Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brosenss

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:40

en als het paard echt niet luistert geef ik hem wel een tikje met men teugel

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:40

decoratie in de zadelkast momenteel :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:57

Corrigeren, wat kan verschillen van aanraken tot een flinke lel. Even voor de duidelijkheid, een voet beter neerzetten tot een paard aanvliegen of besluiten door te lopen terwijl ze stil moet staan (eerst liever gevraagd natuurlijk).

Met rijden om haar recht te houden, dus door middel van aanraking en duwen. En aan te tikken voor voorwaartser.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:00

Ik enigste x dat ik met zweep heb gereden, was met het aanleren van het wijken. Voor de rest gebruik ik hem nooit. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:42

aanwijsstokje, en om te laten weten dat ik mijn beenhulp meende, kriebeltje op de kont om iets meer achterhand gebruik te vragen, op de schouder als noodrem, etc.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:17

Om hem wat activer te maken,
verder is hij voor de sier. :+

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:14

ik rijd altijd wel met Zweepje, want mijn verzorgpony is nogal een etter en ze is heel slim dus ze heeft heel snel in de gaten wanneer ik geen zweep heb en dan gaat ze zitten bokken en reageerd ze niet meer op het been. Ik geef meestal geen tikje want dan heeft ze wel in de gaten dat ik een zweep heb en reageerd ze ook goed op mijn benen. Alleen als ze echt heel erg gaat zitten etteren en ze reageerd niet op mijn been, doe ik een klein tikje en dan luisterd ze weer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:41

Om zoals jij zegt, de achterhand wat actiever te maken soms.
En als ze echt een bui heeft kan ik hem ook wel eens gebruiken
als ze enorm dwars gaat doen. Maar dat komt gelukkig bijna
niet meer voor :o

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:04

om horzels weg te jaren als ik buiten rij of wielrenners mee te slaan als ze me van de weg drukken

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:07

Ik gebruik mn zweepje alleen als pony echt niet reageerd op mn been. Dan krijgt hij een klein tikje achter mn been...
Verder sja...is het maar een onhandig ding in mn handen tijdens t rijden :+

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

ik hoef geen zweep te gebruiken.. maar als het toch moet of als je het wilt gewoon een tikje achter je been als ie niet luistert naar je been

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

als ze niet naar me been luistert krijg ze tikje op haar schouder dan loopt ze wel door

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:17

Mijn pony heeft het niet zo met de zweep, kan hem een ieniminitikje geven maar dan vlieg ik. Ik leg hem altijd heel voorzichtig tegen zijn kont aan als hij rechter moet worden, of een achterbeen er meer achter moet doen. En natuurlijk voor vliegen wegjagen, en hij mag met de achterkant spelen. Hij vind het leuk en breekt hem toch niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:20

_maaike_D schreef:
om horzels weg te jaren als ik buiten rij of wielrenners mee te slaan als ze me van de weg drukken

_O-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:20

Ik gebruik mijn zwepen om met de katten te spelen :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:21

Pikeur schreef:
Actief houden. Ik wil mijn pony actief houden op kuithulpen, als hij dan niet meteen reageerd ga ik niet schoppen maar krijgt hij een tikje (geen klap) bij

Als ik mijn pony wil straffen geef ik altijd een tik op mijn eigen laars, dat hoort hij erg goed en het is hem dan ook meteen duideljik dat ik zijn gedrag niet fijn vind

Dit is een goede en ondhoud ik! :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:21

NHevaVD schreef:
_maaike_D schreef:

_O-

ahá! :') Zou ook kunnen natuurlijk.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:30

Rij al 20 jaar niet meer, maar heb hem zelf bijna nooit gebruikt. De manege waar mijn kinderen nu rijden is het echt een martel werktuig. Erger mij kapot aan al die kinderen die ( ook aangemoedigd door de instructeur/trice) het ding te pas en te onpas kapot slaan op die pony's. Wat ook als gevolg heeft dat ze helemaal murwm zijn voor de zweep en het niet eens zin heeft. Waar ik vroeger reed kreeg je af en toe een zweep in je handen als paard of pony niet naar het binnebeen luisterden en de hoeken afsneed of als ze wel erg indutten, maar verder reed je zonder en leerde je gewoon op beenhulp te rijden.
Mijn kinderen heb ik ook duideljk gezegt waar een zweep voor dient en dat ze hem zo en niet anders hebben te gebruiken. Als ik zie dat ze een pony slaan om vage redenen trek ik ze er echt af.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:30

ter correctie, bij bijv. geen reactie op het been.
of ter begrenzing op de schouder.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:15

Ik gebruik hem om mijn man in het gareel te houden :+

Ik gebruik hem mede voor als mijn paard effe mijn beenhulp niet snapt, als laarsvulling (in het bos), om vliegen en dazen mee te verjagen, potlootventers mee weg te meppen en als het moet en paardlief steld zich aan omdat een berkeboom ineens eng is om hem dan een lel te verkopen.
Tot nog toe heeft het allemaal een goede uitwerking gehad ;)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:16

Ik gebruik de zweep om de achterhand er iets bij te krijgen, als dat laatste stukje met je been niet lukt zegmaar. En als hij niet reageert op het been hem even wakker maken da ie weer attent word ;).

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:17

Onassa schreef:

Ik gebruik hem mede voor als mijn paard effe mijn beenhulp niet snapt, als laarsvulling (in het bos), om vliegen en dazen mee te verjagen, potlootventers mee weg te meppen en als het moet en paardlief steld zich aan omdat een berkeboom ineens eng is om hem dan een lel te verkopen.

_O- _O- :')

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:11

Nergens voor, ik heb er niet eens een :D

Ik durf dr niet op te stappen heur, met zweep, haha paard is als de dood ervoor, waar dat vandaan komt weet ik niet, want ik gebruik hem nooit.

O ik lieg, heel af en toe eens gedaan om achterhand beeeeeeeeeeetje bij te aaien, dat werkt wel, kont eronder en tölten. Maar brengt zoveel spanning mee dat ik het niet snel nog eens zou doen.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:44

Ik heb zelf geen zweep. Ik gebruik de zweep van een vriendin wel eens als ik op haar verzorgpaard rij als hij niet op de benen reageert.
Op haar pony en in mijn lessen gebruik ik geen zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:39

Onassa schreef:

haha geweldig :D
Ik gebruik hem om even een reminder te geven dat zn achterbenen geen vakantie hebben. Hij wil soms wel eens vergeten dat je moet galopperen met alle 4 je benen en niet je achterbenen in de draf moet houden. En wanneer ie een luie dag heeft moet ik hem soms ook even een tik geven dat ie weet dat ik het écht meen.