Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:40

En daarom heb je steeds die discussies. Je kan zo hard roepen als je wilt, maar er zijn gewoonweg meer wegen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:01

Oefeningen als schouderbinnenwaarts kun je rijden als training voor het losmaken van de spieren, maar ook als kunstje als jij en je paard er rijtechnisch nog niet aan toe zijn. Schouderbinnenwaarts en travers doen zonder de benodigde ontspanning, aanleuning, impuls en goede zit is meer een paard opzij laten krabbelen als kunstje maar heeft met het rijkunstige ontwikkelen van je paard en de daarvoor bestaande oefeningen helemaal niets te maken.
De opmerking dat ik de term B dressuur niet mag gebruiken omdat dat niet bij die vorm van klassiek rijden bestaat omdat ze geen wedstrijden rijden, vind ik een rare. Immers men zegt zelf dat het paard aan de oefeningen toe moet zijn? Dan wil je toch niet zeggen dat als je nog niet in staat bent om een paard netjes ontspannen in aanleuning te rijden in drie basisgangen in simpele lijnen als voltes en van hand veranderen (B NIVEAU dus!!) dat het paard dan wel aan oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en piaffe toe is?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:02

magda_90 schreef:
En daarom heb je steeds die discussies. Je kan zo hard roepen als je wilt, maar er zijn gewoonweg meer wegen.

Klopt, je hebt doodlopende wegen en doorgaande wegen.... Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 00:39

horseyfries schreef:
Immers men zegt zelf dat het paard aan de oefeningen toe moet zijn? Dan wil je toch niet zeggen dat als je nog niet in staat bent om een paard netjes ontspannen in aanleuning te rijden in drie basisgangen in simpele lijnen als voltes en van hand veranderen (B NIVEAU dus!!) dat het paard dan wel aan oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en piaffe toe is?

Als er een heel andere volgorde van beleren wordt gevolgd, kan je niet echt oordelen waar iemand aan toe is. Er wordt in andere methodes in de basis veel meer gestapt. Je hoeft dus niet eerst te kunnen draven voordat je zijgangen in stap doet.
Volgens mij zijn er zelfs mensen die eerst de piaffe aanleren en dan pas de galop Haha!
Ik vind het persoonlijk wel goed omdat er meer nadruk wordt gelegd op balans en rechtrichten eerst, voordat je naar een hogere gang gaat. Misschien is de balans in draf iets beter, maar ik vind het voor de ruiter en voor het paard veel makkelijker bewegingen in stap te leren, doordat de gang langzamer is. Wat ik juist zie bij de reguliere dressuur is paarden die compleet over hun tempo worden gereden, daarbij alle gangen rijden terwijl er geen enkele balans is.
Wel vind ik het per paard verschillend. Bij sommige paarden die van nature iets slomer zijn, zou ik inderdaad liever iets meer nadruk op het voorwaardse willen zien.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:07

Citaat:
Schouderbinnenwaarts en travers doen zonder de benodigde ontspanning, aanleuning, impuls en goede zit is meer een paard opzij laten krabbelen als kunstje maar heeft met het rijkunstige ontwikkelen van je paard en de daarvoor bestaande oefeningen helemaal niets te maken.

Juitum. Maar dan is het ook geen schouderbinnenwaarts maar wat gekrabbel naar opzij Vork

Citaat:
Dan wil je toch niet zeggen dat als je nog niet in staat bent om een paard netjes ontspannen in aanleuning te rijden in drie basisgangen in simpele lijnen als voltes en van hand veranderen (B NIVEAU dus!!) dat het paard dan wel aan oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en piaffe toe is?

Waar wordt gezegd dat we eerst piaffe aan rijden voor we een normale aanleuning hebben? Denk je dat je een goede schouderbinnenwaarts kan rijden zonder goede aanleuning? Natuurlijk niet, dat hoef ik jou toch niet uit te leggen lijkt me.

Waar het op neerkomt is dat je het voor doet komen alsof wij onze methode niet goed uitoefenen. Ten eerste is dat een beetje flauw ('wij doen alles goed en jullie doen alles fout') en ten tweede is dat een discussie zonder einde, want in iedere methode worden dingen verkeerd gedaan. Als ik een methode konm vinden waar je nooit fouten mee maakt, dan geef ik me er bij deze voor op!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:16

horseyfries schreef:
Oefeningen als schouderbinnenwaarts kun je rijden als training voor het losmaken van de spieren, maar ook als kunstje als jij en je paard er rijtechnisch nog niet aan toe zijn. Schouderbinnenwaarts en travers doen zonder de benodigde ontspanning, aanleuning, impuls en goede zit is meer een paard opzij laten krabbelen als kunstje maar heeft met het rijkunstige ontwikkelen van je paard en de daarvoor bestaande oefeningen helemaal niets te maken.

