Onze jonge ruin zou veel beter geschikt zijn voor proefjes, die doet graag wat er gevraagd wordt en heeft niet zo de neiging om de boel over te nemen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Waratje schreef:jasmijn78 schreef:Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc.)
En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Nou kunnen mij die niveaus compleet gestolen worden en de wedstrijden nog wat meer, maar dat neemt niet weg dat ik mijn merrie best lekker aan het lopen heb. Alleen vind ik proefjes rijden een volstrekt nutteloze bezigheid en rij ik de oefeningen voor mijn paard en niet voor andere mensen. En ja, bij die oefeningen zitten er genoeg die gevraagd worden in de M en in de Z, maar ik ga ze niet aan elkaar plakken tot een proefje. Het gaat mij erom dat mijn paard lekker kan blijven lopen en in optimale conditie blijft, zodat ze gezond een hoge leeftijd kan behalen (inderdaad, niet "oud kan worden")
Maar goed, het zal mij dan ook compleet worst zijn of iemand hier op Bokt mij op m'n woord gelooft of niet.
Waratje schreef:jasmijn78 schreef:Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc.)
En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Nou kunnen mij die niveaus compleet gestolen worden en de wedstrijden nog wat meer, maar dat neemt niet weg dat ik mijn merrie best lekker aan het lopen heb. Alleen vind ik proefjes rijden een volstrekt nutteloze bezigheid en rij ik de oefeningen voor mijn paard en niet voor andere mensen. En ja, bij die oefeningen zitten er genoeg die gevraagd worden in de M en in de Z, maar ik ga ze niet aan elkaar plakken tot een proefje. Het gaat mij erom dat mijn paard lekker kan blijven lopen en in optimale conditie blijft, zodat ze gezond een hoge leeftijd kan behalen (inderdaad, niet "oud kan worden")
Maar goed, het zal mij dan ook compleet worst zijn of iemand hier op Bokt mij op m'n woord gelooft of niet.
Merlijn schreef:Waratje schreef:En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Je hebt groot gelijk dat je geen wedstrijden rijdt als je daar het nut niet van inziet. Ik vraag me trouwens wèl af waarom iemand meteen een muts is als die het wel doet, maar dit terzijde.
De discussie gaat erover wanneer je jezelf een bepaald niveau mag toedichten. En helaas valt het mij geregeld op dat ruiters/amazones zèggen dat ze op een zeker niveau rijden, maar als je het dan op filmpjes, foto`s of in levende lijve ziet, wordt het geclaimde niveau (bij lange na) niet gehaald.
Dat geldt ook voor mensen die wel wedstrijden rijden; je kunt de jury aardig voor de gek houden. Wij zijn op zoek naar een nieuw paard en ik heb al op diverse L en M paarden gereden waarvan ik me afvraag hoe ze in die klasse gekomen zijn.
Toch vind ik wedstrijd rijden de enige manier om enigszins te kunnen bepalen op welk niveau je rijdt omdat je je dan meet met anderen. Wanneer je dan vaak in de onderste helft eindigt weet je zelf in ieder geval dat je nog niet op het niveau zit van de klasse waarin je op dat moment rijdt.
[/quote]
Merlijn schreef:Waratje schreef:Oh, niet iedereen die wedstrijden rijdt is een muts, hoor. Dat zijn alleen degenen die erover mutsen![]()
Inderdaad zie ik genoeg wedstrijdrijdende ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze in een klasse gekomen zijn. En dan nog de ruiters die pretenderen goed te kunnen rijden want ze hebben M of hoger in de dressuur, die nog geen stap over de dam durven doen. Dan heb je leuk een dressuurniveau, maar je hebt 0,0 buitenrijniveau. Persoonlijk vind ik het erg sneu als paarden niet verder komen dan de eigen rijbak en de wedstrijdring, erg klein wereldje
Waarom al die waardeoordelen? De een rijdt graag buiten en geen wedstrijden. De ander doet het andersom. Beiden hebben plezier.
Waratje schreef:En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Esther schreef:Waarom zou je persé op concours moeten gaan om te bewijzen dat je een bepaald niveau beheerst.
