"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:16

Jade schreef:
KiWiKo schreef:
hihihi ik ben altijd erg goed geweest in het begeleiden/corrigeren van eigenaren Lachen Lachen

een vak apart Afgod

het is me ook niet altijd in dank afgenomen hoor Haha! Haha! Haha! Haha!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 17:17

Ik heb niet genoeg ervaring met probleempaarden om dat echt te kunnen zeggen. Maar vanuit mijn niet-gefundeerde gevoel zeg ik, ja, er zijn wel gevallen waarbij het trauma dusdanig ernstig is dat je een paard niet volledig ontspannen kan krijgen met een zweepje in de buurt. Maar iemand met meer ervaring kan mij best verbeteren Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:22

Zilfstar schreef:
Nog een knuppeltje in dit hoederhoek gooien:
Mijn eigen verhaal ging over een merrie die duidelijk een trauma had van zwepen (mishandeling). In dit topic heb ik meerdere verhalen gezien van soortgelijke ervaringen. En verhalen gelezen van paarden die duidelijk eht truukje door hadden en door semi-angstig gedrag voor de zweep de baas africhten (leggen het zweepje weg, ha een kans op sanctie minder!)

Dus de vraag: is er verschil te maken tussen paarden met een trauma voor zwepen en een slim paard met een truukjes?

En dan bedoel ik niet qua gedrag maar qua aanpak. Ik weet eigenlijk zeker dat de tweede groep (truukjespaarden) makkelijk aan de zweep te wennen zijn met wat vasthoudendheid, goed leiderschap en geduld (de een zegt met een kwartier, volgens de ander een week).

Maar is die eerste groep (waar ik dus in eerste instantie aan dacht) met een oprecht trauma voor/door zwepen ook zo makkelijk eraan te wennen?
Of zeggen de mensen die hier vinden dat elk paard met zweep gereden moet kunnen worden (niet hoeft maar KAN) dat er met die eerste groep misschien toch uitzonderingen zijn of situaties waarin het echt niet lukt?

Yep Lachen er zit een heel, heel groot verschil in benadering Lachen de eerste groep (de slimme paarden) moet je gewoon scheit hebben aan het gedrag en gewoon rijden............

bij de echt angstige paarden is zweepgebruik ook vaak helemaal niet nodig, die hoef je vaak niet te ondersteunen, te begeleiden of te corrigeren op die manier dat er een zweep aan te pas komt. Toch vind ik dat het wel raadzaam is om zo een dier toch het vertrouwen te geven in de zweep........ Ik zou dat bij een doorsnee angstig paard (let op ik zeg DOORSNEE angstig paard) in de regel zo oplossen dat ik bijvoorbeeld tijdens het losrijden OF het uitstappen (ligt net aan het paard) de zweep nonchalant meeneem, tijdens het werken zal die weggaan........ er is niks aan de hand als ik de zweep erbij pak, het is niet erg Lachen en dat is het stukje waar ze dan doorheen moeten Lachen uiteindelijk gaan hun het ook als normaal zien, een paard leert uit herhaling....... en conditionering Lachen

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:30

hmzz een doorsnee angstig paard :/ beschrijf die 'ns?? er is volgens mij geen doorsnee paard, ieder paard is een paard op zich... lijkt mij!!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:34

Oké, ik heb het hele topic doorgelezen, want ik vind het wel een hele interessante discussie. Zeker ook omdat ik zelf niet zo goed weet wat mijn mening er over is. Aan de ene kant vind ik wel dat ieder paard met een zweep gereden moet kunnen worden, net zoals elk paard moet wennen aan wapperende kleren en brommende auto's. Het is voor iedereen veiliger als het paard is zoveel mogelijk situaties zo rustig mogelijk is, volgens mij heet een paard dat aan allerlei enge dingen gewend is ook een veel rustiger en fijner leven dan een paard dat van zijn baasje om mag draaien en wegrennen. Aan de andere kant snap ik ook dat het bij paarden voor wie dit te laat is en die echt doodsbang zijn voor de zweep door bijvoorbeeld mishandeling (en dus niet doordat ze er gewoon nooit aan gewend zijn geraakt) wel wat moeilijker is. Wil je die paarden wel opzadelen met al die stress en angst?
Als ik naar mezelf kijk (maar goed, ik ben dan ook geen paard), zou ik graag van al mijn grote en kleine angsten af zijn, dat maakt een hoop dingen makkelijker. Een duwtje in de rug is dan toch vaak wel nodig en kan ook enorm veel vertrouwen geven, maar ja, daar zit wel een heel moeilijk proces tussen Tong uitsteken

