Meer te vertellen op, of naast het paard? (Buiten het terrei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shariff_

Re: Meer te vertellen op, of naast het paard? (Buiten het terrei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:44

ik vertrouw mijn paard 110% meer als ik buiten terein er naast loop. Ik heb absoluut geen bom proof paard, en is erg kijkerig.
Staat vaak stil om te kijken en doet dan geen stap meer voor uit. Ik kan hoog of laag springen als ik er op zit, maar dit heeft weinig zin. Vaak moet ik dan ook afstappen om er langs te komen. Wanneer ik naast hem loop, heeft hij meer vertrouwen en 'volgt' me.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:38

Renee_tjuh schreef:
Mij lijkt het als je erop zit. Als hij er dan vandoor gaat dan kun je em niet loslaten ( Tenzij je er afvalt...) Dus dan kun je hem wel tegen houden. Het tegen houden gaat bij mij zoiezo makkelijker als ik erop zit dan dat ik er langs loop.

Je mag de mijne wel een keertje proberen? Er op zittend........ Knipoog
Dan wens ik je heel veel sterkte. Haha!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:50

Ik heb de ervaring ermee, dat ik idd vaak als ik erop zat meer controlle had,
maar het verschilt per paard, de een vertrouwd je meer, als je ernaast loopt bijv.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:50

Naast, ik heb voor mijzelf meer vertrouwen ernaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:55

Shariff_ schreef:
ik vertrouw mijn paard 110% meer als ik buiten terein er naast loop. Ik heb absoluut geen bom proof paard, en is erg kijkerig.
Staat vaak stil om te kijken en doet dan geen stap meer voor uit. Ik kan hoog of laag springen als ik er op zit, maar dit heeft weinig zin. Vaak moet ik dan ook afstappen om er langs te komen. Wanneer ik naast hem loop, heeft hij meer vertrouwen en 'volgt' me.

Hier hetzelfde verhaal. Paard is onwijs stoer, wil altijd voorop lopen als je met meerdere mensen naar buiten gaat, maar oh wee als 'ie iets engs ziet. Dan durft 'ie helemaal niks meer. Kun je proberen wat je wil, helpt allemaal niks.

Stap ik dan af en loop ik met hem mee, dan loopt 'ie als een mak lammetje achter me aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:37

Erop! Als hij buiten het terrein aan de hand loopt gaat hij na een tijdje zich vervelen en wil paarden spelletjes gaan spelen, het word gewoon een stuiterbal (en hij is ruim 1.75 hoog) . Dit was helemaal erg toen we iedere dag met hem aan de hand moesten stappen ivm een blessure. Wat waren we blij toen we ook onder de man mochten stappen. Kon hij in ieder geval weer gewoon rechtuit. Je hebt gewoon meer te vertellen als je erop zit is mijn ervaring.

anGeLaa_AjaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:48

Ikzelf zit liever óp een paard.
Dat komt ook omdat ik dus vaak op grotere paarden rij die veel sterker zijn dan mij. Als ik er dan op zit heb ik toch het gevoel dat ik wat te vertellen heb. Als je er naast staat hoeft een paard maar een ruk te geven en hij is weg. Als hij er vandoor schiet dan zit je er iig geval nog op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:50

Er op gaat bij mijn paard het beste, er naast is al eens mis gegaan.Het was van bok bok bok zomaar uit het niets en ineens nam hij een run.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:30

Ik zit liever erop, dan voelt het alsof ik Comotu beter in de hand heb.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:44

Ik voel wel dat ik meer te vertellen heb als ik op mijn ponytje zit..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:51

Vedette schreef:
Laatst vertelde iemand mij, dat als je buiten het terrein bent en je zit op het paard, dat je dan meer te vertellen hebt, dan wanneer je naast het paard loopt.
Enerzijds ben ik het hier wel mee eens, je voelt, imo, je paard als je erop zit beter aan en kunt betere hulpen geven. Anderzijds kan het paard gigantisch aan de kletter gaan en het bit tussen zijn tanden pakken. Dan ben je helemaal nergens.

Hoe denken jullie hierover en waarom vinden jullie dat?

Of je hangt achter je paard aan als hij zo aan de kletter gaat Knipoog
Of dat je er nu naast loopt of erop zit, een paard is sterk.. veel sterker dan de mens. Als hij echt bang is dan gaat hij wel, of je er nu opzit of niet Lachen

Mij is overigens altijd verteld dat je meer te vertellen hebt als je erop zit.
Voor mij geeft dit in ieder geval meer vertrouwen Lachen

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:51

Ik sta liever naast een paard als hij vervelend is, maar dat verschilt per persoon, en per paard denk ik Knipoog

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:52

ik zit er ook liever op hoor Lachen
ook als het paard er wel vandoor zou willen gaan, wordt meerennen nogal lastiger en zit ik er dus liever op!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:27

Hmm bij Gracy voel ik mij zekerder als ik er naast loop. Voor mijn gevoel vind ze ook meer steun doordat ik dan tussen haar en het zogenaamde gevaar in ga staan. Ze schuilt bij me.

