[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:20

Ik ben het helemaal met Betteke en Waratje eens.

Rechtrichten is niks nieuws... Misschien wel dat er bij sommige mensen meer op gehamerd wordt. En dat is alleen maar goed!

In iedere training zou het de basis moeten zijn indd. Het heeft niks te maken met een nieuwe trainings methode.

Iedere ruiter welke zich op het pad bevind naar een losgelaten paard, die uiteindelijk in een staat van verzameling de " hogere oefeningen kan", moet rechtgericht zijn.

Het gaat jammer genoeg niet meer om de basis, welke uiteindelijk vertaald in een oefening, omdat het MOGELIJK is. Maar om de oefeningen welke keer op keer geoefend worden. Erg jammer, want als deze basis van rechtrichten, lengtebuiging, verzameling enz.enz. enz goed is zijn de oefeningen appeltje eitje.

There's a diffrence between knowing the path and walking it,

het doel moeten niet de oefeningen zijn maar eigenlijk de correcte manier van deze bereiken en daar gaat het vaak mis...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:25

Ik heb nu een nieuw paard, 7 jr en net zelf in gereden (MET begeleiding natuurlijk). En nu loop je nog niet tegen vast gereden problemen aan, alleen tegen de natuurlijke scheefheden en gewoontes van het paard. En mezelf...
Ik twijfel nu sterk of ik ook met dit paard zal bodten. Ik mix nu wel met bodt oefeningen, maar heb geen bodt les meer.....
En ik weet niet of ik dat nog wel ga doen....
Het heeft weinig zin om eens per week het paard een uur aan het bodten te zetten, om dan vervolgens de andere 6 dgn gewoon te rijden met oefenigen van bodt er doorheen. Dan lijkt me zo'n uur nogal verwarrend voor het paard? Maar van de andere kant is bodt juist zo fijn, omdat je er veel van leert! Hmmmm, twijfel twijfel...En les nemen op een paard van mijn bodt instructrice kan ook, maar dan voel je nog niet je eigen paard, met zijn eigen dingetjes onder je...

Rijden jullie Bodters, of mensen die een andere manier rijden ook wedstrijden? Hoe valt dat te combineren?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:38

Ik rij geen wedstrijden meer, dus heb geen idee hoe anderen dat doen. Knipoog
Yulan van bokt scoort erg goed, maar die heeft een andere trainer. AdB was niet echt geschikt voor wedstrijdgericht rijden.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:44

Leuk dat we hier nog even verder kunnen Vingers aflikken Jammer alleen dat het topic dicht is Bloos
Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand die al verder is met het rechtrichten op de manier van Antoine er wat kan over vertellen. Ik snap dat de houding, die mooi te zien is in het topic, een soort basis houding is.
Ik vraag me af wanneer en hoe je gaat werken om van zo'n stuwend achterbeen ook een begin van een dragend achterbeen te "maken".
Hoe werk je aan stelling zonder gebruik te mogen maken van beenhulpen?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:45

Rechtrichten moet gewoon ALTIJD in je training voorkomen het is geen kwestie combineren het hoort er gewoon bij in je training....

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:01

Ik vind echter niet zoals Kamy nu omschrijft dat het een heel andere manier van rijden is.
Het is gebaseerd op klassieke dressuur.

Ik heb geen problemen gehad met Lonan, zolang had ik hem ook nog niet toen ik ben begonnen met rechtrichten.
(kwam tijdens de kennismakingsles er al wel achter dat Lonan beslist niet recht was en nu nog niet is.)
De reden dat wij geinteresseerd raakten was omdat een stalgenootje wel problemen met haar paard had.
Hij is enkele weken op training geweest en het verschil was duidelijk. Echt super.

Ik snap dat mensen het rechtrichten momenteel een hype noemen.
Dat maakt me verder niet uit, ik ben absoluut niet iemand die alles van alles uit probeert.Maar sta wel open voor andere dingen, en ik ben blij dat ik dit wel heb geprobeert. Knipoog
Ik ben niet wedstrijd gericht, ik rij puur recreatief, maar wil het wel op de juiste wijze doen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:12

@ leonietje, rechtrichten is niet gebaseerd op de klassieke dressuur. In IEDERE manier van rijden is het gewoon weg de basis... Het word overal gebruikt, LDR, klassiek, western... overal...

Basis, dat is alles wat het is

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:17

Ik houdt er een iets andere methode op na dan Antoine de Bodt.
Ik train volgens de methode van Bent Branderup. Er zijn nogal wat verschillen. Wij gebruiken juist wel schouderbinnenwaaarts en travers en richten recht door links en rechts in te buigen op voltes en op rechte lijnen. We verplaatsn juist wel de achterhand naast de voorhand en andersom, zodat je paard linksom en rechtsom even goed ontwikkeld. Verder beginnen wij al zo vroeg mogelijk met het ontwikkelen van draagkracht. Bij ADB gaan de paarden in een hoog tempo met (naar ons idee) teveel stuwing en te weinig dragen door de baan.

Wel goed is dat hij de paarden van achter naar voren laat rijden en niet aanleert van voor naar achter met de hand terug te werken. Ook goed is de aandacht voor hoe het einddoel er uit moet zien.

Voor een uitleg van de Academische rijkunst (volgens Branderup) kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:20

Idd, en dat de een of andere Belg doet of hij het wiel opnieuw heeft uitgevonden is prima. Helaas heeft hij de wijsheid niet in pacht en houden veel van zijn aanhangers op met zelfstandig denken zodra ze in de ban van hem zijn omdat hun paard ineens goed loopt.
Eeuwig zonde!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:22

indd

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:29

Rana schreef:
het doel moeten niet de oefeningen zijn maar eigenlijk de correcte manier van deze bereiken en daar gaat het vaak mis...

Zou t zelf anders zeggen, de oefening is niet t doel maar het middel, dat is ook het verschil tussen proefgericht en paardgericht rijden trainen

Verder ben ik 1 keer bij een clinic van antoin de both geweest, vond t een zeer leerzame clinic en daar zaten ook echt goede dingen in (paard met hko wat amper kon lopen, liep erna echt heel veel beter) denk dat t voor bepaalde paarden de methode is om volgens te trainen...

voor de rest, rechtrichten is basis als die niet recht is kun je m ook niet buigen (of hij buigt dan alleen in zn kaak, of gooit zn buitenschouder eruit)

vind t altijd een zeer interesant onderwerp

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:54

Gaat er eigenlijk iemand een instructeurs opleiding volgen, volgens deze methode?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:01

Ik zet even een stip Lachen

Denken jullie dat Adb iets voor mijn paard zou zijn ? Hij is nu aan het revalideren (stappen onder het zadel) van overbelaste voorkogels...
Die krijg je toch alleen als je paard niet recht is ? Lijkt mij ?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:06

Dat kan zeker. Antoine geeft ook een garantie no cure no pay nou dat zegt genoeg lijkt me. Ik zou eens gaan kijken als hij bij jou ergens in de buurt een clinic of les geeft. Ik ben ook eerst gaan kijken, toen zelf proberen en uiteindelijk verkocht aan zijn manier van rijden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:10

Alabaster schreef:
Gaat er eigenlijk iemand een instructeurs opleiding volgen, volgens deze methode?

Ik zou me twee keer bedenken voor ik mij daar voor zou inschrijven. Het is namelijk 1 grote applaudiseermachine voor de heer De Bodt. Verder heeft het veel weg van ordinaire zakkenvullerij.

Helaas spreek ik uit eigen ervaring.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:19

[quote="leonietje"]Ik vind echter niet zoals Kamy nu omschrijft dat het een heel andere manier van rijden is.
Het is gebaseerd op klassieke dressuur.

