Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:58

Mijn paard zal altijd iemand weer uitproberen, daarom rij laat ik altijd alleen m,n instructrice en mezelf er oprijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:04

Imago01 schreef:
Is die klik er niet, moet je een braaf paard hebben, die een foutje van de ruiter accepteert of een direct anders rijdende ruiter accepteert. Bij de paarden die op dat vlak snel beledigd zijn, kun je inderdaad rekenen op enige niet-zo-brave acties.

*Mijn paard voelt zich aangesproken en beledigd* Clown

Zonder gekheid, ik heb de braafste en fijnste paard op de aarde. Maar straft dus wel af! Hij zal niet snel bokken hoor, maar een ruiter die hem niet aanstaat accepteerd hij ook niet. Hij zal dan ''braaf'' niet bokken en gek doen, misschien ook wel, maar die ruiter zijn we nog niet tegengekomen, maar hij zet het wel op een lopen of gaat in de ankers. Je moet hem niet even denken te rijden, want daar past hij voor. Hij heeft dat donders goed in de gaten en zal je dat laten weten ook

Ook braverds hebben een grens, en brave paarden zijn niet bij voorbaad makkelijke paarden.

Dus die vooroordelen over brave paarden moet ook eens afgelopen zijn, want 1 ding weet ik wel, al die paarden die een ander als braaf beschouwt, zijn niet braaf, maar die zijn doof/dood. En dat zijn ze geworden door de ruiter die ze dat heeft aan gedaan. Want ook een braaf paard accepteerd niet alles en ook niet makkelijk, alleen dove en dode paarden dat Knipoog En geloof me , ik kan het weten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:35

Een paard waar op gereden kan worden, kan een goede ruiter op rijden. Dat heeft niet zozeer met niveau te maken, maar inderdaad met het invoelingsvermogen van de ruiter en het daarnaar kunnen handelen. Mijn merrie kun je ook een heleboel ruiters niet opzetten, gaat ze van rennen en in het uiterste geval knikkert ze ze eraf. Punt is dat heel veel mensen direct vastpakken en te nadrukkelijk gaan eisen, dat pikt ze niet, gaat ze rennen, pakken ze nog wat meer vast en ga zo maar door. Geef haar ruimte om aan je te wennen, weet wat je vraagt en vraag dat ook met respect, dan doet ze veel voor je.
Helaas hebben mannen het nakijken, dat is een stukje trauma, die moeten nog wat voorzichter en terughoudender zijn met wat ze vragen.
Netto resultaat is dat er heel weinig mensen op mijn merrie kunnen rijden en dat is soms wel eens jammer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:47

Even een ander perspctief:
1. paarden kunnen slechts een handvol echt betekenisvolle relaties in hun leven ontwikkelen
2. hoe hechter de band tussen een paard en een mens is, hoe groter de relatieve afstand tot andere mensen
3. een paard wat een echt betekenisvolle relatie met een mens aangaat communiceert dáár naadloos mee
4. een vreemde zal door dit paard niet begrepen worden en het paard heeft ook geen reden die te willen begrijpen

Ik heb hier verschillende paarden die niet door anderen bereden kunnen worden en geen van mijn paarden kan zonder mijn aanwezigheid bereden worden.
Ik zal dat hen ook niet aandoen, hun vertrouwen in mij niet beschamen.

hc

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:55

Mijn paarden zijn door iedereen (die rustig zit en rijdt) netjes te rijden. Ik geloof er niet in dat wanneer een paard netjes aangereden en opgevoed is met gevoel, respect en een consequent beleid maar één persoon als ruiter accepteert. Voor mijn gevoel heb je dan iets niet goed gedaan en ik vind het altijd zo appart dat er mensen zijn die daar trots op zijn 'niemand kan op mijn paard rijden' Goh... Stoer (NOT)...

Wat jij zegt HC, dat kan ik respecteren, dat je je paard het niet aan wil doen. Maar als het erop aan komt kunnen ook jouw paarden vast wel door iemand anders bereden worden, toch..?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:59

Huertecilla schreef:
Even een ander perspctief:
1. paarden kunnen slechts een handvol echt betekenisvolle relaties in hun leven ontwikkelen
2. hoe hechter de band tussen een paard en een mens is, hoe groter de relatieve afstand tot andere mensen
3. een paard wat een echt betekenisvolle relatie met een mens aangaat communiceert dáár naadloos mee
4. een vreemde zal door dit paard niet begrepen worden en het paard heeft ook geen reden die te willen begrijpen

Ik heb hier verschillende paarden die niet door anderen bereden kunnen worden en geen van mijn paarden kan zonder mijn aanwezigheid bereden worden.
Ik zal dat hen ook niet aandoen, hun vertrouwen in mij niet beschamen.

