[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:40

Betteke schreef:
Umpiedumpie schreef:

Maar niet alle ''hoefkatrolpaarden'' worden over hun tempo gereden.

Alle paarden die gereden worden volgens de methode van AdB worden over hun tempo gereden. Knipoog

Ben het hier echt totaal niet mee eens. Er is een verschil tussen voorwaarts lopen en over hun tempo. Er wordt juist veel geschakeld in de gangen, doet niet bijna elke ruiter dat?

De term 'rad' ken ik niet, betekent dit onregelmatig/kreupel?

Het klopt wel dat een paard die net begonnen is aan de AdB methode niet aan elkaar wordt gereden. Eerst wordt het paard recht gereden en leert het vooral het leren lopen op eigen benen. (overigens wel met aanleuning). Als je verder bent met het rijden en je paard al 'rechter' is ga je hem aan elkaar rijden en dat geeft een erg goed resultaat uit mijn ervaring.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:41

noekje, dat bedoel ik met naar het geheel te kijken. Veel mensen zien maar een stukje van een bepaalde methode en hebben daar dan meteen een oordeel over.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:03

Ik heb ruime ervaring met de methode en blijf erbij dat alle paarden over hun tempo gereden worden. Het is dus niet zo dat ik eens een keer een les heb gezien of zo. Veel schakelen ben ik niet echt tegengekomen, alleen maar hard, harder en op zijn hardst. Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:20

Betteke schreef:
Ik heb ruime ervaring met de methode en blijf erbij dat alle paarden over hun tempo gereden worden. Het is dus niet zo dat ik eens een keer een les heb gezien of zo. Veel schakelen ben ik niet echt tegengekomen, alleen maar hard, harder en op zijn hardst. Knipoog

Daar hebben we Bets en Betteke weer! Knipoog
Heb je zelf zo les gehad, of heb je dat ook bij Antoine gezien???
Bij mij begon het ook zo, met een flink tempo. Maar toen mijn paard begreep wat er bedoeld werd en het goed uitvoerde werd er zeker wel geschakeld. Zowel in draf als galop en tussen de verschillende gangen.....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:57

Betteke schreef:

Ik ben een aantal weken geleden bij een clinic van hem wezen kijken en daar werd zeer zeker wel geschakeld. Zowel vooruit rijden en daarna weer normaal tempo, als terugrijden en dan weer normaal tempo.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:26

Je rijdt je paard net zoveel voorwaardts, totdat je PAARD druk neemt ipv dat de RUITER druk neemt.
Zodra je paard druk NEEMT, kan je terug in tempo zover dat de druk dit toelaat.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:27

Ik heb er ook een les gehad, ik vond het niks aan.. En hij was heel nors. Het zal wel goed zijn.. Maar ik vond de les niet geslaagd,.. Dan nnog niet over de prijs gesproken..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:41

Sorry, ik heb het schakelen niet meegekregen, 4 jaar lang niet.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

Betteke schreef:
Sorry, ik heb het schakelen niet meegekregen, 4 jaar lang niet.

Dan heb je niet goed opgelet, want mijn ervaring is dat hij iedereen laat schakelen.
Lijkt me sterk dat hij alleen jou niet liet schakelen.

Jij hebt het blijkbaar ook 4 jaar ''uitgehouden'' dus het lijkt me dan ook dat je 4 jaar lang achter die methode gestaan hebt. Wellicht heeft een vervelende ervaring ervoor gezorgd dat je de methode nu af loopt te kraken...........

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:02

Daar was jij niet bij, dus kan je er geen oordeel over geven lijkt mij. Knipoog
Ik kraak niks af, ik ben tot andere inzichten gekomen, dat is een heel verschil. En ik heb nooit les van AdB zelf gehad. Er zitten goede dingen in de methode, maar het is niks nieuws onder de zon. Er zijn meer manieren om je paard goed te krijgen en te houden.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:06

Ik zeg ook niet dat dit de enige manier is.....
Wel zeg ik dat hij iedereen die ik tot nu toe heb zien rijden bij hem en ook ikzelf altijd laat schakelen. Als jij nooit bij hem gelest hebt kan je ook niet over hem oordelen lijkt mij????

