De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:14

Zou zomaar kunnen Pling Haha!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:39

Goofy44 schreef:
Ook kom je rijden tegen dat als klassiek wordt bestempeld. De mensen benoemen zichzelf tot klassiek ruiter of instructeur of worden als zodanig benoemd door mensen die vinden dat ze dat zelf zijn. Veel beter zou zijn een Academie waarbij je op grond van je kwaliteiten objectief beoordeeld kan worden. Dat zou nu nog kunnen, over een tien jaar zijn degenen die dat nog kunnen er niet meer of doen niets meer met paarden.

Is dit alleen een Nederlands probleem of vind je dat wereldwijd de kennis/kunde verdwijnt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:56

Mag ik voor mezelf even antwoord geven?
Werldwijd heb ik er geen zicht op, West-Europa een beetje..... in Engeland en Duitsland is de kennis volop aanwezig...... Frankrijk weet ik niet, in Spanje en Portugal zeer zeker Lachen
Italië is niet echt een paardenland bij mijn weten. Oostenrijk en Zwitserland hebben ook uitstekende rijscholen.....

Ik vind het met name in Nederland erg tegenvallen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:04

Ik denk dat de kennis en kunde in Nederland gerust ook aanwezig is, maar dat deze ondergesneeuwd raakt door het feit dat tegenwoordig zo'n beetje íedereen een paard aanschaft. Dat betekent dat de groep die nauwelijks kennis en kunde heeft relatief groot is ten opzichte van de groep die wel die kennis en kunde heeft. Bovendien is dat ook de groep die dénkt met een jaartje ervaring en een Parelli boek in de hand toch het meeste wel te weten.

De groep die wel wat met een paard kan komt voornamelijk voort uit een tijd waarin het nog niet normaal was dat je een paard had Knipoog . Op zich is dat relatief een kleine groep dus.
In de landen om ons heen zal dat niet veel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:10

LDRD schreef:
Ik denk dat de kennis en kunde in Nederland gerust ook aanwezig is, maar dat deze ondergesneeuwd raakt door het feit dat tegenwoordig zo'n beetje íedereen een paard aanschaft. Dat betekent dat de groep die nauwelijks kennis en kunde heeft relatief groot is ten opzichte van de groep die wel die kennis en kunde heeft.

Daar zit wat in, maar of het in de landen om ons heen ook zo is?
In Duitsland heb je echt een aantal ontzettend goede rijscholen, in Nederland rijzen de maneges als paddestoelen uit de grond, en éénoog geeft les aan de blinde.......
Iedereen die maar ietsje meer kan als de rest, gaat lesgeven..... daar wordt het niveau steeds lager van.....
In DL zijn ze daar wat strenger op Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:41

Duitsland is met alles "gründlich" Haha! , zal in manege's daar niet anders zijn.

Maar de vraag is uberhaupt of je van een uurtje manegehobbelen in Duitsland of Nederland veel ervaring opdoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:32

Natuurlijk niet

Je kunt er hooguit een basis leren, en dan nog alleen als ze behoorlijke paarden hebben (wat in de meeste gevallen in NL niet zo is).
De pest is hier dat manegehouders het niet nodig vinden te investeren in goede paarden, in écht goede instructeurs....... omdat de meeste klanten het niet nodig vinden te investeren in goede les. Dus wat er hier in NL rondloopt op maneges, zijn de mindere recreatiepaarden; want die zijn nog wel goed genoeg Misselijk
Maar er zou in NL wat dat betreft iets aan de mentaliteit veranderd moeten worden.

En toch blijkt, dat er een aantal wél zou willen betalen voor écht goede paarden, het is geen groot percentage, maar ze zijn er wel. Die markt wordt niet aangeboord, en dat is jammer, want het zou absoluut het niveau verhogen. Er zijn gewoon heel goede leerpaarden die op redelijk niveau gelopen hebben, en die zeer geschikt zouden zijn als lespaard.
Er zijn er, die best op een equisimulator zouden willen leren zitten....... en er voor betalen ook.

