Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:22

Een interresant stuk!

Arabesk schreef:
ik was ook heeeeeeel boos over dit artikel.

Kijk het niet eens zijn met iets is 1, maar dit is gewoon ungefundeerd in de rondte roepen en mensen persoonlijk beledigen.

En laat ik daar nou toevallig een ontzettende hekel aan hebben. Ik zat al te broeden op een ludieke actie; hem het boek van Dr. Cook cadeau doen (heb het adres al gevonden), of een anischtkaart sturen.

Het zomaar ongefundeerd in het rond roepen moet jou toch aanspreken dacht ik zo.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:23

JoviBan schreef:
Eigenlijk vind ik het best lachwekkend allemaal.
Is Johan Hamminga een goeroe of iets dergelijks?

Als we het zouden omdraaien en "de bitloos brigade" zou op dezelfde manier over een 'vooraanstaand' iemand spreken en hem dermate verdedigen en de hemel inprijzen zoals "jullie bitbrigade" dat nu doen bij Hamminga, dan zou "de bitloos brigade" onmiddellijk uitgemaakt worden voor volgelingen en sekteleden, zijn ze blind, dom en naïef en hebben ze tunnelvisie en bovenal geen eigen mening, kennis, inzicht en ervaring.

Maar ga vooral zo door. :D :D

_O-
In dat artikel staan een aantal zeer vreemde en ongefundeerde uitspraken, die echt kant noch wal raken. Het interesseert me daarbij weinig wie precies die uitspraken doet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:54

Arabesk schreef:
Heeft Albert al een serieus antwoord gegeven op die uitgebreide post van Joviban, of heeft hij nu de benen genomen :?

Ik denk dat albert een beetje moe van jou word. Bovendien snap ik niet dat je niet moe van jezelf word.
Na jaren van campange voeren voor bitloos rij je niet eens zelf mee! :S Omdat je dressuur matig niet kan rijden. waarom hou je je er dan in godsnaam mee bezig? En dan die misselijke filmpjes stiekum op concoursen maken heb je niks beters te doen? Als je er zo'n hekel aan hebt waarom blijf je er niet weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:56

sporter schreef:
En dan die misselijke filmpjes stiekum op concoursen maken heb je niks beters te doen? Als je er zo'n hekel aan hebt waarom blijf je er niet weg?

Wacht even. :(
Die "misselijke filmpjes" waren tijdens de bitloze proefwedstrijd gemaakt.
In het betreffende topic over deze wedstrijd, èn de filmpjes, werd door diverse mensen verzocht om ook eens filmpjes te maken van een reguliere bitwedstrijd. Omdat dit nu wel een heel erg eenzijdig en vertekend beeld gaf.

Maar ookal was dit niet de aanleiding, waarom is het zo "misselijk" om filmpjes te maken tijdens een reguliere wedstrijd? Omdat de beelden te confronterend zijn misschien?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:14

De filmpjes zijn inderdaad misselijk-makend, de ruiters zitten gemeen aan het bit te zagen. Zo rijden zíj en ik heb het alleen maar gefilmd. En dat het kinderen zijn (nou ja ze waren rond de 18 jaar schat ik), maakt het inderdaad des te erger. Zij leren kennelijk dat dát goed rijden is :roll:

Bij de bitloze dressuurwedstrijd reden ook kinderen van die leeftijd en als ik díe film is het zeker niet misselijk? Meten met twee maten? Of zijn de filmpjes van de bit-wedstrijd toch wel wat vervelend omdat het dingen laat zien die bitrijders liever ontkennen?

FIlmpjes maken en foto's is gewoon toegestaan. Er zijn zat bedrijven die er zelfs van leven. Ze schieten foto's de hele dag door, planten die op internet en de liefhebber kan de foto kopen.

Of gaan we straks foto's maken en filmen verbieden, net als met die rodeo wedstrijden. Het feit dat filmen daar verboden werd, zegt al iets over dat ze toch wel aanvoelen dat wat er op die wedstrijden gebeurt niet kán.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:32

Arabesk schreef:
De filmpjes zijn inderdaad misselijk-makend, de ruiters zitten gemeen aan het bit te zagen. Zo rijden zíj en ik heb het alleen maar gefilmd. En dat het kinderen zijn (nou ja ze waren rond de 18 jaar schat ik), maakt het inderdaad des te erger. Zij leren kennelijk dat dát goed rijden is :roll:

Bij de bitloze dressuurwedstrijd reden ook kinderen van die leeftijd en als ik díe film is het zeker niet misselijk? Meten met twee maten? Of zijn de filmpjes van de bit-wedstrijd toch wel wat vervelend omdat het dingen laat zien die bitrijders liever ontkennen?