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:08

Voor jou een vraag voor mij een weet. Tong uitsteken

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:10

Betteke schreef:
Voor jou een vraag voor mij een weet. Tong uitsteken

Zo kan je het ook bekijken.
Jammer dat je geen goede ervaring hebt met de methode.
Mij helpt het in ieder geval heel erg goed!
Zit net een maand in het L2 en ben er al weer bijna uit en dat dankzij deze manier van rijden.
Mijn paard is er echt een blijer paard van geworden Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:22

Hier wel iemand met goede ervaringen, maar ook ik heb nooit hoeven schakelen bij Antoine. Dit heb ik hem overigens ook nog nooit zien doen tijdens een trainingsweekend bij hem in België, tijdens lessen van hem en bij leerlingen van hem (o.a. van die instructeursopleiding).

Ook moest die van mij in een hoger tempo lopen, als je overigens zijn DVD bekijkt loopt 9 van de 10 in een hoog tempo.
Ook vind ik dat Antoine de ene keer vind dat je bijv. pas rechtuit kunt als ie "recht" is op de volte, de volgende dag mag je juist pas op de volte als ie rechtuit recht is. Hij spreekt zichzelf dus vaak tegen. Maar zonder hem was mijn merrie er nu allang niet meer, dus ben hem er eeuwig dankbaar voor Haha!

Verder ben ik van mening dat je "zijn" manier eigen moet maken. Je haalt eruit wat je nodig hebt en gebruikt het om je eigen rijden te verbeteren.

Zo zie ik het dan hoor Lachen

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:36

Dat is dan wel apart, want zowel in het trainingsweekend als tijdens de lessen moeten we allemaal schakelen.

Maar ja, thuis doe ik een beetje van mij en veel van deze methode. En er leiden meer wegen naar Rome.

Ik heb overigens nooit over mijn paard zijn tempo hoeven rijden hoor.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:48

WOOPS, sorry. Dubbelpost!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 02-08-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:48

Hier is het:
Joscaa schreef:
Oke. Ja, ik ga het niet typen als het toch niemand uitmaakt. Haha Tong uitsteken

Nou, Farouceh was een manege paard met 'hoefkatrol' & mocht niet veel galoperen, niet op ongelijke ondergrond lopen, geen gebrokenlijnen 5 meter, geen kleine voltes (10 & 15 meter). Niet zo vaak per week gereden, en ze stond op Egg-bars met een leertje.
Toen reed mijn moeder haar een paar dagen per week, want voor manege lessen was ze niet geschikt. (Door hoefkatrol niet & door haar karakter niet. (lees: ze zette altijd alle lessen op stelte Huilen van het lachen ))

En toen ineens.. ze moest naar de slacht. Scheve mond
Om die hoefkatrol. Toen hebben wij haar voor de slachtprijs gekocht. Daarna zijn we ons in hoefkatrol gaan verdiepen, en toen kwamen we Antoine de Bodt tegen. Daar zijn we ons heel erg in gaan verdiepen, en wat werk onder het zadel gedaan. Toen was ze trouwens nog nooit kreupel oid geweest bij ons. En toen kwam AdB een keer bij ons op de manege voor een clinic. Wij deden mee met haar, en die ochtend haalde we haar uit stal, en ze was me toch stokkreupel!
Dus wij tegen Antoine gezegd dat we niet mee deden, want ze was heel kreupel. Hij gezegd; Ga eens in de bak aan de hand stappen, dus wij dat doen. Hij had het ge obseveerd & zei dat het uit de rug kwam & we gewoon mee konden rijden.
Wi vonden het eigenlijk wel mishandeling,. Maargoed, als ze na 10 minutne niet beter zou lopen, zouden we eruit gaan.
En toen zei hij; Stap maar af, we doen haar aan de longe.
mevrouw de Dubbele Longe omgedaan, paar rondjes gelopen, en ze liep de sterren van de hemel. Bloos!
Netjes nagevelijk, en 100% regelmatig. Echt, we hebben haar nooit nagevelijk gekregen (maar wel altijd vriendelijk gebleven hoor, niet gaan trekken ofzo, dat helpt toch niet, gaan ze toch alleen maar rug vast zetten)

