geen probleem Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
geen probleem jasmijn78 schreef:Sannessep schreef:Als ik het goed begreep was het niet perse nodig om eigen paarden mee te nemen toch? Je mag toch op één van haar paarden? Dan scheelt het al heel wat tijd, als je zonder trailer die kant op kan komen...
Ook dan moet dat wel de moeite waard zijn... Ik kan thuis ook op tig verschillende paarden rijden. Ik heb alleen interesse in het rijden van een echt heel bijzonder en goed doorgetraint en hoog opgeleid paard (en zelfs dat kan ik thuis ook). Maar geef mij echt een goede reden, en ik reis graag naar drenthe af.
@ Zammie: de achtergrondinfo mag anders ook per PB hoor, als je niet wil dat dat op internet circuleert.
Zammie schreef:haha, dat is dus wat ik al een hele tijd probeer te zeggen: De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets. De circusvertoningen van tegenwoordig worden juist aangemoedigd door de jury's en als ze dan eens minder punten hebben, dan ligt het altijd aan de ene ***jury en nooit aan zichzelf. Gelukkig sta ik niet zo in het leven. Zou het tegenover mijn paarden niet kunnen. Jij hebt er blijkbaar geen problemen mee...
Het is en blijft gewoon een jij tegen ik verhaal. Heeft in mijn ogen dan ook geen zin om hier verder over door te gaan, want jij wilt je gelijk en ik ook
Het ligt allemaal in de basis.
)jasmijn78 schreef:Zammie schreef:Ik ga mezelf inderdaad niet op het i-net plaatsen, maar ik wil zowel kiwko als jasmijn van harte uitnodigen om eens langs te komen.
Ik zal dan zelf rijden en wil er ook voor zorgen dat jullie een les kunnen volgen van mij. je mag zelfs op 1 van mijn paarden rijden, zodat ik jullie kan uitleggen wat ik precies bedoel en dat je zelf kunt voelen wat ik bedoel.
Zonder arrogant te willen zijn zou ik dan toch graag eerst wat meer achtergrondinfo over jou kennis en kunde ontvangen voordat ik met paard en al naar de andere kant van het land afreis.... (ik ben overigens niet te beroerd om met mijn paarden het hele land af te reizen, maar dan moet het wel echt de moeite waard zijn) Mijn tijd is schaars en komende periode heb ik al wat clinics gepland staan (bij Sander Marijnissen en subtop jurylid Lia de Ruiter). Als jij mij kan overtuigen dat jou deskundigheid die van hun dik overtreft, dan kom ik graag jou kant op. Filmpje van een sterk staaltje rijkunst van jou zou een goede indicatie geven. Als jij werkelijk zo goed bent dat het echt de moeite waard is wat van jou te komen leren, dan zou het absoluut geen schande zijn als er filmpjes van jou op het internet circuleren toch?
Als Kiwiko wel de moeite neemt zonder achtergrondinfo af te reizen, dan hoor ik graag hier haar ervaringen
Zammie schreef:Denk dat het voor jou niet interessant genoeg zal zijn. Heb geen grand prix gereden, en heb mijn paarden al helemaal niet op dat niveau, dus denk dat jij je alleen maar zult vervelen..
Roos_s schreef:Daarnaast kan je hierover wel oordelen als je dit niveau niet rijdt. Als je kijkt zie je een hoop verschillen tussen dressuur en LDR. De paarden lopen een stuk minder ontspannen en dragen zich veel minder. Om dit te kunnen beoordelen hoef ik geen Grand Prix te rijden,
callunairis schreef:en voor degene die nu weer gaan roepen dat dit plaatjes zijn van maar 1 video, 1 rit, wil ik gerust nog een stuk of 20 links met filmpjes doorgeven...
(en oja, het gaat dus niet enkel om de rollkur, hoewel dit wel een grote rol speelt)
callunairis schreef:(he, is er TOCH een verschil tussen 'klassiek' en 'modern'? Het zou niet mogen, maar gezien deze stijl toch beloond wordt en als 'correct' gezien wordt, is er blijkbaar, wel degelijk een verschil...)
bulck schreef:En ja dan kan je de discussie starten over sport natuurlijk. maar dat heb je in alle sporten. Een turner moet zich ook wel eens 'forceren', om verder te geraken dan wat het gewone voorschrijft. en met forceren bedoel ik negatief, maar gewoon een grens verleggen, net dat meer er willen uithalen. en dat kan je niet zonder een degelijke opleiding, maar evenmin als je steeds strak conservatief blijft denken.
bokkie80 schreef:Jasmijn, het is behoorlijk dubbel wat je hierboven schijft... ik heb geen idee wat de manier van Zammy is heb maar Wat wil je nu: op een paard rijden wat Grand Prix rijdt en in jouw ogen goed is afgericht? Of een paard wat misschien minder ver is afgericht maar wel een juiste manier gereden wordt!
bokkie80 schreef:Hoevaak hoor en lees je niet ook in dit forum: dat je je paard meer in oprichting moet rijden?? En hup daar gaan ze benen erbij teugels eraan en paard loopt bovenin jaja.... maar ondertussen doet ie van achteren niks meer! En dat ziet schijnbaar niemand incl juryleden...
