ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:06

Wat is een echt paardenmens?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:31

Detour je bent me voor, die term wordt veel gebruikt, maar wat is de definitie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:50

suleilitha schreef:
Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?

lijkt me logisch, kijk maar eens naar die prachtige tekening aan het begin van dit topic.
Waarom zou je direct gaan rijden terwijl je het voor het paard zoveel gemakkelijker maakt als hij een groot aantal dingen onbelast al kan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:06

Ik zeg het nog maar eens: een paard is geen zak met botten .

Je moet kijken naar een paard als geheel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:08

ik vraag me ook af waar dan die 'heilige' leeftijd 3/3,5 vandaan komt. Waarom vinden zoveel mensen dat je dan opeens op een paard kan gaan zitten?
Mijn theorie: als 2-jarige zien ze er nog uit als een uit de kluiten gewassen veulen, zo rond de 3 jaar zien ze er al een beetje volwassener uit en is het ongeduld inmiddels zo groot geworden dat men er op kan (wil) gaan zitten???
Wie o wie? waar komt die leeftijd vandaan??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:10

Eeuwen ervaring die we nu in het 'mensen met paarden tijdperk' overboord willen gooien?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:13

ik kan me voorstellen dat men toen nog iets minder kennis had van bepaalde zaken?
Mensen roken ook al heel lang, dat maakt het nog niet gezond Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:16

Waarom toch altijd eeuwen ervaring afdoen met dooddoeners?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:18

Als het paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is dan stap ik op, soms ook nog wel eerder als het een brutale aap is......... dat is dus meestal zo rond hun 3,5 ve levensjaar......... sommige een jaartje eerder, sommige een jaartje later..........

Tis maar net wat het paard mij verteld, zowel in beweging, lichaam, als geestelijk Lachen

En er zijn geen boeken, tekeningen of wat anders dan ook die me kan overtuigen dat het anders zou moeten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:20

LDRD schreef:
Waarom toch altijd eeuwen ervaring afdoen met dooddoeners?

zucht....grapje maken moet toch kunnen?
ik vraag me serieus af...waarom 3/3,5 jaar??? Waarom is die zgn. eeuwen ervaring dan op die leeftijd gebaseerd?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:21

Misschien omdat die ervaring zegt dat dat de handigste leeftijd is om te beginnen? Waarom 6 jaar heilig verklaren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:23

Dat vraag ik mij ook af....
Eeuwen van kennis? Lijkt me zwaar overtrokken eerlijk gezegd. Omdat men al een eeuwigheid iets doet zou het juist zijn?
In dat geval waren 'kinderarbeid' en 'honden voor de kar zetten' dus ook juist?

Er is hier bewijs geleverd voor de gedachte dat men beter later kan beginnen met het beleren ohz...
Welke bewijs is er voor het tegendeel? Ook dat wil ik best graag lezen namelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:23

LDRD schreef:
Misschien omdat die ervaring zegt dat dat de handigste leeftijd is om te beginnen? Waarom 6 jaar heilig verklaren?

Heb je de openingspost wel gelezen eigenlijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:26

ja hoor, mooi verhaal maar niet mijn ding. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Oke, gooien we alle ervaring overboord Knipoog . Moeten we nu dan werkelijk alles wetenschappelijk onderbouwen?
Ik denk dat er best iemand is die mooi wetenschappelijk kan onderbouwen dat we allemaal voortaan maar naast het paard moeten gaan lopen, want het tast toch mininmaal de psyche van het paard aan Tong uitsteken . Wie stapt er dan inderdaad nooit meer op?

Gewetensvraag toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:27

LDRD schreef:
Eeuwen ervaring die we nu in het 'mensen met paarden tijdperk' overboord willen gooien?

Paard beleren met 3 is niet iets van "eeuwen ervaring". Voor de kar kan eventueel wel met 3, maar eropzitten deed men in de riddertijd toch echt pas met een jaar of 5, 6. Als het gaat over eeuwen ervaring, ga dan eens kijken bij de Weense hofrijschool, daar worden de paarden ook niet zo vroeg onder het zadel beleerd. Dat heeft een reden en de winst pakken ze daar jaren later bij die oude hengsten die de nieuwe ruiters opleiden.

