Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

Ik reed eerst wel eens studentenwedstrijden... dan heb je 10 minuten om een paard los te rijden en dan moet je het proefje in.
Dit zijn meestal manegepaarden die dus wel iets gewend zijn. Ze zetten natuurlijk wel paarden in die dit aankunnen..

Maar ieder paard is ngoal breed gezegt.. maar als je het hebt op ieder paard dat met de eigen ruiter een winstpuntwaardig B proefje kan rijden; klinkt het al iets realistischer.

Blijft alleen nog steeds verschillend per paard en ruiter; iedereen rijd net weer wat anders en gebruikt andere hulpen.. (hoewel het op B niveau niet heel verschillend zal zijn)

Trouwens... wie beweert dit op IEDER paard te kunnen wil ik uitnodigen op mijn bijrijdpaardje een proefje te komen rijden :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:59

Hahahah!:P Die is goed!:P:P:P IK KAN NATUURLIJK OP ECHT IEDER PAARD RIJDEN!:p ahaha, nee hoor!:P Maar op de meeste wel! (daarmee bedoel ik zoals ik al zie niet op m niveau ofzo!) Maar ik houd van moeilkijke paardjes (heb zelf een arabier waar je echt niks mee kan als ie neit wil, moet ik altijd het gevecht met hem aan en elke keer leer ik wel weer iets!) Maarik vind het ook altijd zo leuk, als ik op een manegepony/paard een keertje rijd wort ik op een hele moeilijke gezet, en dat lukt me wel dan (na een jaar op mijn pony rijd iedereen op een andere pony weg (als je neit bang bent natuurlijk, wat 9 van de 10 kindern wel van mijn paardje zijn!:P)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:09

@geryon: je bent 13....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:10

ja, wat bedoel je daarmee? Kan een kind van 13 niet intensief rijden? Ik rijd 5x in de week en ben nu M1 dressuur en B springen (nou dat was ik 2 jaaar geleden, had door operaties neit meer kunnen starten, maar geryon is ook kreupel geweest. Pak alles nu weer een beetje op) Het is een temparamentvolle NRPS. Als je die eenmaal rijd hou je niet meer van pony's die alles maar doen weetje, dan wil je gewoon de pony's die vervelend zijn! Anders vind ik er niks aan...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:17

Dat je mss nog niet zo'n heel ruim beeld hebt van wat een 'lastig' of 'moeilijk' paard is....

Geryon

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:19

Hoezo zou ik dat niet weten? In welk opzicht bedoel je dat? Ik bedoel het en in soort van rodeo paarden en paarden die wat bangig zijn en paarden die gewoon moeilijk te buigen zijn enzo. Maar hoezo zou een kind dat niet hebben en een volwassene wel? waar slaat dat op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:30

Omdat een volwassene meer paarden onder zijnn kont gehad heeft en weet dat een pony die van frissigheid een paar bokken geeft niet moeilijk is :(:)

Een echt moeilijk paard is in mijn ogen een paard dat niet terug deinst om aan te vallen, een paard dat het niet houd bij drie bokjes maar dat er alles voor doet om je van zijn of haar rug te krijgen en het type dat desnoods door een bakstenen muur heen gaat als het moet.... Niet een temperamentvolle NRPS'er die stijf is en daar bovenop nog wat eigenzinnig is en een paar keer zijn kont uit gooit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:35

Nee, door frissigheid is een pony denk ik niet moeilijk!XD En een volwassene hoeft toch neit meer paarden onder zijn kont heben gehad?( tenzij die al lang rijd natuurlijk) Een lastig paard is een paard, vind ik dan, waarbij zijn karakter/gedrag/ of weet ik veel, in die richting iig, gewoon moeilijk is. Zoals mijn eigen pony. Die heeft gewoon een lastig karakter en als je op hem even niet oplaat gaat ie met je aan de haal. Nu klinkt dat niet zo erg, maar weet neit hoe je dat kan uitleggen. Ik weet heus wel wat lastig en moeilijk is hoor! Ik noem paarden niet zomaar lastig hoor. Dat haat ik juist, als die mensen zeggen, die manegepony is echt een lasitge pony, hij had een keertje gebokt bij mij!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:39

pharagirlke schreef:
Omdat een volwassene meer paarden onder zijnn kont gehad heeft en weet dat een pony die van frissigheid een paar bokken geeft niet moeilijk is :(:)

Een echt moeilijk paard is in mijn ogen een paard dat niet terug deinst om aan te vallen, een paard dat het niet houd bij drie bokjes maar dat er alles voor doet om je van zijn of haar rug te krijgen en het type dat desnoods door een bakstenen muur heen gaat als het moet.... Niet een temperamentvolle NRPS'er die stijf is en daar bovenop nog wat eigenzinnig is en een paar keer zijn kont uit gooit.

