benen eraan? of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minkie

Re: benen eraan? of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:46

Sammie schreef:
Maar niet reageren is bij mij toch écht een duidelijkere herhaling van mijn hulp. Dus hard been en dan evt. prik/tik.

Ja, hier ook.
Been is actie!
Eerst drijf ik aan met kuit, dan wat meer kuit en wil mw dan nog niet reageren drijf ik der aan met men hak.

@ts, ik heb hier op bokt nog niet eerder gelezen dat iemand advies geeft om bij iedere stap been te geven.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:49

Sammie schreef:
Femke16 schreef:
Je kan wel harderr gaan drijven maar als er geen reactie op is moet je niet doorgaan, dan kan hij doof op je been worden. Succes.

Verward Dus je moet als ruiter accepteren dat een paard niet hoeft te reageren op een beenhulp? Als hij een keer geen zin heeft mag hij lekker doorgaan waar hij mee bezig was. Je maakt een paard dood of doof door elke keer been te geven als het niet nodig is of door tegenstrijdig te zijn.

Maar niet reageren is bij mij toch écht een duidelijkere herhaling van mijn hulp. Dus hard been en dan evt. prik/tik.

2x been daarna subtiel een tikje. :S ik dacht dat dat zo'n beetje basis was? Een paard moet toch eerst leren praten voordat hij iets kan begrijpen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:52

Sammie schreef:
Femke16 schreef:
Je kan wel harderr gaan drijven maar als er geen reactie op is moet je niet doorgaan, dan kan hij doof op je been worden. Succes.

Verward Dus je moet als ruiter accepteren dat een paard niet hoeft te reageren op een beenhulp? Als hij een keer geen zin heeft mag hij lekker doorgaan waar hij mee bezig was. Je maakt een paard dood of doof door elke keer been te geven als het niet nodig is of door tegenstrijdig te zijn.

Ow, wacht ik had zonet je commentaar even verkeerd gelezen. Ik dacht dat ik dat er wel in had gezet. Ik bedoelde ook dat je je paard niet door moet blijven drijven. Daar worden ze doof van. Doordrijven in de zin van constant. Je moet consequent zijn. 2x been geen reactie tik of prikken als je met die sporen dingen rijd. Ik geloof dat ik niet erg duidelijk was in wat ik bedoelde. Ik zal het nog eens even over lezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:53

femmefatale1 schreef:
Als ik ergens lees: been-been-been, lees ik dat als: je moet zorgen dat je reactie krijgt. Eerste vereiste is voorwaarts.. is je paard niet voorwaarts aan het been, kan je de rest wel vergeten..

Als ik dat schrijf bedoel ik idd dat, maar ook: is de reactie voldoende?
Net als de meeste mensen vrees ik, heb ik zelf altijd het idee dat mijn paard echt aan het lopen is en dan kom ik op les en dan denk ik: wat heb ik toch rond zitten hobbelen Verward Ik heb een paard onder me wat fenomenaal kan sjouwen als ik hem aan de gang zet, alleen zet ik hem niet aan het werk Gestoord
En het stomme is: ELKE keer dat ik met een probleem aankom bij mijn instructeur, of dat nu een aanleuningsprobleem is, scheefheid, of wat dan ook... is de clue dat ik hem gewoon niet genoeg voorwaarts heb gereden. Want zodra ik niet meer die reactie op zijn elvendertigst accepteer en hem eens echt aan zijn broek zit (let wel: ik denk thuis ook dat ik dat doe Clown ) zijn op wonderbaarlijke wijze alle problemen opgelost.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:07

Dat gevoel ken ik wel hoor. Clown Ik had voorheen het probleem dat mijn benen gewoon niet stil genoeg waren. Eens een tijd op de impuls en voorwaartse drang gelet met (nieuw) lesgeefmens en warempel zodra paard genoeg impuls had waren de benen stil en correct liggend. Voor mijn gevoel gaat de beweging ook mooi van voor naar achter en met dit gevoel (en zo'n paard) is het gewoon veel makkelijker werken. Met voldoende impuls/voorwaarts zijn los je al een hoop op. Ze buigen in de hals makkelijker af en door de bochten (zeker kleiner) makkelijker te sturen en in de overige (zijwaartse) oefeningen al helemaal.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:10

Ik heb mijn been er altijd aan.. Dan druk ik dus niet, maar ligt het been langs het paard. Als ik een hulp geef, druk ik..

Het is maar net hoe je iets interpretteert. Been eraan is voor mij persoonlijk dus geen druk, bij een ander wel. Alleen maar been (in het ritme van de beweging) kan imo niet goed zijn. Je moet druk geven als het nodig is, verder moet het paard op eigen benen kunnen lopen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:48

Urielle schreef:
Als ik dat schrijf bedoel ik idd dat, maar ook: is de reactie voldoende?
Net als de meeste mensen vrees ik, heb ik zelf altijd het idee dat mijn paard echt aan het lopen is en dan kom ik op les en dan denk ik: wat heb ik toch rond zitten hobbelen Verward Ik heb een paard onder me wat fenomenaal kan sjouwen als ik hem aan de gang zet, alleen zet ik hem niet aan het werk Gestoord
En het stomme is: ELKE keer dat ik met een probleem aankom bij mijn instructeur, of dat nu een aanleuningsprobleem is, scheefheid, of wat dan ook... is de clue dat ik hem gewoon niet genoeg voorwaarts heb gereden. Want zodra ik niet meer die reactie op zijn elvendertigst accepteer en hem eens echt aan zijn broek zit (let wel: ik denk thuis ook dat ik dat doe Clown ) zijn op wonderbaarlijke wijze alle problemen opgelost.

Dat gevoel ken ik wel, maar bij ligt het probleem niet dat hij niet aan het been is Clown Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst lesgehad van mijn nieuwe instructie, ze zei heel eerlijk dat toen ze hem zag stappen dat ze niet had verwacht dat hij ''al'' zo ''goed'' liep en zo fijn aan het been was. Mijn probleem is dat hij ronder en leniger moet. Alleen vergeet ik daarin te rijden. Voor mij erg fijn, vooral omdat ikzelf ook vind dat mijn paard goed aan het been is, die bevestiging doet goed. Nu nog leren om te blijven rijden en niet te denken, hij doet het wel, want dan doet ie het niet Clown We zitten er niet ver vanaf, en dat komt mede omdat hij goed aan het been is, dus ja het meeste kan opgelost worden door je paard goed op de hulpen te zetten, alleen ben je er dan nog niet.