Ik ben zelf absoluut geen ervaringsdeskundige, dus ik laat jullie lekker verder discussiëren, maar ik vind het wel interessant om te volgen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:51

AnneMaaike17 schreef:
hmzz een doorsnee angstig paard :/ beschrijf die 'ns?? er is volgens mij geen doorsnee paard, ieder paard is een paard op zich... lijkt mij!!

je hebt standaard (boekjes materiaal) en niet standaard, die kom je ook niet tegen in boeken Lachen

meestal is een probleem vrij standaard, en bij een standaard paard heel standaard op te lossen...... soms heb je rare, en bij rare moet je creatief zijn, en gewoon heel goed aanvoelen waneer er wat nodig is om het paard de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen......... daar zijn geen standaard antwoorden voor Lachen

Ik sla 75 % van de paarden die steigeren op de kop........ 10% reageer ik helemaal niet en ga ik door met wat ik aan het doen was......... 2% ros je de hele baan door ...10% stel je gerust....... en 3% Stap ik af om nooit meer op te stappen...

als ik het in een topic over steigerende paarden heb en hoe ik het oplos, dan heb ik het over de 75 % Lachen Lachen dus het doorsnee Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:55

KiWiKo schreef:
Yep Lachen er zit een heel, heel groot verschil in benadering Lachen de eerste groep (de slimme paarden) moet je gewoon scheit hebben aan het gedrag en gewoon rijden............

bij de echt angstige paarden is zweepgebruik ook vaak helemaal niet nodig, die hoef je vaak niet te ondersteunen, te begeleiden of te corrigeren op die manier dat er een zweep aan te pas komt. Toch vind ik dat het wel raadzaam is om zo een dier toch het vertrouwen te geven in de zweep........ Ik zou dat bij een doorsnee angstig paard (let op ik zeg DOORSNEE angstig paard) in de regel zo oplossen dat ik bijvoorbeeld tijdens het losrijden OF het uitstappen (ligt net aan het paard) de zweep nonchalant meeneem, tijdens het werken zal die weggaan........ er is niks aan de hand als ik de zweep erbij pak, het is niet erg Lachen en dat is het stukje waar ze dan doorheen moeten Lachen uiteindelijk gaan hun het ook als normaal zien, een paard leert uit herhaling....... en conditionering Lachen

Ik heb ook wel eens gehoord van een zweep in de stal leggen/ hangen zodat het dier eraan went dat het niets doet.
Heb ik ook op een vorige manege zien gebeuren bij een pensionpaard. Beest schrok zich rot en durfde er eerst echt neit langs (moest ie wel voor het eten! Dus hij moest echt kiezen: honger of angst)
Ben jij daar voorstander van? (of iemand anders dan Kiwiko)

(heb gehoord dat dat ook wel wordt gedaan met een oud zadel of dekje om aan te wennen bij een nog groen paard voor het inrijden ermee)

dit is allemaal ivm de discussie. heb zelf geen eigen paard

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:26

KiWiKo schreef:
AnneMaaike17 schreef:

je hebt standaard (boekjes materiaal) en niet standaard, die kom je ook niet tegen in boeken Lachen

meestal is een probleem vrij standaard, en bij een standaard paard heel standaard op te lossen...... soms heb je rare, en bij rare moet je creatief zijn, en gewoon heel goed aanvoelen waneer er wat nodig is om het paard de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen......... daar zijn geen standaard antwoorden voor Lachen

Ik sla 75 % van de paarden die steigeren op de kop........ 10% reageer ik helemaal niet en ga ik door met wat ik aan het doen was......... 2% ros je de hele baan door ...10% stel je gerust....... en 3% Stap ik af om nooit meer op te stappen...

als ik het in een topic over steigerende paarden heb en hoe ik het oplos, dan heb ik het over de 75 % Lachen Lachen dus het doorsnee Lachen

