Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:43

Klopt, het achter elkaar plakken van oefeningen maakt het moeilijker. Ik kijk naar wat het paard aanbiedt en wat het paard nodig heeft en gebruik dan oefeningen om haar te verbeteren. Soms is dat om haar puur fysiek te helpen, soms is dat om haar mentaal bij te sturen en soms is het puur als controle voor hoe ze aan het been is. Met dit paard zal ik waarschijnlijk ook nooit een proefje kunnen rijden, want ze zou teveel initiatieven gaan nemen als ze de proef al kent. Ze neemt al haast teveel initiatieven als ik zelf te goed weet wat ik wil gaan doen, haar grootste uitdaging is om te wachten op de hulp Clown
Onze jonge ruin zou veel beter geschikt zijn voor proefjes, die doet graag wat er gevraagd wordt en heeft niet zo de neiging om de boel over te nemen Tong uitsteken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:01

Waratje schreef:
jasmijn78 schreef:
Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc. Knipoog )

En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Nou kunnen mij die niveaus compleet gestolen worden en de wedstrijden nog wat meer, maar dat neemt niet weg dat ik mijn merrie best lekker aan het lopen heb. Alleen vind ik proefjes rijden een volstrekt nutteloze bezigheid en rij ik de oefeningen voor mijn paard en niet voor andere mensen. En ja, bij die oefeningen zitten er genoeg die gevraagd worden in de M en in de Z, maar ik ga ze niet aan elkaar plakken tot een proefje. Het gaat mij erom dat mijn paard lekker kan blijven lopen en in optimale conditie blijft, zodat ze gezond een hoge leeftijd kan behalen (inderdaad, niet "oud kan worden" Duivel )
Maar goed, het zal mij dan ook compleet worst zijn of iemand hier op Bokt mij op m'n woord gelooft of niet. Tong uitsteken

Helemaal met Waratje eens!
Waarom zou je persé op concours moeten gaan om te bewijzen dat je een bepaald niveau beheerst. Als ik op concours ga dan is het enige wat bewezen wordt dat ik zo zenuwachtig ben dat er van het rijden niks meer terecht komt. Ik hoef me niet te bewijzen, ik rij fijn met mijn paard, we gaan nog steeds vooruit en we zijn tevreden zo. Dat is voor mij het belangrijkste, heb m'n paard namelijk voor m'n lol en de ontspanning.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:11

Waratje schreef:
jasmijn78 schreef:
Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc. Knipoog )

En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Nou kunnen mij die niveaus compleet gestolen worden en de wedstrijden nog wat meer, maar dat neemt niet weg dat ik mijn merrie best lekker aan het lopen heb. Alleen vind ik proefjes rijden een volstrekt nutteloze bezigheid en rij ik de oefeningen voor mijn paard en niet voor andere mensen. En ja, bij die oefeningen zitten er genoeg die gevraagd worden in de M en in de Z, maar ik ga ze niet aan elkaar plakken tot een proefje. Het gaat mij erom dat mijn paard lekker kan blijven lopen en in optimale conditie blijft, zodat ze gezond een hoge leeftijd kan behalen (inderdaad, niet "oud kan worden" Duivel )
Maar goed, het zal mij dan ook compleet worst zijn of iemand hier op Bokt mij op m'n woord gelooft of niet. Tong uitsteken

Je hebt groot gelijk dat je geen wedstrijden rijdt als je daar het nut niet van inziet. Ik vraag me trouwens wèl af waarom iemand meteen een muts is als die het wel doet, maar dit terzijde.
De discussie gaat erover wanneer je jezelf een bepaald niveau mag toedichten. En helaas valt het mij geregeld op dat ruiters/amazones zèggen dat ze op een zeker niveau rijden, maar als je het dan op filmpjes, foto`s of in levende lijve ziet, wordt het geclaimde niveau (bij lange na) niet gehaald.
Dat geldt ook voor mensen die wel wedstrijden rijden; je kunt de jury aardig voor de gek houden. Wij zijn op zoek naar een nieuw paard en ik heb al op diverse L en M paarden gereden waarvan ik me afvraag hoe ze in die klasse gekomen zijn.
Toch vind ik wedstrijd rijden de enige manier om enigszins te kunnen bepalen op welk niveau je rijdt omdat je je dan meet met anderen. Wanneer je dan vaak in de onderste helft eindigt weet je zelf in ieder geval dat je nog niet op het niveau zit van de klasse waarin je op dat moment rijdt.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:27