Toch geloof ik dat je pas echt ervaring opdoet, wanneer je ook leert omgaan met de paarden, wanneer je zeer verschillende paarden onder je kont krijgt, als je de basis hebt gehad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:42

Yamcha, ik ben het wat betreft de manegepaarden toch niet helemaal met je eens. Het is niet zo dat men niet zou willen investeren in ervaren paarden, maar er zijn niet genoeg paarden die al een carriere hebben gehad en dan nog het manegewerk aan zouden kunnen. Je kan als manegehouder natuurlijk niet investeren in een paard dat na een paar maandjes al uitvalt omdat het te zwaar is.

Voor ik een eigen paard kocht heb ik 16 jaar in de manege gereden, maar suf rondjes rijden was er niet bij bij ons Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:59

Lovely, als je nu zou investeren in een apparaat wat de gangen van een paard nabootst.... en je zet er een instructeur naast die de mensen leert hóe ze moeten zitten.......

Zou dat het werk van de manegepaarden niet de helft lichter maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:06

Yamcha, dat zou het werk wel lichter maken, maar ik denk dat de klanten het niet zouden willen omdat het niet beantwoordt aan het beeld wat ze hebben. Bovendien, hoe vertel je het je collega's Haha!. Je moet toch de dag na je les wel een verhaal kunnen vertellen dat je op een wild paard gereden hebt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:08

LDRD schreef:
Duitsland is met alles "gründlich" , zal in manege's daar niet anders zijn.

Maar de vraag is uberhaupt of je van een uurtje manegehobbelen in Duitsland of Nederland veel ervaring opdoet.

Ik heb begrepen dat in Duitsland op veel maneges de beginselen toch een stuk beter worden aangeleerd... Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik heb ook wel eens beginnersproeven gezien van de duitsers. Dat gaat toch wel op een iets andere manier... Zo worden in Duitsland kinderen vaker op bijzegette pony's gezet zodat ze beter kunnen leren zitten. Dat zou hier toch wel een beetje uit den boze zijn. Ik denk dat je bij de gemiddelde Duitse manege niet wordt aangenomen als instructie als je daar aan komt met een foto van jezelf op je fjordje... Dan zul je echt wat meer bagage moeten hebben...

Nederland en Duitsland zijn DE toplanden als het gaat om paardensport op hoog niveau. De kennis en kunde is dus zeker in huis. De populairitiet in Nederland is echter harder toegenomen dan in Duitsland. Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander toch een stuk eigenwijzer en betweteriger is dan de gemiddelde Duitser.

Hier moet alles gezegd kunnen worden, kritiek kan men niet verdragen. EN de Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Die mentaliteit staat goed leren paardrijden wel vaak in de weg.

De gemiddelde Nederlander gaat liever naar een feel-good instructeur die hem veren in zijn kont steekt over hoe goed hij is, ipv iemand met veel kennis en kunde die niet van 'ja-maar' gediend is.

Verder heb ik het idee dat de Nederlander een echte 'foutenkijker' is. Als ze iemand iets 'fout' of niet volgens (hun interpretatie van) het boekje zien doen, wordt die meteen bestempeld als 'onkundig' of zelfs als mishandelaar. Terwijl diegene misschien wel 101 dingen ontzettend goed kan en zijzelf er veel van zouden kunnen leren. Volgens mij is er in Duistland ook meer respect voor iemands prestaties, wordt dat meer op waarde geschat. Hier wordt alles teniet gedaan met dooddoeners als: 'ja maar als je **** gepresteerd hebt wil dat nog niet zeggen dat je goed kan rijden' (meestal door mensen die zelf nog maar net de sta-zit fase hebben afgerond)

Verder: als je ECHT goed wil leren rijden gaat dat gewoon een flinke duit kosten. Sta-zit leer je nog op de manege, maar daarna moet je gewoon aan een (eigen) goed leerpaard met prive-instructie EN minimaal 5 keer per week trainen met de juiste attitude minimaal een aantal jaren lang. Dat kost veel geld, tijd en veel doorzettingsvermogen. En dat heeft de gemiddelde nederlander nou net niet (er voor over).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:16

Lovely schreef:
Yamcha, dat zou het werk wel lichter maken, maar ik denk dat de klanten het niet zouden willen omdat het niet beantwoordt aan het beeld wat ze hebben. Bovendien, hoe vertel je het je collega's Haha!. Je moet toch de dag na je les wel een verhaal kunnen vertellen dat je op een wild paard gereden hebt.
En dáár zit dus het probleem in NL......

