moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:59

ik ga er wel heen hoor :) :) geen probleem

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:37

jasmijn78 schreef:
Sannessep schreef:
Als ik het goed begreep was het niet perse nodig om eigen paarden mee te nemen toch? Je mag toch op één van haar paarden? Dan scheelt het al heel wat tijd, als je zonder trailer die kant op kan komen...

Ook dan moet dat wel de moeite waard zijn... Ik kan thuis ook op tig verschillende paarden rijden. Ik heb alleen interesse in het rijden van een echt heel bijzonder en goed doorgetraint en hoog opgeleid paard (en zelfs dat kan ik thuis ook). Maar geef mij echt een goede reden, en ik reis graag naar drenthe af.

@ Zammie: de achtergrondinfo mag anders ook per PB hoor, als je niet wil dat dat op internet circuleert.

Denk dat het voor jou niet interessant genoeg zal zijn. Heb geen grand prix gereden, en heb mijn paarden al helemaal niet op dat niveau, dus denk dat jij je alleen maar zult vervelen..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:44

Zammie schreef:
haha, dat is dus wat ik al een hele tijd probeer te zeggen: De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets. De circusvertoningen van tegenwoordig worden juist aangemoedigd door de jury's en als ze dan eens minder punten hebben, dan ligt het altijd aan de ene ***jury en nooit aan zichzelf. Gelukkig sta ik niet zo in het leven. Zou het tegenover mijn paarden niet kunnen. Jij hebt er blijkbaar geen problemen mee...
Het is en blijft gewoon een jij tegen ik verhaal. Heeft in mijn ogen dan ook geen zin om hier verder over door te gaan, want jij wilt je gelijk en ik ook :D

hier ben ik het ook helemaal mee eens... idd die circusvertoningen worden tegenwoordig normaal en zelfs goed bevonden, iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan.
Daarnaast kan je hierover wel oordelen als je dit niveau niet rijdt. Als je kijkt zie je een hoop verschillen tussen dressuur en LDR. De paarden lopen een stuk minder ontspannen en dragen zich veel minder. Om dit te kunnen beoordelen hoef ik geen Grand Prix te rijden, zelfs een boerenknuppel als ik zie dit ;) Het ligt allemaal in de basis.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 05:13

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 05:20

en voor degene die nu weer gaan roepen dat dit plaatjes zijn van maar 1 video, 1 rit, wil ik gerust nog een stuk of 20 links met filmpjes doorgeven...
(en oja, het gaat dus niet enkel om de rollkur, hoewel dit wel een grote rol speelt)

(nogmaals, het gaat dus echt niet enkel over Anky persoonlijk, maar zij heeft nu eenmaal veel films on-line)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 05:34

nou, wat een 'geluk', vind ik nu net een filmpje op dezelfde website van een andere ruiter...

http://www.youtube.com/watch?v=lZdGBf_9 ... re=channel

kan iemand mij vertellen waar m nu de verzameling zit? Of wanneer t paard op de achterhand is?

En voor de mensen die roepen dat dit "enkel de warm-up" is: is de warm-up niet vaak de langste en belangrijkste fase (vanuit het standpunt van de gezondheid van het paard dan)?

Sorry, dit heeft niets met 'klassieke' dressuur te maken (he, is er TOCH een verschil tussen 'klassiek' en 'modern'? Het zou niet mogen, maar gezien deze stijl toch beloond wordt en als 'correct' gezien wordt, is er blijkbaar, wel degelijk een verschil...)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 05:39

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:43

@callunairis: hoewel je beweerd niet een zoveelste rollkur discussie te willen starten. Lijkt het wel een alle schijn te hebben dat je er geen voorstander van bent. Dat is jouw mening en dat is je recht.

Echter is er nog steed tot op vandaag geen bewijs dat rollkur of hyperflexion slecht is, laat staan het welzijn vanhet paard beinvloedt.