Tong uitsteken dat vatte ik wel.. maar dan heb je het niet over het doorsnee angstige paard:P dat vroeg ik me af;) maar maakt niet uit;)

ik sla 100% van de gevallen het paard op zijn kop!! gevaarlijk dat steigeren meteen mee kappen!! (zullen vele bokkers niet mee eens zijn, maar dat is niet de discussie hier:P)

nogmaals ik vind dat zweep bange gedoe aanstellerig en verwend gedrag van paarden, gewoon met zo'n ding rijden ook al gebruik je hem in het begin niet!! ze wennen er wel aan Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:30

een paard kan ook pijn hebben annemaaike, sla jij het dan ook op de kop?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:33

Zilfstar schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord van een zweep in de stal leggen/ hangen zodat het dier eraan went dat het niets doet.
Heb ik ook op een vorige manege zien gebeuren bij een pensionpaard. Beest schrok zich rot en durfde er eerst echt neit langs (moest ie wel voor het eten! Dus hij moest echt kiezen: honger of angst)

(heb gehoord dat dat ook wel wordt gedaan met een oud zadel of dekje om aan te wennen bij een nog groen paard voor het inrijden ermee)

dit is allemaal ivm de discussie. heb zelf geen eigen paard

nee Lachen een stal is een paard zijn veilige haven, en dat moet het ook vooral blijven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:36

sjaantje schreef:

ja............ er zijn subtielere manieren om mij wat duidelijk te maken, steigeren vanwege pijn komt bij mij nagenoeg niet voor omdat ik voordat een paard zover gaat om iets duidelijk te maken de signalen allang opgepikt heb en daar adequaat naar gehandeld heb

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:08

ik had ook zo'n paard die echt niet met zweep kon. Toenik naar mijn nieuwe instructrice ging had die een handige oplossing; ze pakte een takje van de boom, heel klein, en ik moest deze afwisselent links en rechts houden. mijn paard had niks door en ik moest thuis steeds een iets langere pakken en na 1 week kon ik met een gewone zweep rijden niet om te slaan maar om de zijgangen enzo duidelijker te maken voor mijn paard. gaat echt supper!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:10

Ik heb meerdere paarden gekend die er niet tegen konden. Bij sommige had het ook echt te maken met slechte ervaringen uit het verleden, dat heeft dus niets ermee te maken dat het paard jou niet als baas ziet, hij is gewoon bang voor de zweep!
In zo'n geval heb ik ook nooit met zweep gereden, wel eens met spoortjes. Als je een goede beenligging hebt, is dat ook prima.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:11

KiWiKo schreef:
sjaantje schreef:

ja............ er zijn subtielere manieren om mij wat duidelijk te maken, steigeren vanwege pijn komt bij mij nagenoeg niet voor omdat ik voordat een paard zover gaat om iets duidelijk te maken de signalen allang opgepikt heb en daar adequaat naar gehandeld heb

ik vroeg het ook niet aan jou Haha! jouw verhaal komt toch altijd een stukje professioneler (dwz je lijkt te weten waar je mee bezig bent/was) over Knipoog
overigens sla ik ze ook hoor.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:12

zo als ik al zei dit is niet waar het hier over gaat;) ieder zijn eigen manier van handelen Knipoog Er hoeft niet verder op in worden gegaan.. men lezen is moeilijk voor bokkers.. schijnt wel weer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:12

Steefjevos schreef:
Ik heb meerdere paarden gekend die er niet tegen konden. Bij sommige had het ook echt te maken met slechte ervaringen uit het verleden, dat heeft dus niets ermee te maken dat het paard jou niet als baas ziet, hij is gewoon bang voor de zweep! In zo'n geval heb ik ook nooit met zweep gereden, wel eens met spoortjes. Als je een goede beenligging hebt, is dat ook prima.

maar een paard dat de baas echt vertrouwt weet dat hij niet bang hoeft te zijn voor een zweep Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

daar kan ik me wel in vinden ja lielle Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

enree schreef:
ik had ook zo'n paard die echt niet met zweep kon. Toenik naar mijn nieuwe instructrice ging had die een handige oplossing; ze pakte een takje van de boom, heel klein, en ik moest deze afwisselent links en rechts houden. mijn paard had niks door en ik moest thuis steeds een iets langere pakken en na 1 week kon ik met een gewone zweep rijden niet om te slaan maar om de zijgangen enzo duidelijker te maken voor mijn paard. gaat echt supper!

kijk das iets die bij mij op de plank gaat voor eventuele toepasbaarheid, bij een paard die die aanpak zou kunnen gebruiken! Goed punt!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:56

Zilfstar schreef:
Nog een knuppeltje in dit hoederhoek gooien:
Mijn eigen verhaal ging over een merrie die duidelijk een trauma had van zwepen (mishandeling). In dit topic heb ik meerdere verhalen gezien van soortgelijke ervaringen. En verhalen gelezen van paarden die duidelijk eht truukje door hadden en door semi-angstig gedrag voor de zweep de baas africhten (leggen het zweepje weg, ha een kans op sanctie minder!)

