Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:19

Er zijn heel veel goede voorbeelden van grote ruiters op kleine paarden, die bijv een 160 km op 1 dag uitrijden.
Bijvoorbeeld een Ijslander van 300 kilo.
Of arabiertjes van 1.45. Hooguit 375 kilo.
Vele goede voorbeelden, allen pony's de een 160 km op 1 dag uitrijden onder mininaal 75 kilo.

Ik snap de issue "te groot voor mijn pony" eerlijk gezegd niet zo goed?!?!? Theorieen zijn mooi natuurlijk, maar de praktijk wijst anders uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:35

scoxxx schreef:
Er zijn heel veel goede voorbeelden van grote ruiters op kleine paarden, die bijv een 160 km op 1 dag uitrijden.
Bijvoorbeeld een Ijslander van 300 kilo.

Ho, dat is dan wel een HEEL erg afgetraind paard hoor Bloos! Reken maar op zo'n 100 tot 150 kilo meer. Ben ook erg benieuwd hoeveel klasse 4-IJslanders jij kent?

Tja, er zullen heus mensen zijn die mij te lang vinden voor de paarden waar ik op rijd. Als ijscoruiter trek ik me er niks van aan, ik weet wat ze kunnen hebben en het weerhoudt me er niet van om foto's te plaatsen Knipoog Ik vind dat iedereen bij zichzelf te rade moet gaan. Plaatje vind ik daarbij totaal niet belangrijk, tuurlijk pas ik qua lichaamsbouw beter op bijvoorbeeld een barok paard maar waarom zou ik dat een reden laten zijn om voor zo'n ras te kiezen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:02

Iedereen bemoeit zich tegenwoordig maar met elkaar, altijd commentaar op een ander, weten het allemaal veel beter en als reactie daarop zie ik steeds vaker een topicstarter meteen al zichzelf verdedigen en indekken.

Precies waarom ik de nieuwe HAW echt niets vind.
Topic starter is verplicht om te laten weten wat hij/zij met het peerd doet, zodat de bokkers met een tik, hun bemoeienis kwijt kunnen. Sommige lijken ook echt alleen daar rond te zwerven om te kunnen bemoeien.

Niet alleen daar hoor, maar overal op bokt lijkt men het leuk te vinden om het beter te weten dan een ander.
Waar is het gebleven dat je met elkaar kunt discussiëren en ook nog ruimte open laat om een ander als gelijke te zien?

Ik zag laatst ook iemand die veeeeel te zwaar was voor het paardje naar mijn smaak, maar dat zal me verder een worst wezen hoor, ieder zijn ding.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:14

Myrano schreef:
Ik vind té groot zijn op een pony of paard geen mooie combinatie.
Zou het zelf niet willen. De combinatie moet passen vind ik.
Een klein meisje op een groot paard vind ik ook niet mooi uitzien.
Wat betreft een cap, iedereen doet ermee wat hij of zij wil.
Ik rijd nooit met een cap. Ben als kind ooit eens tegen de omheining gevallen, had een cap op en door de slag had ik meer pijn van die cap dan dat ik er geen op had gehad.
Gelukkig heb ik verder nooit iets ernstigs aan de hand gehad, en als dit toch nog zou gebeuren heb ik gewoon pech gehad.
Je moet gewoon eerlijk zijn als je wat post met foto's.
Als er dingen zijn waar je al die smoesjes voor moet gebruiken, plaats dan geen foto's waar je het aan kun zien. Voor de rest vind ik het ook irritant.
Ik reageer ook weinig op topics bij HAW.

Myrano: hoe weet jij dit zo zeker? (het vetgedrukte)

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:23

eilleen333 schreef:
Nee, naja dat van die cap ging meer over dat ik het irritant vind dat mensen weten dat ze commentaar over iets gaan krijgen en dat er dus vast bijzetten. Als je je kop toch in het zand gaat steken, waarom vraag je dan advies?
Maar dat had idd niet veel te maken met mijn mening over te grote ruiters.

Dat vind ik dus ook, alles waar ze commentaar op krijgen hebben ze een excuus voor, nou dan rijd je in je eigen ogen dus super want wat er fout gaat ligt aan .......blabla* Nou open dan geen topic.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:36

hier meld zich een te grote ruiter op een te klein gekregen paard..
Ieder zijn mening.. prima.... (ik hou wel rekening met mijn gewicht..)

