bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:17

Zoiets dacht ik al. :D

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:22

Als je naar die steigerfoto kijkt zie je dat hij ook zo'n ding om de hals heeft en dat de teugels slap hangen, hij zit hem niet eens aan de mond....
& dan nog, een bit is geen ramp. Bij het ene paard werkt het ene goed, & bij het andere paard het andere...
& hij leert die paarden ook heus al die dingen niet met lief aai poes aai poes gedrag hor. hij word ook heus wel een keer pissig lijkt mij?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:34

meliciana schreef:
Ik snap nota bene niet waarom sommige mensen (bv. ons onderwerp :P ) constant kunstjes moeten doen met paarden. Het zijn toch geen circusdieren? Een paard gaat uit zichzelf die kunstjes nooit doen. Ofwel is het aangeleerd met "geweld", ofwel met conditionering via snoepjes, welke dan uiteindelijk een verslaafd paard geeft, die telkens zijn "shot" in de hersenen krijgt na het geven de koekjes.

Dan mag jij mij even uitleggen waarom we honden wel leren zitten, liggen, in hun mand gaan etc..
Mijn verzorgpaard heb ik het echt niet door geweld aangeleerd hoor. Hij was heel vrijwillig en werkt goed mee!
En mijn paard is zéker niet verslaafd! Hoe kom je erbij? Ook al zou ik hem geen beloning geven (in de vorm van snoepjes) maar alleen een klopje op de hals zou hij ook alles voor me doen.
Vind dit een beetje kort door de bocht van je!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:49

Hannah_Menno schreef:
meliciana schreef:
Ik snap nota bene niet waarom sommige mensen (bv. ons onderwerp :P ) constant kunstjes moeten doen met paarden. Het zijn toch geen circusdieren? Een paard gaat uit zichzelf die kunstjes nooit doen. Ofwel is het aangeleerd met "geweld", ofwel met conditionering via snoepjes, welke dan uiteindelijk een verslaafd paard geeft, die telkens zijn "shot" in de hersenen krijgt na het geven de koekjes.

Dan mag jij mij even uitleggen waarom we honden wel leren zitten, liggen, in hun mand gaan etc..
Mijn verzorgpaard heb ik het echt niet door geweld aangeleerd hoor. Hij was heel vrijwillig en werkt goed mee!
En mijn paard is zéker niet verslaafd! Hoe kom je erbij? Ook al zou ik hem geen beloning geven (in de vorm van snoepjes) maar alleen een klopje op de hals zou hij ook alles voor me doen.
Vind dit een beetje kort door de bocht van je!

Euh, het gaat hier over paarden? wat jij met je honden doet, doet hier niet ter zake denk ik? Jouw opmerking heeft hier ook niks mee te maken.
En als je paard toch alles doet voor je, voor enkel een klopje tegen de hals, waarom dan snoepjes gebruiken als beloning? ;) . Ik denk ook niet dat ik het persoonlijk tegen jou had. maar als jij je aangesproken voelt, dan is dat eigenlijk jouw probleem. Maar het mag wel een beetje vriendelijker.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:56

Haha nou sorry als het boos overkwam ;)
Maar wat is het verschil tussen een hond dingen leren en een paard?
Waarom vind iedereen het heel normaal dat een hond gaat zitten als je dat zegt en in z'n mand gaat terwijl je dat een paard niet 'mag' leren? Alle paarden die aan VD doen en die ik heb meegemaakt hebben er hardstikke veel plezier in en werken goed mee, het versterkt de band tussen ruiter en paard dus ik kan alleen maar voordelen opnoemen ;)

Even offtopic; ik snap echt niet wat je nu voor een verschil ziet tussen een hond of een paard. Op foto's van mijn katten kreeg ik ook commentaar; wat zielig voor die kat! (mijn katten kunnen kunstjes ;)) en dan denk ik van; waarom is dat zielig? >;) :?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:07

Hannah_Menno schreef:
Haha nou sorry als het boos overkwam ;)
Maar wat is het verschil tussen een hond dingen leren en een paard?
Waarom vind iedereen het heel normaal dat een hond gaat zitten als je dat zegt en in z'n mand gaat terwijl je dat een paard niet 'mag' leren? Alle paarden die aan VD doen en die ik heb meegemaakt hebben er hardstikke veel plezier in en werken goed mee, het versterkt de band tussen ruiter en paard dus ik kan alleen maar voordelen opnoemen ;)

Even offtopic; ik snap echt niet wat je nu voor een verschil ziet tussen een hond of een paard. Op foto's van mijn katten kreeg ik ook commentaar; wat zielig voor die kat! (mijn katten kunnen kunstjes ;)) en dan denk ik van; waarom is dat zielig? >;) :?

