragen snappen ze er niks van vanuit mijn standpunt begrepen en kunnen ze alleen maar negatief zijn.

Het mooiste discussie voorbeeld : het achterbeen moet intreden of zelfs overtreden aan het voorbeen. versus het achterbeen moet geplaatst worden onder het zwaartepunt wat zich bevind net achter de 2 voorbenen in het midden.
Begint maar uit te leggen he.

Ik word er zo moe van.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:07

@Carotje; Ik ken het wel, ik heb ook het idee dat door klassiek te trainen je minder "snel" gaat. Vind het moeilijk uitleggen, maar de gemiddelde ruiter om mij heen die een jong paard rijd gaat toch veel "sneller" dan ik. Dan twijfel ik wel eens of ik wel echt goed bezig ben.

Ook de eeuwige vragen, uitleg, scheve blikken en geroddel zijn erg vervelend. Maar ik probeer het "plaatje" in mijn hoofd te houden en dan over een tijd te laten zien hoe goed ze loopt... Een goede basis is het halve werk en een basis leggen kost tijd.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:36

W_W schreef:
Een goede basis is het halve werk en een basis leggen kost tijd.

Dat is helemaal waar.
Gisteren mijn lesjuf nog even gebeld voor wat peptalk .
En vandaag alles goed doordacht aangepakt en ik heb fijn kunnen rijden.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:59

het achterbeen moet intreden of zelfs overtreden aan het voorbeen. versus het achterbeen moet geplaatst worden onder het zwaartepunt wat zich bevind net achter de 2 voorbenen in het midden.
Begint maar uit te leggen he.

leg ze dan maar eens uit dat een overstappend achterbeen geen steek zegt als het achterbeen veel te lang en veel te ver door onder het ruitergewicht op de grond wordt gehouden

Ik ben al jaren geleden opgehouden met me te verdedigen: alleen mensen die serieus geinteresseerd zijn en het ook vragen om iets van te leren leg ik uit wat ik doe...... de rest zoekt t maar uit, verspilde energie en moeite die je in ieder geval niet meer in je paard kunt steken!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:15

Hoi allemaal

Kim1207: heeft jullie "dominantieprobleempje" ook met het seizoen te maken? Ik vraag dat omdat ik zelf gezegend ben (ahem) met een paard dat zich in de zomer heel veel laat welgevallen en heel relaxed is, maar in de herfst en erger nog in de winter heeft hij veel meer weerwoord, is veel meer gespannen, stijver (ook spierenkwestie vrees ik) en dan hebben we nog weleens behoorlijk wat discussies. De eerste nippen in m'n arm heb ik alweer gehad, en dat is erg lastig op te lossen. Met deze eerste koude dagen heb ik dat ook al weer gemerkt, veel gehap in het touw, veel frustratie, heb echt even een flinke stap terug moeten doen om de verhoudingen weer wat losser te maken.

Heb hem zelfs op 1 kouwe winderige dag maar even teruggezet op stal en ben even tot 10 gaan tellen met een kopje koffie. Daarna maar weer herbegonnen en een stuk lager ingezet maar hem wel goed geconcentreerd aan het werk gezet, toen ging't wel beter. Maar ik merk dus heel duidelijk dat ik m'n herfstpaard nu alweer begin te krijgen. Met les gisteren kreeg ik ook de opmerking dat het telkens geen kwestie was van dat hij dingen niet kon of niet begreep (weet ik ook) maar dat het veel meer een ego-kwestie was. Dat is ook precies het geval nu. Ontspannen vind hij sowieso in de herfst/winter dikke vette onzin, hij zet dan z'n nek d'r op en spant alles nog eens lekker aan. Straffen heeft geen enkele zin, je geeft hem dan alleen maar meer gelegenheid de oefening te onderbreken. Ik ga dus dan gewoon door en zet hem extra aan het werk, maar ja, dat levert dan ook geen ontspanning en zachtheid.

Het zal weer veel geduld gaan kosten om dit in goeie banen te blijven leiden.

Het werk ohz ging dan wel weer verrassend goed, maar daar heb ik dat hap-probleem gelukkig ook niet.

Hoe is dat allemaal met jullie?

