Waarom rijden met bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rij ...

met bit
65 (52%)
zonder bit
23 (18%)
beide
35 (28%)
helemaal niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 124

saaraah

Re: Waarom rijden met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:02

Wat wil je anders doen met een bit? Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:05

Ja maar dan nog, die van mij weet dat ook precies. Maar zodra die bitdruk voelt is dat geen 'ho' maar een pijnprikkel dus protest. Terwijl ze wanneer ze druk op de neus voelt wel gewoon 'ho' accepteert. Veel paarden hebben idd aangeleerd dat ze met een bit stoppen, maar dat is nergens voor nodig.
Zoals ik eerder al zei doet een touwhalster ontzettend veel pijn als je doortrekt, er zitten twee knopen van heel stevig touw op de zenuwen.
En ik heb echt geen gevoelig warmbloedpaardje, maar een mooie haflinger van het ouderwetsere type Knipoog (ook al is het dan een echte merrie). Je moet bij mijn pony ábsoluut niet aan komen zetten met grovere hulpen want dan lig je er zo af als je niet stevig genoeg zit, ze is niet gemeen, maar houdt er niet van als je grof inwerkt. En ze luisterd beter naar lichte hulpen dan het gemiddelde gevoelige warmbloedpaardje bij ons op stal hoor Haha!

Mijn pony is met bit opgeleerd Bolieke en er net zo hard weer mee verpest Knipoog Ik begrijp dat jij een negatieve ervaring hebt met hackamores, maar dan moet je maar eens bij mijn pony komen kijken, wat een wereld van verschil het maakt met en zonder. Met bit houdt ze haar hoofd in normale houding zo'n 20 cm hoger en de rug stukken aangespannener dan met een hackamore, en dan heb ik de teugels nog niet eens vast!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:08

Ik ben van mening dat met en zonder bit rijden geen tot nauwelijks verschil maakt: je legt óf druk op dat stuk vlees waar bot onder zit in de mond en geeft daar druk óf op een neus waar bot in zit. Na mijn idee is het verschil minimaal. Daarom ben ik voor een neckrope en been- en zithulpen. Mocht ik ooit weer op het paard stappen dan zou ik het zo aanpakken, voor mijn gevoel is dat de vriendelijkste manier van rijden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:20

Daarom dat ik zeg: beleer het paard dan goed. Dan zal het paard geen fobie van een bit krijgen hoor. Mensen gaan veel te snel met zulke dingen. Mijn paard had al maanden een bit in voordat er maar 1 grammetje druk werd gevraagd. En ook dat (die druk) werd langzaam maar zeker opgevoerd tot het gewenste resultaat (4 maanden om precies te zijn).
Bij verpeste bit-paarden zal bitloos inderdaad een oplossing zijn om leuk door de bossen te rijden. Maar ik wil iets meer...

@ Saaraah: alles misschien??

Kijk, rijden is meer dan aan de teugels trekken om te stoppen hé. Ik wil dat m'n paard alles leert, nageven, wijken voor druk, side passes (wijken), stelling geven, grote/kleine cirkels, spins, roll-backs, stops, achteruit. Hij moet z'n achterhand gebruiken, z'n rug naar boven brengen en ga zo door.

Zoals ik al zei. Toon mij iemand die op een paard zit, die nog nooit een bit heeft gezien, die een nette wedstrijd rijdt in wat voor stijl ook. Zolang ik zo iemand niet zie, ga ik voor het bit bij het beleren.

@ Redrumfox: chapeau dat je durft, maar rij je ook buiten? Hoe wordt zo'n paard geleerd dat hij z'n hoofd naar beneden moet doen, dat het stelling moet geven? En ga zo maar door...

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:20

MysticTinker schreef:
Ik blijf dan gewoon doorlopen en als hij richting het gras duikt dan trekt ie zichzelf in de mond, = pijnprikkel = niet meer doen.