Heb je het over mijn pony? Nou, dan ken jij die niet! Hij is totaal NIET stijf, behalve nu omdat hij een paar weken stil heeft gestaan XD, een paar keer zijn kont ''uit gooid'' doet ie ook niet. Het ligt gewoon aan zijn gedrag en karakter. Hij is ook laat gecastreert. Eigenzinnig is ie wel als ik denk dat het is, maar daarmee bedoel ik niet dat ie lastig is. Hij is ook gewoon lastig met rijden. Ik rijd nu met hem M niveau en daarmee bedoel ik ookk lastig. Hij wil vaak neit loslaten in het voorste nekstukje om stelling aan te nemen, en met de sprong is ie soms lastig, al heb ik dat nu dan wel altijd de laatste tijd, maar ook beijvoorbeeld galop, hij is zo lastig omdat je die knpjes echt goed moet weten. Nog nooit iemand gehad die de eerste keer gelijk kon aangeloperen om hem! En hoe kregen ze hem daarna in gelop? Eerst in een race draf, kop in de lucht en daar ging ie hoor in een DRAlop!XD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

Me dunkt dat iemand met 40 jaar rijervaring wel wat meer paarden gezien zal hebben dan iemand met 6 jaar rijervaring :(:) Ma goed, een 6tal jaar geleden dacht ik ook nog dat ik het allemaal gehad had kwa lastigheid. Dus dat kan heel snel veranderen. :) Onderhand weet ik dat wat ik toen "lastig" noemde eigenlijk gewoon een paard met karakter was.

Da's een stukje realisme dat nog wel komt als je wat ouder word.

Een paard met temperament, wat dus niet altijd doet wat jij wil en die met je aan de haal gaat als je niet zit op te letten. Is gewoon eigenzinnig. Niet moeilijk. ;)

En jij zei: eentje die moeilijk kan buigen. Dat noem ik stijf ;) Als hij niet wil loslaten, is het een teken dat hij ergens vast zit en dus stijf is. Dus ja, ik noem jouw pony stijf :j Als jij dat niet vind zou ik nog wat meer boeken gaan lezen of voor betere instructie gaan... Een paard dat vast houd is niet los en soepel. En een paard dat niet meteen in galop gaat of even sprint, is geen moeilijk paard. Dat bedoel ik nu net. ;) Dat zijn vaak gewoon paarden die (sorry dat ik het zeg) niet consequent genoeg gereden worden. Dat zijn geen lastpakken maar gewoon dieren die nooit degelijk opgevoed zijn. := Lastpakken zijn dieren waar je meer voor nodig hebt dan zes jaar rijervaring en M rijden op wedstrijd :(:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-04-09 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

pharagirlke schreef:

En de paarden waar jij het over het zijn wel lasit of moeilijk, maar die zijn in mijn ogen ook gewoon vals! En ik heb het niet over valse paarden, maar lastige paarden, en daarmee bedoel ik ook in de dressuur en gewoon in de omgang

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:42

Neen, die zijn niet vals, dat zijn lastpakken ;) Die zijn nog prima terug op de rails te krijgen. Weinig paarden zijn vals... Veel lastpakken zijn lastig gemaakt. (waarmee ik niet zeg dat geen enkel paard vals is. Uitzonderingen bepalen de regel.)

En dat bedoel ik dus, dat leer je nog wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:45

pharagirlke schreef:
Me dunkt dat iemand met 40 jaar rijervaring wel wat meer paarden gezien zal hebben dan iemand met 6 jaar rijervaring :(:) Ma goed, een 6tal jaar geleden dacht ik ook nog dat ik het allemaal gehad had kwa lastigheid. Dus dat kan heel snel veranderen. :) Onderhand weet ik dat wat ik toen "lastig" noemde eigenlijk gewoon een paard met karakter was.