FIlmpjes maken en foto's is gewoon toegestaan. Er zijn zat bedrijven die er zelfs van leven. Ze schieten foto's de hele dag door, planten die op internet en de liefhebber kan de foto kopen.

Of gaan we straks foto's maken en filmen verbieden, net als met die rodeo wedstrijden. Het feit dat filmen daar verboden werd, zegt al iets over dat ze toch wel aanvoelen dat wat er op die wedstrijden gebeurt niet kán.

Beetje offtopic, maar in mijn werk heb ik alleen maar met de wet te maken, dus heb even iets voor je opgezocht..

Citaat:
Publicatie van een foto of filmopname waar iemand herkenbaar opstaat, kan een schending van het portretrecht zijn. De geportretteerde moet een redelijk belang kunnen laten zien (zoals privacy) op grond waarvan het werk niet gepubliceerd mag worden.

Als een opname of foto rechtmatig gemaakt is , wil dat nog niet zeggen dat deze ook mag worden gepubliceerd. Een dergelijke opname is namelijk een portret van de personen die erop staan, en dus geldt daarvoor het portretrecht. De auteurswet beschouwt zo’n afbeelding als een “portret anders dan in opdracht”. Deze mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. Meestal zal het dan gaan om een privacy-belang.

Bij een feest of andere activiteit waarbij je moet betalen om naar binnen te mogen, kan de organisatie regels stellen. Een van die regels kan zijn dat je moet instemmen met publicatie van foto's of films waar je herkenbaar op staat. Je kunt je dan meestal niet meer beroepen op je portretrecht, behalve in uitzonderlijke gevallen. Foto's van iemand die bijvoorbeeld op een feest in zwaar dronken toestand geheel naakt gaat dansen, mogen nog steeds niet zomaar worden gepubliceerd.

Op jouw filmpjes kun je de ruiters niet zien, dus is er niets aan de hand. Maar ik dacht, laat ik het wel maar even melden voor het geval je wel een keer de ruiter erbij hebt staan en je op het matje wordt geroepen ;)

Edit: kan iemand mij vertellen waar ik de filmpjes van de bitloze wedstrijd kan vinden? Of kijk ik met m'n neus..?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:37

Het gaat toch helemaal niet om of er goed of fout bitloos wordt gereden? Beide kan je goed en fout doen.

De vraag is of je bitloos rijden in de dressuurring kan vergelijken met bit rijdende ruiters. Volgens Haminga is dit niet het geval en onderbouwd hij dit.

Een paar pagina's terug vind ik Alberts reactie erg zinnig. De neus van een paard is veel minder gevoelig dan de tong en lagen. Hierdoor kan je bitloos dus niet zo verfijnd rijden als met bit. Hierdoor kan je je paard lang niet zo fijngevoelig rijden als je met Bit zou kunnen. Maar sommige ruiters kunnen gewoon nooit leren met gevoel te rijden maar dan maakt bit of bitloos niks bij uit. Bitloos verdoezel je alleen meer dat je teveel bezig bent met de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:38

sharon_quiz schreef:
kan iemand mij vertellen waar ik de filmpjes van de bitloze wedstrijd kan vinden? Of kijk ik met m'n neus..?

Hier een fotoverslag met onderin de pagina een filmpje: http://www.bitloospaardrijden.info/proe ... d-KNHS.htm

(en ooohh wat lopen die paarden kreupel zeg O:) )

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:43

Als je een filmpje van 3 seconden ziet, zie je de onregelmatigheid idd niet.
Wel als je de hele proef ziet....
MAar dan moet je er wel geweest zijn ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:45

nog meer...
vertraagde bitlozen... jammer de link doet het niet meer dus maar weggehaald.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 31-07-09 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:46

Marjolein schreef:
De vraag is of je bitloos rijden in de dressuurring kan vergelijken met bit rijdende ruiters. Volgens Haminga is dit niet het geval en onderbouwd hij dit.

