beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:07

Ik ben het met sommige hier niet helemaal eens. Ik heb mijn Orun 1e fase, dat wil idd niet zeggen dat je goed kan les geven. Het les geven is net als auto rijden, je haald je auto rijbewijs maar echt autorijden moet je nog leren. Door veel te doen leer je juist les geven. Ik heb ook nog geen hoger nivo dan de L2 kunnen bereiken, dit omdat ik allemaal vooral jonge paarden heb gereden voor andere eigenaren die als ik ze lekker aan het lopen had weer werden verkocht. Ik heb zo veel paarden gereden en goed laten lopen dat ik ( niet arogant bedoeld) redelijk kan rijden. Maar ik weet dat ik nog beter les geef als dat ik rij. Ik heb verschillende mensen gehad met paarden, waar ze niks meer mee konden. Mensen die op punt stonden het paard te verkopen omdat er geen land mee te bezeilen was. En nu ik ze geholpen heb zijn ze weer helemaal blij en gaat het allemaal super. Ik heb ze leren omgaan met hun paard en ze aangeleerd wat ze moeten doen. Ik heb geen hoog nivo zelf, maar ik kan mijn leerlingen te vreden maken. Een leerling die weer mega veel plezier heeft in het rijden omdat haar paard sinds jaren ineens weer in de goede galop aan springt. En die zegt bedankt voor je hulp zonder jou lukte het me niet. Dan dnek ik oke, ik heb geen Z gereden, maar het over brengen naar de leerlingen toe, dat moet juist lukken. Je hebt ook Z ruiters die het totaal niet kunnen over brengen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:14

@ Wembly:

Deze vraag dan ook voor jou:

jasmijn78 schreef:
Hoe kan je uberhaupt mensen de basis bijbrengen als je zelf de hele basis nog nooit doorlopen hebt (feitelijk is B tm Z2 niveau basis)???

Kijk je kan iemand best wel eens een tip geven, bijvoorbeeld over galop aanspringen. Maar als jij structureel aan het lesgeven slaat, dan moet je imo toch minimaal in staat zijn om een combi de basis bij te brengen.

Dan een gewetensvraag: Zodra jou eigen lesklanten L niveau bereiken, zeg jij dan tegen hen: 'vanaf nu moeten jullie maar bij iemand anders gaan lessen, want vanaf dit niveau heb ik geen ervaring'?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:20

nee wand ook hoger kan ik heus begeleiden, ik heb me zusje les gegeven tot het Z2 als ik haar niet hielp ging het de mist in. En ik krijg altijd complimenten. en geef les aan jong en oud. Ik weet zelf wel aan de reacties of het wel of niet goed gaat...
Ik geef 15 uur in de week les er bij op een manege, en ze zijn er zo blij dat ik vast in dienst kom, dit is niet zo maar hoor.

En daar komt bij ik heb meerdere stages gelopen, bij op fok stallen pension stallen, hengstenhouder enzzz

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:27

@jasmijn: een heel ander voorbeeld, maar wist je dat er op de universiteit zo ongeveer de slechtste docenten aller tijden rondlopen? Allemaal mensen die de kennis en ervaring hebben, maar overbrengen kunnen ze het niet...
Lesgeven is een heel ander vak dan onderzoek doen namelijk.
En dat is in de paardenwereld net zo.
Wat heb je nodig om goed les te kunnen geven? Natuurlijk kennis en ervaring, maar verder moet je goed met mensen om kunnen gaan en je kennis ook over kunnen brengen! Bij lesgeven is het ook heel belangrijk om dingen te zien en de ruiter handvaten te kunnen geven hoe bepaalde dingen te verbeteren zijn.
Daarvoor hoef je niet een bepaalde klassering te hebben. En het is ook niet zo dat een z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die alleen maar een paar winstpunten in de B heeft gehaald officieel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:29

jasmijn78 schreef:
@ Wembly:

Deze vraag dan ook voor jou:

jasmijn78 schreef:
Hoe kan je uberhaupt mensen de basis bijbrengen als je zelf de hele basis nog nooit doorlopen hebt (feitelijk is B tm Z2 niveau basis)???

Kijk je kan iemand best wel eens een tip geven, bijvoorbeeld over galop aanspringen. Maar als jij structureel aan het lesgeven slaat, dan moet je imo toch minimaal in staat zijn om een combi de basis bij te brengen.