Er moet iets heel grondig veranderen in de beeldvorming.....
minder cool, maar veel effectiever.....
jasmijn78 schreef:
Ik heb begrepen dat in Duitsland op veel maneges de beginselen toch een stuk beter worden aangeleerd... Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik heb ook wel eens beginnersproeven gezien van de duitsers. Dat gaat toch wel op een iets andere manier... Zo worden in Duitsland kinderen vaker op bijzegette pony's gezet zodat ze beter kunnen leren zitten. Dat zou hier toch wel een beetje uit den boze zijn. Ik denk dat je bij de gemiddelde Duitse manege niet wordt aangenomen als instructie als je daar aan komt met een foto van jezelf op je fjordje... Dan zul je echt wat meer bagage moeten hebben...

In Duitsland zijn diploma's veel belangrijker. Daar zijn papieren en regels veel en veel belangrijker.
jasmijn78 schreef:
Nederland en Duitsland zijn DE toplanden als het gaat om paardensport op hoog niveau. De kennis en kunde is dus zeker in huis. De populairitiet in Nederland is echter harder toegenomen dan in Duitsland. Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander toch een stuk eigenwijzer en betweteriger is dan de gemiddelde Duitser.

Een Duitser houdt zich aan de regels omdat ze er zíjn.
Een Nederlander wil eerst weten of die regel voor hem persoonlijk wel nut heeft, en wat het oplevert..... is echt een mentaliteitsverschil.
jasmijn78 schreef:
Hier moet alles gezegd kunnen worden, kritiek kan men niet verdragen. EN de Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Die mentaliteit staat goed leren paardrijden wel vaak in de weg.

De gemiddelde Nederlander gaat liever naar een feel-good instructeur die hem veren in zijn kont steekt over hoe goed hij is, ipv iemand met veel kennis en kunde die niet van 'ja-maar' gediend is.

Dat heeft idd met mentaliteit te maken. In DL hoef je het niet te flikken je instructeur tegen te spreken...... In NL dóen we niet anders.....

En dat gaat ten koste van de paarden, van het niveau, en van de kennis en de kunde, die op die manier niet eens overgebracht kan worden...... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:23

jasmijn78 schreef:
Verder heb ik het idee dat de Nederlander een echte 'foutenkijker' is. Als ze iemand iets 'fout' of niet volgens (hun interpretatie van) het boekje zien doen, wordt die meteen bestempeld als 'onkundig' of zelfs als mishandelaar. Terwijl diegene misschien wel 101 dingen ontzettend goed kan en zijzelf er veel van zouden kunnen leren. Volgens mij is er in Duistland ook meer respect voor iemands prestaties, wordt dat meer op waarde geschat. Hier wordt alles teniet gedaan met dooddoeners als: 'ja maar als je **** gepresteerd hebt wil dat nog niet zeggen dat je goed kan rijden' (meestal door mensen die zelf nog maar net de sta-zit fase hebben afgerond)

Dat idee heb ik ook altijd.
En als ze dan nu alleen commentaar gaven op wel of niet correct lichtrijden, maar dan is gelijk de passage niet correct...... ik mag wel graag kijken, hoor, en de fouten zie ik ook heus wel. Maar aangezien ik het zelf niet beter kan......

Ik hab zelf ooit een drill-instructeur gehad, een vakidioot, een die het op de Duitse manier had geleerd, en geen tegenspraak duldde. De ruiter kreeg simpelweg ALTIJD de schuld, en het paard werd altijd in bescherming genomen..... Oh ja, en je mocht best kijken, maar niet praten.....
jasmijn78 schreef:
Verder: als je ECHT goed wil leren rijden gaat dat gewoon een flinke duit kosten. Sta-zit leer je nog op de manege, maar daarna moet je gewoon aan een (eigen) goed leerpaard met prive-instructie EN minimaal 5 keer per week trainen met de juiste attitude minimaal een aantal jaren lang. Dat kost veel geld, tijd en veel doorzettingsvermogen. En dat heeft de gemiddelde nederlander nou net niet (er voor over).

Er niet voor over, idd, dat zeg je goed.
Alles moet voor zo min mogelijk geld, en zo snel mogelijk, maar luisteren en instructies opvolgen willen we niet, en batalen ook niet.....

