Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:02

pharagirlke schreef:
Heb thans met mijn merrie nog niet veel gehad aan theorieën :+ Daar was het een kwestie van creatief zijn.

En ik denk dat KiWiKo, gezien de hoeveelheid verpestte paarden die ze goed gekregen heeft, in elk geval wel zal weten waarover ze het heeft als ze zegt dat je aan pure theorie niets hebt.

Theorie en praktijk hetzelfde? :+ Theorie gaat uit van de ideale situatie... Punt is dat je die ideale situatie niet altijd hebt.

Hoe komt u er bij dat de theorie alleen uit gaat van de ideale situatie? De theorie heeft alles te bieden, als de ruiters dat maar leren willen en kunnen. Het zijn de instructeurs die het de ruiters niet meer kunnen leren op een paar na.
Waar zijn al die 30 "groot"meesters van Nederland? Noem mij er eens 1 of een paar, die deze echte kennis nog geleerd hebben, weten en kunnen leren en uitvoeren? Er zijn meer "groot"meesters dan er werkelijk zijn, net als dat er meer Ray Ban zonnebrillen gestolen worden, dan er werkelijk zijn. Er zijn zelfs die zichzelf tot "groot"meester benoemen en tussen de echte grootmeesters plaatsen?

FaberSmid schreef:
pharagirlke schreef:
En dan hebben we dus meteen bewijs dat dit boekenwijsheid is. En dat zal men kost wat kost willen vermijden.

Voor die de theorie weten (door het niet willen of kunnen leren), komt dit als boekenwijsheid over. Die de theorie wel weten (willen en kunnen leren) kunnen het ook omdraaien. Door te zeggen kunt u na gaan hoe onwetend al die ruiters zijn.

Ayasha
Blogger

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:10

Ik snap je bericht niet.. :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:10

pharagirlke schreef:
Een CORRECT gereden LDR paard..... :o Geen eerste poging met een eigen paard. No offence trouwens, ik wil niet zeggen dat je je paard niet correct rijd, maar ik bedoel een meer ervaren LDR paard gereden door een ervaren ruiter... De eerste passage op een eigen paard zal ook niet voelen als de passage van een GP paard. Dus begrijp me vooral niet verkeerd, ik wil echt je rijkunsten niet ondermijnen. Maar ik vroeg het meer om te weten of iemand het échte al gevoeld heeft... Zoals het hoort te zijn.

Wonderbaarlijk dat u en al die anderen ruiters het beter weten dan de uitvinder Francois Baucher. U heeft vast niet de boeken gelezen, omdat het toch maar theorie is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:11

Ik heb het gevoeld en daarbij uitleg gekregen van iemand die zich er in verdiept had. :+ Kortom; theorie tijdens de praktijk :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:15

Rana schreef:
Afbeelding

gut wat is dit toch een verschrikkelijk vervelend beeld om naar te kijken.... :Y)

Is dit het beeld wat de theorie en praktijk bedoelen? Dit voldoet toch niet aan de theorie en de praktijk?
Bij een veulen en (jong) paard is een weke koot ongewenst en hier ineens gewenst?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:16

Ik denk niet dat dit paard een weke koot heeft eerlijk gezegd :+

Voorbeelden afbreken is makkelijk, kom nu zelf eens met een GOED voorbeeld zoals eerder al gevraagd in dit topic. Hoe moet het dan volgens jullie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:20

theorie gaat uit van gemiddelden...... het gemiddelde paard met de gemiddelde reactie :)

het standaard........ de norm :D

Ik heb heel veel boeken gelezen.......... en ik voor een leer daar helemaal niks meer van.......... tis OF oud nieuws of niet in de praktijk handig....... of zelfs soms helemaal niet eens correct :)

want ook in boeken kan echt, echt onzin staan.......

de beste leermeesters zijn de paarden geweest de afgelopen 30 jaar.......... en dan heb ik het niet over een paard of 10, eerder een paard of 1000

Die leren je, een dvd of boek is slechts aanvullende kennis.......... niks meer en niks minder

KiWiKo

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:22

nogmaals als je niet kan zien dat dit paard hier op vol vermogen op het achterbeen is, en dat de koot zo sterk en flexibel is dat deze dit onderdeel zo kan dragen..........

dan heb je met recht net effe te veel in de boeken gezeten, en is het misschien handig om eens de wijde wereld in te trekken om te kijken hoe het nou eigenlijk allemaal echt werkt, en te ervaren wat er nou wel en niet belangrijk is, en wat er nou eigenlijk wel of niet goed of fout is........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:24

KiWiKo schreef:
Professor schreef:
[Spectakel is het, technisch minder.

technisch zo fout dat deze 9 jarige gewoon 90% scoort op 5 fei jurys .............

