Oke. Ja, ik ga het niet typen als het toch niemand uitmaakt. Haha
Nou, Farouceh was een manege paard met 'hoefkatrol' & mocht niet veel galoperen, niet op ongelijke ondergrond lopen, geen gebrokenlijnen 5 meter, geen kleine voltes (10 & 15 meter). Niet zo vaak per week gereden, en ze stond op Egg-bars met een leertje.
Toen reed mijn moeder haar een paar dagen per week, want voor manege lessen was ze niet geschikt. (Door hoefkatrol niet & door haar karakter niet. (lees: ze zette altijd alle lessen op stelte

))
En toen ineens.. ze moest naar de slacht.
Om die hoefkatrol. Toen hebben wij haar voor de slachtprijs gekocht. Daarna zijn we ons in hoefkatrol gaan verdiepen, en toen kwamen we Antoine de Bodt tegen. Daar zijn we ons heel erg in gaan verdiepen, en wat werk onder het zadel gedaan. Toen was ze trouwens nog nooit kreupel oid geweest bij ons.

En toen kwam AdB een keer bij ons op de manege voor een clinic. Wij deden mee met haar, en die ochtend haalde we haar uit stal, en ze was me toch stokkreupel!
Dus wij tegen Antoine gezegd dat we niet mee deden, want ze was heel kreupel. Hij gezegd; Ga eens in de bak aan de hand stappen, dus wij dat doen. Hij had het ge obseveerd & zei dat het uit de rug kwam & we gewoon mee konden rijden.
Wi vonden het eigenlijk wel mishandeling,. Maargoed, als ze na 10 minutne niet beter zou lopen, zouden we eruit gaan.
En toen zei hij; Stap maar af, we doen haar aan de longe.
mevrouw de Dubbele Longe omgedaan, paar rondjes gelopen, en ze liep de sterren van de hemel.
Netjes nagevelijk, en 100% regelmatig. Echt, we hebben haar nooit nagevelijk gekregen (maar wel altijd vriendelijk gebleven hoor, niet gaan trekken ofzo, dat helpt toch niet, gaan ze toch alleen maar rug vast zetten)
En nu, een jaar verder, ze loopt onder het zadel nog super, ze staat zonder beslag, ze springt 1 meter, ze wandelt gewoon vrolijk door het bos (ongelijke ondergrond), we kunnen kleine voltes, gebrokenlijnen 5 meter. Het wijken zit er nu in, keertwendig, begin van schouderbinnenwaarts, loopt netjes nagevelijk. Laag ingesteld & richting oprichting.
Echt perfect. Ik rijd nu automatisch, zonder na te denken op de AdB manier, en ze doet het er prima mee.

En ja, mevrouw is inmiddels al 21 & loopt nog als een zonnetje