Nee, hij onderbouwt het juist nièt, hij schrijft alleen zijn vooroordelen en aannames op.
Van mij mag hij met een onderbouwing komen hoor, en uitleggen waarom het volgens hem niet kan, voorzien met een flink stuk anatomie en fysiologie. 'Es kijken of dat hem lukt.

Marjolein schreef:
Een paar pagina's terug vind ik Alberts reactie erg zinnig. De neus van een paard is veel minder gevoelig dan de tong en lagen. Hierdoor kan je bitloos dus niet zo verfijnd rijden als met bit. Hierdoor kan je je paard lang niet zo fijngevoelig rijden als je met Bit zou kunnen.

En heb je mijn reactie daarop gelezen? Dat ijzerwerk in de mond is "fijn" voor de ruiter, nièt voor het paard.
Verfijnd (en subtiel) rijden is voor mij altijd nog met zo weinig mogelijke middelen en zonder pijnprikkels of de dreiging daarvan, ipv andersom. Maar blijkbaar wil dat er bij de bitrijders niet in.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:48

Bedankt voor de links.

Nou als ik heel eerlijk ben vind ik het er bij een aantal op dat filmpje niet al te best uitzien! Bij sommigen ook wel hoor! Maar er zaten ook een paar tussen waarvan ik dacht, wat kom jij op wedstrijd doen!! Je bent er helemaal niet aan toe! Of ze dat wel zijn als er een bit in hangen kan ik natuurlijk niet beoordelen...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:04

JoviBan schreef:
En heb je mijn reactie daarop gelezen? Dat ijzerwerk in de mond is "fijn" voor de ruiter, nièt voor het paard.
Verfijnd (en subtiel) rijden is voor mij altijd nog met zo weinig mogelijke middelen en zonder pijnprikkels of de dreiging daarvan, ipv andersom. Maar blijkbaar wil dat er bij de bitrijders niet in.

Volgens mij bestaat de hele africhting van je paard uit afstraffen en belonen. En of je dat afstraffen nu een pijnprikkel noemt of een minder prettig gevoel voor het paard.

Ik vraag em af of jouw paard wijkt voor druk?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:12

Marjolein schreef:
JoviBan schreef:

Volgens mij bestaat de hele africhting van je paard uit afstraffen en belonen. En of je dat afstraffen nu een pijnprikkel noemt of een minder prettig gevoel voor het paard.

Daar ben ik het wel mee eens ja. Een voorbeeldje: Ik heb een freestyle cursus gedaan bij Astrid v/der Ploeg (zij volgt dezelfde manieren als die van Emiel Voest). We kregen toen ook een schriktraining. Als je paard dan naar achter liep omdat hij iets eng vond en aan het halstertouw (leadrope) trok, dan moest je druk houden op het touw totdat je paard stilstond. Dus niet de druk verlagen op het moment dat het paard in "verzet" gaat. Die druk is vervelend voor ze en als ze het dus goed doen dan gaat de druk eraf. En zo zit dat volgens mij met een heleboel dingen die we ze aanleren. Als ze het niet goed doen ervaren ze vervelende druk en als ze het doen zoals het moet hebben ze geen last van ons.. (Ben geen ster in uitleggen)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:39

Arabesk schreef:

Als dat de maatstaf is dan snap ik niet dat jij zoveel problemen hebt met paarden die de hele dag opstal staan. Ik bedoel er zijn zelfs bedrijven die er van leven.

Sjolvir

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:40

Mag het weer terug on-topic in plaats om van elkaar in de haren te vliegen over items die hier niet echt ter zake doen?

Daar dit anders het zoveelste topic wordt dat wordt dichtgegooid?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:42

Ik denk dat de hele wedstrijd vooral is belicht als een wedstrijd voor mensen die een statement willen maken. Ooit eens bij stilgestaan dat een heel deel gewoon ríjdt en geen statement wil maken?

