als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:01

maikeltje schreef:
suleilitha schreef:
Maikeltje, als een enorme hengst zijn nek erop zet omdat hij alle aandacht voor de fuiter even kwijt is bij het zien van het vrouwelijk geslacht, zou het eerder een ruiterfout zijn om met hem zónder een slofje naar buiten te gaan, verder is het incidenteel gebruik van een hulpteugel imho geen ruiterfout maar eerder een stukje ingebouwde veiligheid ;)

Maar dat is de discussie ook niet, je hoort mij niet zeggen dat je risico's moet nemen. MAAR...volgens jullie redenatie moet je zeggen NEE dit paard is te veel mans voor mij en er een geschiktere ruiter voor zoeken die niets hoeft te compenseren met een slof ;)
Zie je nu hoe grijs dit gebied eigenlijk is? Dit is nu wat ik bedoel en met bovenstaande spreek je jezelf dus tegen. Het is niet zo zwart wit :)

Niet mee eens. Ik vind het juist getuigen van inzicht en dus géén ruiterfout als je als ruiter goed kan inschatten welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen om het voor jou, je paard en je omgeving veilig te houden. Het gebruik van een slof is er dan niet om ruiterfouten te verbloemen, maar omdat de ruiter verstandig genoeg is om te weten wat er kán gebeuren, en daar alvast op voorbereid is.

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:02

Zo bedoelde ik het dus ook, Anoeska. Ik zou echt een enorme fout maken als ik met dat beest de weg op zou gaan en hij zou me ontkomen, omdat ik dat banketstaaf slofje thuis had laten liggen.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:13

Even een quote van jou suleilitha:

Citaat:
Hm, ik vind deze stelling wel leuk, eigenlijk en heb op ja gestemd. Als een paard niet weet waar je naartoe wilt met een nieuwe oefening is je voorwerk niet deugdelijk geweest dus ook daar zeg ik, ruiterfout.
Bij zadelmak maken eraf gaan, idem. Overigens weet ik zeker dat Kiwiko deze fouten zelf ook maakt, en het komt iedereen gewoon die paarden rijdt.
Dan het verhaal van paarden die niet rad zijn of een rugprobleem hebben en daardoor niet te rijden, ook dat valt onder de ruiterfouten... hoe krom dit ook klinkt maar een paard wat niet rad is, dit hoor je te herkennen voor je erop stapt, met als reactie dat je er dus niet opgaat.
Ruiterfouten maken we dus allemaal, even kort door de bocht.... en ik denk dat menig ruiter grootmoedig genoeg is om dit onder ogen te zien want wie rijdt er nu perfect, niemand!

Allemaal ruiterfouten. Behalve als jij voor je eigen veiligheid de slof erbij pakt omdat je 'm zonder niet kunt mannen :?
Dat bedoel ik met jezelf tegenspreken ;)
Want jouw voorwerk is blijkbaar niet voldoende geweest wanneer je 'm niet zo kunt rijden.
(jouw woorden, niet de mijne)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:16

Ik spreek mezelf niet tegen, en verder is de hengst in kwestie niet door mij beleerd, Maikeltje. Ik wens je nog veel succes en plezier met spijkers op laag water zoeken in deze discussie en snap je missie eerlijk gezegd niet. En als je de kwoot nog even doorleest zul je zien dat ik daar nergens een woord heb getypt over slofgebruik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:17

suleilitha schreef:
Ik heb nergens gezegd dat je af en toe niet even een slof mag hanteren Maikeltje, dat maak jij ervan, verder spreek ik mezelf niet tegen, maar probeer je me dingen in de mond te leggen die ik niet heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat het onkunde is als je in sommige gevallen een slofje pakt.

Dus de slof hanteren is geen ruiterfout, maar wanneer een jong paard de eerste keer niet goed de oefening uitvoert, dan wel want dan was je voorwerk niet goed?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:18

Ik vraag me ook altijd of hoe veilig die paarden die zonder slof niet te houden zouden zijn, nou eigenlijk zijn op de openbare weg.

Want oke, je hebt een flinke handrem, maar als een paard echt door het lint gaat, gaat ie ten eerste toch wel en met slof kunnen ze nog alle kanten opspringen.
Dus ik hoop maar dat ik zulke ruiters niet te vaak tegenkom langs 80-wegen.