Dan een gewetensvraag: Zodra jou eigen lesklanten L niveau bereiken, zeg jij dan tegen hen: 'vanaf nu moeten jullie maar bij iemand anders gaan lessen, want vanaf dit niveau heb ik geen ervaring'?

Ik ken mensen die nauwelijks op een paard kunnen zitten, maar die niet verblikken of verblozen om iemand op intermediar niveau te begeleiden en met FEITEN kunnen onderbouwen wat ze zeggen.
Inzicht krijg je niet per se door eigen ervaring. Sterker nog, juist van anderen kun je dat inzicht krijgen. Hoe je het ook wendt of keert: kennis, kunde, inzicht, ervaring; dat is de volgorde. Ervaring is niet per se zitten op een paard. Kunnen zitten op een paard is niet per se ervaring, zelfs niet op internationaal niveau.........

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:32

Ik heb een anekdote die ik hier vast wel kan plaatsen als het over beunhazen e.d. gaan:

Een jaar of 4,5 geleden hadden we een vrouw op stal met een paard wat ze gratis had gehad en wat fysiek van alles mankeerde. Via via had ze een nummer gehad van een meisje wat al die problemen zou kunnen oplossen, en ze wilde graag komen. Ze deed iets met een bepaalde massage en een elektisch apparaatje, en wij stalgenoten waren erg nieuwsgierig. Het enige wat ze uiteindelijk heeft gedaan is dat arme paard opjagen in de bak terwijl er een hysterische neurotische jack russel achteraan liep te racen. En ze zat dat hondje maar aan te moedigen! Uiteindelijk heeft de eigenaresse dat meisje maar wegggestuurd en het paard shakend in stal gezet. Ik vind het jammer dat ik de naam van dat meisje niet meer weet, ik vraag me af of ze dit werk nog wel doet.

wbt een instructrice die geen Z is geweest: Als ik heel eerlijk ben zou ik geen les willen hebben van zo iemand, mijn instructeurs hebben allebei de ORUN gedaan en zijn ruim bevestigd in de Z. Ik weet niet hoe wembleyk lesgeeft, maar als ik naar de feiten kijk bedank ik. Dit, omdat je bij oefeningen toch uit moet kunnen leggen hoe iets voelt, en aangezien ik een jong en onervaren paard heb wil ik ook iemand hebben die mij kan uitleggen hoe ik het Abel leer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:39

Lesgeven is meer dan goed kunnen rijden. Boven alles staat bij lesgeven goed kunnen kijken. Zien wat een bepaalde actie van de ruiter aan reactie bij het paard teweeg brengt, zien wanneer een paard ontspannen loopt, zien wanneer een ruiter het paard hindert en ga zo maar door.

Sommigen kunnen door enkel naar het paard te kijken precies zien wat de ruiter gedaan heeft, ook met de buitenteugel/ buitenbeen (dat dus in principe niet zichtbaar is voor de instructeur die in het midden staat) en dat kan je oefenen door vooral heel veel te kijken naar hoe anderen rijden en vooral, hoe anderen lesgeven.

Iemand kan voor mijn part Grand Prix rijden, maar als diegene niet kan kijken is diegene als instructeur (behalve mischien voor het aanleren van een normale stap, draf en galop) ongeschikt. Daarintegen kan iemand die zijn hele leven in een rolstoel heeft gezeten en slechts wat rondgehobbeld heeft op een paard precies zien wat er gebeurt, en voor mij is die laaste dan ook de beste keuze.

Papiertjes zijn voor mij slechts een vaag kader dat iemand een basiskennis bezit. Een goede instructeur hoeft voor mij geen papiertjes te hebben, zelfs geen ervaring, als die maar kan zien wat ik fout doe en me adviezen aan de hand doet waar ik wat aan heb.

Het strak vasthouden aan "ik wil een op hoog nivo rijdende instructeur" doe je jezelf enorm tekort mee. Wel is het altijd, of iemand nou gediplomeerd is of niet, bekijken of iemands stijl van lesgeven ook past bij jou en je paardje. Als je echter openstaat voor mensen met minder ervaring kan je wel eens heel gunstig uitkomen, en niet alleen qua tarief.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:45

ik ben het helemaal met WENDY eens. En thuis rijd ik mijn paard alle Z oefeningen. en lieveli het maakt mij niet uit als je zal bedanken voor mijn les. Als ik maar weet dat ik het kan....
en de Z is zeker onderweg, maar ik doe rustig aan wand mijn paard is nog maar 5 dus ik vind dat erg belangrijk.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:47

mick75 schreef:
..............