hc

Komt door de andere mensen? Of door het paard? Een paard is altijd goedwillend, als de mens bereid is om te luisteren. Ik geloof hier dan ook niet in. Iig niet dat dat bij het paard vandaan komt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:07

Ik geloof dat op berijdbare paarden meerdere mensen kunnen rijden. Ik vind mijn paard niet eenkennig, maar meer dat ze moet wennen aan verandering, nieuwe mensen dat ziet er altijd wat bijzonder uit. Zodra ze er voor de 2e keer opstappen is het al beter. Dit paard heeft tijd nodig (niet alleen met rijden)

Ik had een paard wat op het einde alleen nog door mij gereden kon worden, voorheen was het een allemans vriend.
Deze gedragsverandering kwam door ernstige medische problemen, op dat moment niet ontdekt door dierenarts en dus ook nog niet onderkend. Toen dacht ik dat het eenkenigheid was, later denk ik dat ik zo dominant ben gewenst dat hij het uit respect voor mij nog deed. (ik vroeg niet veel, had zelf al een onderbuikgevoel, maar da kon niets vinden)
Ik heb nog nooit zoveel geleerd van een paard of verdiet gehad als van deze.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:10

Ik denk dat ieder paard uiteindelijk door een ander gereden kan worden. Alleen..........niet de 1e keer om ''even'' te rijden en te voelen.
Ik heb ook een doodbraaf paard, geweldig dier, en iedereen kan erop stappen, geen probleem. Hij is ook netjes aangereden en doorgereden. Alleen, als je er op stapt, zonder hem te kennen, dan is het knopje lopen stuk........ Heb je zijn respect, dan loopt ie als een trein. Redelijk eenkennig, maarr, op de een of andere manier moet je hem als ruiter eerst overtuigen van je goede bedoelingen Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:28

Ik denk dat het vrij arrogant is te denken dat er echt niemand op de wereld is die op jouw paard kan rijden/er mee om kan gaan. Er is vast wel iemand om de wereld die meer gevoel heeft, meer kennis/kunde/vaardigheid waardoor die prima met jouw paard overweg kan.

Bovendien vind ik het een gebrek van de ruiter als die zijn paard niet zo kan opvoeden, zoveel vertouwen kan geven, rijtechnisch zo netjes kan africhten dat iedereen er mee weg kan rijden.... Ik vind het eerlijk gezegd niets om trots op te zijn dat je een paard hebt waar niemand mee overweg kan.

Ik ga altijd bijna denken dat paarden van mensen die roepen dat niemand anders er op kan rijden zich aan hebben gepast aan de nukken/gebreken van de ruiter, ivp dat de ruiter zo vaardig is om te gaan met de nukken/gebreken/het karakter van het paard... En dan is het natuurlijk verklaarbaar dat niet iedere ruiter er direct mee wegrijdt; die moet eerst gaan uitvogelen wat er fout is gegaan tussen paard en het baasje en het oplossen, voordat die met het 'eenkennige' paard weg kan rijden...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:45

hmm ik denk wel dat een paard zich extreem kan hechten aan één persoon en dan ook nogal onkennig kan zijn..
Maar ik denk niet dat er dan ook echt maar 1 persoon in de wereld is die dat paard dan kan berijden! Ik denk wel dat het tussen sommige paarden en sommige mensen gewoon niet klikt.
Wel denk ik dat er vaak te weinig aan een band wordt gewerkt (vooral bij moeilijke of eenkennige paarden). ik heb een tijdje een bijrijdarabiertje gehad, die kon ook best eenkennig zijn. Daar ben ik dan ook niet meteen op gaan rijden. Ik kwam daar vaker over de vloer en zetten haar al vaak buiten en binnen en gaf haar eten. Toen ik begon met verzorgen was ze kreupel, dus toen was het alleen maar poetsen. Daarna begonnen met longeren en weer later er pas op gaan rijden. Ik had toen dus al een band met haar en er was wederzijds vertrouwen en ik heb daar zoveel baat bij gehad!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:54

Volgens mij hoef je als je handig bent met paarden en voldoende kennis/ervaring hebt ook niet weken te werken aan een 'band' met een paard. Een handige/ervaren ruiter/iemand weet binnen enkele minuten al een paard voldoende vertrouwen te geven om er wat mee te kunnen doen zonder het paard over de riedel te helpen.

