Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:39

jeetje waar slaat dat nou weer op. geen respect voor mensen met bijrijders. wat een onzin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 11:07

aangezien de persoon die me dit pb'tje vroeg om haar naam niet vrij te geven, plaats ik haar pb even zodat ze haar verhaal even kwijtkan.

Moderatoropmerking:
Het openbaar maken van een PB is niet toegestaan.

Ik ben het hier met haar wel eens!
Laatst bijgewerkt door Scum op 25-08-09 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: PB verwijderd.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:56

chipieke schreef:
aangezien de persoon die me dit pb'tje vroeg om haar naam niet vrij te geven, plaats ik haar pb even zodat ze haar verhaal even kwijtkan.

Citaat:
Ik rijdt namelijk een 6 jarige ontzettend leuke merrie bij. De eigenaar heeft haar al vanaf veulen en heeft er welgeteld 30x opgezeten. Ze betaald géén stallingsgeld géén hoefsmid (tot grote ergenis van de stal eigenaar en hoefsmid ) , maar iedereen moet wel weten dat ze een paard heeft. Ze komt 1x in de maand een keer uitmesten , en 1x in het jaar gaat het paard hooguit naar de hoefsmid. De merrie heeft lichte manen eczeem en staat zich nu dus mooi kapot te schuren.

Sinds 2 maand rijd ik deze merrie nu , en komt de eigenaar opeens ook 1x in de maand. Ik doe ontzettend rustig met het beest om haar conditie op te bouwen. Eigenaar komt rijden , gevolg: paard is een week kreupel. Het kan haar niets schelen hoe het met haar paard gaat , als medame zelf maar plezier heeft...

Ik zeur niet tegen haar , ik ben hartstikke blij dat ik deze leuke merrie kan rijden. Die 2x in de maand dat ze het paard komt rijden kan ik dan ook nog wel slikken..

Op die manier heb ik dus géén respect voor mensen met bijrijders.

Echter als je weinig tijd hebt , maar wel het beste met je paard voor hebt heb ik er totaal geen problemen mee. Maar diegene waar ik het paard van rijdt heeft absoluut geen hart voor haar paard..

Ik ben het hier met haar wel eens!

Ik ook! :j

Qandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:50

Ik vindt het volledig onzin dat hij geen respect heeft voor mensen met bijrijders,
Want je hebt ook mensen die geen tijd of geld hebben voor een eigen paard,
En dan mooi een paard van een ander bij kunnen rijden.

En zo heb je ook mensen met een paard die niet genoeg tijd , of om een andere rede niet hun paard elke dag kunnen rijden ,
Dus een bijrijder zoeken om het paard te rijden.

Bijrijder is helemaal niet zielig.
En paard altijd op stal,
die zijn energie niet kwijt kan ,
dat is zielig.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:49

Het is ook maar net hoe je het bekijkt en waarom ze een bijrijder hebben vind ik.

maar hoe die vrouw het nu vertelde ; ben ik het wel met haar eens ( die PB ) maar dan geld het niet voor alle bijrijders.
het ligt eraan hoe de situatie is.

anouuk1994

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:00

@ ts, ik ben het er ook helemaal mee eens hoor! ;)
Het is maar net hoe de eigenaar tegenover het paard is.

beetje hetzelfde als hoe hierboven al verteld werd

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:16

Ik heb veel meer respect voor mensen die een bijrijder gezocht hebben dan mensen die daar te koppig voor zijn en de pony alleen op stal laten staan :j

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:05

Ik heb juist respect voor mensen met een bijrijder, omdat ik mijn paardje echt niet zomaar met iemand zou kunnen delen...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:11

Heb er wel respect voor :D

Zoek zelf bijrijders voor mijn shetje, waarom?
Pony is te lief en te goede band om weg te doen, maar is wel een ideale kinder- en leerpony.

En ja, ik help de voorlopige leerkindjes met opzadelen, afzadelen, tips tijdens rijden, ik doe alleen de stallen enalles.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:12

Ik heb juist geen respect voor mensen die hun energieke paard verkl*oten omdat ze geen tijd hebben. Dan meer respect voor mensen die een goede bijrijder zoeken!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:33

Snoop_fan schreef:

Pony is te lief en te goede band om weg te doen, maar is wel een ideale kinder- en leerpony.