Ik zei het net ook al... Deze oefeningen worden eerst aan de hand gedaan en in de zadel wordt aan de houding gewerkt. Dan pas gaan deze oefeninen onder het zadel gedaan. (zo krijg ik les).

Daarnaast voel ik mij nogal afgekat door jullie. Want deze manier schijnt fout te zijn volgens jullie terwijl ik alleen maar paarden heb zien opknappen hiervan.

Ik blijf erbij dat dit een zinlose discussie is, net als wat ik hierboven heb getypt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:19

BBreedveld schreef:
Waar het op neerkomt is dat je het voor doet komen alsof wij onze methode niet goed uitoefenen. Ten eerste is dat een beetje flauw ('wij doen alles goed en jullie doen alles fout') en ten tweede is dat een discussie zonder einde, want in iedere methode worden dingen verkeerd gedaan. Als ik een methode konm vinden waar je nooit fouten mee maakt, dan geef ik me er bij deze voor op!

Idd, dat vind ik jammer. Zo komt het over dat wij alles fout schijnen te doen. Tja het is niet jullie manier van trainen maar waarom zou het niet de onze mogen zijn? Er zijn wel degelijk mensen die zich hierin verdiepen, denk aan Bent Branderup en Marijke de Jong.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:51

Iemand zei hier iets over balans.
Ik heb sinds kort les volgens de methode van marijke/bent en de balans van mijn paard is enorm verbeterd. Dit komt puur doordat zijn achterhand sterker is geworden door de sbw en travers. Dat is ook het punt van deze 'kunstjes' aan de hand: de achterhand wordt sterker, waardoor het paard zijn eigen gewicht en later het ruitergewicht beter kan dragen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:54

Yoshimi schreef:
Iemand zei hier iets over balans.
Ik heb sinds kort les volgens de methode van marijke/bent en de balans van mijn paard is enorm verbeterd. Dit komt puur doordat zijn achterhand sterker is geworden door de sbw en travers. Dat is ook het punt van deze 'kunstjes' aan de hand: de achterhand wordt sterker, waardoor het paard zijn eigen gewicht en later het ruitergewicht beter kan dragen.

En dat is met veel paarden zo. Zo ook met mijn verzorgpaard, ze werd steeds soepeler in haar lichaam waardoor het rijden steeds beter ging.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:50

magda_90 schreef:
BBreedveld schreef:

Idd, dat vind ik jammer. Zo komt het over dat wij alles fout schijnen te doen. Tja het is niet jullie manier van trainen maar waarom zou het niet de onze mogen zijn? Er zijn wel degelijk mensen die zich hierin verdiepen, denk aan Bent Branderup en Marijke de Jong.

Jullie voelen je aangevallen, en dat kan ik begrijpen. Maar als er in eerste instantie door mensen gezegd wordt dat het verschil is dat jullie pas oefeningen doen als het paard eraan toe is en dat dat het grote verschil is met de gewone dressuur, dan is dat ook aanvallend naar de gewone dressuur toe.
Als ik dan vervolgens ga zoeken op internet naar filmpjes van die trainingen die veel beter zouden zijn omdat ze pas dingen doen als het paard er aan toe is en ik zie eigenlijk precies het tegenovergestelde, namelijk ruiters die nog niet onafhankelijk zitten maar die wel al bezig zijn (ook onder het zadel, niet aan de hand!!) met oefeningen als schbw, travers en zelfs piaffe met een paard wat totaal geen impuls heeft, duidelijk niet over de rug gaat en slecht in aanleuning is, dan vraag ik me inderdaad af hoe je dat kan rijmen en val ik niet de theorie aan, maar wél de praktijk die duidelijk niet uitvoert wat er in theorie gepredikt wordt.
Ook vind ik het treurig als je voor simpele basisoefeningen al met een stang én een fietsketting op de neus rijdt, dat is niet mijn idee van paardvriendelijk rijden, maar dat is mijn mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:19

BBreedveld schreef:
Sinds wanneer is schouderbinnenwaarts een 'kunstje'?

