tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whitje

Re: tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:06

Ik vind echt dat dat aan het paard zelf ligt en dat de ruiter zelf moet inzien wanneer het genoeg is geweest voor het beestje.
Ook ligt het eraan wat je van zo'n beestje verwacht en wat hij allemaal al gehad heeft in zijn leven aan blessures.

Op deze vraag zou je dus geen antwoord kunnen geven in getallen en moet je het gewoon echt per paard aankijken

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:40

Dat ligt echt aan het paard zelf. Je hebt paarden die al op wat jongere leeftijd zich wat ouder voelen ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:47

net zoals er geen leeftijd bestaan voor het beginnen is er ook geen vaste leeftijd voor het stoppen........... ligt allemaal totaal aan het paard

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:48

Als het paard niet vol met artrose zit, zou ik blijven rijden, want wat rust roest wordt er wel gezegd.
Als het paard het perfect aankan, desnoods een half uurtje opt gemak.

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:54

Ligt helemaal aan het paard zelf. De een is op hun 20ste al flink oud aan het worden, de ander op hun 30ste;)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:05

Rambo is 32 en ik rij hem nog steeds.

jaar terug deden we nog wissels, alles erop en eraan. vond hij ook erg leuk.
tot hij steeds meer moeite kreeg en begon te kreupelen.

onlangs is de DA weer langsgeweest i.v.m een verdikte pees, maar die gaf het advies om zoveel mogelijk beweging te geven, per dag te kijken wat hij aankan.

ik gooi rambo nu nog los, ga joggen met hem en klim er ook nog op, al is dat dan buiten rijden met af en toe een drafje als hij goed voelt. wel buig ik hem nog even, rij hem wat rond voor een aantal minuten om toch de spieren wat te strekken.

zie het als een opa. Rambo heeft zijn leven lang wedstrijden gereden, altijd druk in de weer. dan kan je hem niet afschrijven en op een weitje zetten. Dier wordt doodongelukkig.
blijven bewegen is echt noodzakelijk, voor lichaam en geest!

nina14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:15

Ik heb een paardje die is 23 en doet het nog prima ik spring er nog oxers mee.. hji voelt zich ook net een veulentje.Haha! als hij een hindernis ziet wil ie er meteen op af:O whaha zol euk vind hij het:D ik hoop dat ik nog lang pleier van hem mag hebben:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:16

milo, 32 is wel echt een geweldige leeftijd zeg. Super dat Rambo er nog zo goed aan toe is Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:29

Jrussel schreef:
Dit ligt hoe eentonig idd aan de conditie van het paard, kijk een 20 jarige in de ZZ zwaar denk ik niet, bestaan die eigenlijk?

maar ik reed mijn oude paard ook nog gewoon drie keer in de week op zijn 27ste niet fanatiek meer maar hij had er nog steeds plezier in.

Bij ons op stal staat een 23-jarig paard dat vorig jaar nog Z2 liep...

Edit: Als bewijs:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=228207

Al moet ik wel zeggen dat het paard nu meer op is dan de 21-jarige die ik rij die ook Z-niveau gelopen heeft.
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 16-09-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:31

Tot het paard het niet meer leuk vindt of gewoon écht niet meer kan. Als het tot zijn 40e. Lachen

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:00

Het ligt er echt aan, hoe het paard loopt op oudere leeftijd. Als hij nog netjes loopt op zijn 30, gewoon doorrijden, hoor.

Maar hoe lang het precies duurt voordat je stopt, ligt echt aan heel veel dingen. Bijvoorbeeld een paard dat vroeg is ingereden, zal ook eerder met pensioen gaan dan eentje die laat is ingereden.
Dan heb je ook nog verschil in disciplines waarin het paard loopt. Neem bijvoorbeeld dressuur. Dat verricht een hoop minder van een paard dan een renwedstrijd.

En ook de verzorging die een paard in zijn hele leven heeft gehad is zeer belangrijk. Een verwaarloosd paard zal minder lang leven dan een altijd goed verzorgd paard.

Van een paard dat laat is ingereden, dressuur loopt, en altijd goed is verzorgd heb je een kans dat hij nog heel lang voor je kan blijven werken.

