Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
meliciana schreef:Ik snap nota bene niet waarom sommige mensen (bv. ons onderwerp) constant kunstjes moeten doen met paarden. Het zijn toch geen circusdieren? Een paard gaat uit zichzelf die kunstjes nooit doen. Ofwel is het aangeleerd met "geweld", ofwel met conditionering via snoepjes, welke dan uiteindelijk een verslaafd paard geeft, die telkens zijn "shot" in de hersenen krijgt na het geven de koekjes.
Hannah_Menno schreef:meliciana schreef:Ik snap nota bene niet waarom sommige mensen (bv. ons onderwerp) constant kunstjes moeten doen met paarden. Het zijn toch geen circusdieren? Een paard gaat uit zichzelf die kunstjes nooit doen. Ofwel is het aangeleerd met "geweld", ofwel met conditionering via snoepjes, welke dan uiteindelijk een verslaafd paard geeft, die telkens zijn "shot" in de hersenen krijgt na het geven de koekjes.
Dan mag jij mij even uitleggen waarom we honden wel leren zitten, liggen, in hun mand gaan etc..
Mijn verzorgpaard heb ik het echt niet door geweld aangeleerd hoor. Hij was heel vrijwillig en werkt goed mee!
En mijn paard is zéker niet verslaafd! Hoe kom je erbij? Ook al zou ik hem geen beloning geven (in de vorm van snoepjes) maar alleen een klopje op de hals zou hij ook alles voor me doen.
Vind dit een beetje kort door de bocht van je!
Hannah_Menno schreef:Haha nou sorry als het boos overkwam
Maar wat is het verschil tussen een hond dingen leren en een paard?
Waarom vind iedereen het heel normaal dat een hond gaat zitten als je dat zegt en in z'n mand gaat terwijl je dat een paard niet 'mag' leren? Alle paarden die aan VD doen en die ik heb meegemaakt hebben er hardstikke veel plezier in en werken goed mee, het versterkt de band tussen ruiter en paard dus ik kan alleen maar voordelen opnoemen
Even offtopic; ik snap echt niet wat je nu voor een verschil ziet tussen een hond of een paard. Op foto's van mijn katten kreeg ik ook commentaar; wat zielig voor die kat! (mijn katten kunnen kunstjes) en dan denk ik van; waarom is dat zielig?
![]()
Citaat:En wij kunnen niet oordelen of dieren het plezierig vinden om dat te doen.
Hannah_Menno schreef:Citaat:En wij kunnen niet oordelen of dieren het plezierig vinden om dat te doen.
Dan mag jij een keertje mee naar mijn verzorgpaard!
Als ik eraan kom staat hij al te flemen en ik hoef maar naast hem te staan en hij geeft me de Jambette.
Als ik click springen z'n oren naar voren. (als ze nog niet naar voren stonden)
Hannah_Menno schreef:Nou, zo komt het wel bij mij over. Ze doet net alsof een paard het verschrikkelijk vind om VD te doen.
Citaat:Onze passie is mensen laten zien dat NH en VD dé weg zijn voor ruiter en paard!
NHevaVD schreef:Nou, voor echte Naturals is dat inderdaad dé weg om te gaan. Helaas denken niet alle mensen hier
zo over..
NHevaVD schreef:Persoonlijk sluit ik me aan bij de stelling van Hannah_Menno. Ook het Natuurlijke houden
en de omgang met je paarden vind ikzelf ook het besteIk snap zowiezo niet dat iemand zulke
rare uitspraken doet over het feit dat iets aanleren d.m.v slecht is en niet juist is. Waarom zou je
je paard niet iets lekkers mogen geven? Waarom niet werken met de Clickermethode? Waarom niet
je paard stimuleren in de VD door middel van een beloning? Het lijkt mij dat in de dressuur toch ook
dingen worden aangeleerd? Wijken bijvoorbeeld, schouder binnenwaarts, traver.. Moet je dit dan ook
niet belonen?
NHevaVD schreef:Nou, ik zeg 'helaas' omdat in mijn ogen het erg geweldig zou zijn als iedereen op deze manier zijn paard zou houden,
bereiden en behandelen. Maar, da's dus een mening, daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn
NHevaVD schreef:Ik heb ook niet gezegd dat ik het bit nou echt mishandeling vind. Ik vind, als je het bit netjes gebruikt en eventueel
alleen lekker buiten met een los teugeltje, heb ik er niet veel tegen.
NHevaVD schreef:Ik vind de Natuurlijke manier beter, omdat ik persoonlijk vind dat het paard zo natuurlijk mogelijk gehouden en behandeld moet
worden!
En volgens mij heb ik al wel antwoord gegeven op je vraag....
Adil18 schreef:NHevaVD schreef:Ik vind de Natuurlijke manier beter, omdat ik persoonlijk vind dat het paard zo natuurlijk mogelijk gehouden en behandeld moet
worden!
En volgens mij heb ik al wel antwoord gegeven op je vraag....
Nee, waarom is het dan beter paarden zo natuurlijk mogelijk te houden? En wat heeft een natuurlijke houding met bitloos of met bit te maken? onze paarden komen het hele jaar door op de wei en staan nooit alleen, alleen in de winter komen ze 's avonds op stal. En ik rij met bit...Wat is daar dan slecht aan?
En wat is er dan zoveel beter aan de natuurlijke manier? Waarom 'helaas' als mensen er voor kiezen niet deze 'natuurlijke' weg te bewandelen?
NHevaVD schreef:Dit heb ik nu al uitgelegd! In mijn ogen vind ik de Natuurlijke weg beter. Da's alles wat ik erover te zeggen heb
NHevaVD schreef:Paarden natuurlijk houden lijkt me toch iets beter dan mensen die hun paarden veel op stal houden, lijkt je niet?
NHevaVD schreef:Het bit oefent heel erg veel druk uit op de lagen, tong, tanden etc. in de mond van het paard. Daarbij zeg ik niet meteen dat dit mishandeling is, maar ik zeg dat ik zelf liever zonder bit rijd dan met. Puur omdat het in mijn ogen beter is, maar dan hoef jij het er nog niet mee eens te zijn ...