Het gaat hier over paarden, ik heb nergens over een hond gesproken? dus hoef je dat ook niet aan te halen. als jij je beesten kunstjes wilt leren, dat is jou zaak. Als jij dat leuk vindt, ok prima. Ik ben er meer voor om van dieren zo min mogelijk kunstjes te leren, en ze zoveel mogelijk dier te laten. Ze hebben al genoeg van ons te verdragen. En er is een verschil tussen dieren manieren aan te leren, of ze kunstjes te leren. En wij kunnen niet oordelen of dieren het plezierig vinden om dat te doen. Of het nu met bit of bitloos is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:12

Citaat:
En wij kunnen niet oordelen of dieren het plezierig vinden om dat te doen.

Dan mag jij een keertje mee naar mijn verzorgpaard! ;)
Als ik eraan kom staat hij al te flemen en ik hoef maar naast hem te staan en hij geeft me de Jambette.
Als ik click springen z'n oren naar voren. (als ze nog niet naar voren stonden)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:34

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
En wij kunnen niet oordelen of dieren het plezierig vinden om dat te doen.

Als ik eraan kom staat hij al te flemen en ik hoef maar naast hem te staan en hij geeft me de Jambette.
Als ik click springen z'n oren naar voren. (als ze nog niet naar voren stonden)

Is afgesproken, ik kom mee. Zonder snoepjes, zonder clicker of ander middeltjes; ben benieuwd hoe lang hij zijn "kunstjes" gaat doen dan, als hij doorheeft dat er geen "beloning" volgt. Alle kunstjes, ook die op de foto, worden aangeleerd onder een soort van dwang (positieve of negatieve), anders doen ze het niet. Quid pro quo.
Voor mijn part mag Nevzorov eens thuis komen, en mijn paarden die trucjes aanleren, zonder enige vorm van dwang, geweld, beloning of wat dan ook. Gewoon voor zijn schoon ogen. Ze gaan eens dik lachen.
En ik heb ook een geweldige band met hen, mijn draver is volledig opengebloeid. waarom, omdat hij paard mag zijn, zonder meer. Meer tralala heeft een paard niet nodig :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:20

Dus jouw paard staat in een kudde, Meliciana?

Dat lijkt me namelijk dé definitie van 'gewoon paard zijn'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:21

randalinpony schreef:
Dus jouw paard staat in een kudde, Meliciana?

Dat lijkt me namelijk dé definitie van 'gewoon paard zijn'.

Helemaal mee eens...

En dan dus niet lastigvallen met rijden etc.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:21

Prima! ;)
Ik ben er een keer 's avonds heengegaan om alleen te rijden, clicker niet mee. Toen werd gevraagd of ik wou blijven slapen, de volgende dag ook gewoon VD gedaan.

Jij gelooft blijkbaar niet dat je paard iets voor je over kan hebben zonder (voedsel)beloning.
Prima! Ieder zijn idee!

Gelukkig weet ik wel hoe het zit. (Bij mijn verzorgpaard iig)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:02

[/quote]
Als ik click springen z'n oren naar voren. (als ze nog niet naar voren stonden)[/quote]
Is afgesproken, ik kom mee. Zonder snoepjes, zonder clicker of ander middeltjes; ben benieuwd hoe lang hij zijn "kunstjes" gaat doen dan, als hij doorheeft dat er geen "beloning" volgt. Alle kunstjes, ook die op de foto, worden aangeleerd onder een soort van dwang (positieve of negatieve), anders doen ze het niet. Quid pro quo.
Voor mijn part mag Nevzorov eens thuis komen, en mijn paarden die trucjes aanleren, zonder enige vorm van dwang, geweld, beloning of wat dan ook. Gewoon voor zijn schoon ogen. Ze gaan eens dik lachen.
En ik heb ook een geweldige band met hen, mijn draver is volledig opengebloeid. waarom, omdat hij paard mag zijn, zonder meer. Meer tralala heeft een paard niet nodig :P[/quote]

