2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:13

Dat kan prima hoor, als je het maar opbouwd.

Ik kan dat zelf alleen niet, heb er de tijd gewoon niet voor... Maar anders zou ik dat zeker in de winter (veel meer op stal) regelmatig lekker doen... maarja helaas ik moet ook nog werken en over een maand nog een studie erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:17

absque_dubio schreef:
geerke schreef:

als je het niet goed doet ,het rijden ga je 2x zo snel achteruit.....

Maar ik neem aan dat het doel is om vooruit te komen, en niet om achteruit te gaan. Of zie ik dat verkeerd? Lachen

Ik vind zelf de reden 'we moeten met zn 3en één paard delen, dus het paard word 2x per dag bereden' niet echt een goede reden. Bijv. met oefeningen die nieuw worden geleerd, 2x per dag 30 minuten met als reden dat het paard zich dan beter kan concentreren, dat klinkt me al een stuk eerlijker in de oren.

nouja ik doe dat toch niet dat was wat mijn vader als rede gaf. En aan de andere kant vind ik ook wel dat het zou moeten kunnen 2x perdag en dan niet 2x dressuur maar 1 x dressuur en dan savonds buiten rijden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:18

Anoniem schreef:
poes schreef:
Lichamelijk kan het best, maar denk maar niet dat je hierdoor 'sneller' vooruit zult gaan... Je leervermogen is echt wel beperkt hoor...

daar is het ook zeker niet voor bedoelt maar meer omdat wij met zijn 3e zijn is het wel leuk als je vaker als 2 keer perweek kan rijden

Dan kan het wel hoor... zolang hij maar geregeld nog een rustdagje heeft en jullie beetje afspreken (dus niet 2 keer per dag anderhalf uur echt flink dressuren, probeer het te spreiden). Op mijn manege lopen ze ook wel es 2 keer per dag en daar zijn de lessen best op niveau en intensief.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:19

Ik merk dus bij Lammie dat het bij nieuwe oefeningen wel helpt, maar bij tjitske (de pony waar ik vooral mee aan de hand werk) werkt dat dus juist niet, die kan je het beste 1 keer per dag een uur mee werken en dan weer de wei in of op stal (ligt eraan hoe laat het is) en dan de volgende dag weer pakken. Dus het verschilt ook per paard.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:21

Als je paard het aan kan, waarom dan neit? Sommige mensen hebben elke dag les, dat is denk ik bijna nog vermoeiender dan een trainging zonder begeleiding.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:21

Ik ken paarden die het zelf best doen als ze om de dag vrij hebben, hangt volledig van je training en van het paard af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:22

Wat is het nut? Zoals Poes al zegt is het leervermogen maar beperkt, dus daar schiet je al niets mee op. Om conditie op te bouwen is het al helemaal niet goed, een paard is zo snel overtraint (wat de meeste mensen helemaal niet doorhebben).

Beter kun je goed trainen en daarna voldoende tijd geven voor herstel. In die herstelperiode worden ze sterker, geef je die tijd niet dan worden ze alleen maar slechter.

Het zou wel kunnen met een paard dat het al aan kan, maar dan is het geen training meer en heb je er dus niets aan als je je paard wilt verbeteren. Wil je gewoon lekker rijden zonder de grenzen te verleggen dan is het geen probleem, maar anders zie ik echt het nut niet.

AlexandraM

kan wel maar tzou niet mijn persoonlijke voorkeur zijn.

Anoniem

poes schreef:
Anoniem schreef:

daar is het ook zeker niet voor bedoelt maar meer omdat wij met zijn 3e zijn is het wel leuk als je vaker als 2 keer perweek kan rijden

Dan kan het wel hoor... zolang hij maar geregeld nog een rustdagje heeft en jullie beetje afspreken (dus niet 2 keer per dag anderhalf uur echt flink dressuren, probeer het te spreiden). Op mijn manege lopen ze ook wel es 2 keer per dag en daar zijn de lessen best op niveau en intensief.

natuurlijk krijgt hij geregeld een rustdag meestal 2 x perweek. verder ben ik de eenige die van het echte trainen is dus dressuur/springen en de andere meer van het rustig buiten rijden. En gespreit is het zoiezo sochtends en savonds en tijdens school 1 keer perdag

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:26

Dus hij word 5 dagen in de week gereden? En dan is het de bedoeling om 2 dagen daarvan s'ochtends te trainen, en s'avonds een rustig buitenritje te maken? Daar zie ik geen probleem in, maar ik denk dat je goed moet opletten hoe het paard reageert, en je je daar op moet afstemmen. Als je daar open voor staat en je paard even wat hoger zet dan dat extra rijden, dan zou ik zeggen, probeer het uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:31

inderdaad.

Het is inderdaad zo dat sterker worden NOOIT gebeurt tijdens het trainen, maar tijdens het rusten. Trainen zorgt voor minuscule scheurtjes in de spieren, tijdens het rusten herstelt dat zich en ontstaat daarop een extra beetje spierweefsel => de spier wordt sterker.

Te intensief/te geregeld trainen zorgt ervoor dat de scheurtjes alleen te diep worden en de spier verzwakt.

Zelfde met conditie: als je altijd in het rood gaat word je nooit beter. Minstens 2 rustdagen per week nemen, en slechts 1 keer per week in het rood gaan (en daar ga je veel sneller in dan je denkt!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:46

poes schreef:
inderdaad.

Het is inderdaad zo dat sterker worden NOOIT gebeurt tijdens het trainen, maar tijdens het rusten. Trainen zorgt voor minuscule scheurtjes in de spieren, tijdens het rusten herstelt dat zich en ontstaat daarop een extra beetje spierweefsel => de spier wordt sterker.

