Wanneer een paard iets aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Wanneer een paard iets aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:01

Het is natuurlijk wel een stuk leuker om te kunnen zeggen dat je met appuyementen en contragalop bezig bent dan dat je moet zeggen dat je in je les alleen maar een uur lang bezig bent met tempocontrole, overgangen rijden, je paard scherp aan de hulpen maken en dat je eigenlijk nog niet eens stelling mag vragen.

Ik ben er zo fel op omdat ik een aantal klanten heb die hun paarden onder leiding van diverse "academische" instructeurs compleet de vernieling ingereden hebben, terwijl hun altijd het tegenovergestelde werd voorgehouden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:02

Nou, ik zou meer vertrouwen hebben in een ruiter die zegt veel overgangen te rijden en het paard aan de hulpen zetten, dan en ruiter die zegt contra en appuyementen te kunnen rijden. Die basis is imo veel en veel belngrijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:05

Ik ook alicia... maar mensen die er niet zoveel kaas van hebben gegeten vinden het maar wat stoer om te horen dat iemand een appu uitvoert...
En als dat dan gedaan wordt zien die toch niet of het correct is dus vinden het helemaal geweldig en kijken op tegen zo'n ruiter Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:15

Ja zeker is de basis erg belangrijk, maar daar hoort het rechtrichten bij lijkt me, en dat zul je als b ruiter ook moeten leren toch, met de zijgangen maak je juist het achterbeen meer dragen dus sterker en dat is toch het begin??
Je zal zeker ook slechte academische instructeurs hebben, maar dat is in de gewonen dressuur ook, hoeveel jongen paarden worden niet met slof op een tarinings stal beleert.
Er zijn er maar weinig die echt weten hoe het echt moet.
Maar het jammere is dan idd dat als je het van een slechte moet leren je paard daar de dupe van word,
Ik zeg trouwens niet dat je in het b een appuyemet moet laten zien, maar je moet al wel bezig zijn met het rechtrichten ,er word te vaak te veel op de teugel gereden en vind dat dat niet bij de basis hoort en het b is de basis toch?
Je moet weten waar je mee bezig ben en dat een traver en schouderbinnen geen kunstjes zijn maar wel degelijk oefeningen om je paard sterker/soepeler en rechter te maken, hoeveel B zelfs M misschien zelfs Z ruiters weten dat?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:20

Als jij je paard op twee teugels hebt en voorwaarts, dan ben je qua rechtrichten al een heel eind. Dan zou je wat schoudervoor en wijken mee kunnen pakken.

Ik heb echter (twee keer maar, toen ben ik gestopt) een instructeur gehad vanwie ik mijn net zadelmakke paard in de losrijfase al in de travers moest zetten. Dat kon hij gewoon niet aan.
Travers is dan ook iets waar we nu pas een paar maanden mee aan de slag zijn, we zijn inmiddels dik een jaar verder. Travers heb je niet nodig voor de basis van het rechtrichten en komt in mijn ogen pas als je paard al meer verzameld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:20

blijkbaar weet jij het ook niet Clown (niet gemeen bedoeld, maar zo komt me je berichtje over)

Want met wat jij opnoemt richt je een paard niet recht..trek je hem hoogstens mee krom...
Met wat jij opnoemt maak je een paard niet sterk...rijd hem zelfs eerder uit de balans, uit de takt.
Je moet er klaar voor zijn omdat de doen...en dat ben je nog niet in de B...die oefeningen werken pas als je verder bent Lachen

Ja we moeten bezig zijn met rechtrichten...maar erg vervelend als dat alleen kan met Z oefeningen als je recreatie ruiter bent...denk je ook niet?
Gelukkig kan dat ook wel anders Haha!
Met de gewone B en L oefeningen...daar zijn die ook voor bedoeld... zodat je later de rest kunt...zodat je eerst een goede fundering hebt.

Een fundering van een paard dat goed aan het been is, goed draagt en recht is voor wat bij zijn nivo hoort.
Maar ook ontspannen, over de rug, in takt de hand volgt...wat niet gaat als je de fundering niet bouwt maar hem over slaat...
Dat is waarom je zoveel getrek ziet in het Z...mensen die het stoer vinden om al een travers te rijden, of er de tijd niet over willen doen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:27

Ciaraaa schreef:
Als ik een paard iets wil leren,
doe ik het vaak op speelse wijze.
Maar ik vind dat je pas iets moet gaan oefenen als je ook daadwerkelijk in de klasse zit waarbij de oefening in de proef gevraagd wordt.

Oei, dan vind ik je toch een beetje te laat met oefenen. Als je in een nieuwe klasse gaat rijden, moet je paard de oefeningen toch wel al min of meer beheersen. Als ik pas was gaan begonnen met wijken toen ik L in mocht, dan had ik het nu nog een stuk moeilijker gehad.

Ik begin zelf meestal met oefenen voor een nieuwe oefening als ik van m'n beide instructies groen licht heb gekregen om daarmee voorzichtig aan te gaan trainen en als mijn paard daar klaar voor is. Ik bedoel, ik kan wel vínden dat mijn paard iets wel kan gaan doen, maar mijn instructies zien dat toch net even uit een andere hoek en kunnen mijn gevoel bevestigen of zeggen dat ik toch nog maar even moet wachten. Pas beginnen als het paard er klaar voor is, zou ik zeggen en dat ook bevestigd is door mensen die het paard en ruiter op een objectieve manier zien.