Dat wij niet de meest aan sprekende combinatie zijn.. tja..
dat snap ik ook nog wel... Knipoog
Heb toen ik haar als vezorgpaard kreeg nog overwogen een
voor mijn lengte passend paard te kopen...
(ik wou een groot paard ... en eentje die kon springen...)
Niet gedaan!! Gelukkig!!!! Blijkt dat ik een wereld pony heb!!
Zou dat gekke ding niet meer willen missen!!!
(ondertussen is dat verzorgpaard een bijzonder geslaagd
cadeau geworden.. die never nooit niet meer weg gaat..)

Dan maar geen flitsende combi.. waarbij ik ook mijn benen
nog eens ergens kwijt kan.. ipv dat die in het luchtledige hangen..
Maar wel elke dag samen lol!!! (en zo af en toe een getbah.. het
wil niet lukken dag heeft iedereen wel eens....vind die dagen
vaak ook achteraf nog wel lollig... ze kan dan echt doen alsof ze
nog geen B proef kan lopen!! heerlijk eigenwijs stuk vreten dan!!)

Oh.. en ik eigenwijs ding.. rij altijd met cap...
ooit eens 1 x in een grote springtuin gevallen.. precies op de enige!!
kei die er lag.. winkel haak in cap.. maar hoofd nog heel...
Voel me nog steeds dwaas als ik met een hoedje op wedstrijd ga...
(aan zo'n ding heb je toch helemaal niets... als je ter aarde valt...)

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:02

JE BENT ABSOLUUT NIET DE ENIGE.

Het ziet er ook gwoon niet uit.
en ik heb gwoon medelijden met die beesten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:21

Linda_E schreef:
Ik snap heel goed wat hier bedoeld word maar er is wel 1 ding wat ik even kwijt wil:

Toen ik begon met rijden toen ik "klein" was had ik een D-pony van 1.42. Maar toen ik begon te groeien groeide de pony niet mee. Ik was veel te lang voor die pony. Er was geen geld voor een nieuwe en grotere pony en ik kon kiezen: rijden met mijn te kleine D'tje of niks.
Niet iedereen is in de gelegenheid om nieuwe pony's te kopen voor groeiende kinderen.....

Er zijn dan nog tal dingen die je met een paardje kan doen als je te groot bent. Niet genoeg geld vind ik echt geen reden om op een te klein paardje te rijden. Je kan er altijd nog lange lijnen mee doen, vrijheidsdressuur, grondwerk, wandelen, fietsen etc...
Je kon kiezen, rijden met je de kleine D of niet rijden. Waarom is het rijden voor zoveel mensen toch zo verrekte belangrijk? Belangrijker dan de gezondheid van het paard?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:28

Maar waarom is het redelijk normaal dat wanneer je nog net boven de voorknie bij een shet komt met je benen je nog niet te lang bent maar als je al iets onder de buik van een rijpaard uitsteekt ben je gelijk te lang?

Ik erger me hier ook groen en geel aan maarja blijkbaar heeft rijden prioriteit nummer een en is een paard maar een paard. De excuses die hierbij verzonnen worden zijn vaak ronduit lachwekkend

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:51

eilleen333 schreef:
Ik vind iemand van 1,60/1,70 op een Shet toch wel wat anders dan iemand van 1,70 op een Haflinger van 1,45. Nee, ik steek niet mijn kop in het zand, ik vind zelf dat ik voor het plaatje aan de lange kant ben. Echter ben ik nog niemand tegen gekomen die het met me eens is. Super vervelend vind ik zelf, overdrijf ik nu, of willen de anderen mij niet kwetsen?
Maar er mogen ook geen mensen langer dan 1,70 of zwaarder dan 70 kilo op mijn paard. Easy as that...

Ben het gedeeltelijk met je eens, maar je moet ook kijken hoe de haflinger zelf is. Mijn haflinger is 1.41, ik ben 1.80 en weeg 70 kg. Winston is echt van het klassieke type, dus meer model trekpaard.
Verder ben ik het absoluut met je eens, je moet de dingen daarbij alleen wel in verhouding zien. Een compact stevig gebouwd paard kan meer hebben dan een iel paard met lange rug. (en dan moet je natuurlijk ook nog weer kijken hoe die getraint is...)

