Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
suleilitha schreef:Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?
LDRD schreef:Waarom toch altijd eeuwen ervaring afdoen met dooddoeners?
LDRD schreef:Misschien omdat die ervaring zegt dat dat de handigste leeftijd is om te beginnen? Waarom 6 jaar heilig verklaren?
LDRD schreef:Eeuwen ervaring die we nu in het 'mensen met paarden tijdperk' overboord willen gooien?
LDRD schreef:ja hoor, mooi verhaal maar niet mijn ding. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
KiWiKo schreef:wetenschap gaat over het gemiddele paard met het gemiddelde lijf en de gemiddelde gangen met het gemiddelde karakter.........
en laat er nou niks gemiddeld zijn bij paarden![]()
En Waratjein de Riddertijd ging er zo een 400 kilo op een paard
![]()
geen 60
Daarnaast lopen er ook bij de huidige bejaarde uitgesporte paarden een hoop ouwetjes rond
KiWiKo schreef:wetenschap gaat over het gemiddele paard met het gemiddelde lijf en de gemiddelde gangen met het gemiddelde karakter.........
![]()
geen 60
Daarnaast lopen er ook bij de huidige bejaarde uitgesporte paarden een hoop ouwetjes rond
Waratje schreef:KiWiKo schreef:wetenschap gaat over het gemiddele paard met het gemiddelde lijf en de gemiddelde gangen met het gemiddelde karakter.........
![]()
geen 60
Die 400 kilo was niet de standaard belasting van het paard, maar goed dat is nog een andere discussie.
Wat noem jij ouwetjes bij die uitgesporte paarden? En wanneer waren die dan "uitgesport"? Met 25 jaar? Of al met 18 jaar? En wat doen die nu dan? Alleen maar in de wei staan of nog actief in het werk staan?
buster4ever schreef:ik vind dat je als ruiter/begeleider van het paard zijnde moet luisteren naar t paard ...
ik ken een paardje die kwam als een D pony toen was ie net 3.
tjah was al ingereden en ging gelijk de manege in..
maar die is tot dr 6de uitgegroeit naar een paard/pony van 1,55/q,60 hoog
en wat betreft eigen baas hebben etc.
tjah zelfs mensen met eigen paard willen niet graag lang wachten want zeg nou zelf stalling kosten is ook gewoon onwijs duur.
en t kost je dan vaak alleen maar geld..
manegepony's gaan gewoon niet lang mee..(in ieder geval de meeste niet)
en als je dan kijkt in de ogen van zo'n manege houder is dat t dus gewoon zo is 3,5 jaar mooi om mee t beginnen..
dan kunnen ze nog geld verdienen.
ik ken genoeg paarden die totaal niet oud zijn geworden. dus wat betreft t gaan rijden van tjah ik zou zeggen als t paard t aankan ...
en dus een paard uitbrengen op ze 2de in koersen dat mag dan wel...maar erop rijden niet??
sorry maar wat denk je hoe zwaar koersen dan wel niet is voor een 2jarige??die groeien ook nog
die worden ook opgetoomd met opzet teugels enz in koersen..en dan zijn ze gewoon vaak op rond hun 8ste...
dus tjah wat is er dan zo erg aan het beginnen met inrijden op 2,5 a 3??
KiWiKo schreef:je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet