Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:10

je snapt wat ik bedoel neem ik aan ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:17

Geyron snapt heel goed wat ik bedoel.

Waarom vergelijk ik appels met peren? Ik vergelijk mensen die op een paard zitten :)
En daar maak ik dan verschil in. Zo weet ik ook dat ik in het laddertje van beginner tot goede ruiter ergens tussen in bungel.
Ruiters die nog minder ervaring hebben dan ik, maar nog veel meer ruiters die veel en veel meer ervaring hebben dan ik.
Ik schaam me daar ook niet, vind het ook niet vervelend of naar. Is gewoon zo. Maar het niveau wat ik heb vind ik prima en daar ben ik blij mee. Zoals ik aan neem dat bij andere ook zo is.

Maar daarom blijf ik wel bij mijn mening dat een manege ruiter, ook de hoogste van de manege, een beginner is. En hulp teugels daarom geen goed doen. (ook sporen niet)
Deze ruiters kunnen nog niet zelfstandig echt een paard goed aan het been krijgen en echt een paard een op de achterhand laten lopen.
Vast wel een beetje, maar niet waar je echt naar toe moet als je verde bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:23

Ik denk dat het probleem in de definitie van gevorderd zit, want die is voor iedereen anders :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:25

Dat denk ik ook :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:11

ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen dat iedere manegeruiter een beginner is.
wbt beginners,daar zijn de hulpteugels mits goed afgesteld een middel om het paard ook te ontlasten

verder ben ik het met jullie eens

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:18

Voor iedereen die mordicus tegen alle hulpteugels op een manegepaard is;

Hebben jullie dan ook bezwaar tegen bijzetteugels voor een paard aan de longe met een zitles?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:43

Ken genoeg manegeruiters die heel wat beter rijden dan mensen met hun eigen paard die alleen op hun eigen paard kunnen rijden en zelfs op de meest afgestompte manegepony al in de stress raken. Ken manegeruiters die probleemloos met manegepaarden in het M of zelfs hoger zijn geraakt, dat zijn ruiters die nog nooit een "eigen" paard onder hun kont hebben gehad. Die de manegepaarden keurig netjes aan het been hebben en precies weten waarvoor elk hulpmiddel dient en hoe het gebruikt moet worden. Waar veel particulieren juist makkelijk naar de hulpmiddelen grijpen (onder invloed van stalgenoten en instructeurs die dat zelf ook doen en erg makkelijk vinden).

De opmerking dat manegeruiters per definitie beginners zijn vind ik dus zowiezo nergens op slaan, hoewel het zeker om een forse minderheid gaat.

Maar een goede manege zet hulpteugels in bij beginners al is het maar om de paarden een beetje te sparen. Een goede manege geeft uitgebreid onderricht over het hoe wie wat waar en waarom van die hulpteugels en stelt ze per les en per ruiter individueel in. (kleine moeite voor een goede instructeur, na 1 of hooguit 2 keer weten de ruiters zelf wel hoe ze hem af moeten stellen totdat er een correctie komt van de instructeur omdat ze verder gekomen zijn, er vind natuurlijk wel controle plaats hierop). Een goede manege heeft een uitgebreid assortiment aan paarden waardoor er voor elk wat wils staat, en ook voor elk realistisch nivo (je zal nooit kunnen verwachten dat een manegeruiter GP zal gaan rijden). Een goede manege koopt geen standaard manegepaarden maar ook jong grut en wat lastiger paardjes om het voor iedereen interessant te houden. Een goede manege geeft onderricht in correct gebruik van de diverse hulpteugels, waaronder de slof en gebruik van sporen, ook in de praktijk. Wel pas op de nivo's dat mensen daarmee overweg kunnen natuurlijk maar dat spreekt voor zich als we het over een goede manege hebben.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 03:18

Hoii,,

Op de vorige manege waar ik reed,liepen alle paarden en pony's (of misschien op 3 na)
met een halsverlenger(elastiek).Vond dit toen niet zo een probleem,maar inderdaad als ik erover begin te denken..
Zelf heb ik dat in het begin met mijn pony gedaan.Omdat zij haar balans nog niet goed had,en ik er daardoor al eens mee over kop ben gegaan...Nu rij ik heel af en toe met een slof (ZEKER NIET ELKE DAG!!) omdat Bouchra haar schouder nogal wegduwt, en ze wel eens durft te steigeren...