Ik vind inderdaad ook als je winst kunt halen in de klasse, dan rijdt je op dat niveau.
Mijn paard kan ook de oefeningen t/m de M1, maar is zeker nog lang niet klaar voor het M1,
want hij is niet verzameld en opgericht genoeg, en als je die oefeningen allemaal achter elkaar doet in een proefje dan ziet het er meteen een stuk rommeliger uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:57

Ja heel moeilijk hoor. Er zijn inderdaad veel ruiters die zich overschatten. Maar aan de andere kant. Ik ben geen wedstrijd nodig om mezelf te bewijzen. Ik rijd voor mijn paard. Dat hij soepel blijft en leniger en sterker wordt. De behoefte om dat in een proef te laten zien heb ik niet meer. Maar goed, je mag mij rustig in het hokje L stoppen. Want dat is waar je mee bezig bent, hokjes en labels. Z dressuur zal ik nooit worden. Maar dat betekent niet gelijk dat ik een mindere ruiter zal worden dan iemand die wel Z rijdt.

En ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik geen actief wedstrijd ruiter ben, mijn paard nooit zo lekker aan de sjouw heb gehad. We doen nu lekker alles in onze eigen tijd, en de ''druk'' van de wedstrijden is er niet meer. Ik haal daar veel voldoening uit, maar dat zal ook weer per mens verschillen.

Daarbij ben ik al heel lang niet meer onder de indruk van het nivo wat er op wedstrijd verschijnt, enkele goede uizonderingen daar gelaten, dus de vraag is of ik me daar wel aan zou willen meten. Maar het hele nivo zegt me niks.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:15

Merlijn schreef:
Waratje schreef:

Je hebt groot gelijk dat je geen wedstrijden rijdt als je daar het nut niet van inziet. Ik vraag me trouwens wèl af waarom iemand meteen een muts is als die het wel doet, maar dit terzijde.
De discussie gaat erover wanneer je jezelf een bepaald niveau mag toedichten. En helaas valt het mij geregeld op dat ruiters/amazones zèggen dat ze op een zeker niveau rijden, maar als je het dan op filmpjes, foto`s of in levende lijve ziet, wordt het geclaimde niveau (bij lange na) niet gehaald.
Dat geldt ook voor mensen die wel wedstrijden rijden; je kunt de jury aardig voor de gek houden. Wij zijn op zoek naar een nieuw paard en ik heb al op diverse L en M paarden gereden waarvan ik me afvraag hoe ze in die klasse gekomen zijn.
Toch vind ik wedstrijd rijden de enige manier om enigszins te kunnen bepalen op welk niveau je rijdt omdat je je dan meet met anderen. Wanneer je dan vaak in de onderste helft eindigt weet je zelf in ieder geval dat je nog niet op het niveau zit van de klasse waarin je op dat moment rijdt.

Oh, niet iedereen die wedstrijden rijdt is een muts, hoor. Dat zijn alleen degenen die erover mutsen Haha!
Inderdaad zie ik genoeg wedstrijdrijdende ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze in een klasse gekomen zijn. En dan nog de ruiters die pretenderen goed te kunnen rijden want ze hebben M of hoger in de dressuur, die nog geen stap over de dam durven doen. Dan heb je leuk een dressuurniveau, maar je hebt 0,0 buitenrijniveau. Persoonlijk vind ik het erg sneu als paarden niet verder komen dan de eigen rijbak en de wedstrijdring, erg klein wereldje Verdrietig