Dat het dan ook niets wordt, is te verwachten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:44

Dat kijken en niet praten zouden meer mensen moeten doen Haha!.

Zo'n drill instructeur heb ik ook gehad, meerdere trouwens. Die was zo streng, bij het vervelende af soms en mijn les leek soms meer examen dan uitleg. Maar toch ben ik blij dat ik die instructeur gehad heb, want bepaalde dingen zitten er wel ingerost dat ik ze nooit meer vergeet Lachen. Daarna een instructeur gehad die soms wat op zaken vooruit liep en dingen zei die soms veel later kwamen boven borrelen, tot op de dag vandaag heb ik nog wel eens momenten dat ik denk 'dus dat bedoelde hij'. Nu heb ik een instructeur met wie ik ook eindeloos over paardrijden kan praten en kan filosoferen over hoe het nog beter zou kunnen (of moeten).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:06

Ik las net een stuk voor mijn werk wat ging over de wijze van leren. Volwassenen leren meestal cognitief (dus boeken lezen, het hoe en waarom, obv logica) Kinderen leren veel effectiever. Zij leren door te imiteren en te expirimenteren, dus meer op basis van hun gevoel.

Naast het kunnen verdragen van kritiek, het gewoon eens even onvoorwaardelijk doen wat je opgedragen wordt zodat je kunt ervaren of en hoe het werkt, denk ik dat veel mensen niet meer durven imiteren en experimenteren.

Experimenteren m.b.t. paardrijden houdt bijvoorbeeld wel eens in: grenzen opzoeken. Dan kan inhouden dat je er ook wel eens overheen gaat (bijv. te harde hulp). Als er dan 10 langs de bak staan en meteen gillen: Dat is sielugh!!!, of 'je mag nog geen wissel oefenen want je bent geen Z' en je bent gevoelig voor wat anderen zeggen... Dan krijg je dus weer van die meelifters...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:27

Jasmijn, dat gebeurt dus heel vaak inderdaad. Als je aan het rijden bent en het gaat even over een grens, of je moet het even zo plooien waardoor het wat minder mooi gaat en de kritiek vliegt door de lucht. Altijd een beetje jammer Lachen. Wij hebben ook zo'n clubje op stal en dat noemen we liefkozend gekscherend de technische commissie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:36

Lovely schreef:
Wij hebben ook zo'n clubje op stal en dat noemen we liefkozend gekscherend de technische commissie.

ROFL Haha!

Ik zie echt liever iemand die echt bezig is met het beste uit zichzelf en zijn paard te halen en die tussen al het gerommel door een paar hele mooie momenten laat zien, dan iemand die er volgens het boekje opzit en met een net-niet totaalbeeld suf door de bak sjokt. Zo'n beeld dat op HAW door de critici altijd wordt beloond met complimenten als: 'toppie! dat ziet er heel ontspannen uit' en 'jullie komen er wel'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:56

Ja precies Lachen. Eerlijk gezegd had je mij zondag ook niet moeten zien rijden, het leek ogenschijnlijk nergens naar. Maar toen ik er maandag weer op stapte, had hij er duidelijk wel de juiste boodschap uit gehaald Lachen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:06

Yamcha schreef:
Dat heeft idd met mentaliteit te maken. In DL hoef je het niet te flikken je instructeur tegen te spreken...... In NL dóen we niet anders.....

Zo, nu ga ik me er ook even in voegen als dat mag Tong uitsteken

Tegenspreken of imo overleggen met de instructeur kan ook goed zijn.
Echt tegenspreken lijkt me onlogisch om dan te blijven lessen bij die instructeur Knipoog
Zeker hier in nederland waar een hoop troep aan instructeurs rond loopt. Aannemen dat alles goed is wat ze zeggen en er verder niet bij nadenken, daar word je zelf niet beter van. Knipoog
Wat ik ook nog wel eens zie is dat mensen dénken te begrijpen wat de instructeur bedoeld en er dus niet over na denken. Ondertussen maken ze een fout die ze vaak niet onder ogen wíllen zien.

Verder ben ik het eens met de mentaliteit
-Dubbeltje eerste rang, is wat mij erg steekt. Les is imo een must geen luxe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:17

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:
Wij hebben ook zo'n clubje op stal en dat noemen we liefkozend gekscherend de technische commissie.