En ja, ik help de voorlopige leerkindjes met opzadelen, afzadelen, tips tijdens rijden, ik doe alleen de stallen enalles.

Dit vind ik dus fantastisch! Je neemt de tijd en de moeite om anderen (in dit geval kids) wat te leren. Mooier kan in mijn ogen niet.....

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:39

eigenaar van mijn paarden doet laaste tijd ook alleen uitmesten dik weg omdat zij haar doel heeft bereikt met dat paard en hij niks meer kan leren vindt ze super jammer, maar daar door heb ik wel de kans om te leren van haar paard en van haar wat zij allemaal weet en hier ben ik natuurlijk super trots op

echter rijdt ze soms nog wel is rondje buiten of beetje dressuur in de bak maar veder is het voor haar ook geen doel meer met dit paard maar zij wilt hem houden tot zijn einde zegmaar en gunt mij ook nog wat plezier en veel leren van paard.

en ben ik super blij mee dat er ook zulke mensen bestaan

en mijn shetlanders rijden ook kleine kinderen op voor hun lol en voor de pony is goed om af te vallen. hoezo geen anderen mensen een kans geven om te genieten? als je zelf toch niet meer vaak of er niet op past.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:42

ik snap het punt wel. Tegenwoordig nemen mensen snel een paard terwijl ze er niet elke dag voor kunnen zorgen, mijn mening is dat men een paard moet nemen als de tijd ervoor is en niet de zorg op een ander afschuiven.

Maar goed dat is mijn mening.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:45

Pelryo, daar ben ik het ook mee eens.

maar vindt wel goed wanneer echt je zelf te groot bent voor pony of wat dan ook en je zoekt een bijrijder dat dit alleen maar gunstig is voor de pony?

of echter in mijn geval eigenarresen heeft haar doel met haar paard gehaalt (Grandprix) en kan hem dus niks meer leren omdat die alles vleiloos doet vindt ik het niet raar.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:02

Pelryo schreef:
ik snap het punt wel. Tegenwoordig nemen mensen snel een paard terwijl ze er niet elke dag voor kunnen zorgen, mijn mening is dat men een paard moet nemen als de tijd ervoor is en niet de zorg op een ander afschuiven.

Maar goed dat is mijn mening.

Mijn zoontje gaat 3,5 dag per week naar de opvang/oma/oma omdat ik werk. Had ik mijn zoontje dan ook maar niet moeten krijgen, die een weloverwogen keuze is, omdat ik erbij móet blijven werken om het allemaal financieel bol te werken?

Ik vind dit totaal niet anders dan zoals jij het stelt met paarden.
Als je nou graag een eigen paard wil, waar jij 100% verantwoordelijk voor bent, onderdeel maakt van jouw leven, een band mee opbouwt en waar jij over beslist wat je ermee wil doen, maar niet 24/7 klaar kan staan voor je dier (als het er niet op aankomt), waarom geen bijrijdster dan?

Ik rijd nu een paardje bij, helemaal geweldig, mag ermee doen en laten wat ik zou willen, niets is te gek, als ik over hem praat dan zeg ik wel eens "mijn paard" voor het gemak.
Maar er is 1 groot verschil, hij ís niet van mij.
Ik ben ervan overtuigd dat als er iets belangrijks zou zijn, verhuizing of iets dergelijks, dat er rekening met me word gehouden door de eigenaresse, maar het is en blijft mijn paard niet.

Niet iedereen kan zich de luxe permitteren om 24/7 bij zijn paard te zijn of niet te hoeven werken om het te kunnen betalen, het qua tijd kunnen bolwerken, maar wel een grote wens hebben om een eigen paard te hebben en er zelf genoeg tijd en aandacht aan willen geven. Moeten die mensen hun droom maar laten schieten omdat je een slecht mens bent als je een bijrijdster hebt?
Wat een onzin zeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:25

De redenering is op zich valide.

Waarom een paard houden als je er niet de tijd voor hebt?
Een erg belangrijks aspect is namelijk dat het welzijn van een paard serieus wordt beïnvloed door betekeinsvolle relaties. Een paard kan er in diens leven maar weinig van aangaan.
De basis van dergelijke relaties is het welbevinden bij het betreffende individu.
Als je geen kwali-tijd kan investeren in jouw paard, heb je geen diepgang in de betekenisvolle relatie.