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:22

Ik vind het ook moeilijk. Aan de ene kant heb je natuurlijk geen wedstrijden nodig om op een bepaald niveau te kunnen rijden, aan de andere kant is het ook wel heel makkelijk om te zeggen dat je op een bepaald niveau rijdt. Heel af en toe oefen ik thuis een slangevolte in contragalop, een travers, een eenvoudige wissel. Dat gaat helemaal niet slecht. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om te beweren dat we nu M2 of zelfs Z1 niveau rijden! Bij lange na niet!!! Eén keer een oefeningetje rijden op een moment waarop je je paard super voorbereid hebt en waar je de plaats zelf kunt kiezen is wel even heel wat anders dan alle oefeningen verplicht op een bepaalde letter en een bepaald moment te moeten rijden. En dan ook nog alles achter elkaar! Dat is denk ik ook echt het grote verschil tussen thuis rijden en wedstrijden rijden. Thuis zorg je dat je paard helemaal fijn hebt voor je een bepaalde oefening inzet. En dan lukt hij vaak ook. Voila: we hebben een bepaald niveau!!! Maar op concours moet het, ook als het paard net even tegen de hand is, een mispas maakt, of noem maar op, precies op die bepaalde letter gebeuren. En dan lukt het niet meer! Daarom kun je iemand die thuis M-oefeningen rijdt naar mijn idee niet vergelijken met iemand die M-geklasseerd is. Thuis gaat het toch allemaal een stukje makkelijker.

Verder geeft het rijden van bepaalde losstaande oefeningen inderdaad ook niet altijd het niveau aan. Ze allemaal achter elkaar correct te rijden is een heel stuk moeilijker! Zoals hier al eerder als voorbeeld is gegeven: één hindernis van 1.20 springen is wel even heel wat anders dan een heel parcours van 1.20. Sterker nog: één hindernis van 1.20 is waarschijnlijk voor de meesten gemakkelijker dan een heel parcours van 1.00.

Wij hebben hier in de buurt ook een meneer die als je hem hoort thuis de sterren van de hemel rijdt. Och och, wat heeft hij zijn paard fijn aan de loop, wat heeft hij er een gevoel voor en wat kan hij paardrijden!!! Helaas voor hem wil het op de wedstrijden nog niet zo lukken, hij rijdt al een jaar of 4 in de B.....

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:34

[quote="Waratje
Oh, niet iedereen die wedstrijden rijdt is een muts, hoor. Dat zijn alleen degenen die erover mutsen Haha!
Inderdaad zie ik genoeg wedstrijdrijdende ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze in een klasse gekomen zijn. En dan nog de ruiters die pretenderen goed te kunnen rijden want ze hebben M of hoger in de dressuur, die nog geen stap over de dam durven doen. Dan heb je leuk een dressuurniveau, maar je hebt 0,0 buitenrijniveau. Persoonlijk vind ik het erg sneu als paarden niet verder komen dan de eigen rijbak en de wedstrijdring, erg klein wereldje Verdrietig[/quote]

Waarom al die waardeoordelen? De een rijdt graag buiten en geen wedstrijden. De ander doet het andersom. Beiden hebben plezier.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:14

Ik denk dat je pas mag zeggen 'ik rijd B/L/M/Z/>' als je ook daadwerkelijk een winstpunt in die klasse hebt behaald of officieel in die klasse start. Het is officieel vastgesteld dat je dat niveau ook echt beheerst, je mag immers op het niveau uitkomen. In andere gevallen zou ik zeggen; 'ik train op'.

Ik ben nu een aantal keer M2 gestart met mijn pony, ik 'rijd' dus M2.
Met het paard ben ik nog niet gestart en train ik oefeningen t/m het Z2, dit wil niet zeggen dat ik een Z2 proef kan rijden, want het betreffen losse oefeningen die we wel beheersen maar nog niet altijd geweldig gaan en in 'proef-lijnen'. Wat we rijden kan ik in dit geval dus niet zeggen, misschien krijg ik haar nieteens normaal een B proef door, wie weet. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:58

Merlijn schreef:
Waratje schreef:
Inderdaad zie ik genoeg wedstrijdrijdende ruiters waarvan ik me afvraag hoe ze in een klasse gekomen zijn. En dan nog de ruiters die pretenderen goed te kunnen rijden want ze hebben M of hoger in de dressuur, die nog geen stap over de dam durven doen. Dan heb je leuk een dressuurniveau, maar je hebt 0,0 buitenrijniveau. Persoonlijk vind ik het erg sneu als paarden niet verder komen dan de eigen rijbak en de wedstrijdring, erg klein wereldje Verdrietig

Waarom al die waardeoordelen? De een rijdt graag buiten en geen wedstrijden. De ander doet het andersom. Beiden hebben plezier.