We zijn hier wel aan het spreken over sport en niet de basisopleiding. Ik ben het 100% eens dat de basis bevestigd moet zijn en dat is bij mijn paarden althans de basis voor alles.

Maar rollkur zie ik niet als een andere manier van africhten, maar eerder een andere manier van trainen. Wederom met het oog op de sport, waarin het in dressuur erop aankomt om de natuurlijk gangen te cultiveren naar het maximum kunnen.

En ja dan kan je de discussie starten over sport natuurlijk. maar dat heb je in alle sporten. Een turner moet zich ook wel eens 'forceren', om verder te geraken dan wat het gewone voorschrijft. en met forceren bedoel ik negatief, maar gewoon een grens verleggen, net dat meer er willen uithalen. en dat kan je niet zonder een degelijke opleiding, maar evenmin als je steeds strak conservatief blijft denken.

Dat is mijn mening, ik heb hyperflexie en rollkur nog maar enkele jaren in mijn training opgenomen. en doe dit heus niet elke dag, maar enkel tijdens trainingen en onder begeleiding. Thuis blijf ik steeds werken vanuit de basis (of het klassieke zoals je dat bestempeld) en de combi geeft mij en men paarden een goed resultaat en gevoel.
Ik heb plezier met mijn paarden, ze staan licht aan de hulpen en vergeleken met vroeger heb ik nu veel meer verstand over hoe een paard beweegt, loslaat etc. en daardoor komen er ook geen frustraties meer voor. en voor ik dat over mijn nek krijg. tot voor enkele jaren was ik springruiter en had ik het idee, slof errond en karren maar. door ongeluk dus overgestapt op dressuur en plots kom je dan problemen bij jezelf tegen. dus heb hiervoor een grondige heropleiding genoten. Dit ging uiteraard net als elk leerproces niet vanzelf. Pieken en hele diepe dalen, kunnen dan vreugde maar ook teleurstelling brengen. tot ik ben beginnen begrijpen hoe een paard ineen zit. Boeken met hopen gelezen, nog harder gaan focussen met reflectie naar mezelf, trainer en paard (door filmen, vragen stellen etc) en gewoon het leuk en ontspannen te houden. Van B dressuurruiter ben ik nu bijna st georges. Hoewel ik nog steeds liever jonge paarden rijd en daar men uitdaging in vind, is het leerproces nooit voldaan en zou ik graag grandprix leren. is dit met mijn huidig paard?? mss en hopelijk wel en anders heeft hij me tot dat nieveau gebracht waar ik dan sta. Paardrijden is een leerschool, dus met mijn 24 jaar zal ik nog niet uitgeleerd zijn.

Maar het welzijn van een 'dressuurpaard' telken malen terugbrengen op idefixes van de rollkur vind ik verkeerd.

Dat is mijn mening,

bokkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:44

jasmijn78 schreef:
Zammie schreef:
Ik ga mezelf inderdaad niet op het i-net plaatsen, maar ik wil zowel kiwko als jasmijn van harte uitnodigen om eens langs te komen.
Ik zal dan zelf rijden en wil er ook voor zorgen dat jullie een les kunnen volgen van mij. je mag zelfs op 1 van mijn paarden rijden, zodat ik jullie kan uitleggen wat ik precies bedoel en dat je zelf kunt voelen wat ik bedoel.

Zonder arrogant te willen zijn zou ik dan toch graag eerst wat meer achtergrondinfo over jou kennis en kunde ontvangen voordat ik met paard en al naar de andere kant van het land afreis.... (ik ben overigens niet te beroerd om met mijn paarden het hele land af te reizen, maar dan moet het wel echt de moeite waard zijn) Mijn tijd is schaars en komende periode heb ik al wat clinics gepland staan (bij Sander Marijnissen en subtop jurylid Lia de Ruiter). Als jij mij kan overtuigen dat jou deskundigheid die van hun dik overtreft, dan kom ik graag jou kant op. Filmpje van een sterk staaltje rijkunst van jou zou een goede indicatie geven. Als jij werkelijk zo goed bent dat het echt de moeite waard is wat van jou te komen leren, dan zou het absoluut geen schande zijn als er filmpjes van jou op het internet circuleren toch?

