(en dus mezelf
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
modie schreef:Je kunt het ook zo bekijken:
Men gebruikt een dwangmiddel als hulpmiddel, om ze te dwingen het hulpmiddel te accepteren.

) _Google_ schreef:[
Nu moet jeje niet aangesproken gaan voelen he
Ik had het ook niet over jou.. Maar er zijn genoeg anderen die het wel doen, en die er niet mee om kunnen gaan.
Daar moet je het wel mee eens zijn, toch ?

) Op deze manier dwing je het paard onder spanning ergens "te gaan lopen" wat normaal gesproken vanuit de ontspanning gebeurt.. (ofzoiets hahahaha ben zelf ff de kluts kwijt
)
Patriesja schreef:Naar mijn inziens, is het een dwangmiddel als men het dus gebruikt om het paard ruw naar beneden te jassen in de gedachte dat het paard oh zo mooi loopt, dit in plaats vanuit ontspanning te verkrijgen zoals het hoort(om het ff te verkorten) Op deze manier dwing je het paard onder spanning ergens "te gaan lopen" wat normaal gesproken vanuit de ontspanning gebeurt.. (ofzoiets hahahaha ben zelf ff de kluts kwijt
)
Weet dat je het niet tegen mij had, maar toch
Maar als je alles is omdraait is het dan nog een dwangmiddel?

Citaat:haha, ben ik vervelend? sorry, bedoel het niet naar. ben alleen gewoon heel vel en fanatiek tijdens discussies.
de reden dat het van mij gesloten mag is omdat hier al zoooooveel topics over zijn (vraag maar na bij arabesk, haha)
en dat rellen was sarcastisch, maar zal er de volgende keer een smilie aan toevoegen
Roos_s schreef:ik snap niet helemaal hoe je het wil omdraaien, maar goed.. eens een dwangmiddel altijd een dwangmiddel....

daffodil schreef:ijn paard is hier enorm van opgeknapt en heeft gewoon opnieuw leren lopen, op zijn eigen benen, met juist gebruik van zijn rug!
jasmijn78 schreef:Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.
Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.
jasmijn78 schreef:Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.
Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.
Ik hoop dat iedereen dit leest en goed op zich in laat werken.