Oh, nou geef ik opeens waardeoordelen? Duivel
Als iemand echt plezier heeft met zijn paard vind ik dat uitstekend, maar om eerlijk te zijn zie ik bij de "puur dressuur" rijdende ruiters niet zo heel veel plezier en is de keuze om niet buiten te rijden ook niet ingegeven door plezier, maar door angst. En dat vind ik dus jammer voor zowel paard als ruiter, vooral omdat de ruiters het niet eens willen toegeven, laat staan dat ze iets ondernemen om er wat aan te doen. Maar goed, als jij graag rondjes rijdt in eigen bak en in wedstrijdring en verder liever de fiets pakt naar buiten, dan mag dat gerust hoor. Ik wens je er oprecht veel plezier mee Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:07

Hmm lastig, ik rijg geen wedstrijden met mijn paard omdat ze voor alles super schrikkerig is en ik lekker thuis wil oefenen. Heb af en toe les en met de manege pony's rijd ik B maar mag naar de L1 geloof ik.
Ik zeg vrijwel altijd dat ik met mijn vz paard in de B rijd, omdat ik nog niet voldoende kan wijken etc. daar ben ik dus nog mee bezig (om het goed te doen en dus ook vanalles vlak na elkaar en om de basis er eerst goed in te rijden daarna rollen de oefeningen er vanzelf uit)

Is een lastige kwestie Nagelbijten / Gniffelen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:14

Ben het eens met de stelling dat je pas kunt zeggen dat je op M-niveau rijdt als je daadwerkelijk winstpunten kunt rijden.

Maar mensen die het niet nodig vinden om zichzelf te bewijzen op wedstrijden zijn niets minder, maar moeten ook niet zeggen dat ze dat niveau hebben, maar dat ze de meeste oefening uit de M onder de knie hebben, das heel iets anders dan daarwerkelijk een winstpunt halen in een proef. Niet minder, maar heel anders.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:43

Waratje schreef:

Je hoeft je absoluut niet op wedstrijden te bewijzen als je daar geen zin in hebt, of daar het nut van inziet. Maar roep dan ook niet dat je een bepaald niveau rijdt. Ga jezelf dan ook niet vergelijken met een graad van africhting die op een wedstrijd wordt getoetst. Nogmaals: of je nu wel of geen wedstrijden rijdt: als je je paard goed dressuurmatig, volgens het skala, echt fijn aan het lopen hebt thuis dan is zo'n proefje echt pies of keek Clown

Dus theoretisch gezien zouden diegenen die dus heel hard roepen dat ze thuis een bepaald niveau rijden, bijvoorbeeld M, door de B, L en M heen moeten vliegen indien zij dus wedstrijden zouden gaan rijden. Nogmaals: dat hoeft niet. Maar als zij een realistisch inzicht zouden hebben in hun eigen kunnen, zou dat wel het geval moeten zijn als zij ertoe zouden besluiten toch wedstrijden te gaan rijden.

Esther schreef:
Waarom zou je persé op concours moeten gaan om te bewijzen dat je een bepaald niveau beheerst.

Wat is daar mis mee? Ik gebruik bijvoorbeeld mijn beoordelingen weer als input voor mijn training. Aan de onderdelen die slecht scoren ga ik dan meer aandacht besteden. (en natuurlijk vind ik het competitie element ook heel leuk Haha! ) maar bovenal wil ik mijzelf en mijn paard dressuurmatig verbeteren. En daarvoor vind ik het heel handig als ik zo nu en dan eens wordt beoordeeld door een onafhankelijk deskundige (dus een jury)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:53

jasmijn78 schreef:
Wat is daar mis mee? Ik gebruik bijvoorbeeld mijn beoordelingen weer als input voor mijn training. Aan de onderdelen die slecht scoren ga ik dan meer aandacht besteden. (en natuurlijk vind ik het competitie element ook heel leuk Haha! ) maar bovenal wil ik mijzelf en mijn paard dressuurmatig verbeteren. En daarvoor vind ik het heel handig als ik zo nu en dan eens wordt beoordeeld door een onafhankelijk deskundige (dus een jury)

Esther schreef:
Als ik op concours ga dan is het enige wat bewezen wordt dat ik zo zenuwachtig ben dat er van het rijden niks meer terecht komt.

Mijn input krijg ik van mijn instructrice en stalgenoten, mijn paard verbeterd dressuurmatig ook nog steeds ondanks dat ik geen wedstrijden rij.
En van de juryleden van tegenwoordig heb ik geen hoge pet op, daar hoef ik geen input van...