Dat zegt meer over de jury dan de uitvoering, waar zijn de regels voor als die toch niet toegepast worden?
De show is belangrijker dan de uitvoering, door de onwetendheid van de mens. Theorie is niet belangrijk, die slaan we gewoon over we zien wel in de praktijk waar het schip strand. Problemen veroorzaken om weer op te lossen?
Beweren uitgereden te zijn en een zogenaamde nieuwe uitvinding/methode te moeten gebruiken, om verder te komen. Dat Nederland voor loopt, ze moeten zich schamen. Nederland gaat terug in de tijd en ontwikkeling. Nederland is zo dom, steeds weer opnieuw het wiel uit te vinden, omdat ze de thorie niet kennen en verkeerd vertalen. En dat dat alles ten koste van de paarden en jullie lopen er maar achter aan als schapen.
Zijn jullie al die oude ruiters en (groot)meesters vergeten? Ben bang van wel, omdat de theorie naar jullie mening niet belangrijk is en het toch maar verleden tijd is en oud.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:25

Nogmaals: Kom eens met een GOED voorbeeld. Dat is al eerder in dit topic gevraagd maar niet gekomen.... Ik heb zomaar het idee dat "moeilijke vragen" gewoon ontweken worden. Ik heb nl van oa professor ook nog steeds geen antwoord of hij LDR ooit gevoeld heeft op een correct gereden LDR paard :+ Een ook niet van de persoon die zei dat het met harde hand ging.

Alleen vur durft in gaan op die vragen en dat siert haar (hem?) ontzettend. Dat maakt de discussie fijn, dat vragen van beide kanten beantwoord worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:27

tja............. jury's zijn gek!!! en zeker op dat niveau........ die snappen er werkelijk helemaal niks van...... NUL kaas van gegeten die mensen......... en dan ook nog UNANIEM he!!! want ze zien het alle 5 echt helemaal verkeerd........

stelletje sukkels dat het zijn.......... beter gaan ze bij jou in de leer ........

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:27

Ik ken er in ieder geval 1 en het siert hem dat hij zo bescheiden is, dat hij zichzelf niet als een grootheid ziet en dan bedoel ik Henk van Bergen. ;)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:28

theorie kan handig zijn mits het toegepast kan worden op de hedendaags gefokt paarden ......en alles wordt vernieuwd.....
Helaas zijn er enkele conservatievelingen welke de oogkleppen niet af willen zetten.........

erg jammer

FaberSmid

KiWiKo schreef:
nogmaals als je niet kan zien dat dit paard hier op vol vermogen op het achterbeen is, en dat de koot zo sterk en flexibel is dat deze dit onderdeel zo kan dragen..........

dan heb je met recht net effe te veel in de boeken gezeten, en is het misschien handig om eens de wijde wereld in te trekken om te kijken hoe het nou eigenlijk allemaal echt werkt, en te ervaren wat er nou wel en niet belangrijk is, en wat er nou eigenlijk wel of niet goed of fout is........

Beschrijf mij dan eens de piaffe en passage in theorie, praktijk en deze foto?

Ayasha
Blogger

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:

Beschrijf mij dan eens de piaffe en passage in theorie, praktijk en deze foto?

Doe JIJ dat dan eens en zet er een foto bij, over hoe een Piaffe hoort te zijn... Misschien leer je ons nog wat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:29

KiWiKo schreef:
tja............. jury's zijn gek!!! en zeker op dat niveau........ die snappen er werkelijk helemaal niks van...... NUL kaas van gegeten die mensen......... en dan ook nog UNANIEM he!!! want ze zien het alle 5 echt helemaal verkeerd........

stelletje sukkels dat het zijn.......... beter gaan ze bij jou in de leer ........

