Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard/pony wegdoen wanneer je 18 word en je paard wegdoen als je niet verder denkt te komen met wedstrijden?

ja ik doe mijn pony/paard weg als ik 18 word
9 (4%)
nee ik doe mijn pony/paard niet weg als ik 18 word
90 (47%)
ja ik doe mijn paard/pony weg als ik denk niet meer verder tekomen met wedstrijden
7 (3%)
nee ik doe mijn paard/pony niet weg omdat ik niet meer verder denk tekomen met wedstrijden.
44 (23%)
nee ik hou mijn oude paard/pony maar ik neem er een paard/pony naast die wel aan mijn nieuwe eisen voldoet.
39 (20%)

Totaal aantal stemmen: 189

Mosh

Re: Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:15

Nouja, ook weer niet helemaal Bloos Maar ik vind dat je niet alle ruiters moet bestempelen als respectloos. In mijn omgeving zie ik namelijk het meerendeel goed met hun paard omgaan Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:15

In principe heb ik een dier voor het leven. In goede en slechte tijden tot de dood ons scheidt...
maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als het lichamelijk of financieel om een of andere reden niet meer haalbaar is om goed voor het paard te zorgen is dat wel een reden om hem te verkopen.
maar omdat de wedstrijden niet meer lekker gaan, of om mijn of het paards leeftijd zou ik nooit een reden vinden om het beestje te verkopen. Ik ben dan ook niet zo heel ambitieus.

Je moet dan dus ook wel lange termijn plannen. Als je aan een paard van een jaar of 3, 4, 5 begint, kan je er vanuit gaan dat hij zo'n 20! jaar meegaat... dus je gaat wel een verplichting aan voor een heeel groot deel van je leven. Ik heb dat er wel voor over.

Ieder gaat op zijn eigen manier met de paarden hobby om. Als je hoog in de sport wilt rijden is het misschien wel logisch om af en toe van paard te wisselen, als je vastloopt of als je paard te oud wordt.

ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn merrie ooit nog te verkopen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:16

Mosh schreef:
Nouja, ook weer niet helemaal Bloos Maar ik vind dat je niet alle ruiters moet bestempelen als respectloos. In mijn omgeving zie ik namelijk het meerendeel goed met hun paard omgaan Knipoog

Niet terecht dan he om iemand te beschuldigen dat diegene dat doet Knipoog

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:23

MISTRAL94 schreef:
Nee ik zou mijn paarden nooit weg doen omdat ik wedstrijden oid wil rijden. Daarom heb ik het wedstrijd rijden al opgegeven. Een dier kies je voor het leven niet voor even!
Ik vind het een ander verhaal als je werkloos oid raakt, dan heb je geen optie maar een reden als ik ben 18 of ik wil wedstrijd rijden nee niet mijn keus.

Met deze uitspraak ben ik het helemaal eens Ja & Met derest trouwens ook!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:29

juval schreef:
In principe heb ik een dier voor het leven. In goede en slechte tijden tot de dood ons scheidt...
maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als het lichamelijk of financieel om een of andere reden niet meer haalbaar is om goed voor het paard te zorgen is dat wel een reden om hem te verkopen.
maar omdat de wedstrijden niet meer lekker gaan, of om mijn of het paards leeftijd zou ik nooit een reden vinden om het beestje te verkopen. Ik ben dan ook niet zo heel ambitieus.

Je moet dan dus ook wel lange termijn plannen. Als je aan een paard van een jaar of 3, 4, 5 begint, kan je er vanuit gaan dat hij zo'n 20! jaar meegaat... dus je gaat wel een verplichting aan voor een heeel groot deel van je leven. Ik heb dat er wel voor over.

Ieder gaat op zijn eigen manier met de paarden hobby om. Als je hoog in de sport wilt rijden is het misschien wel logisch om af en toe van paard te wisselen, als je vastloopt of als je paard te oud wordt.

ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn merrie ooit nog te verkopen

Ik zou het niet beter kunnen zeggen Haha!
En voor mij geldt hetzelfde, mij dier gaat wat mij betreft nooit meer weg Bloos

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:33

Ik ben nu 16 bijna 17. Door mijn lengte zou een paard ideaal zijn.
Daarom stop ik nu ook met mijn pony, ik heb er 3 jaar op gereden waarvan 2 wedstrijd jaren, en zijn M2 geklasseerd.
Ik werd te groot, wat een belemmering werd in de sport, ook voor de pony inverband met zijn leeftijd en de gedragenheid in de M2 was zo zwaar voor hem dat we hierdoor niet meer vooruit kwamen. Dit was echter niet de reden dat we besloten hebben om te stoppen met wedstrijden. Dit ging puur om mij lengte, om zijn leeftijd, en hij loopt vanaf z'n 4e al mee in de sport en ik vind dat hij het verdient om nu rustig verder te kunnen zonder alle stress voor de wedstrijden. Ik train hem nu af, zodat die flink in conditie en bespiering terug word gebracht, omdat hij nogal gevoelig is voor hoefbevangenheid, hierna gaat er een jong meisje op rijden die net begonnen is met paardrijden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:34