Qua niveau kan ik dan niet in een hokje gestopt worden, ik kan wel met een los teugeltje lekker ontspannen door het bos rijden, dat zie ik veel "wedstrijdruiters" nog niet doen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:58

Esther schreef:
Qua niveau kan ik dan niet in een hokje gestopt worden, ik kan wel met een los teugeltje lekker ontspannen door het bos rijden, dat zie ik veel "wedstrijdruiters" nog niet doen...

En dat is ook een bepaald niveau! Ik zei het al eerder: het gaat altijd maar over de dressuur en in andere dingen kun je ook een hoger niveau halen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:16

Maar daar is toch ook niets mis mee Esther?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:53

Tja, ik kan ook wel zeggen dat ik best op functie van universitair niveau kan werken.
Toch wil men dan een papiertje zien waarop ik dat bewezen heb.
Voordat ik dat diploma op zak heb kan ik roepen wat ik wil, maar ik denk dat de meeste mensen toch zeggen...ga dat eerst maar eens laten zien dat je dat kunt, start maar eens met je opleiding Haha!

Maar bij paardrijden in onze eigen tuin, mogen we allemaal roepen, ik kan dit en dat... en gezien dat het vaak meer roepen dan echt daadwerkelijk kunnen is...krijg je ook dat mensen zeggen..laat het dan maar eens echt zien

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:08

Ik vind het heel moeilijk om een nivo te noemen.

Ik rijd met mijn ene merrie Z (voor de wagen). En ik durf te wedden dat mensen die een leuk stukje ohz kunnen sturen (en er dus wel wat gevoel voor hebben) maar nooit mennen haar net zo mooi een Z proef door kunnen sturen. Die merrie heb ik groen gekregen, maar wil zo graag werken en doet alles.

Maar heb er ook al meerdere gehad die ik zelf niet verder dan een braaf bos hobbel nivo'tje gereden heb.

En om nu te zeggen dat ik geweldig kan sturen omdat ik Z ben, nee, ik heb een super knollie voor de wagen. Ik denk dat ik het met andere Z paarden moeilijk zou hebben om het zelfde voor elkaar te krijgen.

Onder het zadel stel ik niets voor. B met een pasje opzij hooguit. Maar ik heb lol, en daar gaat het om Lachen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:09

runningkawa schreef:
Tja, ik kan ook wel zeggen dat ik best op functie van universitair niveau kan werken.
Toch wil men dan een papiertje zien waarop ik dat bewezen heb.
Voordat ik dat diploma op zak heb kan ik roepen wat ik wil, maar ik denk dat de meeste mensen toch zeggen...ga dat eerst maar eens laten zien dat je dat kunt, start maar eens met je opleiding Haha!

Maar bij paardrijden in onze eigen tuin, mogen we allemaal roepen, ik kan dit en dat... en gezien dat het vaak meer roepen dan echt daadwerkelijk kunnen is...krijg je ook dat mensen zeggen..laat het dan maar eens echt zien

Met het enige verschil dat jij naar school gaat en niet aan een wedstrijdje mee gaat doen Haha! Dus allemaal naar de paardenschool Knipoog

Voor iedereen is het anders, maar ik ben het er mee eens dat er veel mensen zijn die zich overschatten. Ik denk dan altijd, waar maken we ons nu druk om. Als diegene graag wil roepen dat hij/zij hoger is dan dat ze zijn, nou laat ze, ze komen er vroeg of laat wel achter, en anders maar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:11

ik bedoel eigenlijk meer dat je diploma een bewijs is van je kunnen van je nivo. Roepen dat je wel kunt telt daar ook niet als je gaat solliciteren.

En een wp je ook als een soort van bewijs van je kunnen kunt zien.
Wat roepen ik kan dit en dat...ja, das zo makkelijk Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:53

runningkawa schreef:
ik bedoel eigenlijk meer dat je diploma een bewijs is van je kunnen van je nivo. Roepen dat je wel kunt telt daar ook niet als je gaat solliciteren.

En een wp je ook als een soort van bewijs van je kunnen kunt zien.
Wat roepen ik kan dit en dat...ja, das zo makkelijk Haha!

Ja Snapte je ook wel hoor, kon niet laten om er op te reageren. Tuurlijk is dat makkelijk. Ik rijd zo beetje ZZ.
Zie das helemaal niet moeilijk. Nu de vraag of jij me gelooft Haha! Haha!

