Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ellen82 schreef:Ik vind het wel frappant dat iedereen hier het volgens mij grotendeels eens is en ik toch zoveel door de wendingen vliegende paarden zie. Vraag me dan alleen af waar al die paarden vandaan komen
Maar hoor ook af en toe, van mensen die m.i. toch echt wel weten hoe of wat, dat het paard ten alle tijde recht over de grond moet gaan. Dan ga ik toch twijfelen. Goofy44 schreef:Op enkele uitzonderingen na: een paard dat linksom en rechtsom de voltes perfect uitvoert, is rechtgericht.
Een rechtgericht paard betekent niet dat het paard anatomisch recht is, rechtgericht zijn betekent dat zowel op de rechte als gebogen lijnen de achterbenen in het spoor van de voorbenen volgen. Met rechtrichten ben je altijd bezig omdat je een rechtgericht paard zo weer kwijt bent....
Als je een paard leert linksom en rechtsom perfecte voltes te rijden, dan is het paard rechtgericht.
De methode van de bewegende of steeds verplaatsende voltes is een van de beste manieren om dit te ondersteunen. Dit betekent concreet dat als je voelt dat je paard niet rechtgericht is, dat je op elk willekeurig punt in de rijbaan voltes kan inzetten, zowel linksom als rechtsom.
Het paard moet recht gaan, dat is wat anders als anatomisch recht gaan.....
Goofy44 schreef:In stap en draf is naast de gang, ook het spoor van de beenzetting achter de voorbenen verschillend. De plaatsing van het binnen achterbeen in stap is anders dan in draf. In draf moet een langere ondersteuningscyclus doorlopen worden (alleen de diagonalen dragen), het binnenachterbeen treedt in draf meer onder de massa, meer naar het zwaartepunt. Hoe het paard zijn benen plaatst is afhankelijk van de bouw (de anatomie), de ruimte onder de massa, het los en soepel zijn en de mate van ontwikkeling door training en rijden.
Hebben we alleen de correcte beenzetting van een galopperend paard niet besproken. Dan spoort eigenlijk alleen het binnen voorbeen in het spoor van het binnenachterbeen. pol schreef:@Bets en @Goofy44 dan begrijpen we elkaar inderdaadHebben we alleen de correcte beenzetting van een galopperend paard niet besproken. Dan spoort eigenlijk alleen het binnen voorbeen in het spoor van het binnenachterbeen.
Citaat:Ik heb geleerd dat in draf heb binnenachterbeen naar zwaartepunt moet komen in buiging met juiste lengtebuiging. In galop moeten de buitenbenen op voltelijn lopen.
want hier begrijp ik iets anders pol schreef:Citaat:Ik heb geleerd dat in draf heb binnenachterbeen naar zwaartepunt moet komen in buiging met juiste lengtebuiging. In galop moeten de buitenbenen op voltelijn lopen.
Misschien begrijpen we elkaar dan niet goedwant hier begrijp ik iets anders
Je hebt helemaal gelijk ik heb het verkeer opgeschreven.