3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:10

renee16 schreef:
Ik rijd op het moment 2 jonge paarden. (5 en 3) De 5 jarige is een jaar ongeveer onder het zadel ( 2-3 x in de week). Deze heb ik nog nooit met bijzet gelongeert, rijd ik zonder hulpteugels, nu in de winter loop ik er langs naar de binnenbak. In de zomer ging het redelijk goed en hebben we wel buitenritjes gemaakt. Nu hij minder buiten komt is hij wat schrikachtig, ik ga dan wat gespannen zitten wat ik overbreng op dit paard, waardoor hij alleen maar meer spant etc.
Om dit te voorkomen, loop ik er gewoon langs... Je kan het bang noemen, ik noem het liever verstandig, niet teveel risico nemen.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1045569

De andere jonge merrie heb ik pas een paar keer opgezeten. Zij wordt in de bossen gereden door de eigenaar en ik ben haar wat door aan het rijden in de bak. Hier neem ik echt alle tijd voor, eerst voorwaarts, beetje sturen en verder ben ik eigenlijk nog niet.
Zij loopt gewoon met haar neusje in de lucht, en ik houdt contact. Wanneer zij zelf wat lager zou gaan lopen, vind ik het mooi meegenomen. Maar ga het nog niet van haar vragen zolang het stuur, gas en rem niet bevestigd zijn.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1045582 (weet dat de sperriem te laag/ strak zit.)
Maarja, dit is mijn mening over het inrijden van een jong paard. Natuurlijk zijn hier de meningen over verdeeld.

op beide foto's, zie je paarden die hun rug enorm wegdrukken! vreselijk

als ik daar een week op zat, was dat snel afgeleerd Bloos je moet er echt mee bezig!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:13

Ik heb mijne niet naar beneden gereden toen hij nog maar 3 was. Vind het belangrijk dat ie eerst op eigen benen loopt zonder dat zijn hoofd naar beneden hoeft. Uiteindelijk loopt hij natuurlijk meer ontspannen met zijn hoofd laag, maar in het begin vind ik dat nog niet belangrijk. Eerst maar eens rechte lijnen lopen en de gangen goed onder de knie krijgen.

Ben ook erg veel bezig geweest met het goed rechtrichten, voorwaarts houden en overgangen maken. En ben nu een jaar verder maar ik heb geen last van dat gezeik hoor Knipoog

Ben hem langzaam gaan oppakken, in het begin liep hij nog wat te lang, maar nu heeft hij een nette
halshouding Lachen

Heb wat foto's in mijn profiel, maar die zijn helaas wat verouderd Clown Dit was in juni ergens geloof ik.
Laatst bijgewerkt door noekje op 05-01-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:17

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:21

Ik vind die foto's van Renee ook niet prettig om naar te kijken.. Kan ook niet goed zijn voor een paard, zo sterrenkijken. De rug zal de ruiter veel beter kunnen dragen als het paard gewoon over de rug, vwnw gereden wordt en zo de rug en buikspieren sterker maakt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:22

ik rijd nu met kneveltrens omdat mijn paard ineens heel vrolijk iets zit, en als ik haar dan even op haar plek zet, trek ik het bit teveel door haar mond, en aangezien ze al wat onrustig is, vind ik een kneveltrens een prettige oplossing. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:26

sjaantje schreef:
Ik vind die foto's van Renee ook niet prettig om naar te kijken.. Kan ook niet goed zijn voor een paard, zo sterrenkijken. De rug zal de ruiter veel beter kunnen dragen als het paard gewoon over de rug, vwnw gereden wordt en zo de rug en buikspieren sterker maakt.

