Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Villanelle

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:32

ik rijd ook sinds kort bitloos. En zou best over een tijd eens een wedstrijdje willen rijden, maar het feit dat je bitloos nog niet mag starten, houdt me een beetje tegen. Ik heb niks tegen met bit rijden hoor, maar omdat het bitloos nou zo lekker gaat, wil ik dat liever zo houden Lachen Dus ik wacht af.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:37

Ik ben met mijn 3 jarige ruin bezig, en voor hem heb ik een leerbit dat is ook heel fijn voor in de mond.

maar kan je op wedstrijd ook alleen met bakstuk/frontriem/en een leerbit rijden*dat heeft alleen aan de onderkant een riempje*
Want dat zou wel mooi zijn.
edit: zelfde als je toch met dressuur vanaf een bepaalt niveau met spoortjes moet rijden? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Maar als je mocht kiezen tussen met bit of bitloos zou fijn zijn

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:44

Met of zonder bit, onder het zadel, voor de kar of aan de hand de paardvriendelijkheid staat voor op!!! Wat je ook met je paard of pony doet!!!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:50

Twee van mijn meiden hebben afgelopen zaterdag een onoficiële wedstrijd meegereden, en ja.. bitloos... we rijden Nancy sinds begin dit jaar alleen maar bitloos. Heb was voor haar de eerste dressuurwedstrijd (op 15 jarige leeftijd) M'n meiden hebben al eens vaker een wedstijdje meegereden op een manege.

Foto tijdens het losrijden:

Afbeelding

Foto resultaat:

Afbeelding

Ivonne was 2x eerste met 194 en 187 punten.
Suzan was 1 x tweede met 183 punten.

De jury was positief, had nog nooit gezien hoe een bitloze optoming eruit zag en werkte. Wij rijden met een cook-a-like. Werkt zacht in op de neus en heeft ook mede drukpunten op de zijkant van het hoofd.

Voor nog enkele andere foto's: Klik

En wat mij betreft, liever vandaag dan morgen bitloos toestaan op wedstijden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:00

Loizy schreef:
Ik ben niet zo bekend met bitloos maar wil er wel meer over weten, mag ik vragen waarom niet dan?

Omdat veel bitloze ruiters volgens mij heel zorgvuldig hun bitloze optoming kiezen (naar werking, scherpte, etc.) en dan niet zomaar willen overstappen naar een volledig ander systeem zoals een hack. Bij S&T voeg je gewoon een bit toe, bij het nemen van een hack tegenover pakweg een touwhalster verander je de hele optoming Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:08

misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok maar toch....

Die neusriem bij de haflinger hierboven.... die knijpt toch zijn ademhaling af? Zeker als je aan de achterkant de teugels kruislings hebt en je het risico loopt op aansnoeren....

Doe mij maar een goed zittend Bit dan! Dan kan het paard tenminste nog protesteren!

Zitten al die neusriemen zo laag?( Ik las hier boven ook iets over opengesperde neusgaten om maar wat zuurstof binnen te krijgen)

Zo ja, dan moet dit snel verboden worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:08

Ben er helemaal voor! Iedereen moet kunnen bepalen hoe hij zn paard rijdt en als bitloos naar jouw mening beter bij je paard past, moet je daar ook de mogelijkheden voor krijgen.

poes schreef:
A
Ik hoop dat het er ooit door komt hoor Ja Alleen denk ik dat dan ook een zooitje van bitloze optomingen wordt?

Dat is idd mogelijk, maar nu zijn er toch ook reglementen waarin staat beschreven welke soort bitten zijn toegestaan. Als je dit ook voor bitloze optomingen zou doen, hou je toch een 'eenheid', of hoe moet je dat noemen? Denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:10

Boomloze zadels worden nu ook toegestaan, zelfs die foeilelijke ceyenne.

Voor bitloze optomingen zouden ze ook kunnen stellen 'gelijkend op een Engels hoofdstel'

Dus dat er niet ineens allerlei western hoofdstellen in de ring verschijnen.

