Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MysticTinker schreef:Ik blijf dan gewoon doorlopen en als hij richting het gras duikt dan trekt ie zichzelf in de mond, = pijnprikkel = niet meer doen.
Bolieke schreef:In mijn kenissenkring rijden verschillende mensen met een bitloze optoming (meestal hackemore). Ik doe m'n ogen dicht hoor als die weer komen afgestormd. Ze trekken dan aan die teugels, paard gooit z'n hoofd omhoog, hackemore vliegt in het rond... Vind je het gek dat ik dan m'n paard met bit opleer?? Ik heb nog nooit iemand een paard correct zien rijden zonder bit. En diegene die het wel doen, hebben hun paard wel degelijk met bit opgeleerd.
Bolieke schreef:Zoals ik al zei. Toon mij iemand die op een paard zit, die nog nooit een bit heeft gezien, die een nette wedstrijd rijdt in wat voor stijl ook. Zolang ik zo iemand niet zie, ga ik voor het bit bij het beleren.
BrittKitt schreef:Bolieke volgens mij heb jij echt een verkeerd beeld bij bitloos
Vind het een beetje denigrerend om te zeggen dat ik alleen maar leuk door de bossen rijd?
Twee van mijn stalgenootjes rijden net als ik ook bitloos, eentje western en eentje normaal en beiden rijden ze hun paard hier prima rond mee, met stelling, nageeflijkheid enz.
Beiden met een dr cook hoofdstel (beiden ook een iets andere versie er van). Daarnaast rijd ik mijn paard ook met een sidepull, naast de hackamore (vind ik ongeveer hetzelfde qua doorgeven van hulpen)
Ik denk echt dat je je beter moet inlezen en je mening wat bijstellen
Bolieke schreef:@ Redrumfox: chapeau dat je durft, maar rij je ook buiten? Hoe wordt zo'n paard geleerd dat hij z'n hoofd naar beneden moet doen, dat het stelling moet geven? En ga zo maar door...
Citaat:Ook mensen die goed kunnen rijden volgens jouw maatstaven stappen soms over op bitloos.
bitloos rijden is niet voor sukkels die niet kunnen rijden en hun handen niet stil kunnen houden. Mensen stappen over op bitloos om verschillende redenen.
Er zijn zelfs 'sukkels' die ZZ oefeningen kunnen rijden zonder een stukje staal in de mond, dát noem ik pas rijden.
En er zijn ook mensen die kunnen rijden zónder optoming.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DCUMPPGO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VGHFSROA
en bekijk de site http://www.bitloos.nl eens, misschien dat je er nog wat van opsteekt
Een bit is overbodig én schadelijk voor een paard, dus waarom zou je nog met een staafje staal in de mond van je paard rondjes gaan rijden?
_Cindy schreef:Dat een paard een touwhalster niet voelt is de aller grootste onzin. Dan staat een paard niet goed aan de hulpen, of de ruiter is inconsequent. Daarom laat ik paarden op buitenrit NOOIT eten langs de weg als ik erop zit, ook niet als ze heel braaf zijn. Als ik ze wel wil laten eten zet ik hem wel stil en stap af.
AafkeB schreef:Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?
MysticTinker schreef:En dan kun je een paard wel gaan breken ofzo, meppen totdat ie luistert, maar dat vind ik niet de goede manier.
Bandida schreef:AafkeB schreef:Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?
Ik denk dat de enige toegevoegde waarde eentje voor de mens is, nl. dat je op die manier aan sporten kan deelnemen waarbij constant teugelcontact met de mond verplicht is.
Verder zie ik geen voordelen, voor mensen niet, en voor het paard niet.
AafkeB schreef:MysticTinker schreef:En dan kun je een paard wel gaan breken ofzo, meppen totdat ie luistert, maar dat vind ik niet de goede manier.
Eh, hoe zit dat dan met de pijnprikkel die jij geeft via het bit zoals je zelf al aangaf in deze topic (het is natuurlijk onzin om te zeggen dat het paard daar zelf tegenaan loopt)
Bandida schreef:Hmm er is misschien toch nog een mensenvoordeel. Ik zie eigenlijk liever een ruiter en paard met een goeie vertrouwensband met een bit, dan paard zonder bit maar met een ruiter die daar niet 100% vertrouwen in heeft.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat je niet zonder bit moet beginnen rijden als dat ook maar enige onzekerheid bij de ruiter gaat veroorzaken. Bitten of geen bitten, angst is het gevaarlijkste wat er is bij paardrijden.
Maar angst bij de ruiter om bitloos te rijden kan dus een goeie reden zijn om met bit te rijden vind ik.
En alles is te leren natuurlijk
MysticTinker schreef:En helaas lukt dat bij mijn paard niet met halster, omdat hij weet dat hij er gewoon doorheen kan lopen
AafkeB schreef:Ja, idd... verder kan ik tot nu toe ook nog steeds niet komen.
Heb nog steeds geen goede argumenten gezien die mij zouden kunnen overtuigen om de stap terug naar het bit te maken... of het bit te gebruiken naast mijn bitloze optoming.