ROFL Haha!

Ik zie echt liever iemand die echt bezig is met het beste uit zichzelf en zijn paard te halen en die tussen al het gerommel door een paar hele mooie momenten laat zien, dan iemand die er volgens het boekje opzit en met een net-niet totaalbeeld suf door de bak sjokt. Zo'n beeld dat op HAW door de critici altijd wordt beloond met complimenten als: 'toppie! dat ziet er heel ontspannen uit' en 'jullie komen er wel'...

Hangt er vanaf.... Vind beide niet zo eigenlijk Knipoog
Het moet wel vriendelijk blijven en suf door de bak heen hobbelen is ook niet altijd zo vriendelijk.
Het kritiek op HAW is in het totaal niet geweldig. De meeste zien niet wanneer het paard in een valse knik loopt etc en 'belonen' ook alles maar.Just die mensen lezen te weinig andere reacties en de ts is zó blij met een schouderklopje ipv de waarheid. Rolleyes

Het oefenen van oefeningen ver boven je niveau totaal zonder begeleiding is imo ook dom, want dat maakt het voor het paard echt niet duidelijker en de ruiter gaat er echt niet beter door rijden.
Als je wel veel les krijgt, zal je imo minder fout doen en weet beter hoe de oefening in elkaar zit. Ook kom je vaak zelf ook wel achter je fouten bij het proberen van een nieuwe oefening.

Wat ik wel grappig vind is wat jij heb gelezen over het verschil van leren tussen kinderen en volwassenen. Moet zeggen dat ik nog steeds liever leer door goed te kijken en te imiteren Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:51

superwoman schreef:
Het moet wel vriendelijk blijven en suf door de bak heen hobbelen is ook niet altijd zo vriendelijk.

Sja, maar de realiteit is dat ruiterfouten nooit prettig zijn voor een paard, en zonder fouten te maken leer je niet rijden. Als je nooit een keer de grens opzoekt leer je ook nooit de hulpen doseren. Mensen die (te) vriendelijk willen blijven, zijn vaak te afwachtend... Paard krijgt dan onduidelijke signalen, en dat is niet leuk voor het paard.

superwoman schreef:
Wat ik wel grappig vind is wat jij heb gelezen over het verschil van leren tussen kinderen en volwassenen. Moet zeggen dat ik nog steeds liever leer door goed te kijken en te imiteren

Was een leuk artikel... Ik kijk ook graag naar mensen die het beter doen dan ik. Al is het maar een of 2 aspecten die zij beter doen... Maar ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij ruiters. Zodra zij iemand iets zien doen wat volgens hun niet volgens het boekje is, dan zien ze meteen de goede dingen ook niet meer. En op iedereen valt wel wat aan te merken, dus dan blijft er voor die mensen weinig te imiteren over....

Zo kan je mekkeren over iemand zijn 'stoelzit', maar als diegene zijn paarden prachtig door het lijf kan laten lopen, waar hebben we het dan over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:52

Helaas worden verkeerde gewoontes ook maar al te vaak geimiteerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:21

jasmijn78 schreef:
Mensen die (te) vriendelijk willen blijven, zijn vaak te afwachtend... Paard krijgt dan onduidelijke signalen, en dat is niet leuk voor het paard.[/qoute]
Helemaal mee eens!

Citaat:
Was een leuk artikel... Ik kijk ook graag naar mensen die het beter doen dan ik. Al is het maar een of 2 aspecten die zij beter doen... Maar ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij ruiters. Zodra zij iemand iets zien doen wat volgens hun niet volgens het boekje is, dan zien ze meteen de goede dingen ook niet meer. En op iedereen valt wel wat aan te merken, dus dan blijft er voor die mensen weinig te imiteren over....
Zo kan je mekkeren over iemand zijn 'stoelzit', maar als diegene zijn paarden prachtig door het lijf kan laten lopen, waar hebben we het dan over?

ook mee eens Haha!

Lovely schreef:
Helaas worden verkeerde gewoontes ook maar al te vaak geimiteerd.