Papiertjes zijn voor mij slechts een vaag kader dat iemand een basiskennis bezit. Een goede instructeur hoeft voor mij geen papiertjes te hebben, zelfs geen ervaring, als die maar kan zien wat ik fout doe en me adviezen aan de hand doet waar ik wat aan heb.

................

Het zijn jouw woorden, maar hadden de mijne kunnen zijn. Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:48

wembleyk schreef:
ik ben het helemaal met WENDY eens. En thuis rijd ik mijn paard alle Z oefeningen. en lieveli het maakt mij niet uit als je zal bedanken voor mijn les. Als ik maar weet dat ik het kan....
en de Z is zeker onderweg, maar ik doe rustig aan wand mijn paard is nog maar 5 dus ik vind dat erg belangrijk.

Ik bedank op de feiten he, ik zei dat ik niet weet hoe je les geeft..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:52

Wendy schreef:
Wat heb je nodig om goed les te kunnen geven? Natuurlijk kennis en ervaring, maar verder moet je goed met mensen om kunnen gaan en je kennis ook over kunnen brengen!

Maar wat nou als de ervaring ontbreekt?

Wendy schreef:
En het is ook niet zo dat een z-ruiter per definitie beter rijdt dan iemand die alleen maar een paar winstpunten in de B heeft gehaald officieel.

Ja, dat is een geliefde kreet hier op bokt (van met name ruiters die zelf de B niet uitkomen), maar ik vind hem nergens op slaan. De kans dat een B ruiter meer kennis en ervaring heeft dan een Z ruiter is niet aannemelijk, en niet logisch. Hooguit een uitzondering op de regel, maar absoluut geen argument wat ik zou gebruiken bij het selecteren van een instructeur.

ikke schreef:
Ik ken mensen die nauwelijks op een paard kunnen zitten, maar die niet verblikken of verblozen om iemand op intermediar niveau te begeleiden en met FEITEN kunnen onderbouwen wat ze zeggen.

Nou, ik ken ze niet??? Ik ken wel mensen die de benodigde geestelijke ondersteuning kunnen bieden. Zo heeft mijn vader nog nooit op een paard gezeten, maar is hij voor mij wel onmisbaar. Maar ik zie hem geen ruiter opleiden, geen lesgeven.

MarcoBorsato schreef:
wbt een instructrice die geen Z is geweest: Als ik heel eerlijk ben zou ik geen les willen hebben van zo iemand, mijn instructeurs hebben allebei de ORUN gedaan en zijn ruim bevestigd in de Z.

Ik ook niet. Voor mij ligt de lat nu zelfs hoger, want ik rij nu zelf Z2 en heb de ambitie om door te gaan, dus ik wil gewoon een instructeur die zelf ervaring heeft op GP niveau. Dan kunnen we tenminste nog een tijdje vooruit.

wembleyk schreef:
En thuis rijd ik mijn paard alle Z oefeningen.

Thuis zijn we allemaal Anky... En als iemand dit roept krijg ik direct altijd een beeld van iemand die iets rijdt van op een appyuement moet lijken en dan zegt: ik rij Z-niveau...

mick75 schreef:
Het strak vasthouden aan "ik wil een op hoog nivo rijdende instructeur" doe je jezelf enorm tekort mee.

Wacht maar tot je zelf op hoger niveau bent beland... Dan besef je je pas waar je jezelf tekort mee hebt gedaan... En dat weet ik ook uit eigen ervaring...

Ik vind dat je als instructeur niet in het midden van de rijbaan moet gaan staan als je rijtechnisch zelf niet eens de basis onder de knie hebt (dus B tm Z). Een allereerste vereiste imo. Daarnaast moet je het kunnen overbrengen en het zien. Maar eigen ervaring is essentiel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:02

@jasmijn: laat die stomme niveaus toch een keer los. Waarom vind je dat nou zo belangrijk? Want het zegt echt letterlijk niks, echt niet. Maar toch verwijs je er elke keer weer na, in alle topics waar ik jou tegenkom. Is het omdat het voor jou zo lang heeft geduurd om er te komen?

