Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Hoe kan je uberhaupt mensen de basis bijbrengen als je zelf de hele basis nog nooit doorlopen hebt (feitelijk is B tm Z2 niveau basis)???
jasmijn78 schreef:@ Wembly:
Deze vraag dan ook voor jou:jasmijn78 schreef:Hoe kan je uberhaupt mensen de basis bijbrengen als je zelf de hele basis nog nooit doorlopen hebt (feitelijk is B tm Z2 niveau basis)???
Kijk je kan iemand best wel eens een tip geven, bijvoorbeeld over galop aanspringen. Maar als jij structureel aan het lesgeven slaat, dan moet je imo toch minimaal in staat zijn om een combi de basis bij te brengen.
Dan een gewetensvraag: Zodra jou eigen lesklanten L niveau bereiken, zeg jij dan tegen hen: 'vanaf nu moeten jullie maar bij iemand anders gaan lessen, want vanaf dit niveau heb ik geen ervaring'?
mick75 schreef:..............
Papiertjes zijn voor mij slechts een vaag kader dat iemand een basiskennis bezit. Een goede instructeur hoeft voor mij geen papiertjes te hebben, zelfs geen ervaring, als die maar kan zien wat ik fout doe en me adviezen aan de hand doet waar ik wat aan heb.
................
wembleyk schreef:ik ben het helemaal met WENDY eens. En thuis rijd ik mijn paard alle Z oefeningen. en lieveli het maakt mij niet uit als je zal bedanken voor mijn les. Als ik maar weet dat ik het kan....
en de Z is zeker onderweg, maar ik doe rustig aan wand mijn paard is nog maar 5 dus ik vind dat erg belangrijk.
Wendy schreef:Wat heb je nodig om goed les te kunnen geven? Natuurlijk kennis en ervaring, maar verder moet je goed met mensen om kunnen gaan en je kennis ook over kunnen brengen!
Wendy schreef:En het is ook niet zo dat een z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die alleen maar een paar winstpunten in de B heeft gehaald officieel.
ikke schreef:Ik ken mensen die nauwelijks op een paard kunnen zitten, maar die niet verblikken of verblozen om iemand op intermediar niveau te begeleiden en met FEITEN kunnen onderbouwen wat ze zeggen.
MarcoBorsato schreef:wbt een instructrice die geen Z is geweest: Als ik heel eerlijk ben zou ik geen les willen hebben van zo iemand, mijn instructeurs hebben allebei de ORUN gedaan en zijn ruim bevestigd in de Z.
wembleyk schreef:En thuis rijd ik mijn paard alle Z oefeningen.
mick75 schreef:Het strak vasthouden aan "ik wil een op hoog nivo rijdende instructeur" doe je jezelf enorm tekort mee.
Wendy schreef:@jasmijn: laat die stomme niveaus toch een keer los. Waarom vind je dat nou zo belangrijk? Want het zegt echt letterlijk niks, echt niet. Maar toch verwijs je er elke keer weer na, in alle topics waar ik jou tegenkom. Is het omdat het voor jou zo lang heeft geduurd om er te komen?
Wendy schreef:Ander voorbeeldje dan. Gymleraren op de middelbare school. Over het algemeen van die uber sportievelingen die helemaal gek zijn op sporten en bewegen, maar vaak net niet goed genoeg om professioneel sporter te worden.
Wendy schreef:Wil jij dan les van een rastalentje die bij de YR rijdt maar nooit echt grote problemen is tegengekomen in het rijden?
MarcoBorsato schreef:Wendy ik vind iemand die op hoog niveau rijdt niet hetzelfde als een rastalentje...?

wembleyk schreef:Als ik maar weet dat ik het kan....