Als Kiwiko wel de moeite neemt zonder achtergrondinfo af te reizen, dan hoor ik graag hier haar ervaringen ;)

Jasmijn, het is behoorlijk dubbel wat je hierboven schijft... ik heb geen idee wat de manier van Zammy is heb maar Wat wil je nu: op een paard rijden wat Grand Prix rijdt en in jouw ogen goed is afgericht? Of een paard wat misschien minder ver is afgericht maar wel een juiste manier gereden wordt!
Dat is bij de meeste namelijk een heel groot verschil. Kan je zeggen dat je van dat laatste nl veel en veel meer profijt zal hebben.

bokkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:57

callunairis en enkele andere: ik herken jullie frustratie.. die ik hier terug lees maar ik ben er van overtuigd dat mensen niet anders willen en kunnen.. dit komt met name omdat ze gewoon niet beter weten. Zoals ik al eerder reageerde ben ik van een vrij netjes niveau in het dal terecht gekomen en kreeg ik geen positieve reacties van de vereniging. NU zien mensen mij en mijn paard beter gaan en krijg ik comlimenten. Maar ook al zouden mensen willen om klassiek te gaan rijden met een hele goede basis zoals ik nu denk ik wel redelijk heb dan nog willen ze die tijd er niet voor nemen. Het heeft mij 1 tot 1,5 jaar gekost om mijn paard goed te rijden en weer uit te brengen op Nationaal niveau. Welke persoon geeft zich zelf EN zijn paard in deze maatschappij nog deze tijd???

Natuurlijk is het leuk om je paard snel op hoog niveau uit te kunnen brengen maar ondertussen weet ik wel beter...

Hoevaak hoor en lees je niet ook in dit forum: dat je je paard meer in oprichting moet rijden?? En hup daar gaan ze benen erbij teugels eraan en paard loopt bovenin jaja.... maar ondertussen doet ie van achteren niks meer! En dat ziet schijnbaar niemand incl juryleden...

Na heel lang zwoegen, verdriet, frustraties naar mij zelf toe gaat het mij nu steeds makkelijker af.

Je kunt je paard niet in oprichting rijden!!!! Je paard geeft je dit cadeau! ALs hij sterker wordt van achteren en dat heeft tijd nodig! Van voren hoef je dan eigenlijk niks te doen!

Mensen moeten voor deze manier open willen staan en hun paard tijd gunnen en hele goede les nemen. Door ervaring en terug bij af kun je er komen maar dat kost veel tijd en moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:59

Bokkie80, daar ben ik het wel mee eens. Het paard verzamelt zich en niet de ruiter het paard , in hetzelfde rijtje.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:07

Zammie schreef:
Denk dat het voor jou niet interessant genoeg zal zijn. Heb geen grand prix gereden, en heb mijn paarden al helemaal niet op dat niveau, dus denk dat jij je alleen maar zult vervelen..

Het lijkt mij dat als jij roept dat we van jou wijze van trainen met jou paarden niet zulke slechte voorbeelden op het internet zullen tegenkomen als van anky je een vergelijkbaar niveau hebt (al dan niet in wedstrijden, of gewoon thuis). Hoe kom jij er anders toe om jou eigen wijze van trainen met die van Anky te vergelijken?

Als jij ons uitnodigt om te komen kijken hoe jou training in elkaar steekt, dan ga ik er toch echt van uit dan je ons iets interessants wil laten zien. Dat je nu op deze wijze terugkrabbelt, bevestigt alleen maar mijn vermoeden.