Ah, ohhh... interessant.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:23

Bolieke volgens mij heb jij echt een verkeerd beeld bij bitloos Verward
Vind het een beetje denigrerend om te zeggen dat ik alleen maar leuk door de bossen rijd?
Twee van mijn stalgenootjes rijden net als ik ook bitloos, eentje western en eentje normaal en beiden rijden ze hun paard hier prima rond mee, met stelling, nageeflijkheid enz.
Beiden met een dr cook hoofdstel (beiden ook een iets andere versie er van). Daarnaast rijd ik mijn paard ook met een sidepull, naast de hackamore (vind ik ongeveer hetzelfde qua doorgeven van hulpen)
Ik denk echt dat je je beter moet inlezen en je mening wat bijstellen
Laatst bijgewerkt door Britt op 20-08-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:25

Bolieke schreef:
In mijn kenissenkring rijden verschillende mensen met een bitloze optoming (meestal hackemore). Ik doe m'n ogen dicht hoor als die weer komen afgestormd. Ze trekken dan aan die teugels, paard gooit z'n hoofd omhoog, hackemore vliegt in het rond... Vind je het gek dat ik dan m'n paard met bit opleer?? Ik heb nog nooit iemand een paard correct zien rijden zonder bit. En diegene die het wel doen, hebben hun paard wel degelijk met bit opgeleerd.

Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet de hackemore maar de sidepull, de cook of cook-a-like.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:33

Bolieke schreef:
Zoals ik al zei. Toon mij iemand die op een paard zit, die nog nooit een bit heeft gezien, die een nette wedstrijd rijdt in wat voor stijl ook. Zolang ik zo iemand niet zie, ga ik voor het bit bij het beleren.

Nog even wachten dan. Winsor (zie mijn avatar) is nu drie. Krijgt geen bit in z'n mond, wacht alleen nog even met rijden omdat ik hem te jong vind.

Toch vreemd bedenk ik me ineens, mijn zus heeft haar paard van 3 jaar laten beleren bij een kundig iemand. Eerst longeren, daarna zadel erop, daarna rijden met stalhalster zonder bit en wanneer dat goed gaat het bit erin. Jammer.... had ook zo verder gekund zonder bit....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:35

Daarnaast worden erg veel Spaanse rijkunst paarden zónder bit ingereden. Vind het een hele goede zaak. Rond die tijd wisselen de meeste paarden hun tanden en is een bit alleen maar vervelend en onprettig. Daarnaast kan je een paard zo rustig de hulpen aanleren zonder gepruts in zn mond waardoor zijn eerste keer met bit een vele prettigere ervaring zal zijn dan wanneer je hem direct inrijd met bit.

Mijn aankomende pony (veulen van mijn huidige merrie) zal ook worden ingereden zonder bit maar zal zeker een bit aangewend worden omdat hij op beide manieren inzetbaar moet kunnen zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:41

BrittKitt schreef:
Bolieke volgens mij heb jij echt een verkeerd beeld bij bitloos Verward
Vind het een beetje denigrerend om te zeggen dat ik alleen maar leuk door de bossen rijd?
Twee van mijn stalgenootjes rijden net als ik ook bitloos, eentje western en eentje normaal en beiden rijden ze hun paard hier prima rond mee, met stelling, nageeflijkheid enz.
Beiden met een dr cook hoofdstel (beiden ook een iets andere versie er van). Daarnaast rijd ik mijn paard ook met een sidepull, naast de hackamore (vind ik ongeveer hetzelfde qua doorgeven van hulpen)
Ik denk echt dat je je beter moet inlezen en je mening wat bijstellen

Dat wil ik best hoor. Maar ik heb nog nooit een goed voorbeeld gezien. Met bit, heb ik al vele mooie resultaten gezien.

Ik heb ook best wat info over bitloos opgezocht in het verleden. Ik wou best m'n paard opleren met side-pull, maar ik botste tegen allerlei problemen aan. Ook omdat ik het niet ken natuurlijk.
Ik vind het knap dat iemand bitloos rijdt. Maar als dan weeral blijkt dat het paard niet loopt zoals hoort, dan wordt je wel een beetje sceptisch. En dat is nog steeds de meerderheid, jammer genoeg.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:46

Ik geef met het bit kleine hulpen door, zoals bij zijgangen en verzameling. Naar mijn idee is het moeilijker om dit bitloos te doen. Moeilijker, niet onmogelijk Knipoog
Netzoals een spoortje om makkelijk een hulp te geven ipv zonder spoor.

Moet je wel zeggen dat ik me met bit veiliger op t paard voel dan zonder, puur omdat ik niet anders gewend ben.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:47

Bolieke schreef:
@ Redrumfox: chapeau dat je durft, maar rij je ook buiten? Hoe wordt zo'n paard geleerd dat hij z'n hoofd naar beneden moet doen, dat het stelling moet geven? En ga zo maar door...

