heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:23

Mijn paard heeft absoluut geen sporen nodig. Als je hem goed los rijd en na je been dan moet je nog uitkijken dat je ze niet aanleg want dan ben je weg ;)

Je ziet trouwens heel veel kleine kinderen al met sporen rijden?! Of er worden lessen gegeven en totaal niet op het been gebruik gelet. Dan zie je dat ze continu aan het prikken zijn maar er niks gezeg word.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:15

ik rijdt wel met sporen, maar echt niet omdat het stoer is ofzo!
ik rijdt er liever niet mee, maar mijn pony heeft het gewoon nodig. zonder sporen valt hij bijna stil, en we zijn nu bezig om hem aan de teugel te rijden, omdat ik binnenkort naar de L1 ga, dus daarvoor heb ik het ook nodig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:02

het spijt me wel,maar ergens zit er iets niet goed in het rijden als je paard zonder sporen stilvalt,en hoe gebruik je sporen om je paard aan de teugel te rijden?

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:46

Heel makkelijk !
Je prikt het paard bij elke stap zodat hij voorwaarst wilt gaan, en dan ruk je het paard ook bij elke stap in zijn mond, dan gaat hij wel naar beneden hoor ! >;)

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:15

tss.. :(
mijn paard in zijn mond 'rukken' zou ik nooit doen, het is nog veel zieliger als je pony zowat stilstaat als je hem aan de teugel vraagt. als hij eerst goed voorwaarts is, heeft je paard er zelf ook geen last van

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:19

Ik heb een grote fout gemaakt met sporen en hulpteugels, maar daar leer je van. Zelf ben ik er nu een beetje tegen, Maar een martingaal vind ik voor buitenrijden met olivier gewoon ideaal! :)
Sporen als je er mee om kunt gaan, geen probleem, ook niet als een paard het nodig heeft. Maar zodra je het verkeerd gebruikt ( zoals ik ) En je paard al vlot en actief genoeg is, en daarbij nog bij komt dat je géén stil been hebt. Vind ik het écht sneu, dan lijkt het wel ja alsof mensen het voor de "mode " doen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:23

ik rijd binnen met sporen, om hem beter aan het been te krijgen. Als hij niet reageert op been, even spoortje, nog geen reactie, tik. Als ik dit consequent een paar keer heb gedaan, reageert hij de volgende keer meteen bij beendruk.

buiten reed ik nooit met spoor, maar omdat paard laatst een paar keer de neiging had om om te keren en dan heel hard in zijn achteruit te gaan, heb ik nu wel een spoor om. Doet hij dit, gaat toch mooi even spoortje er in. Vind er niets zielig aan. Dat je ze om hebt, hoeft toch niet te zeggen dat je ze ook gebruikt? als ik in het bos rijdt, gebruik ik bijna nooit mijn spoor, maar mocht hij moeilijk doen, of ergens niet langs willen, is het toch wel een extra hulpmiddel.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:24

Ik heb een tijd met sporen gereden, maar rij toch liever zonder. Ze is ontzettend goed aan het been, alleen wat traag in het begin, dat is gewoon een kwestie van goed wakker maken, en dan heb ik ze niet eens meer nodig. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:25

Ik rij zonder sporen..
De pony heeft het niet nodig en ik kan mijn benen dan helemaaal niet meer stil houden.. ;) Als hij niet luisterd vind ik een tik met de zweep beter.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:25

Barbara; Met andere woorden, jij gebruikt ze goed, dus wanneer het nodig is. Maar je hebt ook dat ze gewoon verkeerd gebruikt worden. Dan word het verhaal anders,

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:31

Mijn oude pard reed ik met sporen, korte knopspoortjes,
dit omdat het paard erg bang was voor een zweep.
mn pony (die ik daarvoor had) reed ik zonder
en met mn huidige paard heb ik ook zonder gereden.
ik heb nog een paar sporen maar die heb ik gekocht omdat ze supermooi zijn, niet om te gebruiken..

Ik ben niet tegen het gebruik van, alleen moet je er wel mee om kunnen gaan.. !

maar das weer een hele andere discussie ;)

Grtjss Tineke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:41

pucklovertje schreef:
ik rijdt wel met sporen, maar echt niet omdat het stoer is ofzo!
ik rijdt er liever niet mee, maar mijn pony heeft het gewoon nodig. zonder sporen valt hij bijna stil, en we zijn nu bezig om hem aan de teugel te rijden, omdat ik binnenkort naar de L1 ga, dus daarvoor heb ik het ook nodig.