Roos_s schreef:
Daarnaast kan je hierover wel oordelen als je dit niveau niet rijdt. Als je kijkt zie je een hoop verschillen tussen dressuur en LDR. De paarden lopen een stuk minder ontspannen en dragen zich veel minder. Om dit te kunnen beoordelen hoef ik geen Grand Prix te rijden,

Je hoeft inderdaad geen GP te rijden om te kunnen zien of een oefening technisch correct wordt uitgevoerd. Dat kan iedere idioot. HOE je komt, middels training, tot het technisch correct uitvoeren van een oefening/complete proef (dus het eindresultaat), daar kun je alleen maar een goed gefundeerder mening over hebben als je uit ervaring spreekt. En op top-niveau zullen maar weinig bokkers ervaring hebben. Dus hebben zij doorgaans geen goed gefundeerde mening, maar slechts een vooroordeel.

callunairis schreef:
en voor degene die nu weer gaan roepen dat dit plaatjes zijn van maar 1 video, 1 rit, wil ik gerust nog een stuk of 20 links met filmpjes doorgeven...
(en oja, het gaat dus niet enkel om de rollkur, hoewel dit wel een grote rol speelt)

Al haal je nog 100 filmpjes aan... Het zet je punt geen kracht bij. Van discutabel 'klassiek' zijn ook genoeg voorbeelden te vinden (o.a. van Bent branderup en aanhang). Over klassieke methodes zoals het vastbinden van een paard tussen twee palen om hem zo piaffe en sprongen te leren kun je ook met gemak een hele welzijnsdiscussie starten....

callunairis schreef:
(he, is er TOCH een verschil tussen 'klassiek' en 'modern'? Het zou niet mogen, maar gezien deze stijl toch beloond wordt en als 'correct' gezien wordt, is er blijkbaar, wel degelijk een verschil...)

Hoe kom je erbij dat dat beloond wordt? Als Laurens dat in de ring laat zien zal hij geen punten scoren. Dat is een ding wat zeker is. de jury beoordeeld wat hij ziet in de ring en niet op het losrijterrein. Ik begrijp niet dat jij niet het verschil kun ziet tussen training en eindresultaat? Ik denk dat mijn paard niet blij zou zijn als ik hem direct na het opstijgen in wedstrijdhouding/houding volgens het boekje trek. Als dat de bedoeling zou moeten zijn, dan zouden we onze training dus ook niet meer per paard kunnen aanpassen? Want ja; als ik gewoon aan het losrijden ben, dan ziet dat er niet altijd technisch/correct volgens het boekje uit... Moet dat volgens jou wel dan?

bulck schreef:
En ja dan kan je de discussie starten over sport natuurlijk. maar dat heb je in alle sporten. Een turner moet zich ook wel eens 'forceren', om verder te geraken dan wat het gewone voorschrijft. en met forceren bedoel ik negatief, maar gewoon een grens verleggen, net dat meer er willen uithalen. en dat kan je niet zonder een degelijke opleiding, maar evenmin als je steeds strak conservatief blijft denken.

Precies

Nogmaals: als je zelf geen ervaring hebt op dat niveau kun je weinig zeggen of de wijze waarop zij trainen nuttig/zinvol/goed/vriendelijk etc is. Je kunt hooguit wat zeggen over de technische correctheid van het eindresultaat, en dat is wat een jury ook doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:12

bokkie80 schreef:
Jasmijn, het is behoorlijk dubbel wat je hierboven schijft... ik heb geen idee wat de manier van Zammy is heb maar Wat wil je nu: op een paard rijden wat Grand Prix rijdt en in jouw ogen goed is afgericht? Of een paard wat misschien minder ver is afgericht maar wel een juiste manier gereden wordt!

