de noodzaak van een dagje "vrij" voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: de noodzaak van een dagje "vrij" voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:56

Paarden moet je niet vergelijken met mensen. Als ik een uurtje per dag zou rijden dan zou het paard nog 23 uur vrij zijn op een dag bij mij. (vrij=in een groot land staan met een kudde). Dan vind ik niet dat je persee vrij moet geven. Ik alleen lang niet elke dag.

Als je paard normaal altijd op stal of in de bak staat dan vind ik 'vakantie' 24/7 op het land wel echt nodig.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:06

Ik rij 5 dagen, en de andere 2 dagen : 1 dag longeren en 1 dagje vrij, dan doe ik wel van alles met hem maar niks wat met rijden te maken heeft, ik ga lekker poetsen met een bak met appels en wortels en snoepjes, en laat hem lekker genieten van zijn dagje lekker niks doen. Stukje aan de hand lekker wandelen, of hij gaat even de losgooibak in, en daarna lekker poetsen.
Ik vind best dat een paard een dagje rust nodig hebben, wij zouden het ook niks vinden om 7 dagen te werken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:57

[***] schreef:
Ga zelf maar eens fanatiek sporten. Mensen die hardlopen, voetballen etc zien het nut van een rustdag wel in.

Een mens is geen loopdier Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:31

Een dagje vrij betekent voor mij wel vrije beweging, geen stil staan. Dan werk je spierpijn alleen maar in de hand.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:07

De mijn krijgt ook vaak vrij. Ze staat dan gewoon op de weide met de kudde, ze doet niets liever.
Vorige week of de week daarvoor was het zo slecht weer, heb een ganse week niets gedaan (hebben enkel buitenbak).
Mijn merrie heeft er geen last van en ik ook niet. Ik ga wel elke dag 1 of 2maal langs om dag te zeggen, of te borstelen enzo. Maar rijden of longeren doe ik zeker niet elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:11

Ik plan geen dagje vrij in speciaal voor mijn paard, eerder voor mij én mijn paard. Zelf houd ik het niet vol om 7 dagen per week te gaan rijden, moet er niet aan denken. Dus is mijn paard 1 dagje écht vrij en dan komt ze overdag los buiten en ga ik 's avonds poetsen ed. De andere dag dat ze 'vrij' is ga ik grondwerken of wandelen.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:15

Ik werk nog niet echt onwijs hard me me paardje maar heb vaak wel een dagje 'vrij' in de zin van ga beetje zonder zadel dingetjes doen, of trucjes leren ofzo maar gewoon niet echt rijden gewoon even dagje lol trappen.

Vind dat dat er ook wel een beetje bij hoort voor ons allebei wel zo leuk Knipoog
MIsschien denkt me pony daar wel heel anders over Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:20

Dagje vrij is ook meer voor mezelf dan voor paard. Maar ik plan het wel in. Als ze hard heeft gewerkt, is het de dag erna licht longeren, en de dag daarna vrij. Onder vrij versta ik dan 's avonds niet gereden. Ze staat zowiezo elke dag tot 's middags buiten met een vriendinnetje.

Gisteren heeft ze vrij gehad, dan klim ik er vanavond niet zomaar op. Eerst stappen aan de hand, dan even loswerken in de longeerbak en dan pas zadelen. Dan is ze al wat warmgelopen en dat maakt alle verschil van de wereld. (tis beetje een dieseltje)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:29

Mijn paard krijgt zeer regelmatig een dag vrij. Na een zware training of wedstrijd zelfs meerdere dagen, omgerekend ongeveer 1 rustdag voor iedere gereden 10 kilometer. Dit alles om te voorkomen dat microtrauma geen macrotrauma wordt, oftewel blessurepreventie.

Vrij betekend natuurlijk geen boxrust maar lekker de gehele dag buiten en, in de winter als ze 's nachts op stal gaat, vaak 's avonds ook nog 1 of 2 uurtjes.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:32

ik ga 6 dagen per week naar mijn paard; 4 x per week rijden en 2 x per week longeren en 1 dag in de week rust
mijn paard staat elke dag een dagdeel (min. 8 uur)op de wei dus op de vrije dag wordt hij niet gelongeerd of bereden maar staat hij alleen naar samen met 3 soortgenoten een dagdeel op de wei te luilakken Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:36

Na een zware training geef ik nooit rust, dan rij ik juist lichtjes om de spieren toch goed te houden, de dag erna kan dan wel vrij genomen worden.
Maar een half uurtje per dag loswerken voor de baas vind ik eigenlijk ook wel een vakantie-leventje, zo slecht hebben ze het niet. Clown

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:18

Sonja schreef:
[***] schreef:
Ga zelf maar eens fanatiek sporten. Mensen die hardlopen, voetballen etc zien het nut van een rustdag wel in.

Een mens is geen loopdier Knipoog

Naar mijn mening is het paard van tegenwoordig ook geen loopdier meer.
Vroeger trokken paarden in kuddes over de steppes, dat is niet te vergelijken
met wat wij van ze vragen in de bak. Een paard gaat niet uit zichzelf een uur
draven en galloperen, maar verspreid die energie en houdt tussendoor rustpauzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:22

[***] schreef:

Niet op topniveau, daarin kan een dag rust ook juist averechts werken. Mijn vader doet aan hardlopen (op hoog niveau) en loopt 7 dagen per week net als veel andere hardlopers Knipoog

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:18

Volgens mij merk je het vanzelf als het paard een rust dagje nodig heeft

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:04

Denk je niet dat het dan eigenlijk al te laat is?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:12

Mijn paard krijgt elke week wel een dagje vrij, dus echt geen zadel in de buurt. Haha!
Buiten dat heb ik haar uitgeleend vorr ponykamp om dagelijks een bosrit te maken.
Even de spanning van de boog halen en alleen simpele dingen. Ik vind mijn paard altijd fijn lopen met 1dag alleen wei en 1 dag bos in de week, dan kan ik voor de rest prima rijden.