Als dat uw omschrijving is, ja dan is de jury gek. Mijn bewoording is anders, de jury en de rest gaan tegen alle regels in ten koste van de paarden.
Niet bij mij in de leer, ik ben maar een hoefsmid en geen instructeur.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 08-09-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:29

en graag je ervaring met een ldr getraind paar in zijn volle oprichting en kracht? voelde het anders of heb je het nooit geprobeerd?

edit reactie op laatste post... onzin!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:30

Ik wou net zeggen........ dat wat je daar ziet is correct :)

jij vind van niet :) kom jij maar met hoe het dan wel moet :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:33

vur schreef:
Ik ken er in ieder geval 1 en het siert hem dat hij zo bescheiden is, dat hij zichzelf niet als een grootheid ziet en dan bedoel ik Henk van Bergen. ;)

Meer respect voor die wijs zwijgen en zichzelf niet prijzen maar de paarden, dan die in de spotlights willen staan en zichzelf als (groot)meester (laten) prijzen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:34

Ik heb eens een mooi plaatje gezien in het boek "van groen naar Grand Prix". Het plaatje is in zwart wit en laat Johan Hamminga zien op een donkerbruine afstamming van Zuidhorn met een trensteugeltje. Zoals dat plaatje is, kan ik dromen over hoe het paard daadwerkelijk zou piafferen. De foto is dus van de piaffe. Werkelijk gewoonweg af. Misschien dat iemand anders het plaatje kent en kan uploaden? Volgens mij zou het zo moeten. Ferro benaderde dat beeld eerlijk gezegd ook soms nagenoeg perfect. Volgens mij is de piaffe zo bedoeld, althans, zo vind ik hem echt heel mooi en droom ik ervan dat ik dat met mijn paard ook ooit zo voor elkaar krijg. :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:34

Rana schreef:
theorie kan handig zijn mits het toegepast kan worden op de hedendaags gefokt paarden ......en alles wordt vernieuwd.....
Helaas zijn er enkele conservatievelingen welke de oogkleppen niet af willen zetten.........

erg jammer

De theorie kan nog steeds toegepast worden, met welke theorie wordt er dan volgens u gereden? Noem mij eens de nieuwe theorie en uitvindingen?
Dat persoonlijk aanvallen is niet nieuw voor mij, maar wie heeft nu werkelijk de oogkleppen op?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 08-09-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:35

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:

Als dat uw omschrijving is, ja dan is de jury gek. Mijn bewoording is anders, de jury en de rest gaan tegen alle regels in ten koste van de paarden.
Niet bij mij in de leer, ik ben maar een hoefsmid en geen instructeur.

nou schoenmaker............ Ken je het leest verhaal??

hoe kan je in hemelsnaam zulke dingen beweren (en het ergste is waarschijnlijk ook nog menen) terwijl je gewoon duidelijk niet weet waar je over praat :)

zooooooooo jammer............. dit weer.........

Ik vind het goed dat je een filosophie hebt hoor......... helemaal prima :) maar om nou te zeggen dat de jury's gek zijn omdat ze Totilas hoog waarderen is dom, om mensen te zeggen dat ze dom zijn omdat ze praktijkgericht werken........ is dom.......

moet je niet doen, ten eerste is het slecht voor jouw geloofwaardigheid, en ten tweede is het slecht voor mijn hart.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:37

KiWiKo schreef:

Eerst bent u aan de beurt, met mijn vragen te beantwoorden beschrijf eens de theorie, praktijk en foto?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:37

FaberSmid schreef:
Rana schreef:

erg jammer

De theorie kan nog steeds toegepast worden, met welke theorie wordt er dan volgens u gereden? Noem mij eens de nieuwe theorie en uitvindingen?
Dat persoonlijk aanvallen is niet nieuw voor mij, maar wie heeft nu werkelijk de oogkleppen op?

rijden is een praktisch ding......... doe je niet theoretisch :)

Altans ik heb nog nooit iemand met een boek op een paard zien zitten ...............

O ik moet naar rechts........ even het hoofdstuk rechtsaf erbij pakken hoor....... momentje paard :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:38

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:

Eerst bent u aan de beurt, met mijn vragen te beantwoorden beschrijf eens de theorie, praktijk en foto?

wie stelt bewijst :D :D

jij vind dit niet goed.......... laat maar zien hoe het wel moet :)