Het gaat om de verwachting die Zammy schept door haar wijze van trainen te vergelijkt met die van Anky. Verder: als je iemand uitnodigd zodat je diegene bij jou thuis de les kunt gaan lezen n.a.v. deze discussie, moet je wel wat te melden hebben/wat kunnen laten zien, dat lijkt mij niet meer dan logisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:24

ach ik ga er gewoon heen, en ik zie wel wat ik zie :) :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:32

bokkie80 schreef:
Hoevaak hoor en lees je niet ook in dit forum: dat je je paard meer in oprichting moet rijden?? En hup daar gaan ze benen erbij teugels eraan en paard loopt bovenin jaja.... maar ondertussen doet ie van achteren niks meer! En dat ziet schijnbaar niemand incl juryleden...

*knip*

Je kunt je paard niet in oprichting rijden!!!! Je paard geeft je dit cadeau! ALs hij sterker wordt van achteren en dat heeft tijd nodig! Van voren hoef je dan eigenlijk niks te doen!

maar wat heeft dit met "moderne dressuur" te maken? Als je dat richting LDR wil trekken: ik heb op die wijze dus instructie gehad en zij gaf heeeeel duidelijk aan dat oprichting het gevolg was van het correct dragen van het paard en daar werd ook naartoe gewerkt. Meer eerlijk gezegd dan bij de klassieke instructie die ik gevolgd heb. Paard liep geen contragalop meer en sprong verkeerd aan en dat was in no time opgelost.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:49

bulck schreef:
@callunairis: hoewel je beweerd niet een zoveelste rollkur discussie te willen starten. Lijkt het wel een alle schijn te hebben dat je er geen voorstander van bent. Dat is jouw mening en dat is je recht.

Echter is er nog steed tot op vandaag geen bewijs dat rollkur of hyperflexion slecht is, laat staan het welzijn vanhet paard beinvloedt.

We zijn hier wel aan het spreken over sport en niet de basisopleiding. Ik ben het 100% eens dat de basis bevestigd moet zijn en dat is bij mijn paarden althans de basis voor alles.

Maar rollkur zie ik niet als een andere manier van africhten, maar eerder een andere manier van trainen. Wederom met het oog op de sport, waarin het in dressuur erop aankomt om de natuurlijk gangen te cultiveren naar het maximum kunnen.

Dat is mijn mening, ik heb hyperflexie en rollkur nog maar enkele jaren in mijn training opgenomen. en doe dit heus niet elke dag, maar enkel tijdens trainingen en onder begeleiding. Thuis blijf ik steeds werken vanuit de basis (of het klassieke zoals je dat bestempeld) en de combi geeft mij en men paarden een goed resultaat en gevoel.
Ik heb plezier met mijn paarden, ze staan licht aan de hulpen en vergeleken met vroeger heb ik nu veel meer verstand over hoe een paard beweegt, loslaat etc. en daardoor komen er ook geen frustraties meer voor. en voor ik dat over mijn nek krijg. tot voor enkele jaren was ik springruiter en had ik het idee, slof errond en karren maar. door ongeluk dus overgestapt op dressuur en plots kom je dan problemen bij jezelf tegen. dus heb hiervoor een grondige heropleiding genoten. Dit ging uiteraard net als elk leerproces niet vanzelf. Pieken en hele diepe dalen, kunnen dan vreugde maar ook teleurstelling brengen. tot ik ben beginnen begrijpen hoe een paard ineen zit. Boeken met hopen gelezen, nog harder gaan focussen met reflectie naar mezelf, trainer en paard (door filmen, vragen stellen etc) en gewoon het leuk en ontspannen te houden. Van B dressuurruiter ben ik nu bijna st georges. Hoewel ik nog steeds liever jonge paarden rijd en daar men uitdaging in vind, is het leerproces nooit voldaan en zou ik graag grandprix leren. is dit met mijn huidig paard?? mss en hopelijk wel en anders heeft hij me tot dat nieveau gebracht waar ik dan sta. Paardrijden is een leerschool, dus met mijn 24 jaar zal ik nog niet uitgeleerd zijn.

Maar het welzijn van een 'dressuurpaard' telken malen terugbrengen op idefixes van de rollkur vind ik verkeerd.