Kieffer heeft een prachtige sidepull en ook de Dr. Cook hoofdstellen lijken op gewone hoofdstellen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:10

van mij mag iedereen het zelf weten, word zelf vaak raar aangekeken omdat ik in het Z met alleen een dubbel gebroken trens rij.
vind overgens de foto's hierboven niet echt weergeven wat een combinatie die officieel ook winst zou kunnen rijden, maar dat ter zijde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:13

amondi schreef:

Die neusriem bij de haflinger hierboven.... die knijpt toch zijn ademhaling af? Zeker als je aan de achterkant de teugels kruislings hebt en je het risico loopt op aansnoeren....

Doe mij maar een goed zittend Bit dan! Dan kan het paard tenminste nog protesteren!

Zitten al die neusriemen zo laag?( Ik las hier boven ook iets over opengesperde neusgaten om maar wat zuurstof binnen te krijgen)

de neusriem zit op het bot en die breek je ook niet met zon leren hoofdstel, je kunt echt niet de ademhaling afknijpen. Mensen hebben ook het idee dat je vreselijk hard moet trekken aan een bitloos hoofdstel omdat je paard anders niet zou luisteren, maar de meeste paarden zijn net zo licht op een bitloos hoofdstel als op een bit.

En wat dacht je van al die Anky aansnoerneusriemen en sperriemen die gebruikt worden zodat het paard zijn mond niet kan openen? Die zou verboden moeten worden!

Een bit verstoort sowieso de ademhaling, hoe zacht jouw hand ook is. Een bit roept het eetreflex op bij paarden waardoor de huig een beetje open blijft staan en de ademhaling verstoort wordt, vergelijkbaar met een tuinslang die je inknikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:16

amondi schreef:

En een dikke aansnoerneusriem is natuurlijk wel diervriendelijk Clown . En ja die africhtingsneusriem is ook al eeuwen in gebruik en dus ook heel goed.

Verdiep je aub wat meer in bitloos rijden als je dit soort opmerkingen plaatst. Als je alle posts goed gelezen had, had je geweten dat bitloos net zo'n marteltuig kan zijn als een bit en dat de neusriem door veel mensen te laag wordt gehangen.

Dat "aansnoeren" van een bitloze optoming vindt ook alleen plaats als je iets van het paard wil. Net zoals je alleen aan een bit trekt als je iets anders wil. Doet hij netjes wat gevraagd wordt, dan hoort er niet getrokken te worden.

Zie btw ook genoeg opengesperde neusgaten bij paarden met bit en heeft dus geen bal met bitloos te maken.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:17

amondi schreef:

Nee, dat doet deze neusriem niet.

Citaat:

Verdiep je eerst eens in de materie, probeer het eens voordat je je gelijk je oordeel klaar hebt alsjeblieft. Je weet niet waar je het over hebt.

Lees dit eens, dat wil je je paard toch niet aandoen? Wij niet meer tenminste.

Overigens zit er wel verschil in 'bitloos rijden' (je weet wat en hoe je het moet doen) en rijden met een 'bitloos hoofdstel' (je knoopt een hoofdstel om en doet maar wat)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:19

Een traditionele hackamore met scharen is geen fijn bitloos hoofdstel.

Maar we praten hier over leren sidepulls en cook-a-likes (geinig woord die houden we erin)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:20

Ik heb zelf nog gereden met zo'n crossbridle en je kon daar op heel erg minieme druk mee rijden, 10x verfijnder als met een dubbelgebroken trens vond ik het (dat geeft ergens ook aan dat het wel nauwkeurig maar dus ook vrij scherp inkomt). Ik vond het dus erg prettig om mee te rijden, paard reageerde er prachtig op, van zodra je te veel druk zette (en dat was echt niet eens zoveel als ik op een trens zou durven) gaf die al flink verzet dus ik liet trekken wel uit mijn hoofd Haha!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:22

cheyentic schreef:
vind overgens de foto's hierboven niet echt weergeven wat een combinatie die officieel ook winst zou kunnen rijden, maar dat ter zijde.