horseyfries schreef:

HF was mij dus al voor Lachen Ik heb het al een paar keer benadrukt en ik val nog maar eens in de herhaling: ik mis bij ruiters die AR beoefenen zonder uitzondering de tact en de impuls in de uitvoering van de oefeningen. En zolang die basisaspecten ontbreken zijn het imo kunstjes.

horseyfries schreef:
De opmerking dat ik de term B dressuur niet mag gebruiken omdat dat niet bij die vorm van klassiek rijden bestaat omdat ze geen wedstrijden rijden, vind ik een rare. Immers men zegt zelf dat het paard aan de oefeningen toe moet zijn? Dan wil je toch niet zeggen dat als je nog niet in staat bent om een paard netjes ontspannen in aanleuning te rijden in drie basisgangen in simpele lijnen als voltes en van hand veranderen (B NIVEAU dus!!) dat het paard dan wel aan oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en piaffe toe is?

Dit gaat er bij mij dus ook niet in. Daarom kan ik mij ook niet vinden in de AR. Ik begrijp wel waarom de AR veel mensen aanspreekt. Je kan je namelijk zonder kritiek van mede AR-liefhebbers bezighouden met oefeningen waar je in de reguliere dressuur pas na jaren ervaring aan toekomt. Ik vind het een hoog gehalte van -de lamme leidt de blinde- hebben. Excuus als ik hier mensen mee beledig, maar dat is wel mijn mening hierover. Ik laat mij graag overtuigen door knappe staaltjes rijkunst die het tegendeel bewijzen, maar ik vind ze niet.

BBreedveld schreef:
Waar wordt gezegd dat we eerst piaffe aan rijden voor we een normale aanleuning hebben?

Ik kwam laatst daar ergens een goed voorbeeld van tegen op ik meen youtube... Knipoog

BBreedveld schreef:
Waar het op neerkomt is dat je het voor doet komen alsof wij onze methode niet goed uitoefenen.

Nee, ik (en HF denk ik ook) zijn het niet eens over de methode. En ook al ben je het niet eens met de methode, dan kan de methode nog wel goed worden uitgevoerd. Ik geloof dat een Bent heel goed is in het uitoefenen van zijn methode. Maar het resultaat van zijn methode spreekt mij dus niet aan, en daarom zijn methode ook niet.

magda_90 schreef:
Daarnaast voel ik mij nogal afgekat door jullie. Want deze manier schijnt fout te zijn volgens jullie terwijl ik alleen maar paarden heb zien opknappen hiervan.

Daarom stelde ik al: het is maar wat jouw 'Rome' is. Ik zie paarden niet opknappen van AR, want ik wil graag een ander resultaat zien. Ik wil meer impuls, tact, verruimingen, losgelatenheid zien. Dat mis ik bij ruiters als Bent en MdJ. Een aangezien hun de goeroe's zijn, ga ik er van uit dat hun het hoogst haalbare binnen de AR beheersen, dat hoe hun rijden dus het eindresultaat is. En dat eindresultaat vind ik niet mooi.

magda_90 schreef:
Tja het is niet jullie manier van trainen maar waarom zou het niet de onze mogen zijn? Er

Maar dat zeggen we niet.

horseyfries schreef:
Maar als er in eerste instantie door mensen gezegd wordt dat het verschil is dat jullie pas oefeningen doen als het paard eraan toe is en dat dat het grote verschil is met de gewone dressuur, dan is dat ook aanvallend naar de gewone dressuur toe.

Precies, en dat jullie pretenderen dat jullie methode zoveel paardvriendelijker is en zo. Ik begrijp best dat jullie enthousiast zijn over hetgeen wat jullie doen, maar denk wel even na voordat je wat roept. Door namelijk te stellen dat jullie zoveel paardvriendelijker bezig zijn en van het paard uit gaan en zo, zeg je automatisch dat dat in de gewone dressuur niet gebeurd. Dat je dan tegengas krijgt is logisch. Wees dan even flink en ga dan niet gelijk in de slachtofferrol kruipen!

horseyfries schreef:
Als ik dan vervolgens ga zoeken op internet naar filmpjes van die trainingen die veel beter zouden zijn omdat ze pas dingen doen als het paard er aan toe is en ik zie eigenlijk precies het tegenovergestelde, namelijk ruiters die nog niet onafhankelijk zitten maar die wel al bezig zijn (ook onder het zadel, niet aan de hand!!) met oefeningen als schbw, travers en zelfs piaffe met een paard wat totaal geen impuls heeft, duidelijk niet over de rug gaat en slecht in aanleuning is, dan vraag ik me inderdaad af hoe je dat kan rijmen en val ik niet de theorie aan, maar wél de praktijk die duidelijk niet uitvoert wat er in theorie gepredikt wordt.
Ook vind ik het treurig als je voor simpele basisoefeningen al met een stang én een fietsketting op de neus rijdt, dat is niet mijn idee van paardvriendelijk rijden, maar dat is mijn mening.

