maikeltje schreef:suleilitha schreef:Maikeltje, als een enorme hengst zijn nek erop zet omdat hij alle aandacht voor de fuiter even kwijt is bij het zien van het vrouwelijk geslacht, zou het eerder een ruiterfout zijn om met hem zónder een slofje naar buiten te gaan, verder is het incidenteel gebruik van een hulpteugel imho geen ruiterfout maar eerder een stukje ingebouwde veiligheid
Maar dat is de discussie ook niet, je hoort mij niet zeggen dat je risico's moet nemen. MAAR...volgens jullie redenatie moet je zeggen NEE dit paard is te veel mans voor mij en er een geschiktere ruiter voor zoeken die niets hoeft te compenseren met een slof![]()
Zie je nu hoe grijs dit gebied eigenlijk is? Dit is nu wat ik bedoel en met bovenstaande spreek je jezelf dus tegen. Het is niet zo zwart wit
Niet mee eens. Ik vind het juist getuigen van inzicht en dus géén ruiterfout als je als ruiter goed kan inschatten welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen om het voor jou, je paard en je omgeving veilig te houden. Het gebruik van een slof is er dan niet om ruiterfouten te verbloemen, maar omdat de ruiter verstandig genoeg is om te weten wat er kán gebeuren, en daar alvast op voorbereid is.

) buiten rijdt dan helpt die slof me nauwelijks hoor, je kan je paard, alsie zich tenminste niet achterover laat donderen, echt niet minder schrikachtig maken met slof.