Hmmzzz.. meiske is 12 jaar, de ander 15. Plus dat ze beginnen waar iedereen begint, bij de B-dressuur. Wat voor eisen stel jij voor een winstpunt, en daarbij... kan jij dat bepalen aan de hand van enkele foto's. Knap hoor.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:23

@juliette86: jezus... ik vraag gewoon wat! Kan je niet gewoon antwoord geven zoals Arabesk? Daar heb ik veel meer aan!

Wij hebben ook weken zonder bit gereden, maar zonder bitloos hoofdstel. Daarbij hebben we nog nooit een aansnoerneusriem gehad. Dus ik vraag gewoon waar het gevaar kan zitten als je met een zo lage neusriem gaat rijden terwijl de teugels eraan zitten.

Ook een bitloos paard zal wel eens gaan drammen en dan lijkt het mij gewoon vervelend als je zijn neusgaten dicht trekt, net zo goed als dat je hem terugtrekt op een bit en zijn keelholte afknijpt.

Alleen denk ik, dat je sneller zijn zachte neus dichtdrukt dan hem de keel afknijpt. Die neus kan bijna zonder je er erg in hebt dicht gaan. Lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:27

Arabesk schreef:

Maar we praten hier over leren sidepulls en cook-a-likes (geinig woord die houden we erin)

Heb met vanalles gereden maar dat is nu net mijn favoriet. Mijn pony was niet te rijden met het model van Cook maar liep prima op een hack. Kanttekening is wel dat ik met neckreining rij en dus altijd losse teugels heb. Door de scharen kan ik wat directer inwerken als het nodig is en hoef ik niet mn handen tot achter mn oren te trekken, omdat de teugels zo lang zijn.

Heb de hack (elke bitloze optoming) op de schedel liggen en dus niet op het zwevende neusbotje. Daarnaast is het zo'n leren model met extra bonthoes en heb ik een gelbeschermer om de kinketting. Vind de varianten met een harde stijve neusriem wel een marteltuig, hiermee kan je een paard volgens mij echt heel erg veel pijn doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:29

Arabesk schreef:

Hoezo?
Die met de lange scharen en een verbindingsstang is helder, ondubbelzinnig en differentieert de teugelsignalen = een prima communicatiemiddel.
Een stabiele mechanische hackamore is een op alle punten véél betere optoming dan bv. een touwhalster en biedt meer mogelijkheden in signaal differentiëring dan een sidepull.
Leent zich bovendien voor zowel directe as indirecte teugelhulpen.
Dat er veel onvaardige ruíters zijn welke niet doorhebben wat een correcte manier van communiceren is, is heel wat anders.

Kijk Arabesk, dat je met een aanwijsstok kán slaan maakt het nog geen slaghout Pling

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-08-08 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

amondi: mijn persoonlijke ervaring was dus dat een paard meer verzet durft geven daarop, dus ik ging niet zo snel in de fout snap je? Waar ik soms het gevoel heb dat paarden met bit nogal veel verdragen, had ik dat met een crossbridle echt niet. Tuurlijk is dat ook iets dat paard per paard verschilt maar toch.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:33

amondi schreef:
Wij hebben ook weken zonder bit gereden, maar zonder bitloos hoofdstel. Daarbij hebben we nog nooit een aansnoerneusriem gehad. Dus ik vraag gewoon waar het gevaar kan zitten als je met een zo lage neusriem gaat rijden terwijl de teugels eraan zitten.

Ook een bitloos paard zal wel eens gaan drammen en dan lijkt het mij gewoon vervelend als je zijn neusgaten dicht trekt, net zo goed als dat je hem terugtrekt op een bit en zijn keelholte afknijpt.

Alleen denk ik, dat je sneller zijn zachte neus dichtdrukt dan hem de keel afknijpt. Die neus kan bijna zonder je er erg in hebt dicht gaan. Lijkt me.

