Springen vs Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Re: Springen vs Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:54

Ik was gewoon op het moment dat ik aan het stappen was mijn paard een beetje aan het inbuigen links en rechts en en wat voltetjes aan het sluiten en openen. Moet ik anders elke keer als ik heb gesprongen en de andere 4 het lijntje springen m'n paard maar lange teugel geven en em laten doen? en als ik had gesprongen en ik nam hem terug wilde ik hem eerst weer laten nageven voor ik ging stappen, omdat hij met de gewone dressuur elke keer z'n neus er uit drukt op het moment dat ik ga stappen. Dus op dat punt moet ik gewoon consequent zijn lijkt me.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:57

inderdaad. dan valt het wel mee.

maar als je gaat springen en daarnaast nog ff Z oefeningen gaat doen. kan ik me het wat voorstellen. dan moet je paard nog luisteren. maar kan me voorstellen dat hij dan wat in de war wordt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:08

Wij beginnen op springles juist altijd met dressuur en ze hebben het liefste dat je met nette stelling richting sprong rijdt, ik vind het dus wel vaag als je met wat gewone oefeningen al op je kop krijgt..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 17:38

Hij is van mening dat het paard het absoluut zelf moet doen, dus dat ik als ik ga springen eigenlijk niks moet doen. Behalve zitten, sturen, remmen en gas geven. Maar ik vind dat als ik het vraag ik van hindernis naar hindernis ook gewoon nageeflijkheid en stelling/buiging moet kunnen krijgen. Maar hij is van mening dat ik dit niet moet doen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:45

Albert Zoer jaagt toch ook niet met een paard met zijn kop in de lucht het parcours door? Hij heeft ook stelling en buiging, en ik ben van mening dat het verstandig is zoals jij het doet.. Tong uitsteken Eerder was dat nog niet zo, maar toen ik minder dressuurmatig ging rijden ging het springen ook langzaam aan slechter. Wanneer het paard het zelf gaat doen ben je de baas niet meer en beslist hij dus wanneer hij wel of niet springt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:48

springen is niks anders dan dressuren met af en toe een sprong ertussen... Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 17:50

Thnx Lachen Ik ben dus gelukkig niet raar! Ik had namelijk het idee dat ik er helemaal naast zat. En het lijkt mij ook niet bepaald goed als het paard met kop in de lucht (want dat gebeurt er als ik niks doe) door z'n parcours scheurt (want dat gebeurt ook als ik niks doe)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:52

runningkawa schreef:
springen is niks anders dan dressuren met af en toe een sprong ertussen... Lachen

Wat kun je dat toch weer kort en bondig samenvatten rk!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 17:53

Haha inderdaad geweldig samengevat! Maar hoe zouden jullie dit dus oplossen met de instructeur? Of gewoon niet meer naar die les gaan? (het geldt nog maar voor een paar weken want ik ga begin september naar Frankrijk om daar te werken...)

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:19

Dressuur is de basis, heb je dat niet er lekker onder zitten dan zou springen helemaal wat lastiger worden. Daarom vind ik het belangrijk dat een paard eerst goed aan de hulpen is en op jou reageert en daarna kan er genoeg gesprongen worden.

Ik zou het moeilijk vinden om nog naar die les te gaan en als ik het echt super leuk zou vinden om het toch een aantal weken nog te doen zou ik iemand anders zoeken (stalgenoten, vrienden, famillie, ect.)

Als je dat te veel zou vinden zou ik gewoon zelf voor de lol is een parcoursje springen en dan vragen aan een vriendin op stal of die kan helpen met de opbouw en kijken en wat instructies geven.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:36

Hmm is lastig Lachen Paardje is niet van mij en ze staat bij een particulier. Dus ik heb ook nog wat met de eigenaresse te maken. Maar ik denk niet dat het verstandig is om nog te gaan en denk ook niet dat ik het nog doe aangezien ik alleen mezelf maar op zit te vreten daar en tegen mijn principes in rijdt, of ik wordt compleet de grond in getrapt.

Evaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:53

Volgens mij is het juist wel goed om springen en dressuur te combineren. Zoals iedereen als zegt; dressuur is de basis. Ik bedoel het is nou niet bepaalt netjes om te zitten en je paard over de hindernis te rammen?? En van een beetje dressuur tussendoor word je paard alleen maar soepel toch Clown

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:38

Ik denk niet dat ik bij diegene zou blijven lessen, blijkbaar hebben jullie een totaal andere mening. Dit zal naar mijn mening blijven bestaan en ook blijven botsen, dan ben je alleen maar geld aan het weggooien..