En hier kan ik mij verder alleen maar bij aansluiten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:44

Citaat:

Deze dingen zijn zo vriendelijk als de hand van de ruiter. Dat is met al het harnachement, dus beetje raar dat je dat nu specifiek benoemt.

Citaat:
Jullie voelen je aangevallen, en dat kan ik begrijpen. Maar als er in eerste instantie door mensen gezegd wordt dat het verschil is dat jullie pas oefeningen doen als het paard eraan toe is en dat dat het grote verschil is met de gewone dressuur, dan is dat ook aanvallend naar de gewone dressuur toe.

Waar zit de aanval? Ik zie het als een methode, geen aanval.

Daarnaast ga ik ook eens in de herhaling vallen, jullie vinden dat de sb etc. pas kan als het paard er klaar voor is. Maar mss is het juist een goede manier om het paard los te maken?

Ik snap dat het jullie niet aanspreekt omdat jullie het anders doen, maar andere methodes zijn niet altijd slecht, het wordt alleen via een andere weg bewandelt.

Citaat:
Ik kwam laatst daar ergens een goed voorbeeld van tegen op ik meen youtube...

Goed voorbeeld ja, youtube Dromen

Citaat:
En dat eindresultaat vind ik niet mooi.

En daarom een discussie zonder einde Knipoog

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:53

Tegengas heeft iedere 'stroming' dus daar voel ik me niet door aangevallen, want daar leer je juist dingen van. En dit is immers een discussie topic Knipoog

Ik ben het met HF en jasmijn eens dat je eerst bezig moet met een onafhankelijke zit en met dat je paard ontspannen en nageeflijk loopt, voordat je met die 'kunstjes' begint. Dat doe ik door aan de hand en onder het zadel veel voltes, slangenvoltes, enzovoorts te doen. Ook longeren en werken met lange teugels gebruik ik hierbij. Van rechtuit rijden werd mijn jonge paard alleen maar meer en meer gespannen.

Wat betreft de onafhankelijke zit vind ik dat je niet op een onervaren paard moet gaan oefenen.

Ik pretendeer niet dat de AR beter en paardvriendelijker is dan de 'gewone' manier, want dat ligt helemaal aan de uitvoerder. Meerdere wegen leiden naar Rome en het is maar net wat jou en je paard beter ligt. Natuurlijk zijn er in de AR ook mensen die niet zo paardvriendelijk zijn en die aan het paard voorbij gaan. In de 'gewone' methode kom je toch meer mensen tegen die (let op MEER en dus niet ALTIJD) oefeningen rijden zonder te weten waarom en of het paard het wel aan kan. Echter zijn ze er in alle stromingen, dus dat is een beetje een discussie zonder einde..

Er zijn meer mensen dan Marijke de Jong en Bent Branderup, wat vinden jullie dan van het eindresulaat van bijvoorbeeld een Anja Beran ( http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8 ) ?
En zouden jullie een paar voorbeelden willen geven van die AR filmpjes die jullie niet aan staan en dan, als het lukt, ook een filmpje van hoe jullie het wel graag zien? Dat zou voor mij een iets duidelijker beeld geven hoe jullie het bedoelen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:55

Alytuiere schreef:
Ik ben het met HF en jasmijn eens dat je eerst bezig moet met een onafhankelijke zit en met dat je paard ontspannen en nageeflijk loopt, voordat je met die 'kunstjes' begint. Dat doe ik door aan de hand en onder het zadel veel voltes, slangenvoltes, enzovoorts te doen. Ook longeren en werken met lange teugels gebruik ik hierbij. Van rechtuit rijden werd mijn jonge paard alleen maar meer en meer gespannen.