) maar bovenal wil ik mijzelf en mijn paard dressuurmatig verbeteren. En daarvoor vind ik het heel handig als ik zo nu en dan eens wordt beoordeeld door een onafhankelijk deskundige (dus een jury) jasmijn78 schreef:Wat is daar mis mee? Ik gebruik bijvoorbeeld mijn beoordelingen weer als input voor mijn training. Aan de onderdelen die slecht scoren ga ik dan meer aandacht besteden. (en natuurlijk vind ik het competitie element ook heel leuk Haha! ) maar bovenal wil ik mijzelf en mijn paard dressuurmatig verbeteren. En daarvoor vind ik het heel handig als ik zo nu en dan eens wordt beoordeeld door een onafhankelijk deskundige (dus een jury)
Esther schreef:Als ik op concours ga dan is het enige wat bewezen wordt dat ik zo zenuwachtig ben dat er van het rijden niks meer terecht komt.
Esther schreef:Qua niveau kan ik dan niet in een hokje gestopt worden, ik kan wel met een los teugeltje lekker ontspannen door het bos rijden, dat zie ik veel "wedstrijdruiters" nog niet doen...

. runningkawa schreef:Tja, ik kan ook wel zeggen dat ik best op functie van universitair niveau kan werken.
Toch wil men dan een papiertje zien waarop ik dat bewezen heb.
Voordat ik dat diploma op zak heb kan ik roepen wat ik wil, maar ik denk dat de meeste mensen toch zeggen...ga dat eerst maar eens laten zien dat je dat kunt, start maar eens met je opleiding
Maar bij paardrijden in onze eigen tuin, mogen we allemaal roepen, ik kan dit en dat... en gezien dat het vaak meer roepen dan echt daadwerkelijk kunnen is...krijg je ook dat mensen zeggen..laat het dan maar eens echt zien
Dus allemaal naar de paardenschool
runningkawa schreef:ik bedoel eigenlijk meer dat je diploma een bewijs is van je kunnen van je nivo. Roepen dat je wel kunt telt daar ook niet als je gaat solliciteren.
En een wp je ook als een soort van bewijs van je kunnen kunt zien.
Wat roepen ik kan dit en dat...ja, das zo makkelijk
Snapte je ook wel hoor, kon niet laten om er op te reageren. Tuurlijk is dat makkelijk. Ik rijd zo beetje ZZ.

Ik schaam me er niet voor. Het heeft me wel gemaakt tot wie ik nu ben. Ik weet het nog steeds altijd beter, maar niet omdat ik denk beter te zijn. Maar omdat ik weet waar ik nu mee bezig ben. Omdat ik pas sinds vorig jaar echt ben gaan leren paardrijden. Of het de druk van de wedstrijden die is weggevallen, ik heb geen idee, maar het is een machtig mooi gevoel als na jaren de puzzelstukjes op zijn plek vallen. Misschien komt het ook wel door Wino. Die is super braaf, maar straft me direct af als ik iets niet goed doe. Mijn god, wat heb ik jaren lang aangemoddert zeg. 
Marliesje schreef:Maar daar is toch ook niets mis mee Esther?
), heb mijn paard dressuurmatig fijn aan het lopen.
Alleen niet op wedstrijd
Esther schreef:Qua niveau kan ik dan niet in een hokje gestopt worden, ik kan wel met een los teugeltje lekker ontspannen door het bos rijden, dat zie ik veel "wedstrijdruiters" nog niet doen...
Tieneke schreef:En dat is ook een bepaald niveau! Ik zei het al eerder: het gaat altijd maar over de dressuur en in andere dingen kun je ook een hoger niveau halen.
runningkawa schreef:Maar bij paardrijden in onze eigen tuin, mogen we allemaal roepen, ik kan dit en dat... en gezien dat het vaak meer roepen dan echt daadwerkelijk kunnen is...krijg je ook dat mensen zeggen..laat het dan maar eens echt zien
Esther schreef:Nee helemaal niet, maar ik erger me dood aan mensen die je niveau (en dus bijvoorbeeld het feit of je ergens wel of niet over mag meepraten!) afmeten aan het feit of je wel of geen winstpunten hebt gehaald in een bepaalde klasse.