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:42

toen ik springles had (tegenwoordig niet meer)
deden we eerst alle loswerk en wat dressuur dingen totdat het goed ging en toen gingen we pas springen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:52

runningkawa schreef:

Haha! Afgod

Ik vind het ook heel fijn. Mijn 5 jarige wacht op mij bij het springen, en daar spring ik pas sinds maart mee, en dan trek ik echt niet aan het bit.

Springtopic van ons. Kan je ook duidelijk zien dat ik niet aan zijn mond kom. Als je paard niet aan de hulpen staat, kan je hen niet op je zit bij je houden voor de sprong. Wat ik zelf wel heel belangrijk vind. ALs jij in de mond zit, kan het paard moeilijker zijn hoofd omhoog brengen om de afstand en de hoogte in te schatten. Springen is veel meer dan gas geven en over de hinndernis jagen.
[SPR-ITP] Wino in Ermelo Springen

Hoe wil je anders het aantal galopsprongen gaan regelen tussen 2 sprongen. Daar moet je 3 maar ook 5 in kunnen maken, zonder je paard erin te hindernissen. Allemaal dressuur matig werk.

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:49

runningkawa schreef:

dat zegt mijn instructrice ook altijd.
ik ben het er mee eens dat je tussen de sprongen door je paard ook ontspannen moet hebben en moet laten afbuigen. dat is alleen maar beter voor het paard, en als het paard geconcentreerd aan het werk is en jij duidelijk aangeeft wat je wilt, zal het absoluut niet ten koste van het springen gaan Knipoog

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:29

Oké heel erg bedankt voor alle reacties! Gelukkig ben ik dan toch op de goede weg. Ik begon hierdoor namelijk erg aan mezelf en mijn manier van rijden te twijfelen.
En het is absoluut geen simpel (dressuurmatig) te rijden paard en daarom vind ik het juist belangrijk dat ik dat tijdens een springles niet laat versloffen.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:16

Het is alleen maar beter je paard gaat dan beter luisteren en dat heb je wel nodig bij springen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:23

dressuur is de basis dus niet meer naar die les gaan gewoon andere instructeur zoeken. ik heb vorige week de heleweek mee kunnen kijken met een zeer goed spring ruiter (die dus ook zeer hoog springt) en ik heb die 5 dagen lang zien dressuuren en bezig zien zijn met de gallop wissels en over lagen hindernisjes sturen tijdens het dresuuren. zelf doe ik ook als ik ga springen ook heel wat dressuur oefeningen tijdens het springen. zoals de hindernis langs de A C lijn zetten dan afwenden bij A en dan wijken en dan over de hinder nis heen. als je het begrijpt.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:24

Met jou manier is niks mis hoor! Lachen
Zoals velen hier al hebben gezegt is dressuren in je springles helemaal niet slecht maar juist hartstikke goed, je paard gaat er beter van lopen, luisteren en dat moet ook tijdens het springen. Je kan moeilijk als een kip zonder kop je parcoursje rijden waarbij je paard totaal niet met je bezig is, dan zouden er ongelukken gebeuren!
Ik zou maar niet meer naar die les gaan, hun zijn eerder de mensen die moeten twijfelen aan hun rijstijl, jij niet hoor! Lachen

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:31

Dressuur is de basis, dus waarom zou het kwaad doen? Begrijp jou instructeur niet helemaal..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:31

Njah of hij moet twijfelen aan zijn rijstijl is een punt der discussie denk ik. Hij heeft namelijk met zijn rijstijl al wel meerdere paarden naar het Z gesprongen.. En daarvan heb ik er ook wel eens een paar gesprongen om zogenaamd te voelen hoe het moet. En die kon ik heel makkelijk rondsturen..... alleen dressuurmatig viel er nog heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel aan te sleutelen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:37

Je hebt dressuur nodig om te kunnen spreken dat staat als een paal boven water. Maar persoonlijk vind ik springen leuker (en de springpaard-dressuur trainingen)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 18:05

Wat bedoel je precies met de springpaard - dressuur trainingen? Dat je alles gewoon wat simpeler houdt? En bijv. minder bezig bent met hoofd/hals houding, als deze maar ontspannen en nageeflijk is?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:12

Ja dan bedoel ik gewoon gehoorzaamheid en onstspannings oefeningen, schouder binnenwaarts wijken simpele wissels, maar hij hoeft van mij niet in de 'houding' te lopen, maar juist lager en ontspannen