Maar ik vrees dat HC gelijk heeft dat het weinig wisselen van baas ook een belangrijke factor is voor het gezond oud worden van een paard. En dan kan een te jong ingereden paard soms alsnog goed oud worden, als je maar een baas treft die weet waar hij (m/v) mee bezig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:30

LDRD schreef:
ja hoor, mooi verhaal maar niet mijn ding. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Het mag duidelijk zijn dat het niet alleen de openingspost is die dit verhaal bevestigd.
Dan kan het niet jouw of mijn ding is, maar wanneer er een grote kern van waarheid in blijkt te zitten.... zou je dan niet liever het zekere voor het onzekere willen nemen? Ik wel...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:30

wetenschap gaat over het gemiddele paard met het gemiddelde lijf en de gemiddelde gangen met het gemiddelde karakter.........

en laat er nou niks gemiddeld zijn bij paarden Lachen Lachen

En Waratje Lachen in de Riddertijd ging er zo een 400 kilo op een paard Lachen Lachen geen 60 Lachen

Daarnaast lopen er ook bij de huidige bejaarde uitgesporte paarden een hoop ouwetjes rond Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:34

KiWiKo schreef:
wetenschap gaat over het gemiddele paard met het gemiddelde lijf en de gemiddelde gangen met het gemiddelde karakter.........

En Waratje Lachen in de Riddertijd ging er zo een 400 kilo op een paard Lachen Lachen geen 60 Lachen

Daarnaast lopen er ook bij de huidige bejaarde uitgesporte paarden een hoop ouwetjes rond Lachen

Die 400 kilo was niet de standaard belasting van het paard, maar goed dat is nog een andere discussie.
Wat noem jij ouwetjes bij die uitgesporte paarden? En wanneer waren die dan "uitgesport"? Met 25 jaar? Of al met 18 jaar? En wat doen die nu dan? Alleen maar in de wei staan of nog actief in het werk staan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:35

KiWiKo schreef:

Tja, zo kun je ook zeggen dat de gemiddelde mens van roken geen kanker krijgt, van drinken geen kapotte lever en dat de gemiddelde dronken automobilist een leuk stukkie kan rijden....
Natuurlijk kun je alles proberen te weerleggen op een manier dat het voor ons allemaal weer strookt met onze eigen plannen... maar is dat eerlijk?

We zijn allemaal volwassenen en een groot deel van ons is al zijn leven lang bezig met paarden. Evengoed neem ik dit serieus genoeg om eens uit te zoeken of ik inderdaad 'verkeerd' heb gezeten in het verleden en hoe ik het beter 'anders' zou kunnen aanpakken.

Tegenwoordig gaan er niet zoveel mensen van 60 kilo op een paard zitten hoor. De overgewicht topics op Bokt tieren welig.... Een paard heeft evengoed nog voldoende mee te sjouwen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:36

ik vind dat je als ruiter/begeleider van het paard zijnde moet luisteren naar t paard ...
ik ken een paardje die kwam als een D pony toen was ie net 3.
tjah was al ingereden en ging gelijk de manege in..
maar die is tot dr 6de uitgegroeit naar een paard/pony van 1,55/q,60 hoog
en wat betreft eigen baas hebben etc.
tjah zelfs mensen met eigen paard willen niet graag lang wachten want zeg nou zelf stalling kosten is ook gewoon onwijs duur.
en t kost je dan vaak alleen maar geld..
manegepony's gaan gewoon niet lang mee..(in ieder geval de meeste niet)
en als je dan kijkt in de ogen van zo'n manege houder is dat t dus gewoon zo is 3,5 jaar mooi om mee t beginnen..
dan kunnen ze nog geld verdienen.

ik ken genoeg paarden die totaal niet oud zijn geworden. dus wat betreft t gaan rijden van tjah ik zou zeggen als t paard t aankan ...
en dus een paard uitbrengen op ze 2de in koersen dat mag dan wel... Koe maar erop rijden niet??
sorry maar wat denk je hoe zwaar koersen dan wel niet is voor een 2jarige??die groeien ook nog
die worden ook opgetoomd met opzet teugels enz in koersen..en dan zijn ze gewoon vaak op rond hun 8ste...
dus tjah wat is er dan zo erg aan het beginnen met inrijden op 2,5 a 3??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:37