Alles moet geleerd worden, dus ook buitenrijden. En een groen paard langs de weg is altijd een potentieel risico.

Maar als je je zonder slof niet veilig op je paard voelt, vraag ik me toch wel eens af waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:20

Dat is appels met peren vergelijken, Maikeltje en dat weet jij net zo goed als ik. Ik wens je nog een genoeglijke dag.....

Randalinpony, ik rij die hengst alleen langs de weg met slof, verder is hij niet groen maar gaat uit zijn panty als hij merries ziet en ruikt, wat niet raar is want meneer heeft fanatiek gedekt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:22

Ik zou het niet eens heel gek vinden als je een hengst, waarvan je weet dat ik op merries gericht is en in staat is tot zomaar er achterop springen, standaard met een (losse!) slof zou rijden. Je wil toch nooit het risico lopen dat je hengt de veiligheid van jou en anderen in gevaar kan brengen. Als dat is wat er nodig is om het veilig te houden, dan heb ik daar niets op tegen, en kan ik het ook niet als een ruiterfout zien. Alleen maar als verstandig, en inzicht in het wezen paard / hengst.

Dan heb ik het dus wel over de slof als hulpmiddel bij veiligheid, en niet als hulpmiddel om 'm in de houding te trekken. Da's natuurlijk gewoon zonder meer een ruiterfout.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:23

suleilitha schreef:
Zo bedoelde ik het dus ook, Anoeska. Ik zou echt een enorme fout maken als ik met dat beest de weg op zou gaan en hij zou me ontkomen, omdat ik dat banketstaaf slofje thuis had laten liggen.....

Meten met 2 maten noem ik dit...
Ruiterfout dus...

Bijkomend de manier waarop jij een slof dan gebruikt begrijp ik ook niet, vind een slof uberhaupt een onding, maargoed...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:25

Ik ga in alles met je mee!

Mijn vriend loopt al 3 jaar te klooien met zijn merrie. Als hij rijdt gaat het voor geen meter, rijdt een ander ermee loopt het paard de sterren van de hemel. Mijn mening? Vriendlief zijn fout...

Hoe je het draait of keert, er zijn geen mensen met paardenproblemen, maar teveel paarden met mensenproblemen...

@randalinpony: ik heb zo'n paard, paard is in de piste een droom, maar buiten zelfs niet te houden met een slof, daar kwamen we afgelopen zondag achter... Dat paard gaat niet snel meer met ons de baan op! We wisten dat ze braaf was op de baan, we hadden al met haar op de baan gereden, maar voor de zekerheid omdat het al even geleden was hadden we er zondag een LOSSE slof om (foto's van) maar zelfs als ze bijna in de sloot zat en de slof ietswat werd aangetrokken gaf mevrouw er niets om.

In het vervolg zal ik wel beter oppassen en m'n lesgeefster meenemen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:27

Anoeska schreef:
Ik zou het niet eens heel gek vinden als je een hengst, waarvan je weet dat ik op merries gericht is en in staat is tot zomaar er achterop springen, standaard met een (losse!) slof zou rijden. Je wil toch nooit het risico lopen dat je hengt de veiligheid van jou en anderen in gevaar kan brengen. Als dat is wat er nodig is om het veilig te houden, dan heb ik daar niets op tegen, en kan ik het ook niet als een ruiterfout zien. Alleen maar als verstandig, en inzicht in het wezen paard / hengst.

Dan heb ik het dus wel over de slof als hulpmiddel bij veiligheid, en niet als hulpmiddel om 'm in de houding te trekken. Da's natuurlijk gewoon zonder meer een ruiterfout.

Misschien wel handig dan om het inzicht te hebben om niet op die bok te stappen als je bij merries in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:29

Anoeska schreef:

Toch nog iemand die er iets van snapt gelukkig ;) en ik gebruik de slof in dit geval puur om het paard te kunnen begrenzen, als ik moet om veiligheidsredenen. Maar goed, ik neem verder niemand kwalijk dat ze zich niet bewust zijn van het feit, dat je bij een hengst soms iets extra's achter de hand moet hebben, om het zo veilig mogelijk te houden. En van die slof heeft hij verder geen last want die benut ik niet om hem in de krul te trekken.

Mambobeach, je weet tijdens een buitenrit nooit wanneer je wel en niet merries zult tegenkomen dus die vlieger gaat niet op.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:34

suleilitha schreef:
Anoeska schreef:

Toch nog iemand die er iets van snapt gelukkig ;) en ik gebruik de slof in dit geval puur om het paard te kunnen begrenzen, als ik moet om veiligheidsredenen. Maar goed, ik neem verder niemand kwalijk dat ze zich niet bewust zijn van het feit, dat je bij een hengst soms iets extra's achter de hand moet hebben, om het zo veilig mogelijk te houden. En van die slof heeft hij verder geen last want die benut ik niet om hem in de krul te trekken.

Mambobeach, je weet tijdens een buitenrit nooit wanneer je wel en niet merries zult tegenkomen dus die vlieger gaat niet op.

Je zegt alleen maar dat iemand iets begrijpt omdat het in jouw straatje past!
Er is ook een grijs gedeelte maargoed, erg zwart-wit hier.
Heb zelf ook op hengsten gereden en nog nooit een hulpteugel nodig gehad omdat ik wist waar ik mee bezig was.

Geen enkel dier is voor de volle 100 procent te vertrouwen want het zijn en blijven dieren, dus je kunt dan wel altijd met ieder dier met alle toeters en bellen gaan rijden.

randalinpony

Tja, in het geval van Chipieke helpt een slof niet omdat de slof geen oplossing biedt tegen angst bij het paard, en kan een slof zelfs gevaarlijk zijn.

Als ik mijn merrie (die zo door het lint kan gaan als ze wielrenners ziet dat ze achterwaarts de sloot insteigert, laat staan wat ze doet als er ineens een koe op haar af springt :+ ) buiten rijdt dan helpt die slof me nauwelijks hoor, je kan je paard, alsie zich tenminste niet achterover laat donderen, echt niet minder schrikachtig maken met slof.

Nou gaat mijn merrie niet rennen, die gaat staan doorflippen, bokken, steigeren, opzijspringen...

Sommige paarden zijn nou eenmaal adrenalinekikkers en soms moet je accepteren dat alleen een bos, of een polder om 6 uur sochtends op zondag een veilige buitenrijomgeving is. :+

In het geval van een paard dat de kaken op het bit zet en gaat hollen, kan een slof uitkomst bieden, maar zonder dat je aan de reden van weglopen werkt, vind ik het maar lapwerk.

En een slof omdat je je paard niet met zijn aandacht bij jou in plaats van zijn omgeving kan houden, is natuurlijk een zwaktebod.
Want als je je paard niet onder controle kan houden op de weg daardoor ben je gewoon gevaarlijk.

Dan lijkt het mij zinniger om eerst eens op afgesloten terrein met merries in de buurt te oefenen, voordat je een andere verkeersdeelnemer risico laat lopen.

Het is een risico dat je niet hoeft te nemen.

Marliesje

Denk inderdaad dat het ruiterfouten zijn, maar van je fouten moet je leren. Denk dat je geen gevoel kunt ontwikkelen zonder fouten te maken.

Dus spreek je van fouten of van een leerproces?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:35

Suleilitha, dan moet je maar niet buiten gaan rijden... :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:37

randalinpony, eindelijk iemand die het begrijpt! :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:39

randalinpony schreef:
Tja, in het geval van Chipieke helpt een slof niet omdat de slof geen oplossing biedt tegen angst bij het paard, en kan een slof zelfs gevaarlijk zijn.

Als ik mijn merrie (die zo door het lint kan gaan als ze wielrenners ziet dat ze achterwaarts de sloot insteigert, laat staan wat ze doet als er ineens een koe op haar af springt :+ ) buiten rijdt dan helpt die slof me nauwelijks hoor, je kan je paard, alsie zich tenminste niet achterover laat donderen, echt niet minder schrikachtig maken met slof.

paard had geen schrik, komt al jaren aan een stuk op de baan ;) Ze was die dag zoals je zegt een megafrisse kikker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:40

Ik vind het erg humoristisch dat je stelt dat jij wist waar je mee bezig was daar je geen hulpteugel nodig had bij een hengst, Mambobeach :D en daarmee suggereert dat ik niet bij de volle honderd op de bewuste hengst ga zitten.
Je kunt wel heel hard roepen dat ik dan maar niet buiten moet gaan rijden, alleen is deze knaap herstellende van een peesblessure en daarom is in een bak met hem aan het werk geen optie en verder is het noodzaak met hem op het harde te rijden, maar verhip, ik hoef me niet te verdedigen, ik weet zelf heel goed waar ik mee bezig ben, en waarom.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:41

Iedereen maakt fouten. Fouten moet je maken om te leren.