Het is misschien niet echt heel anders dan anders, maar zo voelde het wel. Ik had het gevoel, even mijn kennis op zij te moeten zetten en het paardrijden opnieuw te leren. Ik noem maar even een voorbeeld: Dat je paard linksom scheef is, dan zie ik mijn medelesgenoten op de volte oefenen, vragen met de binnenand enz. Bij hen werkt het misschien wel! Maar ik zat in een cirkel en het lukte niet. Toen kwam Bodt. En op de scheve kant geen volte meer rijden, dat was nog te moeilijk. Met buitenstelling over de hoefslag enz. Daar was geen andere instructeur op gekomen! Vandaar dat het "heel"anders lijkt.... En je voelt dan je paard meteen posief reageren ipv zich weer vast te zetten als verdediging.
Mijn zusje kwam kijken en zei: Ik weet niet wat je doet, maar het ziet er niet uit en ik ga dat niet doen! Een paar maanden later moest ze toegeven dat mijn paard geweldig verbeterd was en ik een betere houding had.
Dus als "herstellingstraining"werkt het wel! Maar op de lange termijn, kweet niet... Mijn instructrice reed zelf Z dressuur, dus het moet wel kunnen.....

Over het op het achterbeen zetten: Kijk maar naar de foto's van Alabaster! Haar paard loopt op bijna elke foto horizontaal en met goed gebruik van benen en lijf. DAT is een uitgangspunt om wanneer paard en ruiter daar aan toe zijn, het gewicht op de achterhand te gaan brengen. Het paard zal zelf de aanleuning op gaan zoeken en een mooi tempo aan gaan nemen. Dat is een heel ander uitgangspunt dan menig andere foto hier op bokt. Waarop jonge paarden al in de krul lopen, met hun hele hebben en houwen op de voorhand....Die hebben een heel wat slechter uitgangspunt om weer horizontaal of op de achterhand te komen.

En ja, overbelaste voorbenen, schouders enz, komt vaak door het lopen op de voorhand en het scheef zijn. Of Bodt daarvoor geschikt is kan ik niet vanachter de pc beoordelen. Ik weet niet hoe erg de blessure was... Bodt is behoorlijk pittig voor een paard! Haha!

Over Antoine: Mijn instructrice ging ieder jaar voor 3 mnd bij hem in training. Maar ondanks dat, is zij zich ook een beetje aan het afkeren van het hele AdB wereldje. Om de redenen die Betteke noemt. Antoine staat nergens meer open voor, behalve voor zijn methode.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:21

Betteke schreef:
Alabaster schreef:

Ik zou me twee keer bedenken voor ik mij daar voor zou inschrijven. Het is namelijk 1 grote applaudiseermachine voor de heer De Bodt. Verder heeft het veel weg van ordinaire zakkenvullerij.

Helaas spreek ik uit eigen ervaring.

ROFL

Ik weet hoe jij erover denkt en wat jou ervaringen er mee zijn. Maar de instructeurs die hij aflevert brengen zeer proffesioneel de methode over, ik persoonlijk heb er meer mee als de orun of deurne instructeurs opleiding.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:42

Dat wil ik ook doen, ze willen me er zo tussen zetten, maar het punt is dat mijn paard dan pas zover in opbouw is dat hij nét enkele passen mag draven. Het is niet eens te zeggen of hij dan niet meer kreupel is ....

Edit :

Ik ken trouwens geen een paard wat hoger loopt (laten we nu even zeggen Z-niveau) wat volgens de adb manier getraind wordt...Ook op de sites zie ik alleen paarden die een L proef kunnen lopen.
Echt helemaal niets tennadelen daarvan, maar ik ben benieuwd of je uberhaupt op hoger niveau kunt presteren met deze methode als je steeds je paard met "de kop op zolder" laat lopen...

Even tervoorkoming van een rel : ik ben geen extreme LDR hoor ROFL
Vraag het me gewoon af.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:56

Kamy schreef:
Over Antoine: Mijn instructrice ging ieder jaar voor 3 mnd bij hem in training. Maar ondanks dat, is zij zich ook een beetje aan het afkeren van het hele AdB wereldje. Om de redenen die Betteke noemt. Antoine staat nergens meer open voor, behalve voor zijn methode.

en dat is zo jammer, want in zijn methode zitten zeker een aantal goede puten, maar dat zit er in zo'n beetje elke methode wel behalve de geen gel*l in de krul "methode

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:25

[. Maar de instructeurs die hij aflevert brengen zeer proffesioneel de methode over, ik persoonlijk heb er meer mee als de orun of deurne instructeurs opleiding.[/quote]

Dat zonder meer! Ik vond de interactie met die AdB instructrice zeker geweldig! Heel veel uitleg, heel duidelijk ook, ze ging er zelf op om dingen te laten zien. Ik vond ze zeer zeker goed!!!! Af en toe een theorie overhoring er tussen door Knipoog Om te controleren of je het ook snapte....
Maar goed, mijn gewone instructrice is ook geweldig!