Ik denk dat het vaker zo is dat een ruiter/verzorger zoveel tijd nodig heeft om te leren aanvoelen/inschatten wat/hoe iets met een paard gedaan moet worden. Het paard heeft dan dus niet zoveel tijd nodig, maar de ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:58

Mee eens! Knipoog
Band met je eigen paard is natuurlijk heel fijn, maar voor goed rijden is het niet strict noodzakelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:30

Jasmijn78: Ik sluit me 100% bij je aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:33

Ik ken een paard (al 7 jaar trouwens) en heb nooit iemand ook maar 1 uur op haar weten blijven zitten, behalve dat ene meisje...

Iedereen bokte of steigerde ze eraf, enkel bij dat ene meisje liep ze alle keren braafjes onder het zadel.

Ik heb al heeeeeel veel paarden gezien, maar nog nooit zoiets. Heb het zelf nooit gedurft om op dat paard te rijden. Als je zag wat die allemaal deed om van haar ruiter af te komen...

Dat paard staat toevallig te koop, iemand interesse Haha!

edit: op mijn oudste merrie kan echt iedereen rijden! Het is een echte goedzak Haha!
Op mijn tweede merrie kan ook iedereen op, als je geen schrik hebt van extra voorwaarts. Ze test eerst uit.
Bij m'n haflinger weet ik het nog niet, die wordt net ingereden Haha! Maar het is zo'n badsloefje dat iedereen er wel op zou kunnen Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:36

Ik geloof niet dat er maar één persoon op de hele wereld is die op een dergelijk paard kan rijden.

Wel dat er paarden zijn waar maar weinig mensen op kunnen rijden (dus zeg dat 7 van de 10 mensen ongeschikt zijn).

Mijn ijslander is hypergevoelig. Daar moet je vooral geen zenuwpezen, drukke of grove mensen op zetten.

Dus oneens Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:41

WinBinChes schreef:
[Komt door de andere mensen? Of door het paard? Een paard is altijd goedwillend, als de mens bereid is om te luisteren. Ik geloof hier dan ook niet in. Iig niet dat dat bij het paard vandaan komt.

Jammer dat je hier niet ´in gelooft´; het is simpel diepte van relatie versus geen relatie.

Paarden die een standaard programma aan signalen beheersen kunnen door elk flexibel en capabel ruiter wat datzelfde programma beheerst bereden worden.
Paarden die een diepe band met één ruiter hebben en daarmee een hechte combinatie vormen zijn een heel ander verhaal. Waarom zouden die naar een vreemde waar ze niets mee hebben willen luisteren? Dat heeft níets met de kwaliteiten van een ruiter van doen. Dat paard respecteren en er niet op willen klimmen is goed ruiterschap.

Kim is hier een paar jaar terug geweest en heeft op ons makkelijkste paard gereden. Die heeft sindsdien een hele onwikkeling doorgemaakt en Kim zou daar nu ook niet meer op kunnen. Ze zou Kim niet begrijpen, daar ook niet in willen investeren en ze is niet zo verlegen dat ze dit niet zal laten merken Knipoog
Ik bescherm mijn paarden daar tegen. Ook dat is goed ruiterschap; het vertrouwen van jouw paard in jou als beschermer tegen stress en onlust niet beschamen.

hc

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:45

Maar....... wanneer het paard onverhoopt bij jou weg zou moeten denk ik dat er toch wel weer iemand rondwandeld die hetzelfde met het paard kan bereiken. Dus is er in mijn ogen nog steeds niet maar één persoon die het dier kan berijden.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:50

Op mijn verzorg IJslander kunnen veel mensen op rijden, maar wil vaak niet weten hoe het er uit ziet.
Hij bokt niet, steigerd niet, zal je er niet af proberen te krijgen.
Maar zodra er een ander op gaat rijden, maakt hij kleine stapjes, helemaal gespannen en probeert weg te rennen, hij flipt dan, maar bokken en steigeren zal niet gebeuren.
Blijf je hem langer rijden, ja dan zal hij wennen aan de andere ruiter.
Maar ik zelf heb er het liefst ook niemand anders op dan mijzelf en de eigenaresse.
Want hij stressed helemaal.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:50

Zal het een ijslands trekje zijn Clown ?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:55

Huertecilla schreef:
WinBinChes schreef:
[Komt door de andere mensen? Of door het paard? Een paard is altijd goedwillend, als de mens bereid is om te luisteren. Ik geloof hier dan ook niet in. Iig niet dat dat bij het paard vandaan komt.

Jammer dat je hier niet ´in gelooft´; het is simpel diepte van relatie versus geen relatie.

Paarden die een standaard programma aan signalen beheersen kunnen door elk flexibel en capabel ruiter wat datzelfde programma beheerst bereden worden.
Paarden die een diepe band met één ruiter hebben en daarmee een hechte combinatie vormen zijn een heel ander verhaal. Waarom zouden die naar een vreemde waar ze niets mee hebben willen luisteren? Dat heeft níets met de kwaliteiten van een ruiter van doen. Dat paard respecteren en er niet op willen klimmen is goed ruiterschap.

hc

Omdat paarden soiciaal zijn. Ver gaan voor de mens, niet alleen voor 1 mens. Natuurlijk zal zo'n paard niet doen wat hij bij zijn ''baas'' zou doen, maar hij zal zich wel laten berijden. Mits de ruiter luisterd naar het paard, wat wel en niet kan. Een paard is een kudde dier en leven niet in paren. Het zijn geen paren. Een paard is een goed dier, en ou nooit moedwillig een mens pijn doen of afstoten. Wat jij zegt, gaat helemaal tegen de natuur van het paard. Als jij komt te overlijden ( wat we niet willen ) komt jouw paard echt een ander mens tegen. Er zijn meer mensen met gevoel voor paarden. Ze zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. Een eenkennig paard, het is maar net hoe je dat paard benaderd.

Wel of geen relatie vind ik een smoes. Bijna iedereen heeft een relatie met zijn paard. Bij de ene paard heb je het eerder en makkelijker. Nu durf ik echt te zeggen dat Wino en ik voor elkaar gemaakt zijn. Heel mooi en heel leuk en heel ontroerend. 2 handen op 1 buik. Toch is hij sociaal genoeg om ook een ander op zijn rug te laten mee voeren. Dat zit in zijn aard. Hij is en blijft een paard. Geen levenspartner.

Dus, ik ben het voor het eerst niet met je eens. Een paard zal altijd een paard blijven. Een kuddedier. Die het liefst gezelschap heeft van een boel andere paarden. Dan pas komen wij mensen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:58

Yinari schreef:
Maar....... wanneer het paard onverhoopt bij jou weg zou moeten denk ik dat er toch wel weer iemand rondwandeld die hetzelfde met het paard kan bereiken.

Maar dat gebeurd niet in pennyponnydromen Knipoog Daar worden paard en baas gezamelijk stokoud en sterven zij in elkaars armen in een met dauw beneveld heuvel landschap bij een glorende ochtendzon met het nummer 'bright eyes' als achtergrondmuziek Clown

Yinari schreef:
Dus is er in mijn ogen nog steeds niet maar één persoon die het dier kan berijden.

Paarden hebben een wonderbaarlijk aanpassingsvermogen....

Huertecilla schreef:
Ook dat is goed ruiterschap; het vertrouwen van jouw paard in jou als beschermer tegen stress en onlust niet beschamen.

HC: hoe ziet de toekomst van jouw paarden er uit als jij onverhoopt uit hun leven verdwijnt en ze dus in andere handen moeten overgaan? Stel dat er wat met jou/je gezin/je omgeving gebeurd waardoor jij er niet meer kan zijn voor ze? Wat dan?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:59

Daar ben ik het wel mee eens WinBinChes. Alleen weet ik niet of dat persè met het sociale van een paard te maken heeft.

Een paard is een sociaal dier tegenover soortgenoten. Naar mensen kunnen ze (en zijn ze vaak) een stuk kieskeuriger, wat ook logisch is.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:00

crossmonster schreef:
Mwah ik geloof niet zo in paarden die toevallig alleen door hun eigenaar bereden kunnen worden.

Sommige paarden zijn eenkennig en hebben tijd nodig bij een ander. Maar om dan te zeggen dat je de enigste bent die erop kan ... mwah nee gaat er bij mij niet in.

Hier het zelfde.

Heb ook het gevoel dat er iets in opvoeding niet goed gegaan is ofzo. Vork
Dat het paard jou niet als baasje ziet meer, maar als een moederfiguur die alleen op het paard kan.

En hoe moet dat met de verkoop? Ja, paard te koop.. Maar ik kan er alleen op rijden...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:02

Melanie_B schreef:
En hoe moet dat met de verkoop? Ja, paard te koop.. Maar ik kan er alleen op rijden...

Dat staat toch een beetje buiten de discussie. Je hebt een paard in principe niet om te verkopen (mits je handelaar bent). Daarnaast is het goed om bijzonder kritisch te zijn bij een verkoop, dus ook in dit soort gevallen Haha! .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:04

Yinari schreef:
Melanie_B schreef:

Dat staat toch een beetje buiten de discussie. Je hebt een paard in principe niet om te verkopen (mits je handelaar bent). Daarnaast is het goed om bijzonder kritisch te zijn bij een verkoop, dus ook in dit soort gevallen Haha! .

Ja, maar je moet wel een beetje realistisch blijven. Lachen
Je weet nooit wat er in jou leven gebeurd, met alle gevolgen van dien..