Ander voorbeeldje dan. Gymleraren op de middelbare school. Over het algemeen van die uber sportievelingen die helemaal gek zijn op sporten en bewegen, maar vaak net niet goed genoeg om professioneel sporter te worden. Helaas over het algemeen niet in staat om uit te leggen hoe je een bal gooit, of hoe je een bal goed raakt. Simpelweg omdat zij nooit tegen die problemen zijn aangelopen; bij hen gaat dit vanzelf. Beroerde leraren vind ik dat.

Wil jij dan les van een rastalentje die bij de YR rijdt maar nooit echt grote problemen is tegengekomen in het rijden? Want alles gaat voor die persoon immers vanzelf. Die hoeven niet over vanalles na te denken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:10

Wendy ik vind iemand die op hoog niveau rijdt niet hetzelfde als een rastalentje...?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:15

Ik heb anders vaak genoeg gezien dat mensen tot op Grand Prix werden opgeleid, en steeds maar bleven winnen, door iemand die nooit meer heeft gereden dan wat rondjes uitstappen door een handicap. Kan moeilijk zeggen dat diegene niet in staat is les te geven dan. Heb zelf een tijdje les gehad van iemand die ZZ-zwaar reed en die kon niet fatsoenlijk uitleggen hoe je moest aangalopperen, laat staan dat zij zag of je wel op het goede been aan het lichtrijden was. En ze kon zelfs niet zien of een paard vierkant halt hield! Maarja, ze reed ZZ dus ze moest wel goed zijn...

Tegenwoordig hecht ik meer waarde aan het gezond verstand van mijn niet gediplomeerde stalgenoten dan de kennis van gediplomeerde instructeurs en dat bevalt prima!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:16

Wendy schreef:
@jasmijn: laat die stomme niveaus toch een keer los. Waarom vind je dat nou zo belangrijk? Want het zegt echt letterlijk niks, echt niet. Maar toch verwijs je er elke keer weer na, in alle topics waar ik jou tegenkom. Is het omdat het voor jou zo lang heeft geduurd om er te komen?

Helemaal niet. Ik was er binnen korte tijd. En klasse per jaar. Wedstrijdniveau zegt ook niet alles, maar het is wel de meest betrouwbare indicatie van iemands kunnen die voor handen is. Betrouwbaarder dan hetgeen iemand zelf zegt over zijn eigen kunnen. je moet ergens op afgaan. En ik ga niet alleen maar af op iemands blauwe ogen. Ik heb een hoop fouten moeten afleren omdat ik vroeger les heb gehad van mensen die niet capabel waren. Dat vind ik zonde van mijn tijd. Ik leer het liever in 1 keer goed en ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. En dus neem ik dan liever het zekere voor het onzekere.

Wendy schreef:
Ander voorbeeldje dan. Gymleraren op de middelbare school. Over het algemeen van die uber sportievelingen die helemaal gek zijn op sporten en bewegen, maar vaak net niet goed genoeg om professioneel sporter te worden.

Nee, maar je hoeft ook geen topsporter te zijn om goed les te geven. Maar wel een bepaald basis niveau moet je hebben. Z is echt geen topniveau hoor, dan heb je net de basis onder de knie. Het hoogst haalbare is GP. Sjef is ook niet zo goed als Anky. Maar Sjef heeft zelf ook internationaal goed gepresteerd in de GP. Was hij nooit de L uitgekomen had hij Anky echt niet naar een hoger plan kunnen tillen.

Wendy schreef:
Wil jij dan les van een rastalentje die bij de YR rijdt maar nooit echt grote problemen is tegengekomen in het rijden?

Nee, ik wil een instructeur die zelf zijn paarden (dus meerdere paarden) heeft opgeleid tot hoog niveau en het daar ook redelijk goed gedaan heeft (hij hoeft van mij geen wk's gereden te hebben hoor, gewoon in staat zijn geweest nette proeven te rijden op GP niveau) En die instructeur heb ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:17

MarcoBorsato schreef:
Wendy ik vind iemand die op hoog niveau rijdt niet hetzelfde als een rastalentje...?

