kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

SETEFURII

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:13

silfie35 schreef:
p0ny schreef:
Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

oke dus als ik het goed begrijp is het eerste wat jij doet als je lesklant voor het eerst binnenkomt is zeggen. Neem die teugels maar iets korter en heen en weer dat bit zagen met die hap, neus tussen zn benen is goed voor m:P. geloof ik niet helemaal en anders ben je best wel slecht voor je dier.

Inderdaad!
ik denk dat je bij half bokt buiten zou vliegen als instructrice

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:14

Buiten het feit om dat ik het niet wil krijg ik het ook niet voor mekaar (heb nog nooit de moeite genomen om het te proberen en ga het ook niet proberen)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:15

volgens mij bedoelt ze niet zagen, maar 'slalommend rijden' of begrijp ik dat verkeerd?

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:15

De ervaring leert mij anders. Mijn lesklanten (en die zijn niet op een hand te tellen, nee) delen jullie mening zeer zeker niet.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:31

Oké daar gaan we weer.
Wannabe Anky gesignaleerd Vork

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:34

p0ny schreef:
De ervaring leert mij anders. Mijn lesklanten (en die zijn niet op een hand te tellen, nee) delen jullie mening zeer zeker niet.

o god wat heb jij voor klanten dan. Mag ik een foto van hoe jij rijd?

Volgens mij hebben we een hardhandige penny gesignaleerd Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:36

p0ny schreef:
Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

nou helaas hebben veel friesen dan ook het achterhandgebruik van 0,0 en dat is nou essentieel lijkt mij Haha!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:39

p0ny schreef:

Dat van die buiksspieren geloof ik best. Maar om dit te doen.. NEE, dat doe ik mijn taartje niet aan, ze mag haar neus best wel voor de LL houden Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:43

Roos_s schreef:
p0ny schreef:

nou helaas hebben veel friesen dan ook het achterhandgebruik van 0,0 en dat is nou essentieel lijkt mij Haha!

Ja daar dacht ik ook al aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:45

Waratje schreef:
Je denkt toch niet dat iemand gaat toegeven dat ze dat als regel doen? Duivel

Waarom niet? Als je ergens achter staat durf je dat toch ook te zeggen?
Ik reed mijn merrie regelmatig flink in de oprichting. Dat is in mijn sport ook vloeken in de kerk. Maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt. Ik heb daar een goed verhaal bij, mocht iemand van de hoed en de rand willen weten. Bij mij mag ook iedereen altijd komen kijken als ik aan het trainen ben. Ik heb geen geheimen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:49

Ik weet nu weer waarom ik niet succesvol
ben in de dressuur sport Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:36

Sjolvir schreef:
Ik weet nu weer waarom ik niet succesvol
ben in de dressuur sport Haha!

ik denk dat ik dan ook iets verkeerd doe haha Clown
maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn paard met haar kin op haar borst te laten lopen.
dan krijg ik zeker oorlog met mijn paard.snap soms niet waarom die paarden dat pikken hoor.
die van mij zal zeker in protest gaan Blauw oog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:53

never ever!!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:10

Nooit ,
Kzou het niet moeten proberen denk ik !

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:41

hmm ik ben zeer tegen het op de borst trekken wat schiet je er mee op dat hij lenig word nou sorry hoor maar lenig maken kan op vele andere manieren dan je paard op de borst trekken. ik heb een paard gereden die vroeger ook altijd met de kin op de borst is gereden en ik wil nou niet zeggen dat het paard nou zo soepel te rijden was, eigenlijk helemaal niet,! ik vind het trouwens ook geen gezicht. je traint niet de goede spieren van je paard je traint de onderpieren in plaats van de halsspieren dus kwa lenigheid,...

pinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 21:08

bedankt voor de reacties Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:55

ben toch wel blij dat er mee mensen op tegen zijn!! in sommige topics heb ik echt idee dat ik er zo ongeveer de enige in ben Nagelbijten / Gniffelen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:02

ProudJustify schreef:
Nooit! Leg je eigen kin maar eens op je borst, je rug voelt veel gespannener aan dan
dat je je hoofd normaal houdt toch Knipoog