Da's een stukje realisme dat nog wel komt als je wat ouder word.

Een paard met temperament, wat dus niet altijd doet wat jij wil en die met je aan de haal gaat als je niet zit op te letten. Is gewoon eigenzinnig. Niet moeilijk. ;)

En jij zei: eentje die moeilijk kan buigen. Dat noem ik stijf ;) Als hij niet wil loslaten, is het een teken dat hij ergens vast zit en dus stijf is. Dus ja, ik noem jouw pony stijf :j Als jij dat niet vind zou ik nog wat meer boeken gaan lezen of voor betere instructie gaan... Een paard dat vast houd is niet los en soepel. En een paard dat niet meteen in galop gaat of even sprint, is geen moeilijk paard. Dat bedoel ik nu net ;)

Hij houd niet vast, hoe buigt ook super lekker, net een elastiek, maar het gaat mij erom dat hij lastig buigt in het voorste stukje van zijn hals, dat zijn hele hals recht is, behalve dat stukje, en dan kan hij dat stukje (een paar cm) wel stijf zijn, maar de rest is dat niet hoor! En ja, hij is gewoon eigenzinnig en heeft echt een karakter maar hij is ook echt lastig! Er werd zelf aan mij aanbevolen dat ik Horse Manschip moest doen omdat mijn paard zijn karakter gewoon te lastig was ofzo iets, maar dat vond ik wel iets te ver gaan. EN ik weet neit hoe jij moeilijke paarden opvat, bedoel jij in de dressuur ogf echt met karakter? Mijn paard is meoilijk ook in zijn karakter, vandag dat hij je gewoon in de maling neemt. Heb ook een periode gahd dat ik gewoon in deknopp zijn met zijn karakter en grdrag...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:46

pharagirlke schreef:
Neen, die zijn niet vals, dat zijn lastpakken ;) Die zijn nog prima terug op de rails te krijgen. Weinig paarden zijn vals... Veel lastpakken zijn lastig gemaakt. (waarmee ik niet zeg dat geen enkel paard vals is. Uitzonderingen bepalen de regel.)

En dat bedoel ik dus, dat leer je nog wel.
\

Ja, ik snap dat, ik moet nog heeeel veeeel leren, maar paarden die je er gewoon af willen hebben (die ik ook wel ene paar keer heb meegemaakt) vind ik gewoon valse paarden. Qua karakter ook, en het zijn ook wel lastpakken, maar dat vind ik gewoon paarden die neit echt lief zijn, ik houd daar niet van voor als mijn eigen paard (wel leuk om mee te werken, maar heb liever een paardje dat vervelend is en waar ik wel mee verder kom met plezier)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:49

In karakter. In dressuur zijn dieren niet lastig, het word ze gewoon niet degelijk uitgelegd. :(:)

Een moeilijk paard, is moeilijk in omgang. In stal en weidegedrag en dat zal zich ook uiten onder het rijden, maar daarop mag je niet volledig af gaan. Een dier dat enkel moeilijk is in het rijden, is geen moeilijk dier, die heeft gewoon een slechte ruiter. (iig een ruiter die niet luistert)

Horsemanschip vond je iets te ver gaan? := Weet je ook echt wat het in houd of vind je het gewoon te spannend klinken? Bij mijn weten hoor je dat nl dagelijks te doen.....

Maar goed, is toch een discussie zonder einde. :) Ik spreek je over vijf jaar nog wel eens.... :j
He KiWiKo... Volgens mij heb jij dat ook ooit tegen mij gezegd? :?