Maar dan wordt er niet goed genoeg gekeken...
Als je goed kijkt zie je namelijk wanneer iets werkt of iets niet werkt.
Maar die dat doen , hebben vaak ook niet goed les en dan krijg ik weer het idee van "voor en dubbeltje op de eerste rij".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:52

Voor mijn werk houd ik mij vaak bezig met kwaliteitsmanagement. Iemand bekend met PDCA? (plan-do-check-act) Ook heel goed toepasbaar in paardensport.

Plannen: doelstellingen formuleren (liefst SMART Haha! ) en activiteiten als een les plannen, het lezen van een boek, kijken naar anderen, een wedstrijd plannen

Doen: het opvolgen van instructies in de les, toepassen van theorie in de praktijk, methoden, imiteren van anderen, een proef/wedstrijd rijden

Check: nadenken, evalueren: heeft hetgeen wat ik gedaan heb het gewenste resultaat opgeleverd? (coupons en beoordelingen zijn hierbij ZO handig Lachen )

Act: Indien nodig: bijstellen van je plan, of voortzetten of uitbreiden van je plan

En zo is het cirkeltje weer rond. Ik vind het echt heel handig Lachen Eigenlijk moet je ook nog al je stappen vast moeten leggen.... Daar leer je dan weer van... De 'doen' fase is dan de fase waarin je moet gaan imiteren en experimenteren Lachen

Het plannen en doen gebeurd meestal wel (ook in het bedrijfsleven), check en act vaak niet. Dus als je maar voldoende checkt en act is er geen man overboord als je een keer de verkeerde methode imiteert, dan kom je er snel genoeg achter dat het niet werkt....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:25

jasmijn78 schreef:
Ik las net een stuk voor mijn werk wat ging over de wijze van leren. Volwassenen leren meestal cognitief (dus boeken lezen, het hoe en waarom, obv logica) Kinderen leren veel effectiever. Zij leren door te imiteren en te expirimenteren, dus meer op basis van hun gevoel.

Helaas is het met de logica van de volwassenen in Nederland even treurig gesteld als met de rijkunst. Bij Yamcha is dat wel in orde, zo beweerde ik iets op de vorige bladzijde, wat door jou werd omgedraaid om het ongelijk van de bewering aan te tonen. Zoals Yamcha al opmerkte, nu draai je het om!

Dus even een voorbeeldje als iemand beweert:
Als het regent is de weg nat, kun je niet omdraaien en er van maken als de weg nat is dan regent het. Ook mag je het niet zomaar ontkennend maken, dus als het niet regent is de weg niet nat hoeft ook niet waar te zijn.
(Cijfervoorbeeld: als je een getal door 8 kunt delen dan is het een even getal is een ware bewering, maar de bewering als een getal even is kun je het door 8 delen is onwaar, enz.)

Door dit soort gebrek aan logisch denken ontstaan de meest oeverloze en zinloze discussies (niet alleen op bokt).

Eerder in dit topic bijvoorbeeld zeiden Goofy en Zoolgangster dat te snelle/vroege training van een jong paard tot lichamelijke klachten kon leiden. En er werd aangegeven waarom men het dan toch doet (economische motieven en zo). Er werd niet meer en niet minder beweerd dan dat. Maar wat je ziet is dat mensen er dan van willen maken, "je beweert dus dat mijn paard straks klachten gaat krijgen omdat hij jong al veel geleerd heeft". Of mensen gaan bijvoorbeeld zeggen, maar het paard van topruiter Drees Dressuur liep al met 8 Grand Prix en galoppeert nu nog vrolijk door de wei op zijn dertigste, dus is het niet waar wat je zegt. Dit soort reacties zijn dus typisch voor volwassenen die de meest elementaire regels van de logica niet kennen of niet begrijpen.

Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd waarom men vroeger langer wachtte (ik ken nu ook nog fokkers in Duitsland en Engeland die paarden pas met ongeveer 5 inrijden, die paarden zijn dan wel altijd al verkeersmak enz. en hebben grondtraining gehad). Wachtte men vroeger langer omdat bekend was dat er dan meer kans was dat het paard langer mee zou gaan of had het ook iets te maken met de "geestelijke volwassenheid" van het paard, of was het een combinatie van de twee.

Overigens is mijn persoonlijke ervaring dat kinderen erg onderschat worden als het op logica aankomt, ik heb zelden moeite kinderen de grondregels van de logica bij te brengen, bij volwassenen is het vaak een zware opgave.