Maar de manier dat sul de slof gebruikt vind ik geen ruiterfout. Dat vind ik een verstandige keuze en inderdaad getuigen van juist inzicht. Maar volgens mij is sul ook niet de eerste de beste ruiter die heeft wel vaker rotte appeltjes moeten schillen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:43

Altijd makkelijk om te oordelen, soms moet je kiezen uit 2 'kwaden'. Niet alles is inderdaad zwart/wit. :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:46

@Chipieke: Hyperdepiep. :+

Sommige paarden zijn nou eenmaal zo.
Bij mijn merrie heb ik me erbij neergelegd dat ze gewoon heel sensibel is, grassprieten ziet bewegen en zo... Als ik haar een tijdje iedere dag mee van huis neem gaat het beter, maar na een paar maanden is die gewoon niet meer verkeersmak.

Maar thuis een droom, net als die van jou. Tja, je kan nou eenmaal niet alles hebben. :P

Wel goed dat je inziet dat je dingen de volgende keer anders moet gaan aanpakken...

@Suleilita: zelfs als er noodzaak is op het harde te bewegen, dan kan dat vaak nog wel ergens op een afgesloten terrein geregeld worden, aan de hand of onder de man.

Als dat niet kan, tja, dan loop je gewoon een risicotje. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:48

suleilitha schreef:
Ik vind het erg humoristisch dat je stelt dat jij wist waar je mee bezig was daar je geen hulpteugel nodig had bij een hengst, Mambobeach :D en daarmee suggereert dat ik niet bij de volle honderd op de bewuste hengst ga zitten.
Je kunt wel heel hard roepen dat ik dan maar niet buiten moet gaan rijden, alleen is deze knaap herstellende van een peesblessure en daarom is in een bak met hem aan het werk geen optie en verder is het noodzaak met hem op het harde te rijden, maar verhip, ik hoef me niet te verdedigen, ik weet zelf heel goed waar ik mee bezig ben, en waarom.

Dat is heel spijtig dan dat hij een peesblessure heeft maar dan nog toch maar niet de weg op gaan.
Je hoort mij niet zeggen dat je niet met je volle verstand op de hengst gaat rijden, maar jij wel andersom, kortom jij doet het beter dan mij!

Ik probeer je in te laten zien dat er wel eens delen grijs zijn en niet altijd zwart-wit...
Dat is het enige.
Ik ken jou helemaal niet dus ik kan daar niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:50

Nathalie, ik ben maar een simpel basisruitertje die na 20 jaar net weer los is in de B, maar in al die jaren heb ik de nodige peerden onder mijn rijbroek gehad ;) en daar zaten nogal wat tussen, die niet voor de poes waren... en wie niet sterk is, zal dan slim moeten zijn....
Maar goed, wie het een ruiterfout vind als ik een opgefokte hormonenbom wat beweging geef mét een loshangend slofje, voor het geval dat, meiden, het is jullie feestje hoor, ik ga me niet verdedigen, omdat ik dat niet zinnig vind.
Als slotopmerking geef ik nog wel even aan, dat de paarden die hier door de jaren heen de revu hebben gepasseerd, nogal eens victims waren van, schrik niet, ruiterfouten en die mocht ik dan weer gaan rechtbreien......

Mambobeach, ik snap niet wat je wilt met je opmerkingen van niet de weg op gaan, ik heb geen volledig afgesloten eigen weg tot mijn beschikking en ik vind dat ook niks erg.

Citaat:
@Suleilita: zelfs als er noodzaak is op het harde te bewegen, dan kan dat vaak nog wel ergens op een afgesloten terrein geregeld worden, aan de hand of onder de man.

Nope. Is in dit geval niet mogelijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:52

@randalinpony: we hebben dus duidelijk hetzelfde probleem :D

Ach ja, ik ben geen superruiter en ben altijd bereid om uit fouten te leren omdat het gewoon het slimste is. Commentaar ga ik dus ook nooit uit de weg, wat helaas heel veel mensen wel doen en dan gaat het dikwijls fout.

Ik verbaasde me er best wel over dat die brave trouwe merrie opeens precies aan de dope gezeten had :')