En dat zijn geen valse dieren, nogmaals. Als je niet wil luisteren/lezen mag je me dat ook gewoon zeggen dan houd ik er mee op. Die dieren zijn vals gemaakt. Het is heel zelden dat een dier vals IS. Dat zijn dieren die nooit begrepen geweest zijn, geen grenzen gehad hebben en waar het gewoon gruwelijk fout is gegaan in de opvoeding. Als je er over verder wil gaan PB je maar want eigenlijk is dit geheel offtopic. Zou het jammer vinden als dit topic op slot ging :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:50

En ik geef mischien wat minder uitleg (sorry, het is niet mijn beste punt om geod uitleg te geven, heb op BunnyBunch ook veel ruzie gehad, maar teoen ze mijn echte verhaal kenden (had dus niet goed uitgelegd) was het allemaal goed), maar mijn paar is echt moeilijk. En zowel in het rijden als met de hand en in zijn gedrag en karakter. Dat weet ik echt wel, alleen kan geen uitleg geven, maar geloof me nou maar, ik noem niet zo gauw paarden moeilijk, de voorbeelden die ik daarnet ook gaf waren ook neit de moeilijke parden die jij bedoeld (in mijn ogen, de valse zegmaar), dat is mijn paard ook niet, ander had ik hem nu al verkocht, ik houd daar niet van, maar de paarden die gewoon bijv. mishandeld zijn en hun gedrag en karakter helemaal naar de klote zijn vind ik ook moeilijke paarden, die paarden moet je gewoon weer helemaal opnieuw beleren en dat is meoilijk

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:55

Ik weet nu niet meer wat het inhoud nee, maar toen heb ik helemaal een site gekregen enzo, ik bedoel ook niet dat ze vals in hun hoofd zijn, maar gewoon lelijk doen zegmaar, ik heb er geen ander woord voor, lelijk doen is dan weer te zacht, maar vals is een te erg woord, en ja, een paard die alleen meoilijk is met rijden is een paard datr moeilijk is met rijden en niet eel lastig paard. En bij dressuur is eht niet altijd dat de ruiter het niet goed doet, ja de ruiter doet dan wel alles, en als de ruiter het niet goed doet, doet het paard het ook niet, daar geef ik je helemaal gelijk in, maar er zijn ook paarden die gewoon het vertikken om te luisteren net als mijn paard. In de omgang is hij dan ook zo, hij gaat altijd steigeren, en ja, dat is dan ook weer karakter, maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Steeds als jij voorbeelden geef dan erken ik die weer in mijn eigen paard (en een paardje op de manege die mishandeld is vroeger) maar nit dat stukje waar je het had over de ''valse'' paarden om eht zo maar eventjes te noemen. En ik dacht dat je het gewoon over de dieren had die het al vanfa het begin doen, maar vals gemaakt is weer een ander ding, maar dat kan je volgensmij ook neit altijd HELEMAAL herstellen

En met die horsemancschip, ik bedoelde dat dat mens zei dat ik met mijn paard helemaal naar haar toe moest komen en dat zij hem daar zou houden om zijn karakter en gedrag en rijden enzo weer normaal te maken, maar het word nu steeds wel weer minder erg gelukkig... alleen het lopen gaat hem niet zo goed af, hij gaat dan altijd naar je toe steigeren. Als ik het zo bekijk wat ik nu allemaal zeg, ook als ik longeer gaat hij tegen mij op steigeren, is er ook iets mis met hem, zegmaar een vals paard, maar hij wil je het niet altijd echt afkrijgen, maar soms wel... maar hij is lang niet zo erg als dat jij zei (gelukkig)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:37

Weet je, ik zie in bovenstaande het nut niet helemaal...
En 13 jarige en een 19 jarige die ruzie aan t maken zijn wat lastig is en wat niet...
Ieder heeft op die leeftijd zn eigen ervaring, zn eigen beleving. Wat voor een 13 jarig nog heel moeilijk is/ kan zijn, is voor een 19 jarige mss makkelijker. En wat een 19 jarige moeilijk vind, is voor een 25 jarige mss minder moeilijk.
Zoiets hangt allemaal af van ontwikkeling, ervaring, opvoeding, etc.

Heb gewoon respect voor elkaar en doe gewoon niet zo moeilijk.

Ik kan best snappen dat een pony die heel fanatiek en een apartig karakter heeft, moeilijker is voor een 13 jarige als voor iemand die ouder is. Maar dat heeft gewoon te maken met talent, ervaring, motoriek en ontwikkeling.

