Goed paardrijden begint met goede houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: Goed paardrijden begint met goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:52

Hmm.. ben ik het niet helemaal mee eens. In eerste instantie vind ik het belangrijk dat je je paard in ieder geval niet in de weg zit, dat vind ik het allerbelangrijkst, als dat zo is ga ik eerst door naar het paard. Als het paard fijn loopt heb je nl zelf ook meer de gelegenheid om goed te gaan zitten. Als het paard zijn rug wegdrukt en niet fijn loopt is het veeeel moeilijker om correct te zitten. Dus voor mij geld dat je als je je paard niet in de weg zit, éérst naar het paard gaat kijken en dan verder naar de houding.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:58

Goed paardrijden begint pas als je zelf een goeie houding hebt en een onafhankelijke zit. Heb je dit niet kun je ook niet fatsoenlijk met een paard werken en ben je niet goed aan het paardrijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:01

DresslOver schreef:
Hmm.. ben ik het niet helemaal mee eens. In eerste instantie vind ik het belangrijk dat je je paard in ieder geval niet in de weg zit, dat vind ik het allerbelangrijkst, als dat zo is ga ik eerst door naar het paard. Als het paard fijn loopt heb je nl zelf ook meer de gelegenheid om goed te gaan zitten. Als het paard zijn rug wegdrukt en niet fijn loopt is het veeeel moeilijker om correct te zitten. Dus voor mij geld dat je als je je paard niet in de weg zit, éérst naar het paard gaat kijken en dan verder naar de houding.

Maar een paard KAN niet ontspannen genoeg worden om zijn lichaam goed te gebruiken wanneer de ruiter niet goed in balans is. Dus de betere wereld begint toch bij jezelf naar mijn idee.....
Moet je paard in shape raken? Raak dan zelf ook in shape! Een mooi en ook nog zeer bruikbaar doel!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:02

ik weet niet wat jouw definitie is van je paard niet in de weg zitten, maar in balans hoort daar bij mij toch echt bij hoor.. Verward

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:05

DresslOver schreef:
ik weet niet wat jouw definitie is van je paard niet in de weg zitten, maar in balans hoort daar bij mij toch echt bij hoor.. Verward

Balans is een rekbaar begrip, en voor mij betekent dat dat je soepel bent, je fit bent, ontspannen en niet te zwaar...
Als mens dus in balans, en dus ook als ruiter vervolgens.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:09

Ninx schreef:
DresslOver schreef:

Balans is een rekbaar begrip, en voor mij betekent dat dat je soepel bent, je fit bent, ontspannen en niet te zwaar...
Als mens dus in balans, en dus ook als ruiter vervolgens.

Ik bedoel dan m.n. in balans zitten. Iets minder uitgebreid dus Knipoog
ben ik niet met je eens, natuurlijk moet je daar wel voor zorgen, maar dit hoeft voor mij geen basisbegrip te zijn voor je mag gaan paardrijden.. Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen Haha! *sorry, zo zie ik dat even voor me *

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:14

.[/quote]
Ik bedoel dan m.n. in balans zitten. Iets minder uitgebreid dus Knipoog
ben ik niet met je eens, natuurlijk moet je daar wel voor zorgen, maar dit hoeft voor mij geen basisbegrip te zijn voor je mag gaan paardrijden.. Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen Haha! *sorry, zo zie ik dat even voor me *[/quote]

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor.
Maar mensen vragen erg veel van hun dieren, hebben allerlei doelen voor ogen, maar hebben al moeite om op het paard te komen en zijn zelf vaak slecht in vorm. Op die manier boek je natuurlijk niet snel progressie, en het is ook wel fair tov het paard om niet alleen van hem inzet en een goede conditie te verlangen, maar ook van jezelf.
Balans is niet echt een eenvormig begrip natuurlijk.
Los daarvan zie ik dat je Orun hebt gedaan, komen dit soort dingen daar niet aan bod?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:30

Dít? Nee. De orun gaat niet zo diep, en is in mijn ogen van héle slechte kwaliteit. Ging er heen met het doel iets te leren... behalve het feit dat ik stil moet staan in het midden van de bak en niet een stukje mag lopen heb ik niet veel nieuws gehoord. Maar dat is offtopic.