Hou er wel even rekening mee dat het een tuiger is, dames. Die hebben er veel meer moeite mee. En die rij je niet zomaar even voorwaarts/neerwaarts, aard en bouw van het beestje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:28

Kneveltrens is een heel fijn bit voor een jonkie Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:29

suleilitha schreef:
sjaantje schreef:

Hou er wel even rekening mee dat het een tuiger is, dames. Die hebben er veel meer moeite mee. En die rij je niet zomaar even voorwaarts/neerwaarts, aard en bouw van het beestje.

en die van mij is een fries, met een korte nek. en liep constant tegen de hand. Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:29

KiWiKo schreef:
Kneveltrens is een heel fijn bit voor een jonkie Lachen

vind ik ook, en vind zij ook. merkte direct verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:32

Nog even verder gekeken, voor wat betreft de foto's van Renee, het dier op de andere foto, Avanti, het is duidelijk dat die nog erg op de voorhand loopt maar in beide gevallen, zowel als bij Wiseguy als bij Avanti, zit ze de paarden echt voor geen fractie in de weg!
Lott, ik heb zelf zowel Friezen als tuigbeesten gereden en echt, een Fries is toch heel wat gemakkelijker dan een tuiger.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:36

veel tuigers lopen Z, dus lukt het jou ook wel.

maar dit paard loopt echt fel tegen de hand, hoef je niet met excuses aan te komen dat het een tuiger is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:39

Kan een kwestie zijn van gewoon een dwars karakter en je komt sporadishc een tuiger in de Z tegen maar niet veel, hoor.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:40

maar jij wilt beweren dat alleen tuigers een dwars karakter hebben?

ook kwpeners, en haflingers hebben dat

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:44

Ik vind dat van die tuigers echt onzin hoor.. Als je van jongs af aan ze al leert om netjes over de rug te lopen, weten ze niet beter, ondanks dat ze misschien niet helemaal zo gebouwd zijn.

@suleilitha; maar is rijden dan alleen maar 'je paard niet in de weg zitten'?? Je wil toch wel iets meer? Ik zet een paard liever tot zo'n 5e in de wei dan ze op z'n manier te laten lopen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:56

Ik heb zelf een tuiger (v.Fabricius) en heb in het begin behoorlijke problemen met haar gehad,mevrouw was namelijk niet voorwaarts te krijgen. Als ik op haar aan het rijden was voelde ik me weer net een beginner/stuiterbal, pasje voorwaarts 3 passen met extreem veel volume de lucht in.Met begeleiding eerst aan het voorwaarts rijden gewerkt met tempowisselingen en het op eigen benen kunnen lopen.In het begin moest ik haar alleen de laatste tien minuten wat meer oppakken,na ongeveer een half jaar van bloed,zweet en tranen heb ik haar nu meestal heerlijk aan het lopen.Het enige nadeel aan mijn merrie vind ik alleen dat als ze iets intressants ziet zij zich heel groot maakt en direct haar rug wegdrukt en weer het tuigerloopje aanneemt,ook heb ik met haar meer moeite om haar lekker over de rug te rijden.
Ik heb hiervoor een tuiger van een vriendin gereden en dit was een heerlijk paard om te rijden,qua rijden ook totaal geen verschil met een "rijpaard" dus of het iets specifieks voor tuigers is durf ik niet te zeggen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:03

Hoe oud was jouw tuiger toen je haar kocht?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:04

en mijn vorige kwpener was niet normaal aan de teugel te rijden, ik vind het zo makkelijk gezegd he!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:20

Ik vind dat het per paard totáál verschillend is!
De ene zoekt het helemaal vanzelf op( onze 3 jarige na de 2e keer erop zitten dus al, héél fijn!), wanneer een paard het ZELF aanbied, moet je het aannemen. Wanneer een paard heel erg moeite heeft om op eigen benen te lopen moet je eerst zorgen dat dát voor mekaar is en zodra dat voor mekaar is zoeken ze het ZELF op als je het voorwaarts genoeg rijdt.

Ik heb een hekel aan sloffen, bijzetteugels, elastieken eigenlijk alle hulpdingen en als je een beetje verstand heb of je kan rijden, gebruik je deze onzin niet bij een 3 jarige. (Vind het sowieso dikke onzin puur omdat ik vind dat je zelf moet kunnen oplossen)

Dus wat betreft dat een 3 jarige in de krul is getrokken, vind ik dat je dat niet zomaar kan aflezen van een aantal foto's. Wel natuurlijk als die handen op de knieeën staan of iets en het paard met het hoofd op het bord van jezus loopt, dan ben je verkeerd bezig en wanneer er een slof aanhangt, ben je helemaal verkeerd bezig. Wanneer dat ding eraf is ben je geen ene stap verder gekomen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:22

