Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Geryon schreef:Maar die mensen die zitles hebben kunnen veel beter zitten als het paard zijn rug goed gebruikt enzo
een paard dat bijgezet loopt maak zijn rug iets boller waardoor deze makkelijker draagt
KiWiKo schreef:Gaat een beetje moeilijk als je pupil aan de lijn zit voor zitlessen![]()
![]()
gaat gewoon bijgezet aan de longe
en dat is nog altijd de beste manier
dat moet je ook maar net weten natuurlijk
Ninx schreef:KiWiKo schreef:Gaat een beetje moeilijk als je pupil aan de lijn zit voor zitlessen![]()
![]()
Nee, dan kun je beter die rug niet trainen en er gewoon direct een slofteugel aanknopen... is heel wat minder gedoe.
Nu weet ik weer waarom ik zo vrolijk wordt van al die slimme lesmethoden.
Ik heb als kind ook zitlesjes gehad... de paarden kregen een nette training door ervaren ruiters, en wij mochten op een paard met alleen een halster en een dekje (met een lus om je aan vast te grijpen wanneer je er vanaf glibberede) op ons zitlesje doen. Op een manege.... long time ago. Dat zal nu allemaal wel niet meer uit kunnen...
Vroeger was alles beter, 30 jaar geleden werd er nooit getrokken, reed iedereen zonder hulpteugels, en eigenlijk werden ruiters gewoon gevorderd geboren.... kazary schreef:Nou zorry zeg, dat ik even mijn vingers niet bij kon houden.
Als jou enige ervaring is die op een manege ben jij in mijn ogen niet gevorderd. En zul je dat ook niet worden al rijd je daar 20 jaar.
En dat kun je niet leuk vinden, vond ik toen ook niet. Maar ik ben er ook achter gekomen dat het niet anders is.
Het gaat er niet over dat je een paard dan perse aan de teugel trekt, maar het echte gevoel kun je nu eenmaal niet leren op de paarden van een manege.
Helaas is wel de manege de schuldige aan het geen dat mensen die er rijden denken dat ze gevorderd zijn, door de termen die daar ook gebruikt worden.
De gevorderde les is naar mijn idee niets anders dan de gevorderde ruiter binnen de beginners groep.
Maar dat moet je ervaren. Nu zul jeer fel tegen zijn, tot je ooit anders gaat ervaren.
Als je dat wil natuurlijk, niet iedereen zit te wachten op meer en vind dit gewoon heerlijk. En dat is natuurlijk ook prima, als je maar lol hebt.

kazary schreef:En jij moet niet zoveel denken.Alles wat je schrijft is niet wat ik denk.
En als er iets waardevolle dieren zijn zijn het juist de manege paarden, ze zijn echt goud waard.
Die moeten het maar pikken om keer op keer naar een andere ruiter te luisteren. Iedereen die toch zijn hulpen anders geeft. Nooit iemand waar ze ook samen een band mee kunnen hebben, een team mee kunnen vormen.
Maar op een manege staan gewoon geen echt moeilijke paarden.
Ja, ik vond toen de moeilijke ook moeilijk, maar na jaren andere ervaringen weet ik ook voortaan anders.
Maar dat heb ik al honderd keer gezegd. Je moet het zelf gaan ervaren, als je dat wilt.
Als je dit goed vind, een braaf eigen paard goed vind, dan is dat helemaal prima. Als je maar lol hebt.
Maar je blijft een beginner, al rij je zo 20 jaar.
Ga maar eens bij een handelsstal of africhtingsstal rijden, dan bemerk je het wel.
En dat beter weten, dat is nu net waar jij teveel van hebt. En dat bedoel ik niet naar. Maar je mist gewoon de ervaring om anders te weten. Niet erg, maar geloof het gewoon zonder op je tenen getrapt te zijn.