Daartegen een paard dat al heel vroeg is ingereden, vaak moet rijden (springen) en ook nog eens is verwaarloosd, zal echt eerder met pensioen gaan...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:09

Inderdaad gewoon het paard aankijken. mijn 20-jarige liep vorig jaar nog duitse S-proeven, en als ik daarna door blessure door had kunnen rijden, weet ik zeker dat hij dat nu nog had gekund. Nu vind ik dat hij wel genoeg heeft gedaan en rijd m gewoon nog thuis, en zoveel mogelijk in het bos. Ook staat hij nu dag en nacht op de wei, zolang het gaat.
Hij wil gewoon erg graag werken , hij heeft er echt lol in.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:13

Zoals al gezegd is, dat is bij ieder paard anders. Ik ken paarden die op hun 19e al 'versleten' zijn, maar ik rijd zelf ook een pony van 27 die echt nog wel graag wil. Ja

Ik vind alleen dat je niet al te veel meer moet verwachten van een ouder paard, natuurlijk kan er nog lekker mee gedressuurd worden maar op den duur wordt dat natuurlijk wel steeds minder lang als met een jong dier.. Lachen

Met die 27jarige rijd ik alleen nog maar buitenritjes (mede omdat die al in geen 100 jaar een bak meer heeft gezien) en dat bevalt ons allebei prima. Haha!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:15

Denk dat je dat niet een leeftijd moet bekijken, maar naar de lichamelijke én geestelijke conditie van het paard.
Als een paard nog kan en wil werken moet je dat lekker blijven doen, paard word er ook niet blijer van om ineens stil te moeten staan als hij het werk nog leuk vond.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:22

verschild per dag per soort paard en per ruiter ook, maar de mijne trekt blaren op je handen op het strand...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:34

Mijn pony is 20 en wordt nog steeds 6 dagen in de week getraind, gewoon een uur lang. Ik rijd nu L2 met hem maar thuis rijden we alles t/m het Z.
Springen en crossen doen we niet meer, ik wil geen risico lopen met z'n benen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:42

Ligt inderdaad aan het paard zelf. Lachen

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:15

Totdat hij zelf aan gaat geven dat het hem teveel wordt. Maar je kunt een paard makkelijk doorrijden tot hij bejaard is, alleen dan moet je wel je eisen aanpassen.
Dan zal je genoegen moeten nemen met wat basiswerk

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:52

Ligt heel erg aan het paard zelf.. Ik heb wel eens een 25-jarige gezien die nog super lekker kon lopen. Maar ik denk dat ik het paard liever wat eerder van z'n 'pensioen' laat genieten dan dat ik te lang doorrij.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:57

Dat ligt compleet aan het paard maar naar mijn mening; rust roest Vork
Pony is 20 en loopt M2, paard is 17 en wordt binnenkort M1 gestart.
Start met mijn pony dit indoorseizoen nog 'gewoon' door maar daarna gaan we wel afbouwen, coupons opmaken en het 'wedstrijdcircuit' uit. Ik merk aan hem dat het geweldig vind om te werken maar het niveau langzaam wat te hoog begint te worden. Hij heeft nu dus ook regelmatig een 'luie-week' waarin we naar buiten gaan, kleine sprongetjes maken en lekker loswerken aan de longe.
Met het paard (zoals het er nu uitziet) kan ik nog zeker wel een paar jaar vooruit en zie ik ons (misschien Clown ) nog wel in het Z2/ZZ-licht verschijnen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:07

Daar kun je echt geen touw aan vastknopen!
Kijk en voel je paard aan...dan weet je echt wel wanneer het genoeg is geweest en die lekker van z'n pensioen kan genieten..een paard die heel zijn leven hard heeft gewerkt voor wedstrijden en dergelijken zal eerder 'op' zijn dan een paard die niet zo heeft hoeven werken...
Of dat er eventuele (oud)blessure's in het spel zitten etc etc etc

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:08

Ik rijd nog steeds op een paardje van 30 Lachen
Het ligt er helemaal aan hoe de conditie van het paard is en of het paard er nog plezier in heeft!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:20

Mijn vorige verzorgpaard is inmiddels 29 en ze loopt nog steeds. Alleen wel op haar tempo en dat is de ene dag een stuk vlotter dan de andere dag. Ze loopt al jaren alleen maar buitenritjes vanwege dampigheid dus ze is wel een stijve hark maar zolang ze rechtuit gaat wil ze af en toe nog best een stukje doorgalloperen. We letten er alleen op dat we extra lang warmstappen en uitstappen en dat de ondergrond vrij vlak is. Zolang het paard het leuk vind blijft ze zo nog lekker doorhobbelen een paar keer per week.

Stipje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:52

Gewoon net zolang het paard er nog plezier aan beleeft en het kan.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:13

ligt idd helemaal aan het paard,zodra ik merk dat ie het niet leuk\te zwaar vind is het tijd om te stoppen.