Nou, dan doe je toch iets gigantisch verkeerd :)
Je paard hoort altijd actief te zijn, met en zonder spoor, je moet hem gewoon goed aan je been maken. En je kunt wel kwaad worden over die opmerking van in de mond rukken, maar als jij sporen echt nodig hebt, en hij zonder stilvalt als je hem aan de teugel wilt rijden, doe je gewoon veel te veel met je handen :)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:44

op mijn pony houd ik mijn sporen aan omdat ik haar daar niet mee raak tenzij ik mijn been heel erg optrek om de hulpen te verfijnen,
op mijn paard gewoon om de hulpen te verfijnen zodat ik maar een beetje druk (heel klein beetje!) hoef te geven voor een oefening en niet hoef te gaan zitten stampen, wat niet fijn is voor haar, mij en het beeld is dan ook niet fijn om te zien.

ik hoef die mode dus totaal niet aangezien ik ze niet eens graag draag, ik krijg er eerder blaren door dan zonder sporen (vraag me niet hoe het komt :+ )

edit, het zijn korte knop spoortjes!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:50

pucklovertje schreef:
tss.. :(
mijn paard in zijn mond 'rukken' zou ik nooit doen, het is nog veel zieliger als je pony zowat stilstaat als je hem aan de teugel vraagt. als hij eerst goed voorwaarts is, heeft je paard er zelf ook geen last van

Ik bedoelde het niet zozeer als een aanval op jou. Maar op veel mensen die ik dat zie doen, En een paard is inderdaad wel makelijker nagevelijk als hij voorwaards is maar nogsteeds zijn sporen niet om een paard voorwaards te maken, maar ieder zijn eigen mening en werkwijze !

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:59

ik rij met sporen,,
dit omdat mijn pony altijd met sporen is gereden en gewoon niet actief aan het been is, ik rij L2 dus hij heeft het nodig voor o.a. het wijken enzo

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:05

Afbeelding

Deze vind ik wel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:15

loesje166 schreef:
ik rij met sporen,,
dit omdat mijn pony altijd met sporen is gereden en gewoon niet actief aan het been is, ik rij L2 dus hij heeft het nodig voor o.a. het wijken enzo

Dan moet je hem aan het been maken, paard kan ook wijken voor de kuit, hoeft niet voor de spoor hoor :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:49

precies,je kan dan beter werken aan het voorwaarts en aan het been krijgen van je paard

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:56

Gulpje schreef:
Waar je je druk om maakt zeg. Iedereen moet toch lekker voor zichzelf weten of ze wel of niet met sporen rijden?

toch weer jammer dat mensen er zo over denken...
Nee ik draag geen sporen en ik zou het niet erg vinden als het verboden wordt of dat je ze alleen mag hebben met een vergunning, dat je die moet halen, net zo iets als een ruiter rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:03

Vroeger moest je je sporen ook verdienen, en voor die tijd kon je ze wel kopen, maar je mocht ze niet dragen in de les :)

Ik vind dat een goed systeem :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:08

gold dat alleen voor manegeruiters of ook priveruiters?

en tja er zijn een hoop middelen waar misbruik van gemaakt word,dan zou overal een vergunning voor verdiend moeten worden

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:15

Snoevie schreef:
gold dat alleen voor manegeruiters of ook priveruiters?

en tja er zijn een hoop middelen waar misbruik van gemaakt word,dan zou overal een vergunning voor verdiend moeten worden

eigenlijk wel.. Zoals sloffen, bepaalde bitten/stangen met hefbomen. Tja als ze nooit waren ontwikkeld, miste we nu ook niks :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:32

irissahorse schreef:
Afbeelding

Deze vind ik wel erg

ik zou er zelf ook neit mee gaan rijden, maar denk dat een paard zelf liever die heeft dan die echte (prikkers)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:34

loesje166 schreef:
ik rij met sporen,,

Dan doe je iets niet goed met je paard, want je hebt echt geen sporen nodig om te kunnen wijken e.d. ;)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat al dit soort onzinzaken ooit uitgevonden zijn. :\

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:46

Een paard voelt het zelfs als er een vliegje op zijn huid land. Dus ik ben van mening dat je het bij het normale rijden (dus niet in de topsport) niet nodig hoort te hebben