Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:41

ik rij gewoon met, en deze dagen gewoon met mijn lamsbontje Haha!
ze tikt zichzelf aan ,ik heb ze dus niet voor de show om

dus of het nu heet of koud is ,met rijden is ze beschermt! Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:43

Ik rijd ook met, merrie tikt zichzelf nog wel eens aan en is pas hersteld van
een peesblessure. En ik rijd (als ik al op wedstrijd ga) B niveau, dus denk niet dat het
onzin is als je B of L rijdt om met peeskappen te rijden, denk dat je moet kijken of het paard
het nodig heeft of niet..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:44

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

Dit vind ik onzin mijn pony loopt heel ruim en tikt zich daardoor regelmatig aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:47

Ik rij in principe gewoon met, maar ik heb maandag en dinsdag mijn paard gewoon maar laten staan. Zondag heeft hij op wedstrijd wel gelopen.
Mijn paard strijkt, tikt met achteren voor soms aan (zeker met strekken of als ik hem net even activeer), en wil ook nog wel eens met steigeren tegen zijn eigen poten aantikken, dus die loopt met peesbeschermers en springschoenen. Mijn DA vindt die ophef over peesbeschermers en bandages onzin.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:48

Yvank: Laat ik het anders zegggen, pas als je met de zijgangen begint tikken de meesten paarden zichzelf aan. Als je paard 'normaal' loopt zal hij dat niet zo snel doen. Tenminste, je mag er vanuit gaan dat 9 van de 10 paarden zichzelf niet aantikt als het gewoon rechtuit loopt in een normaal basistempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:49

ja mijn DA ook Ja
Verder rijd ik ook met dit weer met peesbeschermers tenzij ik met dr ga zwemmen dan doe ik ze af Ja

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:50

De dalmars heb ik ook voor de cross. Alleen weet ik niet of de benen daar droger onder blijven aangezien ik ook door het water ga Haha!
HH heb ik ook en daarmee merk ik dus geen verschil.

Mijn paard heeft 2 schiefels en die komen ook niet vanzelf, maar ze loopt lekker zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:08

Ik rijd ook gewoon met beenbeschermers met dit weer, 3 in 1 om precies te zijn. Mijn paard wil nog wel eens aantikken zonder dus ik vind bescherming prettiger Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:07

Ik heb ze ook gewoon om (heb peesbeschermers met "ventilatiegaten" erin).

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:10

Ik rijdt alleen als ik buiten de bak ga zonder omdat ie dan nogal enthousiast wordt. Veder stap ik toch alleen maar met dit weer aan de hand. Dus nee mijn paard heeft met dit warme weer geen peesbeshcermers om.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

Ik doe ze wel om, mijn merrie is best kort in de rug en stapt dus ver over.
Nu met de ijzers wil ik liever geen risico nemen dat ze op haar voorbenen staat, of aantilt

Na het rijden gewoon de benen ff afspuiten en koelen.
Soms maak ik ze ook voor het rijden nat, helpt ook om het koel te houden.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:14

Ik heb een paard dat zichzelf niet raakt , ook niet in de zijgangen ,
Ik rij dus liever zonder !

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:19

Mijn pony is nog beetje groen
en tikt ze voorbenen soms nog wel eens aan
dus doe ik het maar wel

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:17

Ik doe ze gewoon om Lachen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 20:53

Wat me eigenlijk best wel irriteert, is dat ik nu dus lees dat de DA's elkaar tegen spreken!
Ik wil graag het beste voor mijn paard, maar hoe weet je nou wat goed is als de 1 zegt: om doen en de ander zegt: af laten die handel....
Ik ga gewoon op mijn gevoel af en laat ze met het warme weer in de kast.
Daar is mijn hoefsmid het ook volledig mee eens trouwens.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:09

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

wat een onzin zeg; deze hele uitspraak raakt kant noch wal Ach gut

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:13

ik rij gewoon niet met dit weer Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:00

fresco schreef:
Wat me eigenlijk best wel irriteert, is dat ik nu dus lees dat de DA's elkaar tegen spreken!
Ik wil graag het beste voor mijn paard, maar hoe weet je nou wat goed is als de 1 zegt: om doen en de ander zegt: af laten die handel....
Ik ga gewoon op mijn gevoel af en laat ze met het warme weer in de kast.
Daar is mijn hoefsmid het ook volledig mee eens trouwens.