Imo maakt het weinig uit of je met of zonder bit rijdt. Het gaat om je instelling. Het blijkt wel zo te zijn dat wedstrijdgerichte ruiters, ruiters die een nette proef willen afleveren, met bit rijden (logisch, het is verplicht...). En dat het vooral recreatieve ruiters zijn die zonder bit rijden. Dan kan je ook niet ineens verwachten van die 'groep' dat ze zonder bit een goede proef neerzetten. Bitloze combinaties zijn er gewoon weinig en die groep wordt bezoedeld door de fanatiekelingen die een statement wíllen maken, maar er geen kúnnen maken (er zijn er wel enkele die het wel kunnen).

Bitloos, niets nieuws toch? Passage's en piaffe's heb ik zát gezien zonder ook maar teugelcontact, dus als je geen teugelcontact hebt maakt het bitter weinig uit wat er in de mond zit.

Overigens, als je van mening bent dat bitloos niet kan wat een bit kan, waarop doel je dan? Wat is het grote verschil dan? Wat kan een bit wat bitloos niet kan? Is iedereen het er dan over eens dat het die constante druk in de mond is?
Als er nu met een sidepull gereden wordt, kan er best constante druk zijn. Op een gewoon touwhalster ook. Dan nog hebben we het enkel over de aanleuning, en is dat al opgelost. Zoeken naar het waarom.

Wat maakt dat een paard zich draagt? Niet de aanleuning, maar het volledige plaatje, vooral de motor. Een paard kan zich ook dragen zonder druk op de teugels, anders is het immers geen dragen, maar steun zoeken! Een paard zou net zo goed mét, als zónder teugeldruk moeten kunnen functioneren. Immers, paardrijden doe je voor 90% met benen en zit, en de rest met je handen, als je uberhaupt al voor 10% met je handen rijdt.

Ik heb er al vaak over nagedacht, welke de toegevoegde waarde van een bit is. Volgens mij kan een bit enkel als waarde toevoegen dat je de onderkaak kan versoepelen en ook controleren of dit gebeurd is. Een losse onderkaak is een los lijf... Dat is het énige wat een bit méér kan doen dan een bitloze optoming.

Overigens ben ik zeker van mening dat bepaalde (zelfs de meeste :o ) bitloze optomingen minstens even 'scherp' kunnen inwerken als een bit. Daarom zie je net zoveel slecht lopende paarden met bit, als zonder. Beide zitten ze nog steeds aan de voorkant te prullen. Voeg daarbij dat de meeste bitloze ruiters recreatieve ruiters zijn die vaak geen of weinig les krijgen (en dus weinig correctie) en je bekomt een beeld zoals op deze oefenwedstrijd.

Wat mij persoonlijk betreft (blijkbaar doet dat er steeds toe in dergelijke discussies): ik heb een merrie gekocht die nare ervaringen heeft gehad met een bit. Niets ernstigs, ze is te vroeg 'opgeleerd' (gewoon enkele keren opgezeten) door een paar onervaren meisjes. Toen heeft ze vier jaar oid stilgestaan en nu begin ik opnieuw. Dit doe ik vooreerst zonder bit. Waarom? Ik wil uitschakelen dat ze die negatieve associatie legt tussen bereden worden en een bit inhebben. Dus gaat we bitloos aan de slag.
Echter, ik zou graag een bitje gebruiken om haar te versoepelen en dat te kunnen controleren. Een bit dat zacht gebruikt wordt, houdt de lagen gevoelig en zorgt ervoor dat minimale hulpen sterk doorkomen. Als ik volledig aan haar manier van doen gewend ben en zij ook aan mij, en het rijden leuk vindt, wil ik dus graag met een bitje rijden om te verfijnen. En natuurlijk is mijn doel verzameling, pi-pa en van dat leuks, de basis is dat ze kan schuiven en soepel reageren.

Echter ben ik geen statement-maker, heb ik geen tijd en geld om wedstrijden te rijden en zal je mij dus mijn statement nooit zien maken, als ik het al uberhaupt haal. Ik voel mij een ruiter als een ander :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:13

JoviBan schreef:

een bitloos hoofdstel is wel altijd fijn voor het paard?
dan kan ik toch ook zeggen: dat bitloze hoofdstel is fijn voor de ruiter en niet voor het paard?

maar dat zeg ik niet,omdat het onzin is,en je niet alle bitloze optomingen over een kam kan scheren(net als bitten dus)

wbt het dikgedrukte: bitloze rijders zijn ook niet heilig hoor en bij sommige bitlozen wil het er schijnbaar ook niet in.

jij verwacht respectvol behandeld te worden door mensen die een andere mening hebben dan jij,maar zelf respecteer je de meningen van anderen ook niet.

ik las laatst een mooi onderschrift: je kan alleen discussieren als je er vanuit gaat dat je discussiegenoot ook weleens gelijk kan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:20

Snoevie schreef:
jij verwacht respectvol behandeld te worden door mensen die een andere mening hebben dan jij,maar zelf respecteer je de meningen van anderen ook niet.