Maar zonder gekheid, zie ik zat ruiters die goed kunnen rijden, maar geen wedstrijden rijden, door omstandigheden. Of die pas net zijn begonnen. Zulke ruiters kunnen gewoon leuk sturen en weten waar ze mee bezig zijn. Daarom heb ik niks met die hokjes, als een nivo. Zo ken ik ook een Z ruiter die er zonder omstandigheden 10 jaar over heeft gedaan, helaas ook een jurylid bij ons in de regio. Tja zulke mensen zijn dan ook Z, maar twijfel zeer aan hun kunnen. Uitzondering op de regel misschien?

Maar wat echt belangrijk is: Ik geniet van mijn paard en we hebben met ons beiden veel lol. We hebben een band waar je U tegen zegt, nou waar zelfs ik soms van sta te kijken. Kippenvel krijg ik er elke keer weer van. Als je zoiets eens in je leven mag mee maken ben je een gelukkig mens. En ja dat ben ik.

Ik ben nu aan het ''omscholen'' Jaren dressuur gereden, helaas veel gebrek aan mijn kant. Op de een of andere manier vergeet ik in een proef te rijden. Springen heb ik altijd leuk gevonden, maar ook al jaren (op een enkele huppel na) niet meer gedaan. Begin dit jaar mee begonnen en dat gaat tot nu toe heel leuk. Hopelijk kan ik aankomend buitenseizoen een parcourtje springen. En als het niet wil, heb ik altijd mijn maatje nog. Want deze, deze gaat niet meer weg. Dat kan ik ons beiden niet aan doen.

Als iemand er waarde aan hecht om te zeggen dat ze meer kunnen dan ze kunnen. Prima, kies de makkelijke weg maar. Ik kan zulke mensen niet serieus niet nemen en doe dat dan ook niet meer. Ik kan wel ropen, bewijs het maar in een proef. Maar ja, dat doe ik zelf ook niet actief meer.

Ik heb ook een periode gehad, dat ik me als meer deed voorkomen dan dat ik was. Zullen de puberjaren wel geweest zijn Knipoog Ik schaam me er niet voor. Het heeft me wel gemaakt tot wie ik nu ben. Ik weet het nog steeds altijd beter, maar niet omdat ik denk beter te zijn. Maar omdat ik weet waar ik nu mee bezig ben. Omdat ik pas sinds vorig jaar echt ben gaan leren paardrijden. Of het de druk van de wedstrijden die is weggevallen, ik heb geen idee, maar het is een machtig mooi gevoel als na jaren de puzzelstukjes op zijn plek vallen. Misschien komt het ook wel door Wino. Die is super braaf, maar straft me direct af als ik iets niet goed doe. Mijn god, wat heb ik jaren lang aangemoddert zeg.

In de spiegel kijken is heel moeilijk, maar voor iedereen noodzakelijk. Niet iedereen wil dat, en kijkt dan ook vrolijk de andere kant op. Ik heb het zelf ook gedaan en ben van een koude kermis thuisgekomen. Bij mij is alles goed gekomen en ik neem aan dat bij diegene die zich nu als meer voordoen, dat ook gebeurt. Ik blijf in het goede van mensen geloven. Wat trouwens niet altijd een goede eigenschap is Haha!

Dus ja waar komt het nu eigenlijk op neer. Moeten we ons druk maken, als iemand zich als meer voordoet? Zolang ze een ander daar niet mee beschadigen, heb ik er niet zoveel problemen mee. Ze komen er vanzelf wel achter.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:16

Daarbij zijn er een heleboel mensen die beter rijden dan mij! Ik kijk liever naar hun Haha! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:19

Marliesje schreef:
Maar daar is toch ook niets mis mee Esther?

Nee helemaal niet, maar ik erger me dood aan mensen die je niveau (en dus bijvoorbeeld het feit of je ergens wel of niet over mag meepraten!) afmeten aan het feit of je wel of geen winstpunten hebt gehaald in een bepaalde klasse.
Ondertussen durf ik te zeggen dat ik redelijk kan rijden (na veel input van verschillende mensen Knipoog ), heb mijn paard dressuurmatig fijn aan het lopen.
Maar ben dus niet onder te brengen op een bepaald niveau omdat ik geen wedstrijden rij.