En nu, een jaar verder, ze loopt onder het zadel nog super, ze staat zonder beslag, ze springt 1 meter, ze wandelt gewoon vrolijk door het bos (ongelijke ondergrond), we kunnen kleine voltes, gebrokenlijnen 5 meter. Het wijken zit er nu in, keertwendig, begin van schouderbinnenwaarts, loopt netjes nagevelijk. Laag ingesteld & richting oprichting.
Echt perfect. Ik rijd nu automatisch, zonder na te denken op de AdB manier, en ze doet het er prima mee.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En ja, mevrouw is inmiddels al 21 & loopt nog als een zonnetje Haha!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 02-08-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:49

Ik heb eens een paar lessen gezien van drie ruiters maar ik ben er niet over te spreken.
Dit was van een leerling van adb
Ik vond alledrie de paarden erg gestrest lopen en ik was er verder niet helemaal van onder de indruk.
Ik had hier al zoveel van gehoord en het viel gewoon heel erg tegen.
Niet ieder paard en ruiter is hetzelfde vandaar dat het bij de ene wel effect heeft en bij de ander niet.

Masada

Re: Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:24

Betteke schreef:
De methode in het begin goed, daarna wordt het werken met een zeer lange adem. Ervaringen met AdB himself en zijn vereniging, ronduit slecht. Duivel

Hoi,
Boeiend onderwerp.
Is dit te vergelijken met klassiek rijden?
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar wat zijn rijden nu precies inhoud.
Een paard dat pijn aan de voeten heeft vanwege HKO kan niet genezen door anders te rijden.
Pijn is pijn en kapot is kapot.
Dus ik ben erg benieuwd naar deze methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:32

op mijn manege komt hij wel vaker,opzich ik vindt het wel goed lesgeven.
net als ene kreupel paard na de les niet meer kreupel

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:43

takkie_muis schreef:

Maar dat kan toch niet.
Een paard dat pijn heeft omdat het hoefkatrolontsteking heeft kan alleen pijnvrij lopen met pijnbestijding.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:50

Maar als een DA niet weet wat het is, word veelste snel de diagnose hoefkatrolontsteking gesteld.
Mijn paard heeft een aantal jaar veel gemist qua wat ze mocht doen, door de HKO.
& toen ze kreupel werd, liep ze op de ene kant slechter als op de andere.
Als ze pijn gehad had, had ze op 2 kanten net zoveel pijn gehad!!
Het kan dus inderdaad niet. Er zit helemaal niks in de benen, het komt uit de rug. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:51

hopla schreef:
takkie_muis schreef:

Maar dat kan toch niet.
Een paard dat pijn heeft omdat het hoefkatrolontsteking heeft kan alleen pijnvrij lopen met pijnbestijding.

blijkbaar zat het bij dat paard gewoon 'tussen de oren'

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:58

Niet tussen de oren, maar in de rug.
Maar een paard zit niet vast, een paard houdt zich vast.
Waarom kan hij het onder het rijden niet, maar als je een wortel ver naar links & rechts houd kan hij ineens wel ver inbuigen naar 2 kanten.
Is het zelfde als dat je zelf wel je arm ver naar achter op je rug kan leggen, maar als iemand boos is, en die draait je arm op je rug, doet het meestal wel pijn. (doordat je je ertegen verzet)
Is bij het paard precies hetzelfde!
En nee, dat moet je niet oplossen door maar boos te worden, omdat hij het zonder rijden wel kan, daar is de AdB manier ideaal voor. Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:00

Joscaa schreef:
Maar als een DA niet weet wat het is, word veelste snel de diagnose hoefkatrolontsteking gesteld.

Dat is onzin Joscaa.
Een DA steldt HKO vast na rontgenopnames nml.
En als dat is nooit te herstellen.

Fot's liegen niet.