Mjaa,ieder zijn keus...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:38

dat vind ik wel een slecht beleid,aan zoveel manegepaarden per definitie een elastiek knopen.
ik heb geen bezwaar tegen het elastiek,wel als het ondoordacht en zomaar word gebruikt!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:39

Iemand met een eigen paard is ook niet zomaar ineens gevorderd.

beantsje, daar heb ik al genoeg op geantwoord.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:12

Ik begrijp dus wel wat je bedoeld, maar er zijn denk ik wel uitzonderingen. Maar dat gaat dan wel veel en veel en veeeeel trager denk ik. En dan meot je ook wel goede manegepony's hebben, want hoe kan je het dan doen met een manegepony die het neit weet terwijl je zelf nog neit eens hebt aangevoeld hoe je nou echt moet rijden (dus op echt alles leten zegmaar, hb geen zin dat allemaal te vertellen) Maar er zijn dus wel uitzonderingen denk ik!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:14

dat is waar,dan moet je inderdaad een goed manegepaard/pony hebben.
ik vind het altijd leuk om te vertellen dat er meerdere paarden hier op de manege staan die momenteel M in de sport gereden worden,en er zijn er ook 2 bij die Z dressuur hebben gereden.
natuurlijk is het heel anders als een goed gereden 'sportpaard',maar hier staan zeker niet de minste manegepaarden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:14

beantsje schreef:

Hebben jullie dan ook bezwaar tegen bijzetteugels voor een paard aan de longe met een zitles?

JA

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:29

Ninx schreef:
beantsje schreef:

JA

Maar die mensen die zitles hebben kunnen veel beter zitten als het paard zijn rug goed gebruikt enzo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:42

Geryon schreef:
Maar die mensen die zitles hebben kunnen veel beter zitten als het paard zijn rug goed gebruikt enzo

Ja, maar een paard laat je zijn rug niet beter gebruiken door zijn hoofd in een voor jou gewenste positie te trekken.
Correct ruggebruik vereist heel wat meer werk dan het hoofd neerwaarts getrokken houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:46

Heeft niks met een gewenste positie te maken ;) een paard dat bijgezet loopt maak zijn rug iets boller waardoor deze makkelijker draagt :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:47

en als je hulteugels netjes afsteld dan word er ook niet aan het paard 'getrokken'

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:48

KiWiKo schreef:
Heeft niks met een gewenste positie te maken ;) een paard dat bijgezet loopt maak zijn rug iets boller waardoor deze makkelijker draagt :)

Dit kun je dan beter bewerkstelligen met ofwel een dubbele longe, of een pessoa met kaptoom zodat je niet zo in die mond zit te plurken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:51

Gaat een beetje moeilijk als je pupil aan de lijn zit voor zitlessen :D :D :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:57

KiWiKo schreef:

Nee, dan kun je beter die rug niet trainen en er gewoon direct een slofteugel aanknopen... is heel wat minder gedoe.
Nu weet ik weer waarom ik zo vrolijk wordt van al die slimme lesmethoden.
Ik heb als kind ook zitlesjes gehad... de paarden kregen een nette training door ervaren ruiters, en wij mochten op een paard met alleen een halster en een dekje (met een lus om je aan vast te grijpen wanneer je er vanaf glibberede) op ons zitlesje doen. Op een manege.... long time ago. Dat zal nu allemaal wel niet meer uit kunnen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:02

bij mij zitten er helemaal geen teugels aan met zitlessen :) gaat gewoon bijgezet aan de longe :) en dat is nog altijd de beste manier :)

maargoed :) dat moet je ook maar net weten natuurlijk :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:25

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, dan kun je beter die rug niet trainen en er gewoon direct een slofteugel aanknopen... is heel wat minder gedoe.
Nu weet ik weer waarom ik zo vrolijk wordt van al die slimme lesmethoden.
Ik heb als kind ook zitlesjes gehad... de paarden kregen een nette training door ervaren ruiters, en wij mochten op een paard met alleen een halster en een dekje (met een lus om je aan vast te grijpen wanneer je er vanaf glibberede) op ons zitlesje doen. Op een manege.... long time ago. Dat zal nu allemaal wel niet meer uit kunnen...

:Z Vroeger was alles beter, 30 jaar geleden werd er nooit getrokken, reed iedereen zonder hulpteugels, en eigenlijk werden ruiters gewoon gevorderd geboren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:40

kazary schreef:
Nou zorry zeg, dat ik even mijn vingers niet bij kon houden.