Als Gracy weer eens achterlijke 5min heeft dan ben ik ook niet 100% zeker dat ik haar helemaal uitzit dus dan sta ik er liever naast. Ze is zo soepel en wendbaar, haar lichaam vliegt dan alle kanten op haha! Als ik er naast loop dan heb ik meer controle doordat ik mij zekerder voel en dus beter leiding kan geven.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:34

dees_daan schreef:
op het paard denk ik, als je er naast loopt, en je paard schiet weg, dan ben je al snel de teugels/halstertouw kwijt, als je er op zit, dan blijf je iig zitten, als het paard wegspringt kan hij idd op je springen, en als hij aan de kletter gaat, zonder extreem te bokken oid. dan blijf je wss wel zitten, ernaast hou je hem toch niet.. ik zit er dus liever op als er iets 'eng' of vreemd is, dan dat ik er naast loop.

hier ga ik in mee

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:51

Ik loop er liever naast, maar ik ben qua rijden zowiezo geen held, en heb wel een helden paard (althans om haar te rijden moet je dat vaak wel zijn). Ernaast krijgt zij heel snel de rust in haar koppie terug, en gaat ze niet ervandoor, maar erop.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:51

Erop heb ik meer invloed. Maar komt er een trekker tegemoed, of een paar vrachtwagens, dan draait hij om en rent hij weg. Loop ik ernaast, dan kan ik hem tegenhouden, en looptie maar een paar meter weg, dan zijn de vrachtwagens en trekkers voorbij en kan ik verder. Als ik er dan op zit, gaatie veel verder. Zit ik erop en loopt er iemand naast, dan krijg ik hem wel overal langs...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:53

Ik zit er idd liever op dan dat ik ernaast loop.
dan heb ik idd gevoel dat ik meer te zeggen heb Ja

maarja wat je zegt als je erop zit, ze pakken het bit vast, doen wat rare sprongen, dan ben je ook nergens Clown
maargoed als je er naast loopt al helemaal niet Haha!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:02

Ik zit er veel liever op. Wanneer ik aan de hand naar de binnenbak loop en hij heeft genoeg energie, gaat hij lopen klieren en druk doen, waardoor ik moeite moet doen om hem te houden (en het is best een kolos). Als ik erop zit heb ik geen problemen met hem, hij kan wel eens fris worden maar dat is wel onder controle te houden. Absoluut erop dus.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:06

M'n eigen pony heb ik meer te vertellen ernaast, aangezien ik net bezig ben met het inrijden;)
maar met grote paarden, zit ik er liever op (ik ben niet zo groot)
Dus ligtt helemaal aan de situatie denk

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:25

ik lees veel berichtjes van mensen die er liever opzitten als het paard aan de kletter gaat dan dat ze er naast lopen...Nou: ik dus niet.

Ten eerste ben ik een held op sokken: in de bak maakt het me niet zoveel uit wat er allemaal gebeurt, dan houdt het op bij het hek en anders duurt het maar eeen paar rondjes...

Maar buiten is het heel iets anders. Daar hou ik van tevoren al rekening met mogelijk enge dingen, zoals containers of weien vol paarden die mee gaan rennen HELLUP!

Mijn ervaring is dat het paard prima de weg naar huis weet (heeft ze meerdere malen bewezen helaas Clown ) en dat ik er dan liever alleen achteraan moet lopen dan dat ze met ruiter en al onderuit gaat op het asfalt o.i.d. Noem mij egoïstisch, maar het paard redt zich wel, en dan denk ik in eerste instantie aan mezelf en wil ik liever veilig op de grong staan zónder pony dan dat ons beide iets overkomt.

Daar komt nog bij dat ik idd meer te zeggen op naast haar dan op haar. Maar dat ligt waarschijnlijk voor een heel groot gedeelte aan mijn eigen vertrouwen; dat heb ik op de grond véél meer dan in het zadel...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:33

Ik heb meer controle als ik op het paard zit. Ik zit er op dat momenten liever op, als een paard aan de kletter gaat met jouw erop ben je nog samen. Als je paard aan de kletter gaat en je laat hem los ben je hem kwijt. Ik zit er dan toch liever op, dan weet ik dat ie nog niet onder een auto is gekomen zegmaar. Vork

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:40

Rijerijerije, ik ben het helemaal met jouw eens en wat betrefd het samen aan de kletter gaan, liever alleen mijn paard onder een auto dan samen. echter mijn ervaring is dat ik dit risico niet loop als ik ernaast sta, want dan vertrouwen ze volledig op mij.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:56

Rijerijerije: ook ik ben het helemaal met jou eens. Ik ga ook liever niet met paard en al onder de auto, ben echt bang voor de pijn. Ben een held in het zadel, en inderdaad in de bak weet je dat er wel een eind aan komt, op de openbare weg niet...

Toch opvallend inderdaad dat zo veel mensen er liever op zitten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:19

Yamcha schreef:
Ligt ook een beetje aan de persoon denk ik. Ik sta er zelf liever naast in een "enge" situatie, anderen zitten er liever op.
Ik vind het voordeel van ernaast staan dat je voor het paard kunt gaan lopen (de positie van de leidende merrie) en het paard er op die manier langs leiden en geruststellen.

Vind controle over het paard eigenlijk wel iets mafs.... de heoveelheid controle die je hebt, is toch voor een groot deel wel afhankelijk van de goodwill van het paard. Als het paard echt niet wil, heb je toch niks te vertellen, of je er nu op zit of er naast staat....

Helemaal mee eens.
Scheiterd als ik ben, sta ik er soms liever naast dan op. Als ik de controle niet aan de hand heb, kan ik me niet voorstellen dat ik die onder zadel wél heb.
Wandelen aan de hand doe ik overigens alleen aan een hoofdstel met longeerlijn, dus zo snel is paard niet weg Knipoog