Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:17

Op een 'bijkletsritje' met een vriend(in) mag 'ie aan lange teugel stappen, maar verder is een buitenrit gewoon een werkje. Ik wil dat mijn paard altijd nagefelijk is, maakt niet uit of ik binnen of buiten een hek rijd.

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:37

Ik ben het eens met Sonja. Mijn fries loopt nogal hoog met zijn hoofd. Als ik hem wel nagefelijk laat lopen, loopt hij goed over de rug met werking van de achterhand, daarnaast zit het voor mij ook beter en meer ontspannen. Mijn instructeur heeft mij ook geadviseerd een dressuurtraining in het bos te doen, dit is ook qua afwisseling leuker voor het paard. Maar het is daarnaast natuurlijk ook goed om af te wisselen met een lange teugel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:45

WenK schreef:
Ik pak mijn paardje buiten heel vaak dresuurmatig op. Heerlijk die stukken waar je gewoon rechtdoor even wat dingen mee kunt pakken zonder het einde van de bak tegen te komen. Heerlijk een lang pad en dan een galopje, beetje terugrijden, beetje naar voor rijden en zo een heel stuk schakelen.

Ja, zo rijd ik ook, schakelen, laterale buiging, you name it. En ik rijd alleen maar buiten op de lessen na, maar die krijg ik op lespaarden. Op zijn hoofdhouding let ik ook, hij hoeft niet "aan de teugel", dat is namelijk geen doel van mij. Hij moet gewoon netjes aan de hulpen staan en zich goed laten gymnastiseren, dat vind ik een absolute voorwaarde. Onder het rijden ben ik doorlopend met iemand in gesprek, dat vind ik geen excuus om niet op te letten of je paard wel netjes loopt.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:47

Als ik ga buitenrijden loopt hij altijd lekker met zn koppie hoe die zelf wil Lachen Daarmee bedoel ik dus gewoon lekker naar voren Knipoog Ik doe wel eens wat oefeningen, maar dan niet echt streng Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:55

Def schreef:
Fenn schreef:
Nee, van het geruk en gepluk ben ik uberhaupt al niet en dat dan ook nog buiten? Tja, ik denk dat mensen dat doen om te laten zien dat ze goed kunnen rijden Knipoog Want hun paard/pony loopt wel mooi even met dat koppie in de krul.

Wat een onzin. Ik ben heel erg anti ruk en pluk (en ook schop trouwens).
Er zijn inderdaad veel mensen die hun paard door geruk en gepluk 'aan de teugel' rijden. Aan de teugel is sowieso een raar woord. Het heeft namelijk niet zoveel met teugel te maken.

Was een reactie op de vorige poster, dan heb ik het dus alleen over het feit dat mensen al zagend hun pony op een foute manier aan de teugel rijden. De twee redenen die ik kan verzinnen dat ze dat doen is: Ze weten niet beter en denken dat het wel de goede manier is of: het lukt niet vanuit de juiste ontspanning, maar ze willen wel laten zien dat ze hun paard kunnen rijden en dan maar met een rukje en een plukje Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:04

Tja dat zijn erg trieste gevallen jah...
Helaas zijn die er maar al te veel.
Ik hoop dan maar altijd dat ze goed les krijgen of goed les nemen..

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:21

Leuk om eens te zien hoe jullie er over denken Haha!
Nog meer mensen met ''commentaar''

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:50

Ik rijd eigenlijk heel erg veel buiten en 1/2 keer in de week in de bak.
omdat [***] en Ik het allebij minder leuk vinden.
maar om toch nog wat te doen, ''dressuren'' we ook tussendoor wel een beetje, dit ook lang niet altijd meestal is het gewoon lekker ontspannen rijden.
maar ik denkniet dat mensen het doen om te laten zien dat ze het kunnen,
ook al zijn er mensen die ik ken die het wel doen, en idd dat zijn vaak de ''zaag mensen''

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 20:48

Liin schreef:
Ik rijd eigenlijk heel erg veel buiten en 1/2 keer in de week in de bak.
omdat Soraya en Ik het allebij minder leuk vinden.
maar om toch nog wat te doen, ''dressuren'' we ook tussendoor wel een beetje, dit ook lang niet altijd meestal is het gewoon lekker ontspannen rijden.
maar ik denkniet dat mensen het doen om te laten zien dat ze het kunnen,
ook al zijn er mensen die ik ken die het wel doen, en idd dat zijn vaak de ''zaag mensen''

Jups.. helaas zijn die mensen er ook.. ''zaagmensen'' Boos!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:55

ik rij meestal met losse teugel. maar omdat als ik haar opwil nemen dan gelijk het bit vast gaat pakken rij ik haar soms rond. en na 10 min of als ze los laat ik haar ook weer lekker los. ook als ze even vervelend kan doen. rij ik ook weer even rond. maar het liefst gewoon lekker lang teugeltje. vooral nu het beetje glibberig was kunnen ze lekker hun hals gebruiken voor het evenwicht en hun eigen weggetje zoeken.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:59

Gewoon relext met een los teugeltje! Neusje helemaal naar voren en nekkie recht, zie ik daarna de foto's denk ik: wat reed ik er toch eigelijk achterlijk bij! Knipoog Maakt verder niet uit, ik blijf gewoon ontspannen met een los teugeltje rijden!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:27