Bovendien ben ik dan ook 2 dagen vrij in de week, buiten zetten doet iemand anders en de wekelijkse bosrit ook.
Binnenkort komt er ook nog 1 dag springles bij.
Maar eerst de dressuurmatige basis bevestigen.

Het scheelt wel van paard tot paard, het andere paard wat ik rijd is niet gebaat bij een dag helemaal rust, die kan ik beter een half uurtje wat stappen of bijgezet longeren.
Kijken naar je paard is een belangrijke in deze.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:14

de paarden die ik gereden heb hebben altijd 2 dagen echt helemaal vrij gehad in de week...........

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:31

Mijn bijrijdpaard moet elke dag beweging hebben, anders krijgt ze ontzettend dikke benen en wordt ze heel snel kreupel.
Het is heus niet zo dat ik 7 dagen perweek intensief aan het rijden ben, maar bijvoorbeeld een dagje intensief dressuren en de volgende dag ga ik met haar wandelen of rijd ik zonder zadel even een half uurtje, waarvan een kwartier instappen en 10 minuutjes draven in totaal.
En ze mag altijd na het rijden lekker in de wei, maar daar staat ze alleen maar stil te eten Dromen . Dus daarom ga ik wel vaak met haar wandelen over de verharde weg of mini buitenritjes maken. Anders krijgt ze dikke benen en raakt ze snel kreupel als ik der 1 dag rust geef en de volgende dag weer intensief ga trainen, ik moet het anders weer 2 dagen opbouwen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:37

Als ik mijn paard niet afentoe vrij geef, concentreert ze zich niet meer goed tijdens het rijden en verliest ze haar looplust. (ik doe niet elke dag hetzelfde Knipoog ). Bovendien is ze de jongste niet meer en hebben haar spieren afentoe de rust hard nodig.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:42

Mijn paard heeft gemiddeld 2 dagen per week "rijvrij".. maar dan doe ik andere dingen met hem. Zoals wandelen, grondwerk etc.

Helemaal vrij heeft hij eigenlijk nooit Bloos
Bevalt mij altijd enorm slecht. Ik heb dan een paard wat uit zijn ritme is en ontzettend vervelend wordt. Niet gemeen, maar negatief aandacht vragend.
Ik heb mijn paard een keer een hele week "vakantie" gegeven in oktober. Vond dat hij dat wel verdiend had. Nou, dat heb ik geweten.. Ten eerste was hij heel vervelend eind die week Lips are sealed en ten tweede had hij in december nog vakantie.. Nagelbijten / Gniffelen Dit vanwege lichamelijke problemen die achteraf gezien voorkomen hadden kunnen worden als ik die week gewoon doorgetraind had.
Dus voor mijn paard geen vakantie meer. Dagje rijvrij wel, maar nooit écht vrij. Ondanks dagelijks weidegang etc..
Ik ga zelf nooit op vakantie en al heb ik 40 graden koorts. Ik zorg ervoor dat ik op stal kom om iets te doen met mijn paard. Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:49

Grappig om te lezen dat veel paarden na een rustdag of na rustdagen juist minder prettig zijn te rijden en zelfs vervelend worden. Ik geef mijn pony's sowieso regelmatig een rustdag dat zijn geen vaste dagen maar die komen gewoon zo uit. Laatst ben ik een weekend weg geweest en had mijn merrie 4 dagen niet gereden. Ze staat dan wel dag en nacht buiten. Ik merk dan dus juist dat ze veel fijner te rijden is. Ik heb dat wel vaker gemerkt ondanks dat ik veel afwissel met rijden dat ze toch af en toe even niets willen of hoeven te doen.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:10

Af en toe een rustdag is gewoon noodzakelijk voor een sportpaard. Gewoon even lekker rusten moet ook kunnen, lekker een dag de wei op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:13

De mijne heeft echt afwisseling nodig. Daar horen ook daagjes vrij bij. Meestal geef ik hem wel aandacht doormiddel van een fijne poetsbeurt. Anders is ie wel gauw beledigd.

Hij staat wel zo veel mogelijk buiten en zo min mogelijk op stal. Verder versta ik een ontspannen buitenrit ook onder een dagje vrij. Daar haalt hij veel energie vandaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:21

Ik loop niet vaker dan 5 keer in de week hard...
'Mijn' paarden hoeven niet vaker dan 5 keer in de week te werken

En als een paard echt een baaldag heeft, doe ik een paar simpele oefeningen en laat hem de volgende dag staan, om twee dagen later weer werklustig paard van de wei te halen...

Rust is een must voor lichaam en geest, zowel voor de mens als voor het paard!

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:44

Ligt aan het paard. Het ene paard kun je wat makkelijk een dagje niet rijden dan de ander.
Ik vind het op zich niet echt nodig. Je kunt ook gewoon een dag wat korter rijden of meer basiswerk doen.
Hij heeft buiten het rijden nog 23 uur om lekker dingen voor zichzelf te doen.