Sorry hoor, maar je doet net alsof het belonen met wat lekkers of een klopje op de hals slecht en dodelijk is ofzo?
Da's wel erg laag (excuus!). En honden dan, hebben die dan niets van ons te verdragen? We leren ze te lopen aan
een lijn, in de mand te liggen, te zitten, en als je kijkt naar rensporten of hindernisbanen voor honden zie ik toch
echt geen verschil in het doen met een hond of met een paard.

Wij rijden ook op paarden, weetjewel. Is dat dan ook teveel voor ze? Misschien moeten we ze dan maar met z'n
allen in de wei zetten! Paarden iets aanleren gebeurt echt NIET via dwang, vrijheidsdressuur is gebaseerd op vrij-
heid! Natuurlijk heeft iedereen hier, ook Nevzorov, zijn eigen methode voor. Maar komop, je paard uit dwang iets
leren? Nee sorry, dat vind ik toch wel een rare stelling. En je kunt zeker wel merken aan je paard of hij/zij er nu
plezier in heeft of niet. Zo ja, dan werkt hij mee, is hij alert en blij. Is 't niet leuk, nou dan krijg je, lijkt mij een
nukkig paard dat meedoet omdat hij heeft geleerd kunsten te doen voor iets lekkers. Zoals Hannah_Menno al zegt
dat ze ook gemakkelijk kan spelen zonder andere "Middeltjes" moet toch eigenlijk wel bewijs zijn dat dit toch echt
niet erg is?

Meer 'tralala' heeft een paard ook niet nodig? Nou, dan moet je er ook maar niet op rijden, ook maar niet de stal op,
ook maar geen halster om, omdat hij toch volledig paard mag zijn. Dit is echt niet aanvallend bedoeld, maar ik vind
je stellingen persoonlijk erg raar. Je argumenten tevens ook.

Ayasha
Blogger

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:40

Ik denk niet dat ze het als slecht ziet, ik denk dat ze je enkel duidelijk wil maken dat je paard het niet (alleen) doet omdat hij het leuk vind maar voornamelijk omdat ie er eten voor krijgt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:08

Nou, zo komt het wel bij mij over. Ze doet net alsof een paard het verschrikkelijk vind om VD te doen. Tuurlijk, er zijn mensen die het hun paard op de verkeerde manier aanleren, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar er zijn ook genoeg mensen die netjes met een paard om kunnen gaan en het respecteren als PAARD en niet als circusdier.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:01

Hannah_Menno schreef:
Nou, zo komt het wel bij mij over. Ze doet net alsof een paard het verschrikkelijk vind om VD te doen.

In jouw profiel komt het over alsof natural en VD de enige manieren zijn om goed met een paard om te gaan... ;) :

Citaat:
Onze passie is mensen laten zien dat NH en VD dé weg zijn voor ruiter en paard!

Hoezo zijn die dingen eigenlijk dé weg voor ruiter en paard, leg dat eens uit?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:07

ja idd, waarom is het dan zo'n taboe hem met bit te zien rijden? er rijden zo velen met bit..
en wij weten toch allemaal ook wel dat een paard niet alles braaf gaat doen als je het hem lief vraagt. als ik mijn paardje longeer en ik vraag heel lief: wil je in draf gaan lieve schat? dan kijkt ze me vol ongelovigheid aan.
als ik zeg: DRRRAAF, gewoon neutraal zou ze het eerder doen. als ze niet luisterd zeg ik niet: please doe het?
dat werkt zo niet bij dieren überhaupt. niet dat je ze hoeft te straffen oid, maar als je alles lief vraagt ed kom je ook niet ver.
ik hoop dat iedereen een beetje begrijpt wat ik met mijn berichtje bedoel.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:09

ik ben het ook eens met de antwoorden van adil.
als VD en NH echt dé weg zijn voor ruiter en paard. waarom rijden dan niet alle mensen zo..?
en waarom hebben engelse ruiters dan ook een hele goede band met hun paard? misschien moet ider wel gewoon zijn eigen weg volgen, eentje die bij hem/haar en zijn/haar paard past!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:11