Snap zowiezo niet dat mensen wedstrijden kunnen verkiezen boven hun dier

Als ik mocht kiezen tussen mijn huidige pony waar ik onwijs veel plezier mee heb en een onwijs sterke band mee heb of een x maal x maal x maal x maal x + een 1e plek in het Z zou ik het wel weten Scheve mond

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:35

Dan kies je voor het Z Dani? Huilen van het lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:36

Hahahaha ik Nero verkopen is hetzelfde als het hele jaar door 30 graden in Nederland..
Onmogelijk en dat kun je je eigen niet voorstellen *LOL*

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:39

Naja het punt waar het mij om gaat is dat zodra het beestje niet meer voldoet aan het niveau van de wedstrijden het maar verkocht wordt, terwijl er imo zoveel meer mogelijkheden zijn hoe je plezier kunt hebben met je beestje.

Na alles wat je beestje voor je doet zou het van de andere kant wel zo netjes zijn om je ambities aan te passen aan je huidige paard.

Lekker buitenrijden, recreatief dressuren, mennen etc etc zijn toch veel leuker dan die 6 min dat proefje rijden?

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:39

ik heb van iedereen de reacties wel een aantal keer doorgelezen,

maar ik vind ook dat je een beestje voor het leven kiest en niet voor even
je weet dat als je een pony koopt dat je er ooit uitgroeid, nou en dan kun je hem toch wel gewoon houden.

er is gewoon zoveel meer dan alleen maar die wedstrijden, en als je dat niet meer kan met je paardje nou ja jammer dan.

ik ben er gewoon voor om je ambities aantepassen als je paardje iets niet meer kan.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:48

Ik heb zelf ervoor gekozen om mijn pony te houden na mijn 18e. Ik ben veel te gehecht aan haar om haar te verkopen, en bovendien rijd ik nu recreatief met haar verder. (wel met serieuze ondertoon). Bovendien, mocht ik haar willen verkopen dan is ze imo niet te verkopen omdat ze spat heeft en 13 jaar is. Probleem is dan moet je zakken in vraagprijs, maar daar lok je ook weer de handel mee aan, heel slechte ervaring mee. Dus nee, mijn pony gaat nooit meer weg en mag haar leven lang bij mij slijten. Dan weet ik zeker dat ze het goed heeft, en we samen nog heel veel plezier kunnen hebben. Kan ook wel zonder de wedstrijden Lachen En nee, ze staat niet weg te rotten in een weitje achteraf...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:55

Nee, dat zou ik nooit doen.
Ik ben sowieso al geen wedstrijdruiter, dus ik zou ook niet inzien waarom ik heb überhaupt al weg zou moeten doen.
Te groot zal ik niet snel voor 'm worden en we kunnen hem makkelijk onderhouden.

Als ik een pony koop dan koop ik 'm voor het leven (ik heb alleen mijn eerste pony verkocht wegens omstandigheden).

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:58

Maar wat ik al eerder zei, heel veel mensen kunnen hun ambities niet op het dier aanpassen, die ambities hadden ze al en wilde die graag met dat dier uitvoeren, maar als dat nou niet lukt?
Als iemand het stom vind om te boscrossen,en de pony/paard is alleen daar geschikt voor, dan kan je diegene toch niet verplichten omdat ze ooit die pony/paard gekocht hebben dat ze maar derest van hun leven door de bossen gaan crossen terwijl ze daar geen zin in hebben, omdat ze wedstrijden willen rijden?
Dan is zo'n dier toch veel beter af bij iemand die wel de zelfde behoeftes als de pony heeft?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:12

hey wil graag ook even mijn mening vertellen Lachen

Hier in België mag je met pony's niet bij de paarden starten. Dus sowieso gaat iedereen over op een paard.