Ik snap wat je bedoelt, had wel al het vermoeden dat je dat bedoelde, maar wilde het graag zeker weten voor ik daar verder op in ga.
Ik ben het wat dat betreft met je eens hoor. Zoiets is ook heel belangrijk, en moet heel eerlijk bekennen dat ik daar zelf ook (te) weinig aan doe. Maar het is inderdad heel belangrijk. Echter vind ik niet dat dit een voorwaarde moet zijn voor je aan het rijden begint. Zoiets train je gelijktijdig door. Overigens vind ik vooral een ding daarbij ook erg belangrijk. We richten ons paard zo goed mogelijk recht, maar vergeten daarbij ons zelf. ik vind het erg belangrijk dat we zorgen dat we zelf ook zo goed mogelijk recht zijn. En dit begint met kleine dingetjes als ook eens met de andere hand je paard borstelen of de hoeven uitkrabben, aansingelen of de riemen van het hoofdstel vast maken. hele kleine dingetjes die wel al een groot verschil uit maken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:32

Iemand die echt uberhaupt nog maar amper op een paard kan zitten heeft eerst wel wat aan zichzelf te werken. Maar er komt altijd een punt dat je ook moet gaan leren een paard niet alleen rond te sturen maar ook te verbeteren. Vanaf dat moment kun je het naar mijn mening niet los zien van elkaar.

Ik ken genoeg mensen die misschien niet het allermooist zitten voor het plaatje, maar wel perfect in balans zitten en heel goed op hun paard kunnen inwerken.

Knipoog nog zo'n teleurgestelde ORUN-kandidaat lees ik? Ik weet na de cursus wel een stuk beter waarom het niveau in de Nederlandse basissport zo vreselijk beroerd is!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:35

Ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk moet je er op blijven letten, maar er komt een punt waarop er meer bij komt kijken (rijtechnisch) en dan is het plaatje niet altijd even mooi. Maar als je paard dan daarna weer fijn voor elkaar is krijg je weer even wat meer tijd voor het plaatje en je houding. Het een kan niet zonder het ander, maar soms moet je even prioriteiten stellen.

Ja inderdaad ik ook, ga ook echt geen vervolg meer doen, zonde van m'n geld! vond het waardeloos. Maargoed, ik heb m'n 'papiertje' Rolleyes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:38

Tja wat blijkt goed rijden begint bij goed LES KRIJGEN...en daar beginnen alle problemen.

Wat is goed les geven?. Wie kan dat?.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:41

Prisca schreef:
Tja wat blijkt goed rijden begint bij goed LES KRIJGEN...en daar beginnen alle problemen.

Wat is goed les geven?. Wie kan dat?.

Da's een hele andere discussie, daar gaat het hier niet over.
bovendien ken ik ook iemand (tevens een bokker) die heeft al járen geen les meer, maar rijd wel niet geheel onverdienstelijk ZZ-zwaar, zonder enige ervaring op dit niveau, en zonder een doorgeschoold paard... Het kan wel met voldoende gevoel, talent en zelfkennis.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:49

Als je op een gegeven moment een bepaald "basisniveau" hebt kun je vaak wel veel zelf oplossen. Ik heb een aantal jaar dagelijks onder begeleiding van een GP-trainer gereden op verschillende paarden, en merk nu wel dat ik in heel veel gevallen aan een "oog op de grond" al wel heel veel heb. Maar dan nog: als je veel alleen rijdt sluipen er ongemerkt vaak gewoon dingen in.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:52

Dat klopt! alleen iemand die mee kijkt en af en toe roept dat er iets niet helemaal fijn uitziet kan vaak al genoeg zijn.

Nu heb ik het geluk dat er vrijwel altijd een oog op de grond aanwezig is, waardoor je fijn bezig kan blijven en ook beter kan stoeien met het geheel af en toe. Ja

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:08

Ik ben het er helemaal mee eens!!

Ik zie zoveel mensen die weinig waarde hechten aan een goede houding maar wel denken hun paard te verbeteren, ik vind dat zo slecht!
Wij willen op een paard gaan zitten, dat paard heeft hele andere behoeftes, als ruiter zit je een paard altijd in de weg, er zal geen paard zijn die het gevoel heeft pas compleet te zijn met een ruiter op zijn rug, of het gevoel heeft dat ie ineens zo lekker in balans loopt met een mens er op, dus aan ons om dat paard zo min mogelijk in de weg te zitten en mijn mening; iemand die dan niet zijn best wil doen om dat paard zo min mogelijk te storen verdient het niet om er op te zitten.

DresslOver schreef:
Ik bedoel dan m.n. in balans zitten. Iets minder uitgebreid dus
ben ik niet met je eens, natuurlijk moet je daar wel voor zorgen, maar dit hoeft voor mij geen basisbegrip te zijn voor je mag gaan paardrijden.. Dat zou dat betekenen dat sommige eerst moeten gaan afvallen, yoga doen en gaan ontgiften voordat ze op een paard mogen stappen *sorry, zo zie ik dat even voor me *

Oke, het gaat misschien wat ver Knipoog maar ik zou het een goed idee vinden!
Iemand die zelf nooit gesport heeft en geen idee van de werking van spieren, pezen, gewrichten e.d. heeft kan zich nooit voldoende inleven wat een paard voor prestatie levert.