Carrotje, hmmm, ja wat je daar noemt is een lastig probleem . Misschien is het gewoon het beste je gewoon helemaal niet te verdedigen, tuurlijk je wilt het graag uitleggen maar joh, e spreekt die mensen vanzelf eens weer als je de boel voor mekaar hebt. Frustratie en (bewust of onbewust) je toch willen conformeren aan anderen zijn slechte raadgevers en dat leidt tot slechte compromissen. Je staat dan ook niet meer in je eigen vertrouwen. Misschien is het voor jou prettig om gewoon eens bij anderen langs te gaan die met hetzelfde bezig zijn (je bent sowieso altijd welkom hoor, met of zonder paard) en eens samen te praten, te overleggen, te oefenen. Niet dat iemand anders het beter doet of zo, maar misschien geeft dat je dan misschien ook weer meer steun en een beter gevoel. En dit topic staat daar natuurlijk ook voor open.

Zelf voel ik me weleens een dombo dat ik voornamelijk op de grond bezig ben, maar als ik dan op m'n peerd zit en voel hoe makkelijk hij zich geeft, ontspant en nageeflijk wordt, dan kan ik daar alleen maar een goed gevoel over hebben.

Ik heb het vergeleken met anderen misschien erg makkelijk, ik sta op een stal waar er sowieso erg veel betrokkenheid is, er zijn nu maar liefst (even tellen) 5 of 6 mensen aan het rechtrichten, en er zijn nog andere die het met belangstelling volgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:13

HannahFrouk schreef:
Ik heb het vergeleken met anderen misschien erg makkelijk, ik sta op een stal waar er sowieso erg veel betrokkenheid is, er zijn nu maar liefst (even tellen) 5 of 6 mensen aan het rechtrichten, en er zijn nog andere die het met belangstelling volgen.

Dat hebben wij op stal ook :) Ik sta sowieso op een kleine stal met maar 11 boxen, momenteel zijn de met z'n 5-en bezig met de klassieke dressuur/ werk aan de hand.
Hier dus geen echte scheve blikken en geen uitleg nodig.

Ik merkte gisteren met oefenen dat ze na ruim een week zonder oefeningen toch weer wat stijver wordt. Ben dus heel rustig begonnen met lang en laag stappen op de hoefslag, daarna de sbw opgepakt en travers geprobeerd. Dat laatst ging niet zo lekker en ze werd ook wat happerig dus heb ik dat maar even gelaten voor wat het was.

Problemen met het seizoen heb ik niet echt wel problemen met een energieoverschot als ik wat minder doe. Na een paar dagen rust hoef ik echt niet in de bak te gaan rijden...dan moet ze eerste even buiten kilometers maken om te ontladen.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:15

HannahFrouk schreef:
Hoi allemaal

Kim1207: heeft jullie "dominantieprobleempje" ook met het seizoen te maken? Ik vraag dat omdat ik zelf gezegend ben (ahem) met een paard dat zich in de zomer heel veel laat welgevallen en heel relaxed is, maar in de herfst en erger nog in de winter heeft hij veel meer weerwoord, is veel meer gespannen, stijver (ook spierenkwestie vrees ik) en dan hebben we nog weleens behoorlijk wat discussies. De eerste nippen in m'n arm heb ik alweer gehad, en dat is erg lastig op te lossen. Met deze eerste koude dagen heb ik dat ook al weer gemerkt, veel gehap in het touw, veel frustratie, heb echt even een flinke stap terug moeten doen om de verhoudingen weer wat losser te maken.

Dit komt bekend voor.
Tis te zeggen.
Ik merk het e laatste dagen ook dat die bij handwerk de hele tijd stiekem aan mijn arm plukt met lippen en tanden.
Maar nog nooit is me opgekomen dat dit met het koudere seizoen zou kunnen te maken hebben.
Daar ga ik voortaan is op letten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:29

Hallo mensen,

Ik hadme hier al eens gemeld,maar ben echt te druk geweest omte reageren,ik heb wel meegelezen hoor :D

Echt interessant hoe jullie allemaal ook tegen dezelfde dingen aanlopen...
Ik heb gister weer les gehad en moest aan de renvers...
Moeilijk,moeilijk want ik moet nog even heel goed doorkrijgenhoe t plaatje er uit moet zien.
Ik hoorde op tlaatst toch n paar keer 'jaaaaaa, datkomt in de richting' haha, dus dan zal t wel ok zijn!

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:16

renvers Dat lijkt me nu ook een hele moeilijke om aan te leren.
Aan de hand zijn we al een paar keer begonnen hieraan.
Echter laat ik het steeds voor wat het is omdat ik het nog steeds te moeilijk vind.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 13:17

Och mensen, ik moet even kwijt wat een heerlijke paar uurtjes ik gehad heb. ZO jammer dat ik geen foto's heb!!! Ik had eigenlijk vanmorgen een afspraak, maar die belde af, ben meteen in de auto gesprongen en naar stal gereden, dan kon ik nog NET een uurtje oefenen.