Als jou enige ervaring is die op een manege ben jij in mijn ogen niet gevorderd. En zul je dat ook niet worden al rijd je daar 20 jaar.
En dat kun je niet leuk vinden, vond ik toen ook niet. Maar ik ben er ook achter gekomen dat het niet anders is.
Het gaat er niet over dat je een paard dan perse aan de teugel trekt, maar het echte gevoel kun je nu eenmaal niet leren op de paarden van een manege.
Helaas is wel de manege de schuldige aan het geen dat mensen die er rijden denken dat ze gevorderd zijn, door de termen die daar ook gebruikt worden.
De gevorderde les is naar mijn idee niets anders dan de gevorderde ruiter binnen de beginners groep.

Maar dat moet je ervaren. Nu zul jeer fel tegen zijn, tot je ooit anders gaat ervaren.
Als je dat wil natuurlijk, niet iedereen zit te wachten op meer en vind dit gewoon heerlijk. En dat is natuurlijk ook prima, als je maar lol hebt.

Ik heb heus wel eens op andere paarden gereden dan alleen manegepaarden hoor :?
Het is niet zo dat ze op manege's enkel simpele manegepaarden/pony's hebben staan die hun rondje wel gewoon lopen.
Je komt over alsof je wil zeggen dat je alleen goed kan rijden als je op paarden rijd waar een complete stamboek achter zit.... Dat is dus HELEMAAL niet zo. Het lijkt ook alsof dat je zegt dat je vind dat manegepaarden/pony's gewoonweg waardeloos zijn en dat je daar nooit wat mee zou kunnen...

Maar goed, het heeft toch geen nut tegen je in te gaan aangezien je toch alles beter blijkt te weten :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:50

En jij moet niet zoveel denken.Alles wat je schrijft is niet wat ik denk.

En als er iets waardevolle dieren zijn zijn het juist de manege paarden, ze zijn echt goud waard.
Die moeten het maar pikken om keer op keer naar een andere ruiter te luisteren. Iedereen die toch zijn hulpen anders geeft. Nooit iemand waar ze ook samen een band mee kunnen hebben, een team mee kunnen vormen.

Maar op een manege staan gewoon geen echt moeilijke paarden.
Ja, ik vond toen de moeilijke ook moeilijk, maar na jaren andere ervaringen weet ik ook voortaan anders.
Maar dat heb ik al honderd keer gezegd. Je moet het zelf gaan ervaren, als je dat wilt.
Als je dit goed vind, een braaf eigen paard goed vind, dan is dat helemaal prima. Als je maar lol hebt.
Maar je blijft een beginner, al rij je zo 20 jaar.
Ga maar eens bij een handelsstal of africhtingsstal rijden, dan bemerk je het wel. :)

En dat beter weten, dat is nu net waar jij teveel van hebt. En dat bedoel ik niet naar. Maar je mist gewoon de ervaring om anders te weten. Niet erg, maar geloof het gewoon zonder op je tenen getrapt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:57

kazary schreef:
En jij moet niet zoveel denken.Alles wat je schrijft is niet wat ik denk.

En als er iets waardevolle dieren zijn zijn het juist de manege paarden, ze zijn echt goud waard.
Die moeten het maar pikken om keer op keer naar een andere ruiter te luisteren. Iedereen die toch zijn hulpen anders geeft. Nooit iemand waar ze ook samen een band mee kunnen hebben, een team mee kunnen vormen.

Maar op een manege staan gewoon geen echt moeilijke paarden.
Ja, ik vond toen de moeilijke ook moeilijk, maar na jaren andere ervaringen weet ik ook voortaan anders.
Maar dat heb ik al honderd keer gezegd. Je moet het zelf gaan ervaren, als je dat wilt.
Als je dit goed vind, een braaf eigen paard goed vind, dan is dat helemaal prima. Als je maar lol hebt.
Maar je blijft een beginner, al rij je zo 20 jaar.
Ga maar eens bij een handelsstal of africhtingsstal rijden, dan bemerk je het wel. :)

En dat beter weten, dat is nu net waar jij teveel van hebt. En dat bedoel ik niet naar. Maar je mist gewoon de ervaring om anders te weten. Niet erg, maar geloof het gewoon zonder op je tenen getrapt te zijn.

Ik geloof het niet,omdat ik naast de manege-ervaring ook op veel verschillende eigen paarden gereden heb die ook niet allemaal even makkelijk waren. Op de manege moet ik óók rekening houden met de achterhand, nageeflijkheid, dat het paard loslaat in de kaak etc. etc. etc. Dus daarom vind ik jou opmerkingen nogal kort door de bocht, alsof ze op íedere manege wel hetzelfde zouden zijn.