Ik ga af op mijn ervaring en de ervaring van de mensen waar ik van geleerd heb. Ik heb hier in al die jaren nog nooit nadelige gevolgen van gezien.
Ik sta wel dag in dag uit naar de nadelige gevolgen te kijken van mensen die met hun paarden 'tutfiepen' (met dank voor dit woord aan Suleilitha OK dan! ).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:39

ps: wat ik nu zo dom vind, is dat bij ieder onderwerp dat mensen niet zint ze allerlei uitzonderingsgevallen gaan opnoemen die ze kennen.
"Dat ene paard van Pietje is doodongelukkig in het weiland en heeeeel gelukkig 24 uur pd op stal, dus ik denk dat een paard geen weidegang nodig heeft". "Mijn pony zakt niet door zijn benen, dus 125 kilo is heus niet te zwaar.... anders zou ie het wel aangeven". "Ik ken een sportpaard van 68 die al vanaf zijn eerste levensjaar in de sport loopt, dus inrijden op jonge leeftijd is geen enkel bezwaar!".

Tja, ik ken ook allerlei uitzonderingen..... maar het gaat om te bigger picture! Wat is er verkeerd aan eens kritisch te kijken naar de manier waarop we nu bezig zijn?
Vanzelfsprekend hecht ik iig meer waarde aan de wetenschap dan aan een handvol Bokkers die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:41

Waratje schreef:
KiWiKo schreef:

Die 400 kilo was niet de standaard belasting van het paard, maar goed dat is nog een andere discussie.
Wat noem jij ouwetjes bij die uitgesporte paarden? En wanneer waren die dan "uitgesport"? Met 25 jaar? Of al met 18 jaar? En wat doen die nu dan? Alleen maar in de wei staan of nog actief in het werk staan?

je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:41

buster4ever schreef:
ik vind dat je als ruiter/begeleider van het paard zijnde moet luisteren naar t paard ...
ik ken een paardje die kwam als een D pony toen was ie net 3.
tjah was al ingereden en ging gelijk de manege in..
maar die is tot dr 6de uitgegroeit naar een paard/pony van 1,55/q,60 hoog
en wat betreft eigen baas hebben etc.
tjah zelfs mensen met eigen paard willen niet graag lang wachten want zeg nou zelf stalling kosten is ook gewoon onwijs duur.
en t kost je dan vaak alleen maar geld..
manegepony's gaan gewoon niet lang mee..(in ieder geval de meeste niet)
en als je dan kijkt in de ogen van zo'n manege houder is dat t dus gewoon zo is 3,5 jaar mooi om mee t beginnen..
dan kunnen ze nog geld verdienen.

ik ken genoeg paarden die totaal niet oud zijn geworden. dus wat betreft t gaan rijden van tjah ik zou zeggen als t paard t aankan ...
en dus een paard uitbrengen op ze 2de in koersen dat mag dan wel... Koe maar erop rijden niet??
sorry maar wat denk je hoe zwaar koersen dan wel niet is voor een 2jarige??die groeien ook nog
die worden ook opgetoomd met opzet teugels enz in koersen..en dan zijn ze gewoon vaak op rond hun 8ste...
dus tjah wat is er dan zo erg aan het beginnen met inrijden op 2,5 a 3??

Wow, dit hele bericht is doorspekt met argumenten die op geen enkele manier pleiten voor het jong inrijden. Sterker nog: ik wordt er juist triest van. Een prachtige opsomming van de manier waarop mensen met paarden omgaan in vele gevallen: "een vervangbaar gebruiksvoorwerp".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:42

KiWiKo schreef:
je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet Lachen

Die liepen niet als driejarige in de krul......
En wat is oud? Een correct ingereden paard kan tot zijn 25ste tot 30ste ohz gereden worden, dat zie je bij dergelijke paarden toch minder vaak.