Ik denk dat dat wel aan te leren is ja, en ontspanning zoekt een paard zelf op als je er goed op zit. Daar heb je in principe geen mondcontact voor nodig (tot op zekere hoogte natuurlijk, er is geen M-proef mee te rijden). Net zoals je een paard kunstjes kan leren denk ik dat dit ook mogelijk is. Buitenrijden deed ik ook (ben ermee gestopt, maar zoals ik al zei: mócht ik ooit weer beginnen) en dat zou ik dan ook weer willen gaan doen, maar sowieso zou ik het paard een halster om doen en daar een teugel aan knopen (2 halstertrouwen ook prima), want ja: veiligheid boven alles he. Dit zou ik dan alleen inschakelen als hij begint te klieren of er vandoor schiet.

Hoge dressuur zal je er niet mee kunnen rijden, maar het is maar net waar je ambities liggen: ik vind het het belangrijkst dat we het samen leuk vinden en ik vind dat een bit daarin belemmerd, ik geef niet veel om piaffes en die andere kunstjes. Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:50

Mijn eigen paard is ook nog niet oud genoeg. Mijn verzorgpaard is wel altijd met stang gereden (werd maar heel soms bereden) en ik rijd hem altijd bitloos. Alleen de eerste dag reed ik hem met stang omdat ik er nog geen touwhalster zit. Kan hem toch netjes basis van western rijden. En buiten kan ik hem eenhandig rijden met een jong onervaren paard als handpaard. Zien? Terwijl ik het echt niet bijzonder vind.Zo kan ik nog wel 10000 voorbeelden noemen, zet me maar op een willekeurig paard. OOK zonder bit kan je je paard prima aan kleine hulpen laten wennen. Dat een paard een touwhalster niet voelt is de aller grootste onzin. Dan staat een paard niet goed aan de hulpen, of de ruiter is inconsequent. Daarom laat ik paarden op buitenrit NOOIT eten langs de weg als ik erop zit, ook niet als ze heel braaf zijn. Als ik ze wel wil laten eten zet ik hem wel stil en stap af.

Ik heb niks tegen mensen die met bit rijden. Mensen die allerlei dingen verzinnen waarom ze hun paard niet zonder bit kunnen berijden, moeten alleen iets vaker naar zichzelf kijken vind ik. Tenzij er echt een medische reden is waarom het paard neit tegen druk op de neus kan bijv.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:56

Inderdaad Redrumfox. Maar een paard moet wel aan de hulpen staan natuurlijk.

@ Cindy: veel mensen verzinnen inderdaad excuses om zonder bit te rijden. Zelden dat je hoort: "ik rij zonder bit omdat m'n paard dat kan. Hij luistert goed naar hulpen en kan nu ook zonder bit bereden worden. " Dat is nl een mooie instelling om bitloos te gaan rijden.
Mij geeft het echt niet dat paarden zonder bit worden gereden. Met een goede reden of niet... Zoals ik al zei, ik vind het knap. Maar ik vind dan wel dat ook deze paarden correct dienen bereden te worden en dat deze paarden ook moeten luisteren. En daar gaat het dikwijls de mist in omdat er nog te weinig mensen zijn die echt weten hoe correct bitloos te rijden. Ik zie de mensen op dezelfde manier handelen zonder bit, dan met bit. En als ik al één ding heb geleerd, dan is het wel dat bitloos rijden ook een andere manier van rijden met zich meebrengt.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:58

Als eerste even een quote van Arabesk uit een topic van april 2008:

Citaat:
Ook mensen die goed kunnen rijden volgens jouw maatstaven stappen soms over op bitloos.
bitloos rijden is niet voor sukkels die niet kunnen rijden en hun handen niet stil kunnen houden. Mensen stappen over op bitloos om verschillende redenen.

Er zijn zelfs 'sukkels' die ZZ oefeningen kunnen rijden zonder een stukje staal in de mond, dát noem ik pas rijden.

En er zijn ook mensen die kunnen rijden zónder optoming.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DCUMPPGO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VGHFSROA

en bekijk de site http://www.bitloos.nl eens, misschien dat je er nog wat van opsteekt

Een bit is overbodig én schadelijk voor een paard, dus waarom zou je nog met een staafje staal in de mond van je paard rondjes gaan rijden?

Volgens mij spreekt de foto alleen al boekdelen...
Vanavond volgt mijn persoonlijke reactie Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:18

_Cindy schreef:
Dat een paard een touwhalster niet voelt is de aller grootste onzin. Dan staat een paard niet goed aan de hulpen, of de ruiter is inconsequent. Daarom laat ik paarden op buitenrit NOOIT eten langs de weg als ik erop zit, ook niet als ze heel braaf zijn. Als ik ze wel wil laten eten zet ik hem wel stil en stap af.

Ik weet niet of je dit schrijft nav mijn stukje, over dat mijn paard door het touwhalster heen loopt..
Natuurlijk voelt elk paard het halster, een paard voelt nog een vlieg op zijn huid zitten, maar het belangrijkste is dat het paard 'wijken voor druk' kent.
En dat kent mijn paard hoor Knipoog Ik kan hem op de lichtste zithulp rijden: http://nl.youtube.com/watch?v=doztjCsWBXc
Maarrr.. als ik met hem de weg op ga, en hij ziet bv andere paarden, of eten, of iets engs, dan gaat er een knopje om, en is hij soms alleen nog op dat ene ding gefixeerd. Een touwhalstertje zou dan niet meer goed doorkomen, en hij wéét dat hij daar gewoon doorheen kan lopen (door een paar fouten van mijn ex-instructrice..), en dan kies ik liever veiligheid bovenop Knipoog
En dan kun je een paard wel gaan breken ofzo, meppen totdat ie luistert, maar dat vind ik niet de goede manier.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:22

AafkeB schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?

Ik denk dat de enige toegevoegde waarde eentje voor de mens is, nl. dat je op die manier aan sporten kan deelnemen waarbij constant teugelcontact met de mond verplicht is.
Verder zie ik geen voordelen, voor mensen niet, en voor het paard niet.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:27

MysticTinker schreef:
En dan kun je een paard wel gaan breken ofzo, meppen totdat ie luistert, maar dat vind ik niet de goede manier.

Eh, hoe zit dat dan met de pijnprikkel die jij geeft via het bit zoals je zelf al aangaf in deze topic (het is natuurlijk onzin om te zeggen dat het paard daar zelf tegenaan loopt)

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:29

Bandida schreef:
AafkeB schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?

Ik denk dat de enige toegevoegde waarde eentje voor de mens is, nl. dat je op die manier aan sporten kan deelnemen waarbij constant teugelcontact met de mond verplicht is.
Verder zie ik geen voordelen, voor mensen niet, en voor het paard niet.

Ja, idd... verder kan ik tot nu toe ook nog steeds niet komen.

Heb nog steeds geen goede argumenten gezien die mij zouden kunnen overtuigen om de stap terug naar het bit te maken... of het bit te gebruiken naast mijn bitloze optoming.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:38

Hmm er is misschien toch nog een mensenvoordeel. Ik zie eigenlijk liever een ruiter en paard met een goeie vertrouwensband met een bit, dan paard zonder bit maar met een ruiter die daar niet 100% vertrouwen in heeft.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat je niet zonder bit moet beginnen rijden als dat ook maar enige onzekerheid bij de ruiter gaat veroorzaken. Bitten of geen bitten, angst is het gevaarlijkste wat er is bij paardrijden.

Maar angst bij de ruiter om bitloos te rijden kan dus een goeie reden zijn om met bit te rijden vind ik.
En alles is te leren natuurlijk Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:41

AafkeB schreef:
MysticTinker schreef:

Eh, hoe zit dat dan met de pijnprikkel die jij geeft via het bit zoals je zelf al aangaf in deze topic (het is natuurlijk onzin om te zeggen dat het paard daar zelf tegenaan loopt)

Een 'pijnprikkel' (via een bit/sporen/neusdruk/zweep) vind ik wel iets heel anders dan het breken van een paard!
Hoe denk je dat paarden in de natuur onderling de rangorde regelen? "Hallo mevrouw de Alfamerrie, mag ik de leiding van jou overnemen als ik heen lief doe tegen je?" Nagelbijten / Gniffelen Nee hoor, dat gaat niet zo vriendelijk.. Als jij een dominant paard hebt, en je wil daar de leiding van overnemen, dan zul je toch af en toe hard moeten optreden.