Nou, voor echte Naturals is dat inderdaad dé weg om te gaan. Helaas denken niet alle mensen hier
zo over.. Persoonlijk sluit ik me aan bij de stelling van Hannah_Menno. Ook het Natuurlijke houden
en de omgang met je paarden vind ikzelf ook het beste :D Ik snap zowiezo niet dat iemand zulke
rare uitspraken doet over het feit dat iets aanleren d.m.v slecht is en niet juist is. Waarom zou je
je paard niet iets lekkers mogen geven? Waarom niet werken met de Clickermethode? Waarom niet
je paard stimuleren in de VD door middel van een beloning? Het lijkt mij dat in de dressuur toch ook
dingen worden aangeleerd? Wijken bijvoorbeeld, schouder binnenwaarts, traver.. Moet je dit dan ook
niet belonen? ;(

Delfa, ik denk dat je bedoeld dat je toch wel consequent moet blijven. En da's ook zo, als maar lief
praten en lief doen zal ook niet gaan werken ;) Het blijven kuddedieren en rangorde hoort daar ook
bij. :D Niet alle mensen zien in dat VD en NH echt geweldig is. En ook zeker niet alle mensen vinden
dit leuk/nodig/nuttig! Je moet inderdaad je eigen pad volgen, en die van Hannah_Menno (en van mij
persoonlijk ook) is NH/VD (: Zo heeft iedereen inderdaad zijn eigen mening en keuzes! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:16

NHevaVD schreef:
Nou, voor echte Naturals is dat inderdaad dé weg om te gaan. Helaas denken niet alle mensen hier
zo over..

Ik hou niet van loze kreten dus leg eens uit waarom 'helaas'. Bovendien wordt het omschreven als de weg voor ruiter en paard, en ik denk dat daar niet alleen de naturals mee bedoeld zijn...

NHevaVD schreef:
Persoonlijk sluit ik me aan bij de stelling van Hannah_Menno. Ook het Natuurlijke houden
en de omgang met je paarden vind ikzelf ook het beste :D Ik snap zowiezo niet dat iemand zulke
rare uitspraken doet over het feit dat iets aanleren d.m.v slecht is en niet juist is. Waarom zou je
je paard niet iets lekkers mogen geven? Waarom niet werken met de Clickermethode? Waarom niet
je paard stimuleren in de VD door middel van een beloning? Het lijkt mij dat in de dressuur toch ook
dingen worden aangeleerd? Wijken bijvoorbeeld, schouder binnenwaarts, traver.. Moet je dit dan ook
niet belonen? ;(

Oh, maar ik hou mijn paard ook heel erg natuurlijk, en toch ga ik voor het bit. Maakt me dat nou een slecht mens of paardenmishandelaar? Nee hor.

Voor de rest ben ik het met je eens, maar ik heb die opmerkingen ook niet gemaakt. Ik leer paarden ook dingen aan door middel van beloning in de vorm van een schouderklop of wat lekkers.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:25

Nou, ik zeg 'helaas' omdat in mijn ogen het erg geweldig zou zijn als iedereen op deze manier zijn paard zou houden,
bereiden en behandelen. Maar, da's dus een mening, daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn ;)

Ik heb ook niet gezegd dat ik het bit nou echt mishandeling vind. Ik vind, als je het bit netjes gebruikt en eventueel
alleen lekker buiten met een los teugeltje, heb ik er niet veel tegen. Toch ga ik liever bitloos, omdat ik persoonlijk vind
dat dit de mond niet zo belast. Maar zo heeft ieder iets zijn eigen voor/en nadelen, dus ook het bitloos rijden. (bijvoorbeeld
een hackemore, als je flink kracht zet kun je 't neusbotje breken!).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:30

NHevaVD schreef:
Nou, ik zeg 'helaas' omdat in mijn ogen het erg geweldig zou zijn als iedereen op deze manier zijn paard zou houden,
bereiden en behandelen. Maar, da's dus een mening, daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn ;)

Waarom dan geweldig? Dan vind je jouw manier dus beter? Waarom dan?