Per defintie? Zitten ze er voor jou echt niet tussen? Heeft het ze echt allemaal bloed, zweet en tranen gekost?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:18

ik wil best les krijgen van iemand die niet daadwerkelijk een bepaald niveau heeft gereden,maar wel hoog niveau meerdere paarden heeft lopen in training,en van iemand die heel veel ervaring heeft met veel en moeilijke paarden Ja

liever als van iemand die 1x z2 heeft gereden met 1 paard en dan denkt dat ze het weten,niet 1 paard reageerd hetzelfde en niet 1 probleem is dezelfde.

dus voor mij staat wel ervaring boven daadwerkelijk uitgebracht niveau...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:21

wembleyk schreef:
Als ik maar weet dat ik het kan....

Kijk, hier zit 'm de crux. Als je zelf je eigen referentiekader bent, ben je al gauw goed. Voeg daar nog wat lui aan toe die het toevallig door gebrek aan een beter kader ook goed vinden en je bent al heel wat. Dit is dus een enorm goed voorbeeld van Koning Eenoog.

Wat ik trouwens nog veel erger vind dan alle opportunistische marktbewerkers, zijn de mensen die er zonder enige diepere gedachte zomaar achteraan rennen. Neem nou dat NB gebeuren: hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat mensen echt geloven dat dat verhaal klopt en dat het echt beter is voor je paard enzovoort. Of het geloof dat ernstige ziektes met druppeltjes wel over gaan en dat je peesblessures geneest met poeders in het voer. Waar is de realiteitszin van de mensen gebleven?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:24

De realiteitszin zit in de portemonnaie van de goeroe Clown .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:24

MarcoBorsato schreef:
wbt een instructrice die geen Z is geweest: Als ik heel eerlijk ben zou ik geen les willen hebben van zo iemand, mijn instructeurs hebben allebei de ORUN gedaan en zijn ruim bevestigd in de Z. Ik weet niet hoe wembleyk lesgeeft, maar als ik naar de feiten kijk bedank ik. Dit, omdat je bij oefeningen toch uit moet kunnen leggen hoe iets voelt, en aangezien ik een jong en onervaren paard heb wil ik ook iemand hebben die mij kan uitleggen hoe ik het Abel leer.

Wat er af en toe op Z-niveau wordt getoond en met welke punten dat wordt beloond, dan hoef ik geen Z-ruiter/amazone meer als instructeur! Daarmee komt tevens om de hoek waarom bijvoorbeeld Emiel Voest helemaal niet verkeerd is. Emiel heeft welliswaar niet de kennis van een Z-ruiter maar Emiel kan wel wat overbrengen. Voor wie dat nog niet wist; Emiel Voest heeft zijn basis als dansleraar!
Daarnaast zegt beloning in de dressuurring weinig. Ik kijk liever naar hoe iemand op dat punt is gekomen. Zo heb ik eens iemand les zien geven waarbij ze een aanwijzing gaf, de ruiter deze opvolgde, het paard reageerde, maar de instructeur "vergat" te vertellen dat dat goed was; dat deed ze een halve ronde later pas.............

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:27

Lovely schreef:
wembleyk schreef:

Als ik maar weet dat ik het kan....

Kijk, hier zit 'm de crux. Als je zelf je eigen referentiekader bent, ben je al gauw goed. Voeg daar nog wat lui aan toe die het toevallig door gebrek aan een beter kader ook goed vinden en je bent al heel wat. Dit is dus een enorm goed voorbeeld van Koning Eenoog.

Je legt precies de vinger op de zere plek...

Verder: waarom zou je concessies doen als het gaat om instructie? You can have it all. Geloof het of niet maar ze zijn er: instructeurs die EN zelf veel ervaring/met meerdere paarden ervaring hebben, EN zelf op hoog niveau gereden hebben EN het goed kunnen overbrengen. Gewoon even goed zoeken. Waarom zou je dan met minder genoegen nemen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:29

ikke schreef:
Zo heb ik eens iemand les zien geven waarbij ze een aanwijzing gaf, de ruiter deze opvolgde, het paard reageerde, maar de instructeur "vergat" te vertellen dat dat goed was; dat deed ze een halve ronde later pas.............

Tsja, als jij het zelf beter weet dan de instructie, dan is het inderdaad niet zinvol er les van te nemen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:30

En dan hebben we hier nog niets gezegd over mensen die graag beter willen leren rijden maar absoluut niets hebben met concours, B, M, Z of sport in het algemeen. Vind maar eens goeie instructie die niet het rijden van een proef als einddoel heeft Knipoog

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:34

jasmijn78 schreef:
Tsja, de paardensport is booming...