*gaat nog eens herhalen*

Aan de hand doe je wat jullie kunstjes noemen, maar in het zadel ben je wel degelijk bezig met je houding, zit en alles wat daarbij komt kijken.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-07-08 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:59

Het wordt al een heel stuk duidelijker voor me! Ja Vork

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:55

Wat ik het goede aan AR vind, en nog wel eens mis bij de reguliere dressuur, is dat er vanaf het paard vanaf het eerste begin rechtgericht wordt en zijn rug/achterhand sterker gemaakt.

De gemiddelde leeftijd van een kwpn'er is niet voor niks 8 jaar. Een paard is van nature scheef. Bv een linkshandig paard, leunt van nature meer op zijn linkervoorbeen. Als een ruiter op een paard gaat zitten, worden de voorbenen nog meer belast. Hetgeen tot slijtage en beengebreken kan leiden.

Door eerst aan de hand het paard los te werken, daarna recht te richten en dmv schouderbinnenwaarts en travers de achterbenen te versterken. Dan kan het straks onder het zadel van het begin af aan de ruiter beter dragen. Hetgeen voor het paard dus gezonder is. En dus paardvriendelijk Haha!

Overigens wordt pas met de piaff en verzameling begonnen als dmv schouderbinnenwaarts en travers (en later renvers en appuyeren) de beide achterbenen sterk genoeg zijn. Galop wordt soms inderdaad pas na de piaff gedaan. Het idee hier achter is dat galop zonder een sterke achterhand de voorhand te veel belast. Pas na de piaff zou de achterhand sterk genoeg zijn om gedragen te kunnen galopperen. Galop kan echter ook het loslaten van de rug bevorderen. Vandaar dat het ook wel eens eerder wordt gedaan.

Wat ik een minpuntje van AR vind Bloos is dat het inderdaad soms lijkt of er met weinig impuls gereden wordt. Het lijkt soms wat gekrabbel. Ik denk, maar moet me er nog meer in verdiepen, dat dit ook bij AR niet de bedoeling is. Impuls is de voorwaartse drang, opgewekt en onder controle van de ruiter. Ik denk dat 'voorwaarts' niks met snelheid te maken heeft. En dat de AR-ruiter ook streeft naar Impuls maar dan uitent in meer dragende bewegingen. Maar in dit onderwerp moet ik me dus nog meer verdiepen Cool

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:42

Er wordt niet naar voren gejakkerd zoals je veel ziet in de hedendaagse dressuur, maar dat staat los van de impuls hoor.
De paarden die ik ken en die met deze methode gereden worden kunnen op ieder moment naar voren gereden worden als dat is wat jullie verstaan onder impuls Knipoog

Wat betreft de opmerkingen over een stang en een fietsketting ga ik niet eens op in. Verdiep je er eerst maar wat meer in voordat je deze klinkklare onzin loopt te verkondigen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:49

magda_90 schreef:
Daarnaast ga ik ook eens in de herhaling vallen, jullie vinden dat de sb etc. pas kan als het paard er klaar voor is. Maar mss is het juist een goede manier om het paard los te maken?

Dan gaan wij nog maar eens in de herhaling vallen met ons antwoord: imo maak je niets los als de basisaspecten als tact, losgelatenheid en impuls niet behouden blijven in de uitvoering (of zelf nog niet eens aanwezig zijn wanneer het paard gewoon rechtuit gaat) Dus is het rijden van een sb dan zinloos omdat het dan enkel gekrabbel is. Daar wordt geen paard beter van.

SB is een hele goede gymnasticerende oefening MITS alle basisaspecten (van het skala dus) behouden blijven!

magda_90 schreef:
Goed voorbeeld ja, youtube

Daar is een hoop te vinden hoor Knipoog

Alytuiere schreef:
Wat betreft de onafhankelijke zit vind ik dat je niet op een onervaren paard moet gaan oefenen.

Ik draai het liever om: ruiters met een onafhankelijke zit moeten (nog) geen paard op willen leiden.

Alytuiere schreef:
In de 'gewone' methode kom je toch meer mensen tegen die (let op MEER en dus niet ALTIJD) oefeningen rijden zonder te weten waarom en of het paard het wel aan kan.

Dat vraag ik mij dus af.... Als je mijn mening in mijn postst terug leest over AR dan kun je daar wel uit opmaken dat ik het tegenovergestelde denk. Overigens denk ik dat maar een heel klein totaalpercentage van alle mensen die rijden in welke stroming dan ook aan kunnen voelen wat en wanneer een paard wat aan kan. Daarnaast biedt de AR als methode imo geen goede handvaten (met name voor de wat minder ervaren ruiters die in de reguliere dressuur zeg in de B/L zijn blijven hangen) om wel aan te leren voelen waar/wanneer een paard wel ergens klaar voor is.