Ik rijd vrij vaak buiten, soms gewoon met een los teugeltje beetje boscrossen, ander keer rijd ik wat meer dressuurmatig. Als ze erg aan het drammen is rijd ik dr vaak een tijdje wat meer dressuurmatig, maar over het algemeen is ze heel braaf en doe ik maar wat, net waar ik zin in heb en of paard beetje meewerkt.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:32

Rijd meestal zelf gewoon altijd met lang teugeltje, gewoon omdat ik vind dat het voor mij &me paard even wat anders is, even ontspanning, even iets anders dan het ''werk'' in de bak.
Maar zoals de meeste in dit topic goed hebben beschreven die dan wel dresuurmatig buiten rijden kan ik ook wel begrijpen, en vind ik ook totaal niet slecht ofzo!
Ik vraag me pony soms ook wel even ''omlaag'' buiten, even een teken dat ze weer moet opletten enz.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:32

Ik reed in de winter altijd buiten, omdat ik bij mijn verzorgpaarden niet beschikte over een piste, en de wei was in de winter veel te nat. Dus dan moest ik in het bos gaan rijden, en dat was soms lekker los, en soms op een grote plek is eventjes wat dressuur oefenen. En onderweg ook wat springen enzo.. Tong uitsteken Maar het liefst rij ik lekker los..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:39

Als ik die ene keer naar buiten ga mag ze lopen hoe ze wil, als ze maar op mij let, en niet irritant gaat doen zoals achteruit lopen etc. dan moet ze gewoon even aangepakt worden (nee niet slaand of schoppend Clown)

Vind eigelijk dat je buiten lekker ontspannen rijd en niet echt dressuur matig, maar dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Ik bedoel ik ken niet iedereens paard dus tja, dan word het lastig Vork

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:34

Ze mag van mij buiten lang lopen, kan ze goed zien waar ze haar hoeven neerzet. Dat weten ze zelf immers het beste. Alleen loopt ze buiten vaak uit zichzelf al netjes nageeflijk en vanuit de achterhand, hoef ik niets voor te doen. Denk dat het een soort van steun zoeken is voor haar als ze het eigenlijk eng vindt. Maar met de teugels heb ik dan maar heel licht contact, net genoeg om miep de steun te geven die ze zoekt. En dan loopt ze vrijwillig keurig rond. Hoef er niets voor te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:42

Ik rijd altijd met een langere teugel en dan volgt hij ook mijn hand Lachen Maar ik rijd niet bewust dressuuroefeningen buiten, hij heeft dan echt even vrij, zolang ie naar mij luistert natuurlijk. Op de terugweg (dan heeft ie flink de pas erin) controleer ik wel of de rem er nog op zit door te halthouden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:49

Wat hebben jullie een brave paarden...allemaal ontspannen aan een lang teugeltje. Ik heb zo'n crossmonster - gaat de bocht om, denkt: galoppeerpad Pling, rennen dus. Ik rijd haar dus wel wat dressuurmatig bij, beetje rond, anders gaat ze volledig haar eigen gang. (Wat ik trouwens soms ook wel accepteer, tja we gaan al zo lang samen op pad, dan mag er soms een béétje meer Bloos - maar dat moet ik altijd bezuren omdat ze direct denkt ze altíjd zelf het tempo mag bepalen.)

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 08:21

Kendra schreef:
Wat hebben jullie een brave paarden...allemaal ontspannen aan een lang teugeltje. Ik heb zo'n crossmonster - gaat de bocht om, denkt: galoppeerpad Pling, rennen dus. Ik rijd haar dus wel wat dressuurmatig bij, beetje rond, anders gaat ze volledig haar eigen gang. (Wat ik trouwens soms ook wel accepteer, tja we gaan al zo lang samen op pad, dan mag er soms een béétje meer Bloos - maar dat moet ik altijd bezuren omdat ze direct denkt ze altíjd zelf het tempo mag bepalen.)

Met mijn haffie kan ik crossen, maar kan je ook inhouden, kan ook wel handig zijn hoorr!! Vork Tenzij ze er gewoon echt vandoor gaat.. Duivel
Haar eigen weg buiten mag ze niet, ze moet wel op mij letten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:33

[quote="Kendra"]Wat hebben jullie een brave paarden...allemaal ontspannen aan een lang teugeltje. Ik heb zo'n crossmonster - gaat de bocht om, denkt: galoppeerpad Pling, rennen dus.

Dit vind ik dus bij mijn eigen paard echt een opluchting dat ze dat niet heeft. Ik heb er ook alles aan gedaan om dat te voorkomen, zoveel mogelijk galoppaden te stappen of te draven.
Ik kies ook altijd een andere plek uit om te galopperen.
Als ik voel dat mijn paard op een plek wil galopperen, ga ik er expres in stap overheen.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:24

Ik ben de bak soms zat, en ga dan buiten met haar aan het werk, maar als we ter ontspanning gaan mag ze dr koppie gewoon vooruit.

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:30

lekker los laten, natuurlijk wel contact houden maar niet aan de teugel of oefeningen gaan doen. Het is voor het dier ook even un vrijheid en even om wat anders te doen om te ontspannen inplaats van altijd hard aan het werk. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:32

horse12 schreef:
Het is voor het dier ook even un vrijheid en even om wat anders te doen om te ontspannen inplaats van altijd hard aan het werk. Haha!

Eens ontspannen ipv hard aan het werk? Dat doen mijn paarden die overige 23 uur per dag al Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:02

lang Haha! Maar ik rij altijd met lange teugels. dat komt door dat ik western rij.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:23

Ik laat haar lekker los, zodat ze net zo kan genieten van de natuur als ik dat doe.