slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:00

@Casperr, daarom heb ik gelukkig ook het besef dat het 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt :P (en dus mezelf ;) )

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:01

lijntje87: Iedreen hier geeft gewoon hun eigen mening, en doen dat op een normalen manier. Met smilies erbij enz. Geen gerel niks.

Totdat jij komt. Dus waarom sluiten?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:01

modie schreef:
Je kunt het ook zo bekijken:
Men gebruikt een dwangmiddel als hulpmiddel, om ze te dwingen het hulpmiddel te accepteren.

Ja das ook een manier om het te bekijken, alleen niet de mijne :D

Maar leg me even uit waarom jij de slof een dwangmiddel vind? In mijn ogen is dat niet zo, heb ik al vaak genoeg uitgelegd, wil nu graag de andere kant van het verhaal horen (en bespaar me die verhalen die hier overal staan, daar heb ik niet zo veel meer aan :D )

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:03

haha, ben ik vervelend? sorry, bedoel het niet naar. ben alleen gewoon heel vel en fanatiek tijdens discussies.
de reden dat het van mij gesloten mag is omdat hier al zoooooveel topics over zijn (vraag maar na bij arabesk, haha)

en dat rellen was sarcastisch, maar zal er de volgende keer een smilie aan toevoegen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:04

_Google_ schreef:
[
Nu moet jeje niet aangesproken gaan voelen he :D
Ik had het ook niet over jou.. Maar er zijn genoeg anderen die het wel doen, en die er niet mee om kunnen gaan.
Daar moet je het wel mee eens zijn, toch ? :D

Ik aangesproken? Mag je even aanwijzen welk stuk je bedoeld, want met al die smilies erbij mag het toch hopelijk wel even duidelijk overkomen dat ik het uitermate geinig vind? :+

In mijn post kan ik ook niet vinden dat ik dacht dat jij het over mij had :n

Daar ben ik het zeker mee eens, maar dat heb ik misschien al een stuk of 10 keer deze avond gezegd :D :D

Roos_s

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:05

ik neem aan dat er ook vaak genoeg aangegeven is waarop de slof inwerkt en welke nadelige gevolgen dat heeft. beetje jammer dat je dat dan over het hoofd ziet casperrr ;)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:06

Naar mijn inziens, is het een dwangmiddel als men het dus gebruikt om het paard ruw naar beneden te jassen in de gedachte dat het paard oh zo mooi loopt, dit in plaats vanuit ontspanning te verkrijgen zoals het hoort(om het ff te verkorten ;) ) Op deze manier dwing je het paard onder spanning ergens "te gaan lopen" wat normaal gesproken vanuit de ontspanning gebeurt.. (ofzoiets hahahaha ben zelf ff de kluts kwijt ;) )
Weet dat je het niet tegen mij had, maar toch :P

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:07

Patriesja schreef:
Naar mijn inziens, is het een dwangmiddel als men het dus gebruikt om het paard ruw naar beneden te jassen in de gedachte dat het paard oh zo mooi loopt, dit in plaats vanuit ontspanning te verkrijgen zoals het hoort(om het ff te verkorten ;) ) Op deze manier dwing je het paard onder spanning ergens "te gaan lopen" wat normaal gesproken vanuit de ontspanning gebeurt.. (ofzoiets hahahaha ben zelf ff de kluts kwijt ;) )
Weet dat je het niet tegen mij had, maar toch :P

Ja dan is het een dwangmiddel ja, zo ver zijn we ondertussen al _O- Maar als je alles is omdraait is het dan nog een dwangmiddel? :Y)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:07

Ja sorry heb geen 10 pagina's zitten lezen ;)
Hahahaha

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:08

ik snap niet helemaal hoe je het wil omdraaien, maar goed.. eens een dwangmiddel altijd een dwangmiddel....

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:09

Citaat:
haha, ben ik vervelend? sorry, bedoel het niet naar. ben alleen gewoon heel vel en fanatiek tijdens discussies.
de reden dat het van mij gesloten mag is omdat hier al zoooooveel topics over zijn (vraag maar na bij arabesk, haha)

en dat rellen was sarcastisch, maar zal er de volgende keer een smilie aan toevoegen

haha, nee vervelend ben je niet en dat van mij was ook sarcastisch bedoeld :D

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:10

Roos_s schreef:
ik snap niet helemaal hoe je het wil omdraaien, maar goed.. eens een dwangmiddel altijd een dwangmiddel....

Tsja beetje kortzichtig als je aan een slof denkt dat je gelijk denkt dat je het paard met zijn waffel tussen zijn voorbenen kan trekken, duh dat het dan een dwangmiddel is, moet ik het voorbeeld van Sjaantje er nog een keer bijhalen of niet?

