Inrijden met martingaal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Re: Inrijden met martingaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:34

Als je je paard nù al met een begrenzing gaat rijden 'toon' je hem dat hij niet volledig, nja hoe zullen we het noemen, vrij is..
Als je dan na een jaar ofzo die martingaal weg haalt krijgt hij opeens wél vrijheid.. en dan mag je toch opnieuw beginnen Haha!
Doe het gewoon op het gemak, wacht eens af wat voor karakter het paard heeft, en als het écht écht écht nodig is, kan je er nog altijd een martingaal aan hangen ..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:35

als je m goed afstelt begrens je niet echt natuurlijk.
alleen als zijn hoofd echt hoog de lucht in gaat

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:51

echte onzin, zowiezo altijd zonder porberen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:57

Ik rij mijn jonkie gewoon zonder martingaal.
Hij heeft zn hals nodig voor zn evenwicht, dat ga ik hem niet ontnemen.

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:52

Wat maakt het uit, het is maar een martingaal die zorgt er alleen voor dat hij zijn hoofd niet te hoog in de lucht gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:54

Volgens mij is er werkelijk bijna niemand in dit topic die ECHT weet hoe een martingaal afgesteld hoort te zijn...

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:59

juudje84 schreef:
wat een onzinnig topic,
ja ik doe mijn paard ook de martingaal af als ie 8 is, :S
waar denk je dat een maringaal voor is, niet om zomaar om te hangen en ineens weer af te doen, dat ding heeft een functie...
maar ja iemand moet onzin plaatsen

Als je dat vind reageer dan niet, want ik was wel benieuwd.

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:23

Ik heb altijd geleerd dat de martingaal niet zo zeer een begrenzende werking heeft maar dat een martingaal er vooral voor zorgt dat het bit op een goede manier blijft inwerken als een paard zijn hoofd omhoog gooit.

Als een paard zijn hoofd op een normale ontspannen manier draagt werkt het bit in op de tong en op de lagen van het paard. Wanneer het paard echter zijn hoofd omhoog gooit komt de mondspleet horizontaler te liggen waardoor de inwerking van het bit op de lagen en tong verdwijnt. Het bit zal dan alleen nog maar in de mondhoeken trekken. Dit is niet zo'n lekker gevoel voor het paard en, zo is de aard van het beessie nou eenmaal vaak, de meeste paarden zullen in eerste instantie tegen deze nare druk ingaan.

Als een paard me een martingaal zijn hoofd omhoog gooit zal het bit door de omleiding via de martingaal op de lagen en de tong van het paard blijven werken; zoals een bit bedoeld is. Hierdoor zal het paard controleerbaarder blijven en eerder geneigd zijn weer te ontspannen. Dit kan voor het dier alleen maar positief zijn!

Natuurlijk kan een martingaal ook misbruikt worden wanneer hij te kort wordt vastgemaakt. Dan zal hij inderdaad de beweging van het hoofd begrenzen en onhandige mensen uinodigen om via de martingaal het hoofd van hun paard naar beneden te trekken. Niet hoe deze handige hulpteugel bedoeld is! Eigenlijk horen de ringen van de martingaal tot de hoogte van de schoft van je paard te komen. Iets korter zal ook geen kwaad doen, maar de martingaal mag absoluut niet de lijn van je hand naar de mond van het paard onderbreken wanneer het paard in een normale houding loopt.

Ik ben er dus voor om een martingaal te gebruiken voor een jong paard dat de neiging heeft zijn hoofd omhoog te gooien. Loopt het paard fijn, dan heeft de martingaal geen inwerking en dus ook geen nalig gevolg. Daarom, waarom niet de martingaal gebruiken? Naar mijn mening kan hij alleen maar een paard pijnlijke mondhoeken en protest besparen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:03

Sonja schreef:
Volgens mij is er werkelijk bijna niemand in dit topic die ECHT weet hoe een martingaal afgesteld hoort te zijn...

Ik meen dat wel te weten, maar dat betekent niet dat voorstander ben van een martingaal bij een jong paard wat net ingereden wordt...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:09

Het lijkt me toch niet de bedoeling om bij het inrijden een martingaal te gebruiken als je het niet nodig bent. Stel dat je het wel nodig blijkt te zijn, dan kun je het altijd nog (op de juiste manier) gaan gebruiken.
Het is een beetje als met zijwielen fietsen tot je 15de, ook niet nodig lijkt me.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:15

Een martingaal werkt zeker niet begrensend. Het is eigenlijk alleen nuttig met springen want het paarden denkt dan zijn hoofd niet hoog op te kunnen gooien. echter kan hij dat wel, als ze dat eenmaal door hebben kun je 'm ook weer afhalen.... maar zover als hulpteugels gaan is de martingaal het meest vriendelijk.