Op de site van AdB staan foto's van paarden die opgeknapt zijn met zijn methode en die lopen toch wel in een houding dak zeg, mwah.... Zou in de Z niet misstaan! Maar dat zijn foto's, of het allemaal waar is weet ik ook niet.
Mijn instructrice kreeg paarden te rijden die al door de verzekering uitbetaald waren en die al met 1 been in de slachterij stonden. Zij trainde ze op de AdB manier en ze gingen als rijpaard weer weg! Met blije eigenaars! Dat zegt ook wel iets over de methode denk ik. Ben ook geen expert...

Hoe lang doe jij het eigenlijk al, Alabaster? Ik vond je foto's helemaal geweldig!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:29

Er zijn een paar instructeurs van de cursus die idd geweldig goed lesgeven, maar dat zijn vooral de mensen die al een tijdje meedraaien in paardenland en hun brood daarin verdienen.

Wat mij betreft pakt Marijke de Jong het beter aan met haar cursus, daar worden eisen gesteld voordat je mee mag/kan doen. Bij AdB kan iedereen meedoen, als er maar betaald wordt.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:59

Intressant ...hoe gaat dat bij haar dan??

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:17

Als je kijkt bij www.paardenbegrijpen.nl kan je aan de nodige info komen. Wat ik ervan begrijp is dat je de nodige aantoonbare ervaring moet hebben voor je deel mag nemen aan de instructeurscursus.

Bij PaardenRecht kan iedereen die denkt dat hij/zij kan lesgeven en er verstand van heeft zich aanmelden. Je wordt altijd aangenomen omdat geld het belangrijkste is.
Bovendien is de instructeurscursus van AdB geen instructeurscursus meer, maar een basisopleiding rechtgericht paardrijden. Toen ik mij aanmeldde was dat nog niet zo, maar is destijds zonder enige berichtgeving veranderd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:47

Nout zetten jullie je schrap ik zal mijn verhaal even vertellen.

Ik had ook een schimmel in Z2 dressuur lopen en had les van Prix St. George instructie. Ik dacht (en was enigsinds beetje blind van haar omdat ze zo goed kon rijden dat ik dacht dat ik bij rechte eind had, maar goed ik was ook aan puberen!!! dus ja ook eigenwijs, terwijl mijn vader en andere mensen zeiden bets let op je paard loopt te diep) maar goed ik was bezig met voorbereidingen om ZZlicht te gaan starten tot mijn paard dus in staking kwam... om lang verhaal kort te maken, paard bleek HKO fase 4 te hebben. Nou goed wat doe je dan, Tildren in laten spuiten, ik was eerste in nederland die dat toe liet dienen in nederland bij dierenkliniek Bosch en Duin onder dierenarts Welling. Hij had goeie dingen over gehoord. Nou toen kwam ook net artikel van AdBt in Hoefslag en ben hem gaan volgen, ook bij hem gaan lessen, nou goed ik heb dus ook jarenlang verkeerd gereden (wil dus niet zeggen dat goeie ruiter ook goeie instructie kan zijn, heb nooit woord rechtrichten gehoord, maar goed ik had er ook wat over kunnen lezen) maar mijn paard verbeterde wel. Maar ja dan kom je thuis en lukt neit altijd, heb jaren bij hem gelest maar bleef er beetje bij hangen.
Maar goed ik ben mijn ogen gaan openen, heb heel veel van AdBt geleerd en ben ik dankbaar voor, maar ben ook verder gaan kijken.
Onder andere bij Marijke de Jong diverse keren wezen kijken en meegedaan aan workshops. Ook volg ik haar site redelijk vaak. Maar ook van de wat bekendere ruiters maar ga ook weleens naar instructeurs van paardenrecht.org kjiken.