Dat is mijn mening,

dan ben je nu precies alle onderzoeken die bewezen hebben dat het wel degelijk schadelijk is voor het paard aan het negeren...
en nogmaals, lees de hele discussie maar eens, genoeg voorbeelden met wat er gebeurd als je je paard zo 'traint', dus naast onderzoeken ook een stukje logisch nadenken (dat botten nooit zullen rekken bv)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:58

jasmijn78
om te zien of iets goed of slecht is voor het paard hoef je helemaal geen GP te kunnen rijden, maar moet je verstand hebben van de anatomie van het paard!!

En uiteraard maakt het WEL degelijk uit hoe je opwarmt en traint! Als je slecht opwarmt (je zegt het zelf ook al) is je paard zachtsgezegd niet blij. Sorry maar ik zie ook geen 'menselijk' sporters (met verstand) hun koude spieren tot de max uittrekken (en dan hebben we het nog niet eens over de botten, die dus NIET en NOOIT zullen kunnen gaan rekken)
Dus ik snap niet waarom je zo rijdt, en al helemaal NIET tijdens de opwarming!?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:00

fijn dat dit weer even onder de aandacht gebracht wordt, kan in mijn ogen niet vaak genoeg.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:08

hey

Heeft niets met negeren te maken. Maar prentjes zoals eerder getoond tonen of geven niets weer. idd als je enkel hoofd hals houding analyseert zonder, de vorm van de rug aan te passen, krijg je vertekende beelden. En sorry ldr, noch hyperflexie hebben als doel botten uit te rekken. ten eerste is dit uiteraard niet mogelijk, wat wel kan zijn spieren trainen. en ja idd met soepele sterke spieren kan er meer gerekt worden dan met strammere korte spieren. sorry maar dat is fysica en biologie.

Verder kan je met klassiek evenzeer verkeerd rijden. (lees zogezegd verzamelen, maar wel rug weggedrukt, achterbeen niet onder etc.)

Ik sta open voor verschillende manieren van trainen, zolang je rekening houdt met je eigen kennis, de trainingsgraad van je paard en nog belangrijker de constitutie van het paard.

Mar nogmaals ik ga niet mee met je stelling. Te zwart wit en te hard gefocussed om weeral ldr onder de loep te nemen.
welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:19

bulck schreef:
hey

Heeft niets met negeren te maken. Maar prentjes zoals eerder getoond tonen of geven niets weer. idd als je enkel hoofd hals houding analyseert zonder, de vorm van de rug aan te passen, krijg je vertekende beelden. En sorry ldr, noch hyperflexie hebben als doel botten uit te rekken. ten eerste is dit uiteraard niet mogelijk, wat wel kan zijn spieren trainen. en ja idd met soepele sterke spieren kan er meer gerekt worden dan met strammere korte spieren. sorry maar dat is fysica en biologie.

Verder kan je met klassiek evenzeer verkeerd rijden. (lees zogezegd verzamelen, maar wel rug weggedrukt, achterbeen niet onder etc.)

Ik sta open voor verschillende manieren van trainen, zolang je rekening houdt met je eigen kennis, de trainingsgraad van je paard en nog belangrijker de constitutie van het paard.

Maar nogmaals ik ga niet mee met je stelling. Te zwart wit en te hard gefocussed om weeral ldr onder de loep te nemen.
welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.

als je kijkt naar de plaatjes zie je dat de borstwervel (waar de rug begint) veel lager is dan de kroup...MAW het paard loopt enorm op de voorhand! Wel degelijk te zien dus (sorry)
En natuurlijk kun je met klassiek verkeerd rijden, idioten zijn overal, maar verkeerd klassiek is -niet correct-(het is VERKEERD uitgevoerd) en en van 'moderne' dressuur (of nieuwe school of whatever) wordt beweerd dat dit wel correct en goed voor het paard is! De 'stelling' hier is: goed of slecht uitgevoerd, het is gewoon ongezond...

Goed dat je open staat voor verschillende manieren, nooit verkeerd... ik sta ook open voor verschillende manieren, maar niet als het slecht is voor het paard. En tuurlijk, rekken van de spieren, ik begrijp je wel, maar de botten blijven onrekbaar, en als je je paard op die manier buigt dwing je nekwervel 2 en 3 en een ongezonde bocht...
Er zijn ook al paarden ondekt met vervormingen in deze wervels...(genoeg om een oordeel te kunnen vellen)

Daarnaast, om een paard de achterhand onder te laten treden, heeft hij de vrijheid van de nek nodig, hij moet deze kunnen oprichten (ook alweer bewezen met onderzoeken)dit gaat niet als ie zo in de krul staat (om het maar even over het doel van dit alles te hebben)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:22

misschien is het verstandig dat mensen eens op houden naar de voorkant te kijken, maar daar waar men MOET kijken en dat is de achterkant van een paard.........

wellicht gaat er dan een lichtje branden?????

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:28

KiWiKo schreef:
misschien is het verstandig dat mensen eens op houden naar de voorkant te kijken, maar daar waar men MOET kijken en dat is de achterkant van een paard.........

wellicht gaat er dan een lichtje branden?????

Dat zeg ik: vergelijk de eerste wervel (begint bij het borstbeen) met de kroup (acherkant! ;-) en het wordt duidelijk!
He, zijn we het voor eerst eens...hoewel iets in mij roept dat dit is niet wat je bedoelt ;-)
Sorry, maar je moet naar het HELE paard kijken. De Achterbenen kunnen NOG zo ver onder het paard grijpen (dankzij de rollkur of wat dan ook), als de eerste wervel LAGER staat dan de laatst (klinkt logisch toch?) is en blijft het de voorhand die lager staat...

Daarnaast moet je ook naar het HELE paard kijken om te zien of ie uitelkaar valt of niet

Gaat er een lichtje branden????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:29

bulck schreef:

Jep, een heel rijtje waar ze 'in de sport' in uitblinken :7

Ik denk dat ik een héél afwijkende mening heb :D
Zowel wat de TS 'klassieke' dressuur noemt, als 'moderne' zijn slecht voor het paard. Het paard heeft aan beiden absoluut niets, en kan prima zonder, ook onder het zadel. Verder zijn gewoon ook alle competitiesport en alle manegewerk slopend voor paarden, dus daar ben ik ook niet voor te vinden :Y)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:30

Wat mij een beetje tegenstaat aan jou, Cullunairis is dat je je oordeel vormt aan de hand van filmpjes op youtube. Als je regelmatig trainingen van Anky en haar leerlingen gevolgd heb dan zou je juist weten dat de nadruk erop ligt om heel rustig los te rijden; goed losstappen en dan eerst losdraven in een lange lage lijn.

Het filmpje (stills) van Anky met dat bruine dier (kan niet eens zien wie het is!) is natuurlijk gemaakt door een van de grootste tegenstanders. Ze heeft uit het oorspronkelijke filmpje de allerslechtste momenten gehaald. Hoe kun je daar over oordelen als je niet weet wat er op dat moment aan de hand was?

Kortom, je bent gewoon weer een van de velen die het nodig vindt om van achter zijn computertje een ongefundeerd oordeel te vellen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:31

Bandida schreef:
bulck schreef:

Jep, een heel rijtje waar ze 'in de sport' in uitblinken :7

Ik denk dat ik een héél afwijkende mening heb :D
Zowel wat de TS 'klassieke' dressuur noemt, als 'moderne' zijn slecht voor het paard. Het paard heeft aan beiden absoluut niets, en kan prima zonder, ook onder het zadel. Verder zijn gewoon ook alle competitiesport en alle manegewerk slopend voor paarden, dus daar ben ik ook niet voor te vinden :Y)

Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van...... :z