En over het bit waar het paard als t ware zelf tegenaan loopt.. Zelfde idee als een paard dat aan een halster met halstertouw staat vastgebonden. Paard wil weglopen, halstertouw trekt strak, paard loopt zich vast in het halster.. = pijnprikkel = niet meer doen. Zelfde idee kun je ook met een bit toepassen. Jij blijft staan, paard loopt andere kant uit, loopt zich vast in het bit.. enz.. En dit kun je toepassen terwijl jij loopt, en ook óp het paard, zowel met bit als bitloos.
En helaas lukt dat bij mijn paard niet met halster, omdat hij weet dat hij er gewoon doorheen kan lopen Koe Hij is gewoon te slim..
En nee, ligt niet aan mij, want meerdere professionals is t ook niet gelukt Vork
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-08-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:42

Bandida schreef:
Hmm er is misschien toch nog een mensenvoordeel. Ik zie eigenlijk liever een ruiter en paard met een goeie vertrouwensband met een bit, dan paard zonder bit maar met een ruiter die daar niet 100% vertrouwen in heeft.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat je niet zonder bit moet beginnen rijden als dat ook maar enige onzekerheid bij de ruiter gaat veroorzaken. Bitten of geen bitten, angst is het gevaarlijkste wat er is bij paardrijden.

Maar angst bij de ruiter om bitloos te rijden kan dus een goeie reden zijn om met bit te rijden vind ik.
En alles is te leren natuurlijk Knipoog

Natuurlijk, natuurlijk... Afgod

De eerste keer bitloos vond ik ook doodeng, daarom ook eerst langzaam aan opgebouw. Eerst iemand er naast lopend aan het touw, daarna touw los, stapje voor stapje. We leerden het buiten, tijdens een buitenrit. Het is Nancy (haflinger) zelf die mij heeft overtuigt.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:49

MysticTinker schreef:
En helaas lukt dat bij mijn paard niet met halster, omdat hij weet dat hij er gewoon doorheen kan lopen Koe

Heb je filmpje net bekeken, ziet er mooi uit. Zeker weten dat je hem kunt leren om er niet doorheen te lopen. Met een stukje grondwerk, het liefst clickeren weet ik zeker dan het woordje 'ho' genoeg kan zijn om hem te stoppen. Dan heb je geeneens druk meer nodig van wat voor optoming dan ook.

Maar goed, das eigenlijk off-topic. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:56

Op 'Ho' staat ie direct stil, en ook als ik iets dieper ga zitten Ja
Totdat er iets leukers te zien is Clown Maar dat komt in de bak nooit voor, dus ik kan er ook niet op oefenen jammer genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:00

AafkeB schreef:
Ja, idd... verder kan ik tot nu toe ook nog steeds niet komen.

Heb nog steeds geen goede argumenten gezien die mij zouden kunnen overtuigen om de stap terug naar het bit te maken... of het bit te gebruiken naast mijn bitloze optoming.

We hoeven je ook niet om te turnen, lijkt me niet het doel van het topic. Als jij fijn met je paard bitloos rijdt, dan moet je dat lekker blijven doen Lachen

Ik heb vroeger altijd met bit gereden, maar ik wou eens weten of ik ook zonder bit kon rijden en heb een touwhalster aangeschaft. We rijden western en de neckreining is dus ingebakken bij ons. Paardje is ook te stoppen om zit en is goed aan de been hulpen. Ik heb ook enkele malen met alleen een halster om de hals gereden. Toch was het touwhalster het niet voor ons. De pony liep wel lekker ontspannen, maar echt rijtechnisch trainen zat er niet meer in. Een spin oefenen ging een stuk lastiger, vraag me niet waarom want ik zou het niet kunnen zeggen. Mijn pony vind de spin nog erg moeilijk zelfs met bit, maar ik heb het idee dat ik haar wat makkelijker kan corrigeren met bit.

Daarna kon ik zo'n hoofdstel van de ruitersportshop kopen (volgens mij is dit de cook-a-like?) Iig de basisoefeningen gaan er weer perfect mee. Pony loopt lekker, stelling en buiging gaat goed. Totdat ik weer bij de lastigere oefeningen uit kom. Bitloos weet ik niet hoe ik het voor elkaar krijg, dus dat is voor mij reden om dan even terug te gaan op een bitje. Het zal vast aan mij liggen dat die oefeningen bitloos niet goed gaan, maar ik neem dan liever een bitje zodat de oefening daarna een paar passen goed gaat, dan dat ik gefrustreerd op mijn pony zit omdat het niet lukt. Zo kunnen we het mooi uitbouwen en wie weet lukt het op een dag ook wel zonder bit. Nu moet ik zeggen dat ik geen verschil merk op mijn pony of ik bitloos of met bit rijd in haar doen en laten.