Je knipt nergens de keelholte af. Kijk maar:

Afbeelding

Overigens rijden we Nancy met amper gewicht in onze handen. Ze weet dat we haar geen pijn meer doen met het bit. Ze was afgelopen winter juist moeilijk in de hand te houden, bokken, er vandoor gaan. Niet lekker lopend. Voor ons tijd voor onderzoek 'van wat is er aan de hand'.. waar heb je pijn (zadel, bit, of wat dan ook...)
Sinds we bitloos rijden vertrouwd ze ons, is ruim geworden in haar gangen... bokt niet meer en is niet meer schrikkerig. Kortom.. we hebben als het ware een "ander paardje".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:35

amondi schreef:
@juliette86: jezus... ik vraag gewoon wat! Kan je niet gewoon antwoord geven zoals Arabesk? Daar heb ik veel meer aan!

Zal even temmen, was niet zo aanvallend bedoelt hoor Bloos .

Wanneer de optoming op de juiste hoogte zit kan je onmogelijk de ademhaling afknellen. De neusriem hoort twee vingers onder het jeukbeen te liggen en komt daarmee dus niet op het zwevende neusbotje. Helaas hangen veel mensen hem het liefste op de bovenlip. Dit is dus geen fout van het bitloze hoofdsetl maar van de mensen die hem gebruiken. De optoming/bit is zo goed of slecht als de handen die hem bedienen.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:48

Arabesk schreef:
.... cook-a-likes (geinig woord die houden we erin)

OK dan!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:50

AafkeB, bedankt voor het plaatsen, ik had het idee idd dat ze gewoon op neusriemhoogte horizontaal gekruist werden, een snoer dus. Als ik het goed begrijp "trek" je het hoofd naar beneden bij drammen of verzet? Dan gaat m.i. ook de huig weer tegen het strottenhoofd.... maar goed. Ik heb er geen studie van gemaakt.

En Poes, dat is inderdaad wat ik bedoel, ze kunnen op een of andere manier veel meer hebben van een bit dan van een bitlooshoofdstel.

Voor mij maakt het dus niks uit, laat ze maar starten, met of zonder bit. Maar laat iedereen in zijn waarde!

Vriendelijk of niet, het blijft in de hand van de ruiter!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:52

Juliette86 schreef:
De optoming/bit is zo goed of slecht als de handen die hem bedienen.

Tot op zekere hoogte, een bit doet altijd pijn!

Elk paard heeft een gevoelige mond.

Let maar eens op wat een paard 'van nature' doet wanneer er aan het bit wordt getrokken. Trekken, tegendruk geven juist omdat het pijn doet. Overgave, nageven gebeurt in 9,99 van de 10 gevallen omdat het paard geleerd heeft hoe hij deze pijn kan ontwijken, juist door het hoofd af te buigen.

Een paard wat tegendruk blijft geven of trekken gaat door die pijnbarriëre heen. Wordt "hard" in de mond (zie sommige ruiters met handschoenen rijden omdat anders hun handen stuk gaan) Waarom zijn anders al die hulpteugels nodig, slof-, thiedeman-, bijzetteugel, etc. etc. Waarom al die scherpere bitten. Wist je overigens dat er wanneer je hard trekt ± 300 kg. per cm² gewicht op de paardenmond komt (hoorde ik tijdens een clinic tijdens 'Paard 2008' in Hardenberg)

M.i. is dit een tekortkoming van de ruiter. Daarnaast een tekortkoming aan grondwerk waarin een degelijke basis gelegd zou moeten worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:56

AafkeB schreef:
Let maar eens op wat een paard 'van nature' doet wanneer er aan het bit wordt getrokken. Trekken, tegendruk geven juist omdat het pijn doet. Overgave, nageven gebeurt in 9,99 van de 10 gevallen omdat het paard geleerd heeft hoe hij deze pijn kan ontwijken, juist door het hoofd af te buigen.

Volgens mij gaat het geven van tegendruk van een paard niet alleen op voor het bit, maar voor alles. Als je tegen een paard aanduwt, zal hij in principe altijd eerst tegendruk geven. Dat geldt dan dus net zo goed voor een bitloos hoofdstel. Dat geeft druk (pijn) op een andere plek dan het bit, het paard zal er eerst tegenin gaan, en zich daarna overgeven omdat hij leert dat de druk (pijn) weggaat wanneer hij een bepaalde reactie geeft (nageeft). Lijkt me dus geen echt verschil tussen bit en bitloos.