Maar ik vind vooral de mensen op shetlanders die toch écht een heel stuk uitsteken met hun benen en dan zeggen dat het nog makkelijk kan want... echt vervelend... De gezondheid van je paard moet voor alles komen en er zijn genoeg leuke dingen te doen zonder erop te gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door _Emm_ op 22-07-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:05

Ik begrijp wel wat je bedoeld. Het zijn dan ook vaak de 14/15 jarige meiden die zo nodig moeten crossen met een shet.
KIJK MIJ...stoer he?? En daar erger ik me mateloos aan.
Maar er zijn er ook een paar op bokt die ECHT kunnen rijden...ook die zijn welliswaar veels te groot, maar kunnen de pony keurig netjes nagevelijk rijden en zijn er echt serieus mee bezig. Daar kan ik respect voor hebben.
Niets geen gecros en springen met een paar benen die in hun nek moeten omdat anders de balk eraf ligt. Wat zeg ik...boomstammen zijn toch veel leuker, of stoelen, kistjes, schraagen met planken waar de pony zijn nek in kan breken.
Er is er 1 hier op bokt die ik al meerdere malen heb gewaarschuwd dat ze de pony eigenlijk mishandeld. En elke keer is het...nee NU ga ik er niet meer op,nu ga ik alleen nog vrijheidsdressuur doen met hem, om vervolgens foto's en filmpjes te plaatsen van ren galop en springen! Ik kan me daar echt over opwinden...moet ik niet doen...helpt niet...ik weet het!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:21

ik vind het vreemd dat hier mensen zijn die zeggen dat lang maar licht gewicht wel geoorloofd is.

als je lang bent breng je de pony uit balans en bovendien neem eens een ladder onder je arm dat is een makkie om op te tillen. maar zet hem rechtop en til het dan. Ja dan word de ladder een stuk zwaarder. Dit komt omdat het gewicht niet verdeeld is.

Een kleine pony met een te lang iemand is net zo slecht als iemand die er te zwaar voor is.

nu zullen hier vast mensen zijn die zeggen dat ik hypocriet ben omdat ik op een shetlander rijd. maar zelfs als shetland ruiter zie ik heel goed wat wel kan en wat niet kan. Bovendien ben ik goed geinformeerd over wanneer ik te zwaar zou zijn (te groot word ik namelijk niet meer Knipoog )

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 00:57

Mij is altijd geleerd dat je best "te" lang mag zijn voor je paard, zolang als je je zit maar voor elkaar hebt. Met te zwaar (mits niet extreem natuurijk, je moet jezelf niet in de weg zitten) hetzelfde verhaal. Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald op een pony van krap 1.40 (ik ben 1.68) die 40 kilo "mocht" dragen. Ik woog op dat moment 50, en de manege-eigenares, die behoorlijk streng is wat betreft gewicht/ lengte, vond dat wij gewoon een goede combinatie waren en dat ik goed genoeg zat/ reed om de pony niet te hinderen. Ik was trouwens geslaagd, dus de examinator deelde die mening. En op de foto's ziet het er niet eens zo beroerd uit. Ik bedoel, ik kan niet "meelopen" en mijn pootjes staken ook niet enorm onder het ponylijf uit. Wel iets. Zou zelf niet meer op een dergelijk klein dier gaan rijden trouwens. (sorry, de foto's zijn ouderwets, dus niet digitaal en ik heb geen scanner)

Iemand die niet goed kan zitten, met name bij doorzitten en in galop, zou niet op een te klein paard moeten rijden. Iemand echter die gewoon een goed evenwicht heeft en zich bewust is van de effecten van zijn/ haar lengte/ gewicht op het paard en daar ook rekening mee houdt kan prima door blijven rijden. Die zal het paard namelijk niet hinderen. Je hoeft daarvoor geen topruiter te zijn, maar je moet je zit en houding wel goed voor elkaar hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:20

Hulde aan degenen die de moed nog op kunnen brengen om foto's op Bokt te durven plaatsen van een ruiter-paard combinatie niet niet helemaal conform de gevestigde norm is. Omdat je dan geheid heel bokt over je heen krijgt. Omdat "men" vindt dat het paard te klein/cq de ruiter de groot is. Omdat het "plaatje" niet klopt. En dan heb het niet over een puber op een mini-shet, maar een volwassen persoon van pakweg 1.75m, op een stevige pony van 1.45m.