*knip*
Je kunt je paard niet in oprichting rijden!!!! Je paard geeft je dit cadeau! ALs hij sterker wordt van achteren en dat heeft tijd nodig! Van voren hoef je dan eigenlijk niks te doen!
bulck schreef:@callunairis: hoewel je beweerd niet een zoveelste rollkur discussie te willen starten. Lijkt het wel een alle schijn te hebben dat je er geen voorstander van bent. Dat is jouw mening en dat is je recht.
Echter is er nog steed tot op vandaag geen bewijs dat rollkur of hyperflexion slecht is, laat staan het welzijn vanhet paard beinvloedt.
We zijn hier wel aan het spreken over sport en niet de basisopleiding. Ik ben het 100% eens dat de basis bevestigd moet zijn en dat is bij mijn paarden althans de basis voor alles.
Maar rollkur zie ik niet als een andere manier van africhten, maar eerder een andere manier van trainen. Wederom met het oog op de sport, waarin het in dressuur erop aankomt om de natuurlijk gangen te cultiveren naar het maximum kunnen.
En ja dan kan je de discussie starten over sport natuurlijk. maar dat heb je in alle sporten. Een turner moet zich ook wel eens 'forceren', om verder te geraken dan wat het gewone voorschrijft. en met forceren bedoel ik negatief, maar gewoon een grens verleggen, net dat meer er willen uithalen. en dat kan je niet zonder een degelijke opleiding, maar evenmin als je steeds strak conservatief blijft denken.
Dat is mijn mening, ik heb hyperflexie en rollkur nog maar enkele jaren in mijn training opgenomen. en doe dit heus niet elke dag, maar enkel tijdens trainingen en onder begeleiding. Thuis blijf ik steeds werken vanuit de basis (of het klassieke zoals je dat bestempeld) en de combi geeft mij en men paarden een goed resultaat en gevoel.
Ik heb plezier met mijn paarden, ze staan licht aan de hulpen en vergeleken met vroeger heb ik nu veel meer verstand over hoe een paard beweegt, loslaat etc. en daardoor komen er ook geen frustraties meer voor. en voor ik dat over mijn nek krijg. tot voor enkele jaren was ik springruiter en had ik het idee, slof errond en karren maar. door ongeluk dus overgestapt op dressuur en plots kom je dan problemen bij jezelf tegen. dus heb hiervoor een grondige heropleiding genoten. Dit ging uiteraard net als elk leerproces niet vanzelf. Pieken en hele diepe dalen, kunnen dan vreugde maar ook teleurstelling brengen. tot ik ben beginnen begrijpen hoe een paard ineen zit. Boeken met hopen gelezen, nog harder gaan focussen met reflectie naar mezelf, trainer en paard (door filmen, vragen stellen etc) en gewoon het leuk en ontspannen te houden. Van B dressuurruiter ben ik nu bijna st georges. Hoewel ik nog steeds liever jonge paarden rijd en daar men uitdaging in vind, is het leerproces nooit voldaan en zou ik graag grandprix leren. is dit met mijn huidig paard?? mss en hopelijk wel en anders heeft hij me tot dat nieveau gebracht waar ik dan sta. Paardrijden is een leerschool, dus met mijn 24 jaar zal ik nog niet uitgeleerd zijn.
Maar het welzijn van een 'dressuurpaard' telken malen terugbrengen op idefixes van de rollkur vind ik verkeerd.
Dat is mijn mening,
bulck schreef:hey
Heeft niets met negeren te maken. Maar prentjes zoals eerder getoond tonen of geven niets weer. idd als je enkel hoofd hals houding analyseert zonder, de vorm van de rug aan te passen, krijg je vertekende beelden. En sorry ldr, noch hyperflexie hebben als doel botten uit te rekken. ten eerste is dit uiteraard niet mogelijk, wat wel kan zijn spieren trainen. en ja idd met soepele sterke spieren kan er meer gerekt worden dan met strammere korte spieren. sorry maar dat is fysica en biologie.
Verder kan je met klassiek evenzeer verkeerd rijden. (lees zogezegd verzamelen, maar wel rug weggedrukt, achterbeen niet onder etc.)
Ik sta open voor verschillende manieren van trainen, zolang je rekening houdt met je eigen kennis, de trainingsgraad van je paard en nog belangrijker de constitutie van het paard.
Maar nogmaals ik ga niet mee met je stelling. Te zwart wit en te hard gefocussed om weeral ldr onder de loep te nemen.
welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.
KiWiKo schreef:misschien is het verstandig dat mensen eens op houden naar de voorkant te kijken, maar daar waar men MOET kijken en dat is de achterkant van een paard.........
wellicht gaat er dan een lichtje branden?????
en het wordt duidelijk!
bulck schreef:welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.
Bandida schreef:bulck schreef:welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.
Jep, een heel rijtje waar ze 'in de sport' in uitblinken![]()
Ik denk dat ik een héél afwijkende mening heb![]()
Zowel wat de TS 'klassieke' dressuur noemt, als 'moderne' zijn slecht voor het paard. Het paard heeft aan beiden absoluut niets, en kan prima zonder, ook onder het zadel. Verder zijn gewoon ook alle competitiesport en alle manegewerk slopend voor paarden, dus daar ben ik ook niet voor te vinden