Waar zeg ik dat, dat ik dat verwacht?
Dat zie je mij nergens zeggen hoor.

Dus reflectie misschien?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:32

Arabesk schreef:
Heeft Albert al een serieus antwoord gegeven op die uitgebreide post van Joviban, of heeft hij nu de benen genomen :?

Als iemand haar antwoord begint met een belediging neem ik aan dat elk antwoord, hoe zinnig ook, niet geaccepteerd gaat worden en dus antwoorden vervolgens zinloos is. Het zelfde geldt voor jou Arabesk. Vandaar dat ik mij in deze discussie beperk tot meelezen. Ook erg vermakelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:44

JoviBan schreef:
Snoevie schreef:

Waar zeg ik dat, dat ik dat verwacht?
Dat zie je mij nergens zeggen hoor.

Dus reflectie misschien?

ok dat heb je misschien niet gezegd,maar ieder mens wil toch met respect behandeld worden?

misschien ben ik dan wel naief,maar ik verwacht dat wel,als volwassen personen dat je elkaars mening met respect behandeld.(dus als je reflectie op die manier bedoeld,inderdaad dan ja)

en het spijt me,zoals jij reageerd vind ik niet respectvol overkomen,terwijl je zelf ook moeite hebt met de manier van spreken van die Johan.

ik sta niet negatief tegenover het bit of bitloos.
beiden heeft het voordelen.

Vudress

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:51

Citaat:
ik las laatst een mooi onderschrift: je kan alleen discussieren als je er vanuit gaat dat je discussiegenoot ook weleens gelijk kan hebben

In een discussie gaat het niet altijd om gelijk hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:59

Vudress schreef:
Citaat:

In een discussie gaat het om ONDERBOUWEN kan er niet vaak genoeg op hameren. En niet iedereen doet/kan dat helaas. Of mensen denken dat ze hun mening kunnen onderbouwen door een ander persoonlijk af te zeiken }:0 }:0

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:04

Vudress schreef:
Citaat:

precies!
maar dat bedoel ik juist.

en veel mensen praten of alleen zij de wijsheid in pacht hebben en of alleen hun mening telt en zij gelijk hebben,en dat bedoelde ik met dat onderschrift,wat heeft het zin om de discussie aan te gaan als je alleen maar denkt dat jouw mening/manier de enige juiste is.

in een discussie gaat het er imo over dat je je mening onderbouwt brengt(met je eens,arabesk)maar dat je ook respectvol reageert naar degene die jouw mening niet deelt.

en inderdaad,afzeiken is erg kinderachtig.

ieder mag zn mening geven,maar om daarbij andere meningen af te zeiken is zeer kinderachtig.

(maar ok,ik heb mn zegje gedaan :D het was een beetje offtopic,excuses!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:05

Albert schreef:
Arabesk schreef:

Als iemand haar antwoord begint met een belediging neem ik aan dat elk antwoord, hoe zinnig ook, niet geaccepteerd gaat worden en dus antwoorden vervolgens zinloos is. Het zelfde geldt voor jou Arabesk. Vandaar dat ik mij in deze discussie beperk tot meelezen. Ook erg vermakelijk.

Of je grijpt die 'belediging' aan als excuus omdat je toch geen onderbouwde tegenargumenten kan geven ;-), maar ja wat jij wil het maakt mij niet uit. :7

Ander onderwerp;

We hebben vanmiddag opnames gemaakt voor onze dvd die in de maak is. We hebben op één paard alle bitloze optomingen uitgeprobeerd die we in bezit hebben. Ik zal straks wel even één voorproefje uploaden van een paard met touwhalster en doorhangende teugels (ja ja, wij rijden niet met strakke teugels, omdat we er vanovertuigd zijn dat het hoofd vrijlaten het paard niet hindert in zijn bewegingen)