Hermelientje schreef:Ik neem verder ook niet aan dat het met de gemiddelde kunst van het dresseren vroeger zo veel beter gesteld was dan nu en dat men tijd en mensen over had om al die paarden zo fijnzinnig af te richten tot een hoog niveau om ze vervolgens met duizenden gelijk af te laten slachten.
´Vroeger´ is een periode van minimaal 4500 jaar over een gebied wat eurazië en noord-afrika bestrijkt met 500 jaar de Amerikas erbij.
Je kan er dus níets over in het algemeen zeggen.
Waar we nú mee te maken hebben is met een breed en diep gewortelde basis in de post-napoleontische cavallerie.
Massaal en blind in rengalop voorwaards de vijandelijk linies in en/of vluchters te voet achterop rijden en in het voorbijgelopperen naar de volgende neersabelen.
Het hele regiment zo uniform mogelijk.
De manier van beleren van ruiters en paarden werd gedicteerd door het snel klaarstomen voor dit specifiek voorwaardse niet verfijnde gebruiksdoel.
Federico Caprilli heeft geprobeert om een andere manier van cavallerie-rijden in te voeren doch die is door de WO´s overschaduwd en door de manegehausse sinds de jaren zestig verworden.
Bedenk dat de huidige klassieke dressuur correct klassiek heet door het aan-de-teugel-aan-het-bit en verder op het post-napoleontische cavalerierijden is gebaseerd.
Het ´fijnzinnige´ opleiden is in de geschiedenis wel degelijk verschillende keren heel extreem uitgevoerd voor de kunst ervan op zich.
´Fijnzinnig´ tussen aanhalingstekens omdat slechts enkele ecuyers zich losmaakten van parforce.
Aan de hoven van het spaanse koninkrijk Napels reden de catellaanse edelen om het rijden op zich gedurende een paar decennia voor de opkomst van de renaissance in Italië.
Een ander voorbeeld is het rijden aan het Franse hof voor de Franse revolutie, wederom gedurende een aantal decennia.
Beide manieren van rijden zijn zo anders omdat zíj hun basis hebben in een fundamenteel andere vorm van cavallerie die krampachtig worstelde tegen de opkomst van de vuurwapens op het slagveld.
Het is heel wel mogelijk dat de weerzin van de dan nog adellijke ruiters de onderliggende aanzet was van het art-pour-l´art als reactie op het vuurwapen in de handen van het voetvolk.
Maar goed, vandaag de dag is de NW europese ruiterij een erfenis van de napoleontische oorlogen.
Ik schrijf bewust NW-ruiterij omdat er veel vormen van dressuur meer zijn in de rest van de wereld met een andere basis.
Het iberische rijden geeft vandaag de dag twee voorbeelden:
- doma vaquera en haar varianten welke zelf springlevend is en de grootvader van westernrijden
- het portugese rejoneo wat de vader is van het hoge school/ renaissance /academische rijden en een zoon van het individualistische rijden van de adellijke cavallerie
´Echte´ dressuur is daarom niet te omkaderen.
Het is verleidelijk om alleen dresseren voor het éggie echte dressuur te noemen; alleen dressuur met een gebruiksdoel in de werkelijke wereld, doch dat doet de vele geformaliseerde (wedstrijd)vormen tekort.
Het TREC en Werkdressuur zijn vrij recente voorbeelden naar een streven om het dresseren dichter naar een praktijktoest te brengen.
Je kan aan het TREC zien hoe snel deze opzet door de noodzakelijk formalisering en het wedstrijdelement van de doelstelling wegdrijft.
Het zou mijns inziens meer toekomst aan de wedstrijden klassieke dresuur geven, het weer enigzins bij ´echt´ paardrijden brengen, wanneer daar een praktijkgerelateerd deel aan zou worden toegevoegd.
hc
Ik kan van mijn paard zo zonder training een moordwapen maken door in volle galop een paar voetgangers omver te kegelen