Te intensief/te geregeld trainen zorgt ervoor dat de scheurtjes alleen te diep worden en de spier verzwakt.

Zelfde met conditie: als je altijd in het rood gaat word je nooit beter. Minstens 2 rustdagen per week nemen, en slechts 1 keer per week in het rood gaan (en daar ga je veel sneller in dan je denkt!!)

dankje voor de goede uitleg Lachen dat wist ik nl niet. Maar op mijn paard lettenm of hij het nog wel aan kan doe ik zeker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:00

Als je vader zelf niet rijdt, zal hij waarschijnlijk niet begrijpen dat verschillende ruiters op 1 paard niet fijn is voor zowel de ruiters als het paard. 2X per dag met verschillende ruiters is al helemaal niet fijn. Een goede combinatie vormen gaat gewoon veel beter 1 op 1 en met dressuur streef je toch naar een optimale samenwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:16

mijn vader rijd een beetje (stappen in het bos met af en toe een klein stukje draf) maar het paard is wel gewend aan ons alle 3 dus dat is niet echt een probleem en tsja nog 2 paarden er bij zit er voorlopig niet in

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:21

Ik vind dat het wel kan, maar dan wel rustig opbouwen. Als je pony makkelijk op de weg is zou je ook 's ochtends gewoon hard trainen, en 's avonds een buitenritje maken ??

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:22

Ik rijd Comotu in de vakanties ook 2 keer per dag, beide keren een buitenrit van 45 min. tot 1,5 uur. Dit omdat mijn vader s´avonds op hem rijdt, dan ga ik op Bonsai en ik s´morgens met Comotu naar buiten ga. Buiten de vakanties wordt hij gewoon een keer per dag gereden, maar hij houdt het goed vol zo. Lachen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:27

Ik zie geen probleem hoor.. Zou het juist wel fijner vinden als mijn pony's maar een paar uur per dag buiten zouden komen dat ze 2 keer per dag gereden worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:42

Silenkai schreef:
Ik zie geen probleem hoor.. Zou het juist wel fijner vinden als mijn pony's maar een paar uur per dag buiten zouden komen dat ze 2 keer per dag gereden worden..

mijn paard staat wel de heledag buiten dus daar is het ook neit voor maar het zal ook alleen in vakantie's zijn anders haal ik dat allemaal niet met school

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:53

Anoniem schreef:
mijn vader rijd een beetje (stappen in het bos met af en toe een klein stukje draf) maar het paard is wel gewend aan ons alle 3 dus dat is niet echt een probleem en tsja nog 2 paarden er bij zit er voorlopig niet in

Maar dat is geen trainen.
Als de ruiters het paard niet overvragen kan het best, zeker als het slechts om de vakanties gaat.

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:05

Mijn paard wordt ook vaak 2x per dag gereden.
Ik heb een bijrijdster die sochtends rijdt 3x in de week gemiddeld en ik rij altijd smiddags of savonds.
Ook loopt ze elke woensdagavond 2uur in de manegelessen mee.
Die dag rijden wij dus zelf niet. Ze heeft altijd op zaterdag een vrije dag.
Eerder reed ik haar alleen dus zonder bijrijdster en manegelessen maar ze heeft zo veel energie en was dus best moeilijk te rijden en moet zeggen sinds ze zo veel loopt ze veel rustiger is met rijden en ook vrolijker en makkelijker in de omgang geworden is.
Toch wel elke week weer veel overleg enzo omdat ze bijvoorbeeld niet 2x in de week een parcours kan springen als dat in de bak staat of 2x een grote buitenrit met mooi weer dus dat is wel eens lastig maar denk wel dat dit voor mijn paard een goeie oplossing is. Al moet ik zeggen dat t voor mn idee soms wel erg veel is voor dr is in 1 week maar zolang mn paard goed in dr vel; blijft zo ben ik tevreden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:08

superwoman schreef:
Als je vader zelf niet rijdt, zal hij waarschijnlijk niet begrijpen dat verschillende ruiters op 1 paard niet fijn is voor zowel de ruiters als het paard. 2X per dag met verschillende ruiters is al helemaal niet fijn. Een goede combinatie vormen gaat gewoon veel beter 1 op 1 en met dressuur streef je toch naar een optimale samenwerking.

Ben ik het helemaal niet mee eens, hangt er vanaf hoe de mensen het aanpakken, overleggen en wat hun ambities zijn.

Er zitten ruiters zat op bokt die in Z rijden en bijrijders hebben die amper L starten.

Bovendien, als dit enkel in de vakanties is kan het best hoor.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:36

zoals een paar mensen wel al zeiden. Zorg voor afwisseling. Stel dat je paard het nietmeer zo tof vindt om 2 keer per dag hetzelfde te doen. De kans is er dan dat 'ie tegen gaat werken en dat maakt het allemaal niet meer zo makkelijk.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:38

Ik vind het kunnen, mits jij en je paard daar de conditie voor hebben. Op school ook reed ik ook zoiezo 2 keer in de week 2x p/d .

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:41

Paarden zijn gemaakt om te lopen. Dus 2x per dag een uurtje, anderhalf rijden geen probleem hoor.
Beter laten lopen dan op stal laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:16

Als je paard er conditie voor heeft is er niks mis mee lijkt me. En zo niet dan kun je altijd 1 uur flink rijden en 's avonds nog een buitenritje bijvoorbeeld, lijkt me heerlijk. Maar ik denk niet dat die van mij er blij mee zou zijn als ik hem 2 keer per dag van z'n wei kwam plukken Tong uitsteken