Alytuiere schreef:
Er zijn meer mensen dan Marijke de Jong en Bent Branderup, wat vinden jullie dan van het eindresulaat van bijvoorbeeld een Anja Beran ( http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8 ) ?

Ik vind het wat moeilijk beoordelen want je ziet soms niet het hele paard in beeld. Wat ik jammer vind is dat ik het paard nergens zie verruimen. Verder ziet het er wel sympatiek uit. Maar neem die piaffes: een heel verheven voorbeengebruik, maar van achter gebeurd er niet zo heel veel. De appuyementen op het eind: een mooie stelling en buiging; ik mis alleen de gedragenheid/schwung en de tact.

Alytuiere schreef:
En zouden jullie een paar voorbeelden willen geven van die AR filmpjes die jullie niet aan staan

http://www.youtube.com/watch?v=-FegO4ly ... re=related
Deze combi lest bij Nelly Abbenes, haar methode ligt ook in het verlengde van AR gezien haar website
http://www.escoladafantasia.eu/main1.htm

Hier krijg ik dus tranen van in mijn ogen.
(toets even Nelly Abbenes in op Youtube en je krijgt nog meer van dit leuks... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-07-08 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:49

Alytuiere schreef:
..Er zijn meer mensen dan Marijke de Jong en Bent Branderup, wat vinden jullie dan van het eindresulaat van bijvoorbeeld een Anja Beran ( http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8 ) ?
..

Dit vind ik fijn filmpje.
om toch wat te zeuren, de fries heeft wat weinig buiging in de wending in galop, maar verder OK dan! OK dan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:56

Nijn schreef:
De paarden die ik ken en die met deze methode gereden worden kunnen op ieder moment naar voren gereden worden als dat is wat jullie verstaan onder impuls

Op elk moment naar voren kunnen rijden heeft te maken met het scherp aan de hulpen staan. Onder impuls verstaan we een 'snel'/actief en goed ondertredend achterbeen. Om genoeg impuls te hebben hoef je niet heel hard te gaan. Dus naar voren jakkeren is heel wat anders.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:57

Ik vraag me dan af wat voor een combinaties jij hebt bekeken als je het over de klassieke dressuur hebt, juist daar zie ik vaak een zeer sterk en correct gebruik van de achterbenen Lachen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:04

jasmijn78 schreef:
Onder impuls verstaan we een 'snel'/actief en goed ondertredend achterbeen. Om genoeg impuls te hebben hoef je niet heel hard te gaan. Dus naar voren jakkeren is heel wat anders.

Dat uitgangspunt/streven is in de Academische rijkunst hetzelfde als in de conventionele wedstrijddressuur.

Probleem is dat impuls vaak wordt werward (en ook of samen gaat) met een krachtig pushen van het achterbeen. (dus van het been dat niet naar voren beweegt maar dat op de grond staat en het paard naar voren duwt) In de AR proberen wa al snel het pushen de verminderen waardoor de impuls minder lijkt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:05

http://nl.youtube.com/watch?v=a15bdtiA7 ... re=related

Dit is toch Marijke de Jong? Tsja waar zal ik beginnen: Geen sprong in de galop, aanleuning onrustig. Piaffe: paard blijft hoog in het kruis, heeft geen tact en geen impuls. Verder wordt het paard de gehele tijd overdreven gebogen. Als de AR rechtgerichtheid zo hoog in het vaandel heeft staan, dan zie ik dat hier niet terug. Ik wordt niet warm van een dergelijk filmpje in ieder geval....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:07

Ar is rechtrichten door buigingsarbeid....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:09

Don_Marcello schreef:
Dat uitgangspunt/streven is in de Academische rijkunst hetzelfde als in de conventionele wedstrijddressuur.

Dat klopt. In beide wordt in uitvoering alleen in andere interpretatie gegeven aan impuls.

Don_Marcello schreef:
Probleem is dat impuls vaak wordt werward (en ook of samen gaat) met een krachtig pushen van het achterbeen. (dus van het been dat niet naar voren beweegt maar dat op de grond staat en het paard naar voren duwt) In de AR proberen wa al snel het pushen de verminderen waardoor de impuls minder lijkt

Of dat in AR ontspanning wordt verward met een gebrek aan impuls?