Dus de vraag: is er verschil te maken tussen paarden met een trauma voor zwepen en een slim paard met een truukjes?

En dan bedoel ik niet qua gedrag maar qua aanpak. Ik weet eigenlijk zeker dat de tweede groep (truukjespaarden) makkelijk aan de zweep te wennen zijn met wat vasthoudendheid, goed leiderschap en geduld (de een zegt met een kwartier, volgens de ander een week).

Maar is die eerste groep (waar ik dus in eerste instantie aan dacht) met een oprecht trauma voor/door zwepen ook zo makkelijk eraan te wennen?
Of zeggen de mensen die hier vinden dat elk paard met zweep gereden moet kunnen worden (niet hoeft maar KAN) dat er met die eerste groep misschien toch uitzonderingen zijn of situaties waarin het echt niet lukt?

als we het dan over percentages gaan hebben denk ik dat mijn paard wel in de 75% van groep 2 valt; ik heb het omgekeerde gedaan van wat kiwiko voorstelde, nl zweepje erbij pakken na het losrijden, laatste 10/15 min dat ik erop zat. ik denk dat er ook zeker verschil is in hoe lang het duurt voor groep 1 resp. 2 over hun 'angst' heen zijn; die van mij heeft zeker nog 3 maanden afgewacht of die afranseling nog kwam voor hij enig vertrouwen kreeg. Nu aarzelt hij niet meer om zijn ongenoegen met een bok te laten blijken als hij een tik ongefundeerd vindt, dus ik zou zeggen dat voor 75% ook geldt dat ze eroverheen kunnen komen. paarden zijn in mijn ervaring (soms te?) vergevingsgezind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:58

KiWiKo schreef:
Zilfstar schreef:

nee Lachen een stal is een paard zijn veilige haven, en dat moet het ook vooral blijven Lachen

Wat is er mis met de aanpak om het paard het zelf uit te laten zoeken, en na te laten denken? Conditionering kan ook in zijn eigen tijd, en in zijn eigen omgeving, ook al is het zijn eigen stal. En hij wordt vanzelf beloond met voer.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:11

misschien zit er wel wat in.. maar als een paard een zweep op stal niet eng vind hoeft het nog niet te zeggen dat hij er dan mee gelongeerd of gereden kan worden. Ik kon wel naast mijn paard lopen en dan een zweep in mijn hand hebben of in zijn stal komen met een zweep, maar niet longeren of rijden met een zweep Knipoog

Aan de andere kant vind ik dat Kiwiko ook wel een beetje gelijk heeft over dat de stal paards veillige plekje is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:16

AnneMaaike17 schreef:
Ik kon wel naast mijn paard lopen en dan een zweep in mijn hand hebben of in zijn stal komen met een zweep, maar niet longeren of rijden met een zweep Knipoog

Ik denk dat je paard dan in de categorie valt: mensentrainer. Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:21

eens met cassidy, als iets eng is is het eng ongeacht waar, wanneer etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:27

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:

Wat is er mis met de aanpak om het paard het zelf uit te laten zoeken, en na te laten denken? Conditionering kan ook in zijn eigen tijd, en in zijn eigen omgeving, ook al is het zijn eigen stal. En hij wordt vanzelf beloond met voer.

Ik doe nooit wat op stal............. dat is voor mij echt een no go zone met betrekking tot corrigeren of opvoeden.......... voor mij is dat echt een soort van veilig haventje voor het paard....... en daar moet hij zich vooral altijd op zijn gemak kunnen voelen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:30

hm, ja en nee. Wat doe jij als een paard waarmee je al een tijd bezig dreigt je zijn stal uit te jagen, terwijl je alleen binnen komt om een deken recht te leggen? Dan mag hij zich daar wel veilig willen voelen, maar mij zijn wil opleggen is altijd een nono, en dan worden er - verbaal - alle registers open getrokken om uit te leggen dat dat niet de bedoeling is.