Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
modie schreef:Dank je, HC
Kun je dit iets vereenvoudigd uitleggen?
met de achterhand naar de binnenzijde van de rijbaanCitaat:Wat betreft het appuyement (beweging):
1/. een TRAVERS is een APPUYEMENT met de achterhand naar binnen.
met de achterhand naar de buitenzijde van de rijbaanCitaat:2/. een RENVERS is een APPUYEMENT met de achterhand naar buiten.
Citaat:Het begrip schwung wordt vaak anders uitgelegd. Het lijkt tegenwoordig meer te gaan over het spectaculair optillen van de benen in plaats van over de vloeiende beweging vanuit de roterende ruggengraat.
Goofy44 schreef:SCHWUNG en IMPULS zijn voor de meeste ruiters die dat nog echt meemaken en beleven, rijkunstige ervaringen.
Don_Marcello schreef:Bent branderup behandelt het hoe en waarom uitvoerig in zijn weekendclinics bij Marijke de Jong.
Huertecilla schreef:Vandaar dat jij het niet wist......
hc
modie schreef:Nu ben ik toch nog steeds geinterresseerd in het hoe van de Schwung.
Wat doet de rug in dit verband?
Wat gebeurt er in het paardenlichaam.
modie schreef:Wat gebeurt er precies ens het appuyement in het paardenlichaam?
Wat moet ik me voorstellen bij de lengtebuiging, tijdens het appuyement?
modie schreef:Jeetje, ik heb wat dat betreft zoveel vragen.
Wie kan dit een beetje duidelijker maken?
Dus eigenlijk naast de letterlijke betekenis, ook graag iets meer inhoudelijk?
Alvast bedankt.
Goofy44 schreef:TRAVERS en RENVERS kan je trouwens ook over (grote) voltes en vierkante voltes rijden.
De richting tov de binnenzijde van de rijbaan is duidelijker.
liberty22 schreef:als ik 80 ben rijd ik misschien ook wel zo rond
Lusitana (per PM naar mij gestuurd) schreef:De Franse woorden zijn "vers", "travers" waar dan "aal" aan toegevoed is om het aan te passen aan de nederlandse taal.
Letterlijk is vers "naar", en travers "door". Versaal zou je kunnen zien als "naartoe gaande" en traversaal als "doorheen gaande" ...
Als rijkunstige begrippen zijn ze een eigen leven gaan leiden.