Maar ik zou altijd eerst zonder hulpteugels rijden.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:07

Renszke schreef:
Een martingaal werkt zeker niet begrensend. Het is eigenlijk alleen nuttig met springen want het paarden denkt dan zijn hoofd niet hoog op te kunnen gooien. echter kan hij dat wel, als ze dat eenmaal door hebben kun je 'm ook weer afhalen.... maar zover als hulpteugels gaan is de martingaal het meest vriendelijk.

Maar ik zou altijd eerst zonder hulpteugels rijden.

Idd, een jong paard weet niet dat hij als hij zijn hoofd omhoog doet er vandoor kan gaan

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:56

Inrijden met een martingaal kan echt geen kwaad hoor.
Een martingaal komt pas in werking als het paard zijn hoofd heel hoog doet. Hij begrenst dan het hoofd dat omhoog gaat, maar hij zorgt er ook voor dat het bit correct in blijft werken.
Als het paard zijn hoofd niet omhoog doet, merk je dus niks van de martingaal. Doet hij zijn hoofd wel omhoog, dan zorgt ie dus dat het bit op de goede manier blijft inwerken en hij zal zijn hoofd makkelijker weer naar beneden doen, doordat het bit op de lagen blijft werken en niet ineens in de mondhoeken. Wat zonder martingaal dus wel het geval zou zijn.

In principe is het dus zelfs beter om een paard in het begin voor de zekerheid een martingaal aan te hangen. Omdat je het paard anders bang kunt maken door een bit dat ineens in de mondhoeken inwerkt. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat je de martingaal lang genoeg doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:01

schoentje schreef:
Inrijden met een martingaal kan echt geen kwaad hoor.
Een martingaal komt pas in werking als het paard zijn hoofd heel hoog doet. Hij begrenst dan het hoofd dat omhoog gaat, maar hij zorgt er ook voor dat het bit correct in blijft werken.
Als het paard zijn hoofd niet omhoog doet, merk je dus niks van de martingaal. Doet hij zijn hoofd wel omhoog, dan zorgt ie dus dat het bit op de goede manier blijft inwerken en hij zal zijn hoofd makkelijker weer naar beneden doen, doordat het bit op de lagen blijft werken en niet ineens in de mondhoeken. Wat zonder martingaal dus wel het geval zou zijn.

In principe is het dus zelfs beter om een paard in het begin voor de zekerheid een martingaal aan te hangen. Omdat je het paard anders bang kunt maken door een bit dat ineens in de mondhoeken inwerkt. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat je de martingaal lang genoeg doet.

Nee, hij begrenst niet dat het hoofd omhoog gaat, iig niet als die goed is afgesteld. Hij zorgt er enkel voor dat het bit juist blijft inwerken. Knipoog

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:26

Zou het eerst zonder proberen, gaat dat echt niet kan je er altijd een martingaal aanhangen, mits correct afgesteld natuurlijk...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:36

bij sommige (jonge) paarden rijd ik ook wel een tijdje met martingaal,
net wat goofy zegt, een martingaal werkt alleen in als het paard zijn hoofd (te) ver omhoog doet, mits goed gebruik natuurlijk.

Sommige paarden die breken net even iets tever uit, zodat je helemaal niks meer te zeggen hebt, dan heb ik liever even dat ze op dat punt de martingaal tegenkomen, en dan weer wat zakken.
ze hoeven van mij ook helemaal niet gelijk naar beneden en aan de teugel te lopen, maar als ze gewoon net téver uitbreken dan heb je vaak niks meer te zeggen, wat soms wel gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen..
dus ik heb liever wel gewoon controle over een jong paard Knipoog

martingaal werkt (vaak) ook niet in als het paard gewoon op de LL loopt, dus op die manier vind ik het wel een fijn hulpteugel, om op zulke puntjes net er even doorheen te komen Ja

verder zou ik idd niet standaard een omdoen bij een jongpaard, alleen als het écht nodig is, en uitkomst kan bieden voor een tijdje.
maar je moet er niet afhankelijk van worden, imo als dat gebeurd gebruik je hem ook niet oke.