Ik ben van mening dat je van iedereen wel wat kunt leren. Daarbij leer je ook de dingen te zien waarbij je zegt van, nou hier kan ik wat mee en ook dingen dat je zegt, dit zal ik nooit gebruiken of ik doe er niets mee, maar sla dat wel op in mijn achterhoofd.
Ik zelf heb ook Orun gevolgd en heb gelukkig wel een juf gehad die wel met rechtrichten bezig was, en fijne ervan was ook dat ze mij enorm erbij betrok om mee uitleg te geven aan andere cursisten, omdat ik al jaren lang veel mensen geholpen heb met probleempaarden. Dus ik ken wel beetje de klappen van de zweep.

Maar ik moet zeggen, ik kijk beetje naar type paard waar we mee werken, wat voor type ruiter het is, de ene leert sneller wat aan als de andere en de ene heeft meer feeling als ander. Dat geld ook voor paard, je hebt met hete paarden te maken maar ook met flegmatieke paarden.

Ik ben ook beetje te werk gegaan zoals Don Marcello hierboven vermeld, ik ga rechtrichten maar ben zelf meer bezig met buiging in lichaam, paard moet meer buigen om been heen, ongeachte welke hand je rijd. Ik zie veel bij AdBt daar paarden in S vorm kunnen komen te staan waardoor je weer voor moeilijkere situaties kunt komen te staan om dat weer op te lossen. Door middel van paard om been te laten buigen komt de heup naar voren en tempo niet te hoog leggen (wat ik vaak dus ook vind bij AdBt) krijg je meer het draagvorm. Ook vind ik de lengtebuiging belangrijk voor paard dat deze het aanneemt. En buigen om been bedoel ik dus paard de korte spieren eerst op laten rekken, door middel van oefeningen maar ook voltes openen en sluiten, zorgen dat je op beide teugels gelijkmatige aanleuning kan krijgen.

En ik weet wel bij AdBt komen veel paarden die enorm op hun voorhand lopen (logisch want bij hem komen vaak echt de probleemgevallen, dus daar moet AdBt niet geheel op aangevallen worden want hij moet ze wel weer aan de gang zetten), die moet je eerst naar voren rijden, maar ik vind dat je dat niet moet blijven doen. Paard moet wel voorwaartse DRANG hebben maar wil niet zeggen dat je jaren lang paard over hoog tempo moet rijden, het zijn fases waar je doorheen moet en als je fase voorbij bent, laat het achter je tenzij je paard aangeeft dat het keer niet zo lekker gaat, ga dan stapje(s) terug, terug naar basis. Kijk paarden die je over hun tempo heen jaagt als ware, die lopen altijd rad. Maar de paarden moeten ook meer bij elkaar gereden worden en gesloten worden. Het achterbeen minder ver naar achteren laten staan.

Maar zoals ik nu dus meer bezig ben, leg ik tempo niet zo hoog, maar moet paard meer werken vanuit achterhand, eerst meer dragen en door middel van trainen van juiste lengtebuiging en korte tempowisselingen/overgangen word paard sterker.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:12

Wat ik dus vergeet te melden is dat ik dus momenteel ook instructie die meer werkt aan gesloten heid (lees dus niet dat ik van voor naar achteren rijd!! want ik moet echt eerst die achterhand activeren) en dragen van achterhand, ik heb geen gemakkelijke merrie, dat wist ik bij aankoop, eerlijke mensen maar kunnen goed rijden en goed omgaan met jonge paarden en hun streven naar hogerop komen is gelukkig normaal, ik zelf ben heel zuinig op dit paard en wil alle tijd ervoor nemen. Ook mijn clublesinstructie sluit er heel goed op aan, die werkt ook eraan dat paard achterbeen eronder moet zettten, zeker als ie zich wil spannen en weglopen hup opvangen en op achterbeen zetten, gesloten houden tussen je benen en teugels. En vervolgens als paard wil ontspannen en nageven die vwnw tendens gaan zoeken, maar toch vaak in een langzamere tempo maar wel met actieve achterhand want anders werkt het niet.