Je bent niet snel te groot voor een paard. Te zwaar kan wel, maar te groot niet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:51

Ik vind zwaardere rassen als haflingers en fjorden ook weer een ander verhaal. Die beesten zijn gefokt om door een volwassene bereden te worden. Imo hebben ze er ook geen moeite mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:28

Inderdaad, een ijslander,fjord, haflinger of een stevig gebouwde E of D pony kunnen best iets hebben qua gewicht, maar ook dan moet de ruiter niet als een zoutzak op zijn of haar paard zitten en het paard niet fijn lopen. Dat maakt sowieso het plaatje al heel storend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:54

Wat ik niet snap is dat je de foto kan terug zien zonder je vreselijk te schamen.....
Als je zo van je pony houdt -> ga er dan niet op zitten
zó egoistisch Frusty

Sjolvir, wat wil je nu zeggen, dat jij een goede reden heb? Ik zie enkel excuses

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:16

Jammer dat er alleen maar weer het negatieve er uit gehaalt wordt. Begin bijna te denken dat Bokt negatief is! Ik reageer gewoon niet in dat soort topics. Ben dan ook altijd verbaast dat da soort topics 4 pagina's met commentaar heeft. Allemaal nutteloos, want de TS doet er toch niks mee!

Als je goed kijkt zie je dat er best regelmatig leuke HAW topics zijn, met ruiters die weten waar ze mee bezig zijn en weten waar hun fouten liggen. Dan zullen de foto's niet allemaal geweldig zijn, maar deze mensen staan wel open voor commentaar. Resultaat is een leukere topic waar de TS wat aan heeft en wat mee doet. of gewoon een topic met een hele combinatie. TS weet wat hij/zij doet en mee bezig is. Ik stop daar mijn energie in. Als de rest dat ook doet, zien we niet meer veel van die andere topics.

Wat betreft het te groot zijn. Ik denk dat dat nog wel meevalt. Ik kom niet vaak combi's tegen waarbij de ruiter rolschaatsen kan onder binden. Daarbij is er ook niet altijd een mogelijkheid voor een grotere pony of paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:30

superwoman schreef:
Wat ik niet snap is dat je de foto kan terug zien zonder je vreselijk te schamen.....
Als je zo van je pony houdt -> ga er dan niet op zitten
zó egoistisch Frusty

Sjolvir, wat wil je nu zeggen, dat jij een goede reden heb? Ik zie enkel excuses

Wacht ff, in het profiel van Sjolvir zie ik een ruiter met een pony aan het werk waar velen nog een puntje aan kunnen zuigen... daar zie ik dus niet echt iets 'raars'. Of heb ik nu het verkeerde profiel aangeklikt? Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:39

Nu wordt in topics over de iets 'zwaardere' medemens altijd gezegd dat deze mensen een stevig paard zoals een Fjord of Haflinger zouden moeten rijden. Zelf pleit ik dan eerder voor een zwaargebouwde KWPN, of wellicht zelfs een tuiger.
Waar niemand het over heeft is de rug van haflingers (bijv), die is 8 uit 10 gevallen bijzonder kort.
Wanneer iemand zwaarder is, en een bredere bips en bovenbenen heeft moet het zadel ook groter zijn.
Met grote regelmaat zie je dan dat het zadel dermate groot is dat het op de 18e rib, of zelfs voorbij de 18e rib ligt. En daar wordt het gevaarlijk....
Want niet alleen is dat voor het paard onprettig, dat kan zelfs schadelijk zijn.
En wanneer deze persoon dan ook dressuur rijdt en buiging en stelling gaat vragen, is dat met zo'n zadel natuurlijk onmogelijk voor het paard.
Hetgeen vaak gezien wordt als dwarsigheid of onwil en ook op die manier afgestraft wordt.

In Fit met Bit zitten een paar zwaardere meiden die een paard hebben dat daar goed bij past. Evengoed gaan zij werken aan hun gewicht, maar ze hebben iig al een goede keuze gemaakt wat het paard betreft.

Waar het lengte betreft. Het paard moet onder de ruiter, en in de oefeningen een nieuw evenwicht gaan ontwikkelen. Iemand die te lang is, en dus als een tuimelpoppetje werkt verbreekt dat evenwicht en maakt dat het paard doorlopend moet corrigeren. Er zijn maar weinig ruiters, waaronder ikzelf, die volledig stil en onafhankelijk kunnen zitten en waar hun lengte dus geen probleem vormt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:30

Ninx schreef:
Wacht ff, in het profiel van Sjolvir zie ik een ruiter met een pony aan het werk waar velen nog een puntje aan kunnen zuigen... daar zie ik dus niet echt iets 'raars'. Of heb ik nu het verkeerde profiel aangeklikt? Bloos

het gaat erom wat ze er allemaal bij haalt. Dat zijn gewoon excuses en daar gaat dit topic over.
De bekende "Máár"
Of het wel of niet kan - daar is een ander topic voor. Knipoog