En mén wat ging dat lekker, waar hij afgelopen woensdag tijdens de les nog heel drammerig en happerig was, was hij nu erg attent en deed juist verschrikkelijk z'n best. Moet zeggen, dat ik zelf ook wel heel goed op m'n uitstraling gelet heb, ben heel zorgvuldig uitgegaan van samenwerken en niet tegen elkaar in drammen. Ik denk dat dat op lange termijn toch ook het beste helpt tegen dat irritante gehap. Heb daar vandaag gewoon niet op gelet, maar er aandacht aan besteed dat ik er juist voor beloonde als hij de oefening dan een paar passen deed zonder te happen. Hopelijk gaat dat uitwerken. Ik oefen nu trouwens ook met een fleece dekentje op tegen kouwe stramme spieren, kan ook zijn dat dat ook meehielp.

Ik had voor het eerst het gevoel dat dat achterbeen op de rechtervolte nu eindelijk eens wat deed. Hij ging zowel links als rechtsom zo mooi trots lopen, en toen ik 'm daarvoor uitbundig beloonde, werd hij nog fierder en paradeerde rond me alsof het niets was. Dan heeft hij wel weer de neiging om zich te gaan spannen, zo van "kijk eens hoe stoer ik ben", maar door wat af te wisselen met laag/rond en hem dan rustig aan wat hoger te vragen lukte het uiteindelijk om ook met het hoofd wat hoger een heel mooi ontspannen beeld te houden.

Wat me vandaag erg opviel: normaal is zijn rechterhand het moeilijkst, maar dat ging nu in draf perfect, inclusief stelling en buiging. En opeens wilde draf op de linkerhand weer veel moeilijker! Daar was ik al voor gewaarschuwd dat dat soms kan gebeuren, dat de moeilijke kant wisselt. Nou vandaag was inderdaad zo'n dag dus.

Ben er ook nog even opgeklommen en heb wat voltes gedraafd, op zich ging dat moeilijk, maar gelukkig niet omdat hij drammerig en loperig was (wat hij vaak meteen doet als het hem niet lukt), hij vond het wel erg moeilijk (vooral op links), maar bleef qua tempo heel mooi bij me, liep niet onder me uit en bleef wel continu proberen om het toch te doen. Heb hem gewoon de tijd gegeven en uiteindelijk lukte het hem en kregen we ook linksom (normaal de makkelijke kant dus) een goede volte.

Toen wilde ik nog schouderbinnenwaarts doen, maar daar bakte ik zelf niks van. Brave knollie reageerde overal op, maar ik deed het zelf niet goed. Ik wou't goeie gevoel niet bederven en ben daar maar even mee gestopt, tenslotte ging het aan de hand juist wel goed.

Daarna gewoon lekker wat gegaloppeerd, whhhhhaaaa, wat een heerlijk gevoel als dat paard zo dichtbij je is met zijn aandacht, super gewoon.

Carrotje, renvers heb ik de laatste keer met les ook voor het eerst gehad, maar niet zelf gedaan, het ziet er wel mega ingewikkeld uit qua hulpen. Ik oefen zelf nog op de travers, dat vind ik nog moeilijk zat (een paar halve passen lukken dan nog net).

Volgende keer wil ik toch weer iemand vragen om foto's te maken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:06

1e les gehad... Zo leuk! Sbw was lastig... Maar lukte redelijk. Ongeveer met 3 weken zouden we naar travers gaan, maar bobar deed het zo goed dat we die de 1e les ook maar mee hebben gepakt hahaha gekke pony van mij

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:14

Zo! Die gaat snel ;-).
Hebbie ook foto's?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:41

Suzan_bobar schreef:
1e les gehad... Zo leuk! Sbw was lastig... Maar lukte redelijk. Ongeveer met 3 weken zouden we naar travers gaan, maar bobar deed het zo goed dat we die de 1e les ook maar mee hebben gepakt hahaha gekke pony van mij

Was dat met de les van Linda of met Helen?

De 21e krijg ik de les van Helen, daarna ga ik Linda bellen om ook bij haar een les te volgen.