. MarcoBorsato schreef:wbt een instructrice die geen Z is geweest: Als ik heel eerlijk ben zou ik geen les willen hebben van zo iemand, mijn instructeurs hebben allebei de ORUN gedaan en zijn ruim bevestigd in de Z. Ik weet niet hoe wembleyk lesgeeft, maar als ik naar de feiten kijk bedank ik. Dit, omdat je bij oefeningen toch uit moet kunnen leggen hoe iets voelt, en aangezien ik een jong en onervaren paard heb wil ik ook iemand hebben die mij kan uitleggen hoe ik het Abel leer.
Lovely schreef:wembleyk schreef:
Als ik maar weet dat ik het kan....
Kijk, hier zit 'm de crux. Als je zelf je eigen referentiekader bent, ben je al gauw goed. Voeg daar nog wat lui aan toe die het toevallig door gebrek aan een beter kader ook goed vinden en je bent al heel wat. Dit is dus een enorm goed voorbeeld van Koning Eenoog.
ikke schreef:Zo heb ik eens iemand les zien geven waarbij ze een aanwijzing gaf, de ruiter deze opvolgde, het paard reageerde, maar de instructeur "vergat" te vertellen dat dat goed was; dat deed ze een halve ronde later pas.............
jasmijn78 schreef:Tsja, de paardensport is booming...
Ik vind het ook belabberd gesteld met de kwaliteit van de gemiddelde instructie. Ik vind het ook zorgwekkend dat er in allerlei stromingen/disciplines mensen opduiken als instructie. Zowel in de gewone paardensport (wat er door ORUN of Deurne is opgeleid is ook vaak om te huilen) als in andere disciplines.
In het topic 'wat is klassieke dressuur' loopt ook een soortgelijke discussie. Ik vind het bijvoorbeeld zorgwekkend dat ruiters in de AR direct aan de slag gaan met in mijn ogen vergevorderde oefeningen (met name voor de ruiter) en scherpe optomingen. En dit alles onder begeleiding van instructeurs dus.Wildgirl schreef:Ik ben gediplomeerd(orun, puur voor de verzekering)en geef les tot ongeveer M niveau terwijl ik zelf dit niet rijdt.
Dit begrijp ik dus niet. Hoe kan je mensen naar een niveau begeleiden waar je zelf nog geen ervaring mee hebt?Wildgirl schreef:Ik heb geen grote referenties mbt eigen wedstrijdresultaten maar heb wel degelijk de kennis; vaak zelfs meer dan menig M of Z ruiter
Hoe kom je aan die kennis dan? Waarop baseer je dan dat jij meer kennis hebt dan menig M/Z ruiter? Ik wil niet zeggen dat iedere Z ruiter wel een goede instructeur kan zijn, maar hoe gaan je mensen voorbereiden op M niveau als je zelf op wedstrijden nog nooit een M-proef hebt gereden? Volgens mij mis je dan essentiele ervaring...
Hoe kan je uberhaupt mensen de basis bijbrengen als je zelf de hele basis nog nooit doorlopen hebt (feitelijk is B tm Z2 niveau basis)???
Een ORUN diploma zegt mij niet veel. Ik les alleen bij mensen die zichzelf met meerdere paarden op hoog niveau in de sport hebben bewezen. Dat is voor mij het belangrijkste criterium waarop ik een instructeur selecteer.
Wendy schreef:MarcoBorsato schreef:Wendy ik vind iemand die op hoog niveau rijdt niet hetzelfde als een rastalentje...?
Per defintie? Zitten ze er voor jou echt niet tussen? Heeft het ze echt allemaal bloed, zweet en tranen gekost?
kimmie261 schreef:ik wil best les krijgen van iemand die niet daadwerkelijk een bepaald niveau heeft gereden,maar wel hoog niveau meerdere paarden heeft lopen in training,en van iemand die heel veel ervaring heeft met veel en moeilijke paarden
liever als van iemand die 1x z2 heeft gereden met 1 paard en dan denkt dat ze het weten,niet 1 paard reageerd hetzelfde en niet 1 probleem is dezelfde.
dus voor mij staat wel ervaring boven daadwerkelijk uitgebracht niveau...