Ninx schreef:
Er zijn maar weinig ruiters, waaronder ikzelf, die volledig stil en onafhankelijk kunnen zitten en waar hun lengte dus geen probleem vormt.

klopt, sterker nog - het paard of de pony corrigeerd veel wat wij niet eens merken.... het gewicht kan dus niet goed verdeeld worden, waardoor je overbelasting kan krijgen. Overbeslasting kan zorgen voor vroegtijdige slijtage.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:50

eilleen333 schreef:
Linda_E schreef:
Ik snap heel goed wat hier bedoeld word maar er is wel 1 ding wat ik even kwijt wil:

Toen ik begon met rijden toen ik "klein" was had ik een D-pony van 1.42. Maar toen ik begon te groeien groeide de pony niet mee. Ik was veel te lang voor die pony. Er was geen geld voor een nieuwe en grotere pony en ik kon kiezen: rijden met mijn te kleine D'tje of niks.
Niet iedereen is in de gelegenheid om nieuwe pony's te kopen voor groeiende kinderen.....

Er zijn dan nog tal dingen die je met een paardje kan doen als je te groot bent. Niet genoeg geld vind ik echt geen reden om op een te klein paardje te rijden. Je kan er altijd nog lange lijnen mee doen, vrijheidsdressuur, grondwerk, wandelen, fietsen etc...
Je kon kiezen, rijden met je de kleine D of niet rijden. Waarom is het rijden voor zoveel mensen toch zo verrekte belangrijk? Belangrijker dan de gezondheid van het paard?

Als jij een kind bent, en je hebt je "droom" om Anky te worden, al je vriendjes rijden ook op de club. Dan ga je niet ineens stoppen met dressuur en "grondwerk" ofzo doen (waar ik toen ter tijd nog nooit van had gehoord). Het is ook een sociaal gebeuren voor kinderen, samen op de ponyclub met je vriendjes. Aangezien er (bij ons in de omgeving) geen ponyclub is die grondwerk en vrijheidsdressuur doet was het in mijn geval zo geweest dat ik (volgens jou theorie) dus niet meer op de club had mogen zitten en met mijn vriendjes ponyrijden. Want wat moet een kind anders op een ponyclub als het niet kan rijden? Dan blijven er erg weinig activiteiten over...........

Ik vind trouwens jou reactie wel heel dramatisch, alsof mijn pony in 2 stukken is gebroken omdat ik te groot was. Ik ben toevallig wel Z dressuur met haar geworden en ze is op de keuring vaak bestgaande rijpony geweest, ook al was ik te groot..... Dat was dus nooit gelukt als mijn pony ongelukkig, ongezond en geblesseerd zou zijn (wat dus ook niet het geval was).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:56

Linda_E schreef:
Ik ben toevallig wel Z dressuur met haar geworden en ze is op de keuring vaak bestgaande rijpony geweest, ook al was ik te groot..... Dat was dus nooit gelukt als mijn pony ongelukkig, ongezond en geblesseerd zou zijn (wat dus ook niet het geval was).

heel fijn voor je en voor de pony. Ja
toch is het risico veel groter dat de pony last had kunnen krijgen....

je legt trouwens wel goed uit, dat toen jouw droom en jouw plezier op de pony-club belangrijker waren dan het vergroote risico voor pony.
imo dus exuses waar de pony geen boodschap aan heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

Ik denk dat het geen groot ( Clown ) probleem is wanneer je geen super mooie combinatie vormt met je paard omdat hij klein is, en jij groot. Ik denk dat het er idd meer om gaat of je je daar van bewust bent en hoe je er mee omgaat.
Ik ben zelf 1.80, weeg 62 kilo en bijrijdpaard is een Andalusiër van 1.52. Geen perfecte combi dus. Maar ik weet wel dat ik de neiging heb mijn benen meer op te trekken met aandrijven, al is dat helemaal niet nodig (kom niet eens veel onder zijn buik uit..) en dat ik extra goed moet letten op mijn evenwicht in wendingen en dergelijke. Zolang je je van dat soort dingen bewust bent en er aan probeert te werken kunnen de net-niet-mooie combi's best vind ik Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:01

Heino schreef:
Ik ben zelf 1.80, weeg 62 kilo en bijrijdpaard is een Andalusiër van 1.52. Geen perfecte combi dus.

Juist wel! Ik heb rijfoto's van jou gezien en iemand met jouw lichaamsbouw past juist heel goed op een Andalusier, Lusitano of Fries qua plaatje. Het benenprobleem lijkt me daar los van te staan, tenslotte drijf je niet met je voeten Knipoog