Mijn ruin pakt het met de lange lijnen makkelijker aan dan aan de hand. Hij heeft in het laatste geval enorm de neiging om "uit te breken" of alleen zijn hals te buigen. Dit zie ook trouwens heeeel veel op foto's die af en toe langskomen.
Aan de lange lijnen oefen je minder druk uit vanaf de zijkant en doet hij het heel makkelijk.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:37

Carrotje: Dat gehap in dat touw is in elk geval wel heel, heel irritant. Ik moet er echt voor uitkijken dat hij dat niet tot een soort neurotisch iets gaat verheffen (had ik op een paar kouwe dagen al redelijk last van). Heb er nu wat anders op bedacht, de tijd zal het leren of DAT dan helpt.

Kreeg ook nog het advies om hem beter op te warmen met een dekentje op, dus dat gaan we dan ook maar doen ;-).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 20:20

Zo ik heb weer wat filmpjes met dank aan vriendin die even mee kwam kijken.

Hier eerst een voorbeeldje van het gehap waar we dus sinds een paar weken (eigenlijk sinds de weersomslag) extra last van hebben. Je ziet dat het hier eigenlijk de hele oefening in het water laat vallen. Het is nu al zo geworden dat hij eigenlijk de hele tijd met z'n lippen naar het touw loopt te "spelen".
http://www.youtube.com/watch?v=n65Ht44Bv0A
(ben dus manieren aan't verzinnen om dit op te lossen)

Kijk , het kan ook gerust wel zonder ;-).
Als we het eenmaal weer eens zijn lukt het op de rechterhand ook wel zonder happen maar daar komt het wel meer voor.
http://www.youtube.com/watch?v=C8pYeMl_COI

Stukje schouderbinnenwaarts rechterhand, of eigenlijk schoudervoor. Ik mag op dit moment niet meer vragen dan hij kan geven, om te voorkomen dat de achterhand juist wegzwaait. Op de andere hand mag ik wel wat meer vragen.
http://www.youtube.com/watch?v=X2rGNSIVrgA

En dan wat nieuws, jawel onze eerste aarzelende stapjes op travers gebied. Nou dat is me wat hoor, alles kraakt bijna hoorbaar zowel in mijn hersenpan als in Torops heupen. Tsjongejongejonge wat is hij HIER stijf in zeg!!!

Linkerhand (het lukte eerst helemaal niet, de goeie passen komen pas aan het eind, en dat is nog maar heel matig)
http://www.youtube.com/watch?v=CKSwTc7QKuQ

Rechterhand, nou nou nou nou nou , moeizaaaaaammmm
http://www.youtube.com/watch?v=WiVMRu9n-P8

Ben benieuwd of jullie weer opbouwend commentaar hebben. Ik weet dat de travers nog helemaal nergens op lijkt hoor, maar ben nu echt al blij als ik er een paar goeie passen uithaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:02

Even een kort berichtje :) Ik zal morgenavond reageren op je psot hannah heb nu weinig tijd..Morgen heb ik ook weer les dus dan zal ik ook een verslagje plaatsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:03

En dan nog iets..op de Horse Event heb ik de clinic van Monya van erb (Balingehof) over rechtrichten bekeken. Ook zij doet het op basis van de SBW maar zij loopt dan weer voor het paard uit. Iemand hiermee bekend?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 19:00

Ben benieuwd naar je verslagje Fransje.
Ik ben helemaal niet bekend met Van Erb trouwens, nooit van gehoord zelfs.

Heb van het oefenen van vandaag ook nog een paar filmpjes. Best wel confronterend eigenlijk, vooral draf vind ik behoorlijk tegenvallen, die achterhand zwabbert er eigenlijk nog maar een beetje achteraan zeg! Vind het in draf ook moeilijker om dat goed in de gaten te houden en te corrigeren. Ik denk dat ik hier te weinig stelling vraag (krijg), ik had meer stelling moeten vragen en bij uitzwaaien op de schouder de buitenteugel moeten gebruiken. Ik denk dat het dan beter was gegaan. Maar laat ik niet klagen, ik zie nu wel dat hij al een stuk beter bij me blijft dan een tijdje geleden (toen moest ik ook nog een heel stuk harder lopen op de rechterhand).
http://www.youtube.com/watch?v=0OF-MEkBs1M

Over de schouderbinnenwaarts raak ik daarentegen wel redelijk tevreden! Niet perfect, maar ben heel tevreden over dat hij z'n hoofd nu een stuk soepeler houdt, niet meer zo krampachtig omhoog komt en er zitten toch goede passen bij.
http://www.youtube.com/watch?v=vSunCzYovv0

En nog een (schamele) poging tot travers. Nog steeds moeizaam, maar er komt hier en daar een pas.
http://www.youtube.com/watch?v=lLU3mBo2Ero

Ben ook weer benieuwd naar fotos/filmpjes van anderen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:40

fransje23 schreef:
En dan nog iets..op de Horse Event heb ik de clinic van Monya van erb (Balingehof) over rechtrichten bekeken. Ook zij doet het op basis van de SBW maar zij loopt dan weer voor het paard uit. Iemand hiermee bekend?