_Lott schreef:
om maar even mijn 3 jarige erbij te halen. let op dit was de 2e keer dat ik erop zat. beestje is 3.5 en 7 maanden drachtig.
nagefelijkheid is nu alweer veel beter geworden, en het is een vlotte dame

[RIJ-ITP] nieuwe aanwinst! Rika (v. Beart x Heinse)

ben benieuwd naar reacties!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:22

_Lott schreef:
veel tuigers lopen Z, dus lukt het jou ook wel.

maar dit paard loopt echt fel tegen de hand, hoef je niet met excuses aan te komen dat het een tuiger is

Wiseguy is hier echt met vanalles bezig behalve mij. Als hij iets ziet dan gaat zijn hoofd omhoog en dit is bij een tuiger toch al snel een stuk hoger als bij een KWPN-er of ander ras. Ik kan dan met alle kracht aan zijn mond gaan hangen om hem maar de in de krul te houden/krijgen, maar daar doe ik hem en mij echt geen plezier mee.

Ik ben het er zeker mee eens dat het voor een paard prettiger is als hij lekker over de rug loopt, alleen krijg ik dit wise nog niet helemaal uitgelegd. Ik zeg echt niet dat mijn foto's super zijn, dat zijn ze zeker niet.
Nu is in de thuis in de bak rijden en hier voor de derde x in de binnenbak ook wel een verschil: Hier ook een wat ouder topic van de zomer gewoon thuis in de bak waar hij een stuk meer op mij let: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1002551

De foto's van avanti: Dit is denk ik de 7e of 8e keer dat zij in de bak gereden word, zoals ik al zei let ik bij totaal nog niet op haar houding. Eerst voorwaarts en sturen.
Ik wil ik ook echt niet beweren dat dit DE manier is om een jong paard te rijden. Ik heb nog niet super veel ervaring met jonge paarden maar denk dat ik op deze manier de paarden in zijn waarde laat. En neem gewoon de tijd. Ik doe er liever een paar jaar langer over op een vriendelijke manier, als het geen gelul in de krul principe.

Overigens als jullie ideeen hebben hoe ik dit beter (maar wel vriendelijk) aan kan pakken sta ik hier wel voor open.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:23

maar dat ie ergens anders mee bezig is, heeft niks met het tuiger zijn te maken?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:28

Oké duidelijk verhaal Renee. Ik denk wel dat je in een andere baan Wiseguy inmiddels wel duidelijk mag gaan maken dat het prima is dat hij rondkijkt, maar dat ie niet z'n hoofd ergens tussen de sterren hoeft te houden. Dat is alleen maar voor je eigen gemak. Daarmee bedoel ik niet 'met alle kracht aan zijn mond gaan hangen', maar eerder steeds weer even spelen om hem te laten nageven. Dan mag hij af en toe wel weer even opkijken, als jij ook maar weer de controle terug kunt krijgen. Je moet het natuurlijk per paard bekijken, maar ik heb nu een 3 jarige staan die af en toe wel eens ergens naar kijkt. Dat vind ik geen enkel probleem, verder is ze hartstikke braaf. Ze hoeft echter niet haar hoofd omhoog te slaan en te gaan trekken (klepperen met het bit, doet ze soms). Dan moet ik gewoon even streng zijn.
Ik denk dat jij dat ook zo moet bekijken. Het is natuurlijk een 3-jarige (of 5 jarige), maar af en toe mag je best even streng zijn, puur om het direct goed aan te leren. Heb je later alleen maar profijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:29

Sjaantje, rijden is inderdaad meer dan een paard niet in de weg zitten maar liever iemand die een paard niet in de weg zit terwijl hij met de neus omhoog loopt, dan iemand die met volle kracht een paard bij elkaar trekt....
Doorgaans zijn tuigers moeilijk te rijden, sterker nog, er zijn er zelfs bij die zich al helemaal niet laten bestijgen... en dat is echt geen uitzondering!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:31

Ik ben totaal van mening dat een paard van 3 een kind is, pas op 5 opstappen/belasten....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:32

liekensancho schreef:
Ik ben totaal van mening dat een paard van 3 een kind is, pas op 5 opstappen/belasten....

Je ventileert je mening in het verkeerde topic Doei!