Mensen ik ga slapen het is al laat, geloof niet dat mijn visie nog door wil komen bij sommige :D _O-

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:12

Hahahaha slaap lekker ;)
Ik ga ook slapen ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:15

in mijn ogen is een slof een dwangmiddel, in alle manieren.
Wanneer je een slof omdoet bij een paard wat schrikkerig is, of snel het tempo overneemt en aan de kletter gaat, en je hiervoor een slof gebruikt "alleen voor het moment dat hij dat doet, en verder hangt hij los" dat is de slof op dat moment een dwangmiddel om het paard te controleren. ook als je de slof "zachtjes" gebruikt, is dit heel scherp, aangezien je met katrollen te maken hebt. ( een bit is ook scherp als je er hard aan trekt, ik weet het, maar als we zo beginnen dan kunnen we beter de paarden op het land zetten en gaan dammen)

als je de slof gebruikt om net dát stukje ontspanning te vinden, is jou gedachte gang verkeerd in mijn ogen, zoals al eerder beschreven ontspant een paard niet omdat er flinke druk op zijn mond komt te staan, ook niet voor even.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:22

zelfs in het voorbeeld van sjaantje is en blijft het een dwangmiddel... en nee ik weet dat niet alle paarden die met slof gereden wordt met kop tussen de benen loopt... ik ben niet zo kortzichtig hoor ;)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:34

nou ik gebruik heel af en toe (lees 1 a 2x in het half jaar) wel eens een slofteugel om net iets ronder te krijgen waar het niet lukt. ik vind dat als deze zo weinig (en ik bedoel ook juist wordt gebruikt) dit je paard niet kapot kan maken. Voor mijn gevoel zelfs beter doordat je net even een ander gevoel krijgt. Tja je dwingt misschien wel maar mij wordt ook wel gedwongen om te werken in bepaalde houdingen ;)

Maar ik ben alleen absoluut geen voorstander van het dagelijks gebruiken van de slof!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:22

Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.

Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:39

Wat Jasmijn78 hierboven uitlegt, kan ik alleen maar beamen. En zeker in het geval om een cirkel te doorbreken. Ik heb er heel erg veel baat bij gehad om een paard wat heel erg veel last van zijn rug gehad heeft, weer fijn over zijn rug te laten lopen. Tegenstanders van de slof zullen gelijk gaan gillen dat dit niet mogelijk is, maar dat is het dus wel.

Een paard associeert (elk dier doet dat) dus bij het laag rond vragen, associeerde mijn paard dat met pijn in zijn rug. Want dat had hij geruime tijd gevoeld. Nadat hij intensief behandeld is en we lang aan het revalideren zijn geweest, heb ik met behulp van de slofteugel hem opnieuw geleerd dat laag rond rijden, niets te maken heeft met pijn in zijn rug.

Mijn paard is hier enorm van opgeknapt en heeft gewoon opnieuw leren lopen, op zijn eigen benen, met juist gebruik van zijn rug!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:49

daffodil schreef:
ijn paard is hier enorm van opgeknapt en heeft gewoon opnieuw leren lopen, op zijn eigen benen, met juist gebruik van zijn rug!

Zo heb ik ook een tijdje een paard gereden wat bij zijn vorige eigenaar had geleerd als hij heel driftig zijn kop omhooi gooide en daarbij heel dramatisch ging doen zodra hij enige druk op/contact met het bit voelde zijn amazone direct stopte met rijden en het paard zo dus niet aan het werk hoefde... (paard mankeerde niets, was gewoon een aangeleerde slechte gewoonte) Enkele sessies met de slof (en goed voorwaarts rijden!) en het probleem was opgelost. Slof daarna niet meer nodig gehad.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:11

misschien moeten alle mensen die voor het gebruik van de slof zijn eerst eens wat meer leren over de biomechanica van het lichaam van het paard! en dan daarna terug reageren! slofgebruik is altijd slecht en zou in mijn ogen verboden mogen worden omdat het ware paarden mishandeling is!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:13

jasmijn78 schreef:
Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.

Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.

precies! dat is precies wat ik hierboven ook probeer te beschrijven, maar mijn uitleg is nooit zo goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:18

helemaal niet erg om een slof te gebruiken als begrenser...lekker in een boogje laten hangen...de slof komt pas in werking als het paard zijn hoofd erg hoog komt...zo kun je het best een slof gebruiken..dan kan het geen kwaad...wel als het hoofd omlaag getrokken word en de slof strak staat...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:22

jasmijn78 schreef:

_/-\o_ Ik hoop dat iedereen dit leest en goed op zich in laat werken.

@Roos_s; Als je het in dat voorbeeld een dwangmiddel noemt (moet jij weten) = dus slecht vindt, dan vind ik dat best wel kortzichtig hoor.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:15

Mijn ervaringen met een slof zijn niet heel positief. Het is inderdaad een hulpmiddel waarmee je meer kracht kunt zetten dan met je handen als je deze weerstand laat bieden. Dus kennelijk is je paard niet geschikt om af te buigen (te weinig ruimte tussen kaken en nek) of is hij anderszins niet geschikt als dressuurpaard gezien zijn bouw. Dan heeft een slof een averechts effect. Is je paard verreden of heb je hem nodig als hulpmiddel voor de veiligheid voor bijv. buiten rijden, dan kun je hem een korte tijd of incidenteel wel gebruiken. De praktijk is echter dat je daar erg goed met twee teugels mee moet kunnen rijden en dat valt verdorie niet mee. Vooral als je paard dus al niet goed wil nageven, dan trekt stikumpjes het paard je teugels door je handen en grabbel je gauw deze weer bij elkaar en moet je dus telkens checken of je je slof nog wel goed (los) hebt hangen zodat hij alleen als een bijzetteugel kan inwerken. De praktijk is volgens mij, dat 95 van de ruiters (waar ik mezelf onder schaar) beter een martingaal oid kan gebruiken als je een hulpmiddel nodig hebt. Hoor je bij de 5 procent, dan zou ik hem aan de zijkant aan de singel vastmaken. Dit om te voorkomen dat je zijn hoofd naar de borst rijdt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:43

sjaantje schreef:
_/-\o_ Ik hoop dat iedereen dit leest en goed op zich in laat werken.

Heb jij je al eens ingelezen en op je in laten werken waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet en z'n lichaam spant?