Jup ikke. Heb er 3 jaar gewoond en gewerkt en heb ook meegereden/langelijnd in de clinic.

Wat wij doen is net iets anders dan schouderbinnenwaarts. Het heet ubertreten. Het lijkt wel veel op schouderbinnenwaarts, alleen bij schouderbinnen train je verzameling, bij ubertreten werk je meer naar voorwaarts neerwaarts. Je werkt evengoed aan het oprekken van de spieren in de bovenlijn, soepel maken van het bekken, sterk maken van de buikspieren en nageeflijkheid. Echter, omdat er meer overkruisd wordt, train je meer souplesse van het SI-gewricht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:40

Ik heb middels pb's al een uitleg gehad van Monya zelf :) Er zit inderdaad wel wat verschil in.

Ik heb vandaag trouwens weer les gehad. Net als de vorige keer weer het eerste gedeelte aan de hand en de tweede helft onder het zadel.
Van de week met oefenen viel het mij al op de ze linksom lekker liep dan rechtsom. Dat is dus precies tegenstrijdig met hoe het tot een aantal weken terug was. Verder had ik de afgelopen week wat problemen met haar linksom gewoon op een volte te laten lopen. Zodra ik aan de volte begin zwaait ze haar achterhand extreem naar buiten, zo erg dat het niet te corrigeren is. Afgelopen week ben ik toen maar de oefeningen langs de bakrand gaan doen.

We begonnen nu met haar gewoon met een lichte stelling te laten lopen. Linksom zwaaide ze op de volte net als van de week weer extreem uit. Helaas voor haar kan het ook langs de lange zijde :D Linksom ging wel redelijk ze spoorde goed en ook de stelling ging redelijk. Toch hebben we haar even lang en laag laten werken. Dat gaf even een stukje weerstand maar later ging dat ook best redelijk. Rechtsom deed ze het aan de hand best redelijk. Ook nu alleen stelling en even lekker losgewerkt.
Daarna over naar de travers. Met oefenen had ik van de week al rechtsom problemen en ook nu vond ze het erg moeilijk en na 2 goede passen zijn we op de andere hand verder gegaan. Linksom vond ze ook de travers altijd lastig maar vandaag niet...het ging zomaar goed :) En zo blijft ze je weer verrassen :D

Daarna opgestapt en Cookie eerst weer zo rustig mogelijk laten stappen. Dat was vandaag in de eerste instantie even lastig. Mevrouw bleef maar bribbelen en druk doen maar met ene lange teugel en af en toe een kleine ophouding ging ze toch al snel stappen. Eenmaal in stap werd het tempo ook na verloop van tijd steeds rustiger. Onder het zadel was in de eerste instantie het doel haar ontspannen neerwaarts te laten lopen, voorwaarts is ze al genoeg ;) Toen het tempo redelijk was en ze zelf ook meer ontspannen was gingen we het binnenachterbeen wat meer onder de massa zetten. Net als bij de vorige les met wat stelling naar binnen, buitenschouder begrenzen met je buitenteugel en binnenbeen erbij. Ze reageerde nu niet meer zo heftig op mijn binnenbeen als de vorige keren dus het oefenen daarmee helpt wel. Ook nu ging de linksom weer beter als rechtsom. Waar ik de vorige les rechtsom dus duidelijk het been onder de massa voelde komen voelde ik dit linksom. Waar ze de vorige keer linksom ongevraagd in een travers ging deed ze dat nu rechtsom.

Naast de oefeningen ook weer wat aan mijn eigen houding gesleuteld. Dingen als niet mee naar voren gaan, meedraaien met je schouders en recht boven je paard blijven zitten. Dat zijn van die dingen die je wel weet maar in het heetsts van de strijd soms weleens vergeet.. :o

Over 2 weken heb ik weer les maar voorlopig heb ik weer genoeg om te oefenen.

O ja, sorry geen fotograaf dit keer...