Dus hou het gewoon gezellig en respecteer van elkaar dat wat de een moeilijk vind voor de ander makkelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:22

Hihi, tijd voor een nieuw topic geloof ik, "wanneer noem je een paard vals" of iets in die geest? :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:41

Ik zie hier veel mensen die denken dat ze op elk paard zomaar weg kunnen rijden en veel mensen die een paard hebben waar maar een paar 'uitverkoren' mensen op kunnen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk in de meeste gevallen als jij je paard gewoon goed voor mekaar hebt kan een kundige ruiter er imo zo op weg rijden. Krijg alleen een beetje het idee dat er op bokt nogal veel uitzonderingen zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:26

Ja, het kan ook zijn dat een paard alleen zijn eigen eigenaren en een paar anderen accepteert toch? Hoe heet dat oook alweer?!? Ik weet de naam neit meer, maar die paarden hebbn dan wel uitverkorenden zoals je het noemt. En we hebben het al uitgepraat hoor!:P Via pb! Natuurlijk is een paard dat een eigen karakter heeft voor een 13 jarige moeilijker voor iemand avn 19, die heeft gewoon meer kracht, wat je bij mijn paardje dan ook nodig hebt. Maar daarintegen heb ik bijrijders gehad van in de 20 die hem ook niet aankonden en die ook al veeeeeel ervaring hadden, dus ja, hij was eigenlijk gewoon een beetje vals, neit vals in zijn hoofd bedoel ik, maar stiekum in zijn karakter en gedrag... Dus oudere mensen vinden hem ook een moeilijk paard maar gelukkig gaat het nu steeds beter, als ik de kracht niet heb hem een goede stomp of schop te geven (gewoon conseguent dan) helpen mensen mij daarin gelukkig en hij word al liever voor mij, hij bokt niet meer om mij eraf te krijgen, maar steigert wel gewoon omdat hij mij wilt raken zonder het rijden.. zouden jullie weten hoe ik dat op kan lossen? Het is iig wel minder geworden, maar tegen volwassenen det hij dit ook gewoon, die veel meeer ervaring hebben dan ik. Hij doet het niet omdat hijpijn heeft enzo zoals de meeste zullen vragen, alles is goed aan hem, hij wilt je gewoon raken, hij steigert dan ook echt tegen je op.Vlede keer mijn vriendein en ik hem samen tegen houden, steigerde hij tegen mij en mijn vriendin op en wij vielen gewoon op de grond met het halstertouw in ons hand een een paard dat steigered bijna op je nerkomt, en ja, dat vind ik best vals, maar nu dot hijhet een stuk minder. Zouden jullie weten hoe ik dit kan oplossen? Sommige mensen vroegen of ik naar hun toe kon komen voor horsemanschip of dat ik les kreeg van hun, maar dat vond ik een beetje te ver gaan, andere oplossingen? Het is ook dat hij het vaak alleen buiten doet, dan slooft hij zich ook wel eens uit en doet dat..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:28

bedoel je eenkennig Geryon? Z'on paard heb ik ook gehad, iedereen kletterde die eraf, behalve 2 anderen en ikzelf niet.
Was voor ons een heerlijk paard om mee te werken, bij anderen bleef meneer bokken tot je eraf lag. Ik heb zelf heel wat verschillende paarden gereden, maar dit was ik ook nog niet eerder tegengekomen, maar het kan dus wel.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:57

Ik heb Geryon via PB gesproken , maar werd inderdaad eenkennig bedoeld :)
Zo heb ik er ook 1 gehad, ik vond t wel fijn, anderen niet... Ben er in 18 jaar maar 1 zo een tegen gekomen. Er zijn er weinig, maar ze bestaan idd wel blijkbaar.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:01

Bij het paard waar ik over sprak was het dusdanig erg dat het niet alleen met rijden was, maar ook in omgang, heel onhandig kan ik je vertellen, vooral met uitmesten en buiten zetten, dat moest ik dus zelf altijd doen, terwijl het inbegrepen was. Mijn vader kon er ook niet in de buurt komen (heel soms wel als ik erbij stond), zo heeft ie een keer de knieschijf van mijn vader er bijna afgetrapt, terwijl hij op ruime afstand achter hem liep. Paard ging in rap tempo achteruit en haalde uit. Gevolg, dikke blauwe knie waar die maanden last van heeft gehad.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:43

Hmm, niet fijn zo een. Nee, die ik had was 'gelukkig' alleen in t werk heel eenkennig. Op stal was t een schatje, een kuffelbeer. Daasr was ik wel blij mee.