NHevaVD schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat ik het bit nou echt mishandeling vind. Ik vind, als je het bit netjes gebruikt en eventueel
alleen lekker buiten met een los teugeltje, heb ik er niet veel tegen.

Wat heb je er dan tegen wanneer mensen niet alleen met een los teugeltje met bit rijden?

Heb al met al nog steeds geen antwoord op de vraag gekregen 'waarom "helaas"?'

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:34

Ik vind de Natuurlijke manier beter, omdat ik persoonlijk vind dat het paard zo natuurlijk mogelijk gehouden en behandeld moet
worden!

En volgens mij heb ik al wel antwoord gegeven op je vraag....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:41

NHevaVD schreef:
Ik vind de Natuurlijke manier beter, omdat ik persoonlijk vind dat het paard zo natuurlijk mogelijk gehouden en behandeld moet
worden!

Nee, waarom is het dan beter paarden zo natuurlijk mogelijk te houden? En wat heeft een natuurlijke houding met bitloos of met bit te maken? onze paarden komen het hele jaar door op de wei en staan nooit alleen, alleen in de winter komen ze 's avonds op stal. En ik rij met bit...Wat is daar dan slecht aan?

En wat is er dan zoveel beter aan de natuurlijke manier? Waarom 'helaas' als mensen er voor kiezen niet deze 'natuurlijke' weg te bewandelen?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:48

Adil18 schreef:
NHevaVD schreef:
worden!

Nee, waarom is het dan beter paarden zo natuurlijk mogelijk te houden? En wat heeft een natuurlijke houding met bitloos of met bit te maken? onze paarden komen het hele jaar door op de wei en staan nooit alleen, alleen in de winter komen ze 's avonds op stal. En ik rij met bit...Wat is daar dan slecht aan?

En wat is er dan zoveel beter aan de natuurlijke manier? Waarom 'helaas' als mensen er voor kiezen niet deze 'natuurlijke' weg te bewandelen?

Dit heb ik nu al uitgelegd! In mijn ogen vind ik de Natuurlijke weg beter. Da's alles wat ik erover te zeggen heb ;) Paarden natuurlijk houden lijkt me toch iets beter dan mensen die hun paarden veel op stal houden, lijkt je niet? ;) Het bit oefent heel erg veel druk uit op de lagen, tong, tanden etc. in de mond van het paard. Daarbij zeg ik niet meteen dat dit mishandeling is, maar ik zeg dat ik zelf liever zonder bit rijd dan met. Puur omdat het in mijn ogen beter is, maar dan hoef jij het er nog niet mee eens te zijn ... ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:53

NHevaVD schreef:
Dit heb ik nu al uitgelegd! In mijn ogen vind ik de Natuurlijke weg beter. Da's alles wat ik erover te zeggen heb ;)

Maar je hebt niet uitgelegd waarom het de betere weg is en dat wil ik nu al zo graag de hele tijd horen!

NHevaVD schreef:
Paarden natuurlijk houden lijkt me toch iets beter dan mensen die hun paarden veel op stal houden, lijkt je niet? ;)

Daar ging dit topic niet over, lijkt je niet?

NHevaVD schreef:
Het bit oefent heel erg veel druk uit op de lagen, tong, tanden etc. in de mond van het paard. Daarbij zeg ik niet meteen dat dit mishandeling is, maar ik zeg dat ik zelf liever zonder bit rijd dan met. Puur omdat het in mijn ogen beter is, maar dan hoef jij het er nog niet mee eens te zijn ... ;)

Waarom is het dan beter? Waarom oefent het zoveel druk uit? Is dat niet mede afhankelijk van de ruiterhand en het uitkiezen van een bit wat bij de paardenmond past? Hoezo druk uitoefenen op de tanden? Dan ben je wel heel erg verkeerd aan het rijden? LEG EENS UIT!