Ook continuïteit is een belangrijke welzijnsfactor.
Wisslelen van paard is voor het paard wisslelen van baas en die baas is al snel als een schip wat passert in de nacht.
Idem bij-bazen.

Een bij-baas heeft dus twee fundamentele potentieel nadelige aspecten opgebouwd uit een handvol elementen.

Het voordeel zit in dat het paard geen aandacht op zích hoeft te ontberen wanneer de echte baas geen tijd heeft.
Dát echter is weer het uitgangspunt waar de opmerking van de kennis in het ts op gebaseerd is. Daar valt weinig tegenin te brengen.
De redenen, hoe valide vaak ook, waaróm bazen geen tijd hebben zijn voor het paard volkomen onbelangrijk. Dat is een reden voor de báás, geen factor die voor het páárd de beleving compenseert.

Dat in de werkelijke wereldkwali-tijd een heel schaars goed is, verandert niet aan het vervelende voor het paard als het die niet van de baas krijgt.
Het begrijpelijk compromis voor de méns verandert niet dat de opmerking op zich hout snijdt.

hc

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:39

Die haalt wel iedereen over één kam heen zeg. Waarom zou je verkeerd bezig zijn als je een bijrijder hebt? Ik heb mijn paard 2,5 jaar geleden gekocht. Een jaar geleden kreeg ik een relatie, ging ik samenwonen en merkte ik dat mijn beschikbare tijd minder werd. Op zich ook logisch, want ik moest die tijd ineens over meerdere factoren verdelen. Ik was gesloopt op een gegeven moment en had het idee dat ik alles half deed. Dus heb ik een vriendin gevraagd om 'm twee dagen in de week over te nemen. Vindt zij hartstikke leuk en mijn paard ook, want zij is nogal van het tuttelen. Voor de beweging hoef ik het niet te doen, paard staat elke dag buiten, is 20+ en wordt niet intensief gereden. Maar wel voor de aandacht, daar is mijn paard erg op gesteld. Tja, lijkt mij een win-win situatie, paard krijgt z'n aandacht, vriendin heeft een leuk bijrijdpaard en ik heb wat meer rust in m'n leven. Prima toch?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:40

ik vind het totaal niet belachelijk om bijrijders een bijdrage te vragen...

Want:
het is echt niet zo dat de bijrijdster mij alleen gelukkig maakt, ook zij is heel blij met mijn paard om te rijden.

Het is een win-win situatie en paarden kosten veel geld. Bijrijdster heeft een eigen paard gevoel op haar dagen en draagt daarin bij in de kosten. een geen risico's op dure operaties want die hoeft ze niet te betalen.

Daarbij, ik heb ook weleens veel zin om te rijden op "haar" dag. Dus in die zin is het ook weleens de andere kant van de medaille. Maar op haar dag gaat zij en ga ik niet rijden. En omdat ze nu stage gaat lopen, komt ze in het weekend terwijl ik dan ook de meeste tijd heb.

Eigenlijk zie ik het meer als een paard samen een stukje delen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:22

Ik rijd een paard bij, waarvan de eigenaar eigenlijk alleen graag bosritten maakt. Aangezien het nog een vrij jong paard is, wil zij graag dat hij ook dressuurmatig wordt gereden.

Zij blij om een lekker soepel paardje mee de bossen in te nemen, ik blij om lekker dressuurmatig te rijden. En natuurlijk elke week zelf ook even de bossen in!

Dat iemand dat kan veroordelen snap ik niet helemaal, paardje gelukkig en twee amazones gelukkig