Maar ik denk dat het daarom wel een goede oefening is om de rug lenig te houden. (als je weet waar je mee bezig bent, 't kan ook gigantisch mis gaan als je niet goed bezig bent)

'k Vind het om zelf te doen maar niks... je moet gewoon echt een topruiter zijn om dit goed te kunnen uitvoeren en te begrijpen wat het doet en dan nog blijft het riskant.
Nee, mijn keuze niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:06

Ik heb er niets op tegen maar doe het zelf niet omdat ik en het paard niet zo kundig zijn om dit goed te kunnen doen.
Ik ben er dus wel op tegen als dit onkundig gedaan wordt.
Er zijn overigens wel ergere dingen die gebeuren tijdens de training die naar mijn idee nog schadelijker zijn of onfair voor het paard.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:11

idd gebeuren er wel meer dingen die onfair zijn, zeker. Maar met rollkur gebeurt dit dagelijks en wordt gewoon geaccepteert door jury's, het wordt niet afgestraft.Niet dat ik het nou zozeer dierenmishandeling vind, maar vooral omdat ik vind dat het paard er niet beter door gaat lopen, maar gespannen en achterbeengebruik wordt slechter..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:55

Alicia2u schreef:
Ik gebruik het regelmatig, onder begeleiding van een instructeur. even de bovenlijn oprekken en de buikspieren extra aanspannen. Dit doen we echter nooit in de losrijfase, maar tussen het oprichten in. Bovendien zijn het kleine stukjes (nooit meer dan een lange zijde). Mijn paard wordt er losser van in z'n lijf.

Zonder begeleiding zou ik me er echter niet aan wagen: het risico dat mn paard achter de teugel gaat lopen en slecht aan de hulpen komt is groot. Bovendien is het makkelijk om een paard in zo'n positie te overvragen.

Echt met de kin op de borst?
Ik rij wel soms met opzet te diep en achter de loodlijn, maar echt kin op de borst gaat me dan weer wat te ver. Dat laat ik graag aan Anky over.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:19

Roos_s schreef:
idd gebeuren er wel meer dingen die onfair zijn, zeker. Maar met rollkur gebeurt dit dagelijks en wordt gewoon geaccepteert door jury's, het wordt niet afgestraft.Niet dat ik het nou zozeer dierenmishandeling vind, maar vooral omdat ik vind dat het paard er niet beter door gaat lopen, maar gespannen en achterbeengebruik wordt slechter..

hoe kan een jury dit afstraffen als dit tijdens de training gebeurt? (als dit al afgestraft moet worden)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:24

Knipoog als iemand tijdens een training altijd op deze manier traint is dit op wedstrijden duidelijk weer te zien! dan loopt het paard ook nog steeds net zo soepel met kin op borst en achterbeentjes er achteraan slingerend Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:25

Roos_s schreef:

Lijkt me toch dat jury´s dat wel degelijk hard afstraffen als je je paard extreem diep in de ring komt rijden. In de training is weer wat anders daar bemoeien ze zich niet mee!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:31

Urielle schreef:
Alicia2u schreef:
Ik gebruik het regelmatig, onder begeleiding van een instructeur. even de bovenlijn oprekken en de buikspieren extra aanspannen. Dit doen we echter nooit in de losrijfase, maar tussen het oprichten in. Bovendien zijn het kleine stukjes (nooit meer dan een lange zijde). Mijn paard wordt er losser van in z'n lijf.

Zonder begeleiding zou ik me er echter niet aan wagen: het risico dat mn paard achter de teugel gaat lopen en slecht aan de hulpen komt is groot. Bovendien is het makkelijk om een paard in zo'n positie te overvragen.

Echt met de kin op de borst?
Ik rij wel soms met opzet te diep en achter de loodlijn, maar echt kin op de borst gaat me dan weer wat te ver. Dat laat ik graag aan Anky over.

Nee, niet in de mate dat het hoofd horizontaal is, dat zeker niet. Ik denk dat het eerder onder 'te diep' valt. Eens kijken of ik een foto heb.

EDIT: Nee, ik heb geen goeie foto hiervan, helaas.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 12-08-08 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt