Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Imago01 schreef:Is die klik er niet, moet je een braaf paard hebben, die een foutje van de ruiter accepteert of een direct anders rijdende ruiter accepteert. Bij de paarden die op dat vlak snel beledigd zijn, kun je inderdaad rekenen op enige niet-zo-brave acties.
Huertecilla schreef:Even een ander perspctief:
1. paarden kunnen slechts een handvol echt betekenisvolle relaties in hun leven ontwikkelen
2. hoe hechter de band tussen een paard en een mens is, hoe groter de relatieve afstand tot andere mensen
3. een paard wat een echt betekenisvolle relatie met een mens aangaat communiceert dáár naadloos mee
4. een vreemde zal door dit paard niet begrepen worden en het paard heeft ook geen reden die te willen begrijpen
Ik heb hier verschillende paarden die niet door anderen bereden kunnen worden en geen van mijn paarden kan zonder mijn aanwezigheid bereden worden.
Ik zal dat hen ook niet aandoen, hun vertrouwen in mij niet beschamen.
hc
WinBinChes schreef:[Komt door de andere mensen? Of door het paard? Een paard is altijd goedwillend, als de mens bereid is om te luisteren. Ik geloof hier dan ook niet in. Iig niet dat dat bij het paard vandaan komt.
Huertecilla schreef:WinBinChes schreef:[Komt door de andere mensen? Of door het paard? Een paard is altijd goedwillend, als de mens bereid is om te luisteren. Ik geloof hier dan ook niet in. Iig niet dat dat bij het paard vandaan komt.
Jammer dat je hier niet ´in gelooft´; het is simpel diepte van relatie versus geen relatie.
Paarden die een standaard programma aan signalen beheersen kunnen door elk flexibel en capabel ruiter wat datzelfde programma beheerst bereden worden.
Paarden die een diepe band met één ruiter hebben en daarmee een hechte combinatie vormen zijn een heel ander verhaal. Waarom zouden die naar een vreemde waar ze niets mee hebben willen luisteren? Dat heeft níets met de kwaliteiten van een ruiter van doen. Dat paard respecteren en er niet op willen klimmen is goed ruiterschap.
hc
Yinari schreef:Maar....... wanneer het paard onverhoopt bij jou weg zou moeten denk ik dat er toch wel weer iemand rondwandeld die hetzelfde met het paard kan bereiken.
Yinari schreef:Dus is er in mijn ogen nog steeds niet maar één persoon die het dier kan berijden.
Huertecilla schreef:Ook dat is goed ruiterschap; het vertrouwen van jouw paard in jou als beschermer tegen stress en onlust niet beschamen.
crossmonster schreef:Mwah ik geloof niet zo in paarden die toevallig alleen door hun eigenaar bereden kunnen worden.
Sommige paarden zijn eenkennig en hebben tijd nodig bij een ander. Maar om dan te zeggen dat je de enigste bent die erop kan ... mwah nee gaat er bij mij niet in.
Melanie_B schreef:En hoe moet dat met de verkoop? Ja, paard te koop.. Maar ik kan er alleen op rijden...
Yinari schreef:Melanie_B schreef:En hoe moet dat met de verkoop? Ja, paard te koop.. Maar ik kan er alleen op rijden...
Dat staat toch een beetje buiten de discussie. Je hebt een paard in principe niet om te verkopen (mits je handelaar bent). Daarnaast is het goed om bijzonder kritisch te zijn bij een verkoop, dus ook in dit soort gevallen.