Als ik dan sommige mensen die wel wedstrijden rijden en wel of niet per toeval een keer een winstpunt hebben gehaald hoog van de toren hoor blazen en recreatieruiters de grond in boren dan kan ik me daar dood aan ergeren. Helemaal nadat een keer voorgereden heb op een jurycursus, laten we het er maar op houden dat ik tegenwoordig weinig vertrouwen heb dat juryleden echt weet waar hij/zij over praat, de goede daargelaten.

En die sporadische keer dat ik nog op een concours kom dan schieten me de tranen in de ogen, ook bij ruiters die zogenaamd op niveau rijden, het is regelmatig dat ik me afvraag hoe die in een bepaalde klasse zijn terecht gekomen, die zou ik bijvoorbeeld never nooit op mijn paard laten.
En er is toch meer in het leven dan competitie en bewijzen hoe verschrikkelijk goed je wel bent, het heeft zo weinig met echt en goed paardrijden te maken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:21

Ik rij Gp Vork Alleen niet op wedstrijd Sigaar

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:49

Esther schreef:

Om nog even wat vooroordelen t.a.v. wedstrijdruiters te ontkrachten: deze wedstrijdruiter gaat regelmatig naar het strand met haar paarden (ook met een los teugeltje), en beleefd daar ook nog eens heel veel plezier aan (dat zal je vast verbazen?). En beleefd ook heel veel plezier aan het rijden van wedstrijden (wat het gros van de andere wedstrijdruiters ook doet, anders zouden ze het niet doen denk ik...)

Tieneke schreef:
En dat is ook een bepaald niveau! Ik zei het al eerder: het gaat altijd maar over de dressuur en in andere dingen kun je ook een hoger niveau halen.

Dat kan, maar het is meestal in de dressuur dat men roept dat men een bepaald niveau denkt te rijden... Dat met het niveau wat men thuis rijdt afmeet aan het niveau wat op wedstrijden wordt getoetst. Springliefhebbers die geen wedstrijden springen roepen zelden dat ze thuis op Z niveau springen omdat ze thuis een enkele hindernis op 1.20 hebben overwonnen... Of recreatieruiters roepen zelden dat ze Z sgw rijden omdat ze in het bos over een boomstammetje zijn gesprongen en door een slootje zijn gegaan...

Maar goed: als het wel aannemelijk/geloofwaardig zou zijn, dan zou ik naast Z2 dressur (wat ik rij op wedstrijden) ook een hoog niveau hebben qua springen (want ik heb thuis wel eens een hindernis van 1.40 gesprongen) en een heel hoog SGW niveau (want in het bos heb ik ook wel eens een boomstammetje gesprongen en een slootje doorwaad) en een heel hoog recreatieniveau (want mijn paarden zijn verkeersmak) en een heel hoog NH niveau (want mijn paarden gaan probleemloos op de trailer, en zijn probleemloos in de omgang en ik heb een hele goede band met ze, want ze komen altijd naar mij toe als ik ze roep). Ik heb dan vast ook een heel hoog endurance niveau, want ik heb ook wel eens hele lange buitenritten gemaakt. En ik denk ook een heel hoog western niveau, want vroeger ging ik altijd op de pony koeien uit het land halen. Goh, ik ben eigenlijk nog beter dan ik zelf dacht Clown Haha!

runningkawa schreef:

Tsja, dat krijg je dan... Kijk, de mensen die het roepen, roepen het toch om gehoord te worden, serieus genomen te worden. Als het je echt niks boeit wat andere mensen van jou niveau denken, of ze het geloofwaardig vinden, roep het dan gewoon niet.

Esther schreef:
Nee helemaal niet, maar ik erger me dood aan mensen die je niveau (en dus bijvoorbeeld het feit of je ergens wel of niet over mag meepraten!) afmeten aan het feit of je wel of geen winstpunten hebt gehaald in een bepaalde klasse.

Als je ergens over mee wil praten en je hebt echt kennis van zaken dan zullen mensen echt wel naar je luisteren/dingen van je aannemen. Maar als dat wat je te vertellen hebt kant noch wal raakt, is de kans groot dat mensen door gaan vragen hoe je aan die kennis/ervaring komt. En dan is een behaalde klassering op wedstrijden nog de meest betrouwbare indicatie van iemands kunnen.