Veel mensen snappen niet dat een verkeerde houding al snel spierspanning op een bepaalde plek geeft en een paard kan nooit echt los laten als de ruiter ergens vast zit.
Aan de andere kant zie ik wel vaak mensen die bijv. gedwongen hun tenen naar binnen draaien terwijl je je tenen niet verder naar binnen kan draaien als je knieën, bij een rond paard heb je dus je tenen gewoon wat naar buiten, anders krijg je juist spanning in je bovenbenen.

(ik heb trouwens bij de 1e fase niks goeds geleerd, maar daarna absoluut wel! ook over houding e.d.)

elinenikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:55

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal.
Ik rij nu zo'n 11 jaar paard en heb dus verschillende instructeurs&instructrices gehad.
Velen van hen letten voornamelijk op het "lopen& de houding" van het paard en niet van mij.
Het afgelopen half jaar heb ik les van een nieuwe instructrice die dit wel doet.
Wat een verschil!
Het is wel hard werken en kost soms wat spierpijn, nu ik mijn zo gewende houding moet veranderen.
Maar het is wel met resultaat.
Ik merk dat ik er toch beter opzit en dat mijn pony er ook ontspannender door gaat lopen Haha!
Hoop dat het bij jou ook beter gaat!? Succes in ieder geval.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:58

unieke situatie is goede houding en technisch op orde Haha!

maar als ik moest kiezen kies ik toch voor technisch goed met een mindere houding Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:00

MontyRulezz schreef:
Goed paardrijden begint pas als je zelf een goeie houding hebt en een onafhankelijke zit. Heb je dit niet kun je ook niet fatsoenlijk met een paard werken en ben je niet goed aan het paardrijden.

helemaal mee eens,
als je je paard in de weg zit dan word de rest niks,in ieder geval niet veel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:03

elinenikita schreef:
Hoop dat het bij jou ook beter gaat!? Succes in ieder geval.

Bewust worden van je fouten is al een grote stap in de goede richting Knipoog Thx, en jij ook succes!

KiWiKo schreef:

maar als ik moest kiezen kies ik toch voor technisch goed met een mindere houding Lachen

En wat is dan technisch goed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:08

iemand die gewoon correct rijd, peerd niet in de weg zit........ netjes stuurt......... en vooral eerlijk is tegen het paard Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:09

KiWiKo schreef:

Dat vind ik een contradictie... een slechte houding is technisch niet goed. Het een sluit het ander toch wel een beetje uit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:12

Dat is niet helemaal waar Haha! Haha! Haha!

een belemmering KAN het zijn, maar dan zit de ruiter het paard in de weg Haha! een ruiter kan ook noet 100% correct zitten en toch het paard niet in de weg zitten Lachen

Goed ze moeten natuurlijk niet al het gewicht naar een kant hebben hangen, of bijzonder foute houdingen hebben........

maar 100% perfect hoeft ook niet Lachen

Iemand die bijvoorbeeld wat voorover zit, zit een paard niet in de weg........ en kan technisch misschien een heel stuk beter uit de voeten dan iemand die wel de anky houding heeft maar niet eens een paard kan begrenzen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:19

helemaal mee eens kiwiko

iemand met niet een houding uit het boekje hoeft helemaal niet een paard tegen te werken.
Iemand met wel een houding uit het boekje hoeft ook niet direct meteen een paard goed aan het lopen te hebben, die belemmert misschien wel veel meer.
Paardrijden is meer dan alleen een houding
Gevoel bijv... dat missen er veel....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:19

Ja goede, maar dat zijn uitersten....
100% perfect is sowieso al niet echt haalbaar helaas... voor mij niet, voor niemand niet.
Punt is alleen wel dat het streven er vaak niet eens is, en dat instructeurs dit niet meenemen in hun lessen... en dat vind ik bijzonder jammer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:23

runningkawa schreef:
helemaal mee eens kiwiko

iemand met niet een houding uit het boekje hoeft helemaal niet een paard tegen te werken.
Iemand met wel een houding uit het boekje hoeft ook niet direct meteen een paard goed aan het lopen te hebben, die belemmert misschien wel veel meer.
Paardrijden is meer dan alleen een houding
Gevoel bijv... dat missen er veel....

Dan begrijp je niet wat ik bedoel...
Een 'houding' is een geforceerd iets, en dus geen ontspannen manier van rijden.
In balans rijden, het dieptepunt op de juiste plaats hebben zodat je geen tuimelpoppetje bent, ontspannen zijn (ook op plekken waar je het bestaan niet eens van dacht te kennen Haha! ) en een zeker soepelheid/ fitheid en normaal gewicht, zijn een goed uitgangspunt voor betere prestaties.
In eerste instantie moet je jezelf zo'n houding aanleren. Net zoals rechtop achter je bureau zitten (ook meer kans op blessures wanneer je dat niet doet). Maar later gaat dit steeds meer vanzelf en ontwikkel je een betere balans...