Ik ga in die zin meer op gevoel af. Het lijkt mij meer dan logisch dat de temperaturen er onder enorm kunnen oplopen (warmte heeft immers geen uitweg en er is geen lucht om te verkoelen). Daarom probeer ik zelf zo min mogelijk ermee te rijden, helaas zijn er nu eenmaal paarden die zichzelf aantikken en strijken.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het geen enkele steun geeft, en het paard zelf wordt in mijn ogen sterker dan zonder al die troep erom heen.

Maar da's mijn bescheiden mening.

Overigens, voordat we echt op een discussie uitlopen, hier zijn al mega veel topics over geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:11

Zonder; maar dat doe ik tegenwoordig altijd. (en dan rij ik zeker niet te flauw)
En dat juist vanwege de angst voor blessures.

Met springen mijn luchtdoorlatende vóór beschermers

Met SGW voor- en achter beschermers.

Dit zijn mijn voorbeschermers:
Afbeelding

Hier kun je echt doorheen kijken. Ik vind dit het ultieme compromis. Flinke bescherming (plaat achterin) maar beduidend minder warm.

Die HH peesjes heb ik ook. Hier worden de benen evengoed warm/ nat onder. Bij deze NEW's niet tot nauwelijks (tenzij ik door de waterbak ga dan)

Dierenartsen kunnen wel een menig hebben maar ik veRtrouw meer op meetapparatuur (tests) en de mening van iemand als Eric van Breda.

*EDIT* na de training de benen afpuiten zal best wat nut hebben maar als een ei eenmaal gekookt is (=eiwit structuur beschadigd) heeft afspoelen met koud water ook geen zin meer. Daar kun je het proces niet mee terug draaien.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:29

Ik doe ook gewoon peesbeschermers om en spuit de benen ( en vaak het hele paard ) na het rijden goed af.
Bandages doe ik met dit warme weer niet om, daaronder wordt het volgens mij warmer ( ook volgens de dierenarts)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:17

Ik doe ze áltijd om.

Ik rij alleen recreatief op dit moment, maar ieder paard kan opzij springen van schrik, of een bok maken, welk niveau je ook rijdt!
Een ongeluk zit in een klein hoekje!

Ik heb de Veredus Pro Light, dat zijn lichtgewicht dingen.
Ik geloof ook niet in dat ze steun geven, maar het helpt wel tegen een tik van iets (hoef, bakrand oid)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:11

IK heb een vraag die hier eigenlijk wel een beetje bij deze topic past.
Enkele weken terug heb ik een paard gekocht. Ze werd altijd gereden met bandages, ik ben daar uit dezelfde reden tegen als het artiekel van bit, maar heb nu het probleem dat ze na het rijden, bij peesbeschermers vochtophoping heeft ten gevolge van die peesbeschermers. Ik rij ze nu dus maar met bandages, maar denk er aan het westernmodel te kopen. Of zijn die ook niet wat warm??
Ik wil niet zonder rijden omdat ze nog jong is en nogal eens een stapje verkeerd zet.
Zouden die modellen die ik hier heb zien revu passeren helpen??

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:02

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan.

Maar als het paard in paniek raakt ofzo? De eigenaar van m'n verzorgpony wil graag dat ik ze omdoe dus doe ik ze om.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:10

ja dat kan je nou wel zeggen dat t onzin is maar wat als er medische noodzaak is? ik reed nooit nooit nooit met peesbeschermers en nu door een ongelukje op het land heeft mn paard een schieffel op zn voorbeen waar ie tegen aan tikt zonder peesbeschermers en zolang dat ie er tegen aan tikt blijft ie kreupel..........dus rijden doe ik met peesbeschermers op het land gaat het nu goed dus daar heeft ie ze niet om ik zorg wel dat ik altijd goed afspuit na het rijden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:12

Er zijn ook paarden die van nature "aantikken" Annetje Knipoog en of die nu B of Z zijn, dan is het in de training gewoon fijn om ze te beschermen. Pret tikt ook wel eens aan als ze over enthousiast wordt in een training.

Als het zo bloedheet is, staan er toch nooit echt zware trainingen op het programma. Eerder op het gemakje wat basis door lopen. Dan krijgt Pret geen warme peesbeschermers om. Wel haar springschoenen omdat ze bij de verruiming naar middendraf wil aantikken van achter. Ik wil niet dat ze zich verwond en zo warm zijn die volgens mij ook niet. Lachen Maar de peesbeschermers blijven met echt warm weer dus af. Lachen