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:39

Ik rijd voor iemand die paarden fokt. De paarden die rond de drie zijn begin ik te longeren en wanneer ik denk dat ze er klaar voor zijn
begin ik met rijden. We hebben er allebei profijt van: hij kan de paarden verkopen voor een hogere prijs omdat ze al ingereden zijn en ik kan
lekker rijden zonder er een bijdrage aan te betalen. Hij heeft een paard die hij sinds ik er ben nog niet geprobeerd heeft te verkopen, zodat ik
ook een paardje heb die niet zo maar weg gaat. Gaat dus prima!
Ik heb ook voor iemand een paard gereden die zwanger was, en hierdoor niet meer wilde rijden. Ik dacht in het begin dat het geweldig was, maar ze kwam nooit. Paard heeft heel lang met ijzers gestaan die echt niet meer konden en ik maar bellen. Uiteindelijk is de hoefsmid geweest. Toen ik 3 weken
op vakantie ging zei ze dat ze haar een paar keer zou longeren zodat ik er zo weer op kon. Nou ik heb haar voor de zekerheid maar even van te voren
gelongeerd en dat is maar goed ook, ik kon meteen merken dat ze de laatste tijd geen beweging had gehad. Toen heb ik aan de staleigenaar gevraagd
of hij haar heeft gezien; dit was dus niet het geval. Ik zag haar zelf ook nooit bij het paard. Voor dit soort mensen kan ik dan geen respect opbrengen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:28

zolang je je paard normaal onderhoudt ( rijden of niet ) heeft niemand daar wat over te zeggen. Ik heb ook een paard gehad waar ik soms 2 week niet heen ging, kon ook met dat paard, gewoon beetje receatief. Sommigen werken zich uit de naad om een paard te kunnen onderhouden, rijden enz, en anderen stallen een paard, laten hem daar door een ander berijden en verzorgen en komen af en toe. Ik vind beiden prima, zolang het paard goed verzorgd word is er niets aan de hand. Niemand hoeft te verantwoorden waarom hij/zij een paard heeft, zolang de verzorging maar goed is.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:20

Zammie schreef:
Snoop_fan schreef:

Dit vind ik dus fantastisch! Je neemt de tijd en de moeite om anderen (in dit geval kids) wat te leren. Mooier kan in mijn ogen niet.....

En als ik dan naar huis ga ben ik altijd o zo goed gezind hé!
Ben altijd zo fier omdat "mijn" (leer)kindjes dan weer wat bijgeleerd hebben!

En ja ik ben trots op ze, mijn oudste leerkindje is nu 7 (5 toen ze begon met stappen) en nu kan ze al goed sturen en al goed draven, galloperen laten we nog eventjes aan de kant staan.
Mijn ander leermeisje wordt 6 in november, (op 4 begon ze te stappen) maar ze heeft sinds mijn jonge (1,5 jarige) pony erbij is een stamp gehad (gelukkig met cap aan) en daardoor de schrik gepakt, daarom gaat de oma een uurtje mee tijdens het rijden. En nu ben ik weer o zo fier omdat ze vandaag alleen heeft gestapt, op sommige momenten zonder stijgbeugels en toen ik de'r vasthad ook zonder handen ;)

Volgens mij heb ik in dat helpen minstens even veel plezier, omdat ik nu weet dat ik er nietmeer met m'n zwaargewicht hoef op te zitten (heb geen overgewicht ofzo maar ben wel te groot voor hem).

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:51

ik reed ook een paard waar de eigenaar niks mee doet, waar k nu mee ben gestopt.
ik verzorg van zelfde eigenaar 2 pony's die voor mijn tijd in een stal met strond stonden waar zelden een borstel over heen werd gehaald.
Ook al is de hele stal van die mensen (6 paarden staan der) ik vind hun geen paard waardig!

Een vriendin mag een eigen paard maar ze wil wel mij als bijrijdster voor de dagen dat ze niet zou kunnen.
Ik vind dat je dan geen paard kan nemen, als je nu al weet dat je er niet alle tijd voor heb voordat je het paard al koopt.
En ze zegt ook dat der ouders een deel in de kosten zo terug proberen te krijgen.
Nee wil hier denk ik niet aan meewerken. :n

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:34

Das idd sneu, als een paard constant op stal moet staan.. als ze nou gewoon in t land worden gegooid..

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:07

volgens mij is hier maar 1 antwoord op.

het is onzin dat je geen respect hebt voor bijrijders.
net wat iedereen zegt je kunt beter een bijrijder voor je paard hebben dan dat je een paard zomaar laat stikken in de wei of stal. en het komt er ook nog eens bij dat je andere kinderen er blij mee maakt. het is toch veel leuker om vaker te rijden dan dat je 1 keer per week op een manege rijd. er zijn heel veel mensen die geen paard kunnen betalen en die dan maar 1 keer per week kunnen rijden op de manege.
ik ben het dus met de meerderheid een.
het is grote onzin!