Ik vind het ook belabberd gesteld met de kwaliteit van de gemiddelde instructie. Ik vind het ook zorgwekkend dat er in allerlei stromingen/disciplines mensen opduiken als instructie. Zowel in de gewone paardensport (wat er door ORUN of Deurne is opgeleid is ook vaak om te huilen) als in andere disciplines.

In het topic 'wat is klassieke dressuur' loopt ook een soortgelijke discussie. Ik vind het bijvoorbeeld zorgwekkend dat ruiters in de AR direct aan de slag gaan met in mijn ogen vergevorderde oefeningen (met name voor de ruiter) en scherpe optomingen. En dit alles onder begeleiding van instructeurs dus.

Wildgirl schreef:
Ik ben gediplomeerd(orun, puur voor de verzekering)en geef les tot ongeveer M niveau terwijl ik zelf dit niet rijdt.

Dit begrijp ik dus niet. Hoe kan je mensen naar een niveau begeleiden waar je zelf nog geen ervaring mee hebt?

Wildgirl schreef:
Ik heb geen grote referenties mbt eigen wedstrijdresultaten maar heb wel degelijk de kennis; vaak zelfs meer dan menig M of Z ruiter

Hoe kom je aan die kennis dan? Waarop baseer je dan dat jij meer kennis hebt dan menig M/Z ruiter? Ik wil niet zeggen dat iedere Z ruiter wel een goede instructeur kan zijn, maar hoe gaan je mensen voorbereiden op M niveau als je zelf op wedstrijden nog nooit een M-proef hebt gereden? Volgens mij mis je dan essentiele ervaring...

Een ORUN diploma zegt mij niet veel. Ik les alleen bij mensen die zichzelf met meerdere paarden op hoog niveau in de sport hebben bewezen. Dat is voor mij het belangrijkste criterium waarop ik een instructeur selecteer.

Ik zeg niet dat ik er geen ervaring mee heb, ik zeg dat ik het nu niet rijd....2 verschillende dingen.
Mijn kennis heb ik overal en nergens opgedaan, van het zelf rijden van allerlei soorten paarden tot het werken op allerlei soorten bedrijven,daarnaast natuurlijk een beetje boeren piet paardenboer verstand

heb jij ooit gezien wat voor idioten er in de M en de Z rondhobbelen?
Met een fanatieke moeder aan de kant,of een instructrice die zelf verliespunten rijdt....geloof mij; de nederlandse dressuursport is niet meer representatief voor niveau Knipoog

Er zijn veel mensen die zich blind staren op de prestaties van een instructeur; er zijn er echter maar weinig die in de gaten hebben dat dát een instructeur niet goed maakt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:38

Wendy schreef:
MarcoBorsato schreef:

Per defintie? Zitten ze er voor jou echt niet tussen? Heeft het ze echt allemaal bloed, zweet en tranen gekost?

Ze zitten er vast wel tussen maar ik denk dat het overgrote deel er voor heeft gewerkt hoor.

kimmie261 schreef:
ik wil best les krijgen van iemand die niet daadwerkelijk een bepaald niveau heeft gereden,maar wel hoog niveau meerdere paarden heeft lopen in training,en van iemand die heel veel ervaring heeft met veel en moeilijke paarden Ja

liever als van iemand die 1x z2 heeft gereden met 1 paard en dan denkt dat ze het weten,niet 1 paard reageerd hetzelfde en niet 1 probleem is dezelfde.

dus voor mij staat wel ervaring boven daadwerkelijk uitgebracht niveau...

Daarom schreef ik ook dat mijn 2 instructeurs goed bevestigd zijn in de Z, ze hebben allebei meerdere jonge paarden opgeleid en in de Z gereden

wbt ikke: Mijn instructeurs zijn goud waard, ze leggen alles uit, hoe ik iets doe, waarom ik iets doe en hoe het moet voelen en ze vragen wat ik voel. Ze hebben allebei een rustige en paardvriendelijke manier van rijden, en daarom heb ik heel bewust voor hen gekozen.

@ bandida: Mijn instructrice geeft ook les aan recreatieruiters hoor, niet veel maar ze zijn er wel. En waarom ook niet? Als jij alleen maar naar de duinen gaat met je paard is het toch belangrijk dat je goed zit en goede hulpen geeft?