Ik was 16 toen ik mijn eerste eigen paard kreeg. Ik wou erg graag een pony, maar aangezien ik daar toch niet mee op wedstrijd zou mogen, hebben we meteen een paard gekozen. Jammer genoeg een verkeerd paard gekozen. Ik en mijn ouders hadden totaal geen ervaring in paarden testen en wat dan ook. Eerste paard bleek een monster en levensgevaarlijk. Die hebben we geruild voor een e-pony (hier mag dat bij paarden starten).
Die e-pony heb ik 2.5 jaar gehad, maar hij haatte wedstrijden. Elke keer opnieuw bokte hij mij eraf en ging dan lopen. Dan is de lol er snel af...
Ik kreeg toen van mijn ouders een ander paard, omdat de pony kreupel was en 6 maand de wei opging.
Jammer genoeg heb ik de pony toen heel snel moeten wegdoen (toen hij weer genezen was), omdat hij steeds ontsnapte op de wei. Ik heb daar nog steeds spijt van dat ik toen dat paard niet heb verkocht en de pony gehouden.
edit: pony stond ergens op een wei, terwijl ik werkte op een stal, waar mijn andere paard stond. Werkte toen van 8u tot 19u en had bijgevolg ook te weinig tijd voor 2

Met mijn derde paard ging het toen ook niet goed. Leek elke dag rodeo en na verschillende zware vallen was ik mijn vertrouwen kwijt. Ik dierf niet meer rijden. Hij is toen ook verkocht.
Uiteindelijk vertrouwen teruggekregen dankzij een heel lieve stalgenote met een schitterende brave Fries.
Hierna kocht ik mijn vierde paard, een zeer braaf en lief paard. Maar hij was altijd springen gereden en snapte werkelijk niets van zijgangen. Ik rij heel graag dressuur, maar dat was niks voor hem. Heb hem daarom verkocht aan mensen die er recreatief zouden mee rijden. Achteraf is hij weer doorverkocht heb ik later gehoord. Heb geen idee waar hij nu is. Mis hem nog steeds.

En als laatste heb ik mijn huidige paard gekocht. Een paard waar ik wel verder mee kan in de sport, maar waar ik zowel dressuur mee kan doen, springen, beetje crossen, alleen of in groep gaan wandelen, ..., kortom ik heb eindelijk mijn ideale paard gevonden.

Als ik alles kon overdoen, had ik van in het begin een goed paard gekocht, waar ik veel van kon leren.
Maar een mens maakt zeker in het begin vaak foute keuzes, en dan is het soms eerlijker voor het paard / pony om ze te verkopen en meer geschikt dier te zoeken. Als een paard elke dag tegen zijn zin dressuur moet lopen of balken springen, lijkt me dat ook niet fijn voor het dier zelf.

Het lijkt me best dat mensen gewoon op voorhand goed gaan nadenken over wat ze willen doen later met het paard dat ze gaan kopen. Zodat ze achteraf niet met een minder geschikt paard zitten.
Kinderen die te groot worden, vind ik een goede reden om een pony te verkopen. Niet iedereen heeft namelijk de luxe om meerdere paarden te onderhouden. En je kan ook moeilijk enkel nog poetsen en het beestje 20 jaar op de manege laten staan, omdat je er te groot voor bent.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:31

Kan het niet beter verwoorden foryourneeds.
Als het paard gewoon niet geschikt voor je is, kan je blijven aanmodderen wat je wil en blijven hopen, maar telkens kom je toch weer tot een teleurstelling.
Dan hebben jij en het paard er geen plezier meer in en dan heeft het toch allemaal geen zin meer?

Ik vind wel dat je op dat moment alles geprobeerd moet hebben,en dan kan je pas zeggen 'Ho stop nu is het genoeg geweest, ik kan niet meer'
Dan kan je nog zo zielsveel van het dier houden, maar paardrijden hoort toch ontspanning te zijn en ook voor je eigen plezier. maar als het niet werkt, dan werkt het gewoon niet.
Voor de mensen zonder ambities is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen 'Ach geef die dan op' maar ik weet dat je ambities opgeven heel lastig is en dat je er dan gewoon simpelweg geen plezier meer in heb.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:47

Ik doe mijn paardje ook niet meer weg hoor Haha! Heb niet voor niets een merrie met een mooi papier gekocht! Als ze niet meer in de sport uitgebracht kan worden wordt ze voor de fokkerij ingezet, daar hebben we straks de ruimte voor.

Dani, iedereen zijn/haar interesses/ambities. Ik vind het erg leuk om dressuur te rijden, vooruit te komen en gelukkig vind mijn paard het ook leuk en heeft ze ook nog een boel talent ervoor. Vind het ook niet 'stoer' om een x maal x maal x te hebben, vind het gewoon interessant om de fokkerij te volgen. Dat is in mijn ogen helemaal niet fout.. Als we dat niet meer zouden doen zou het pas zielig worden, allemaal gehandicapte veulens door inteelt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mosh op 08-07-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maris_wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:48

Ik vind dat jullie gelijk hebben en ik vind ook dat het aan de omstandigheden ligt. Als je je pony/paard bij huis hebt is het anders dan dat je bij een pensionstalling hebt waar je elke maand dik voor betaald. Bij huis kun je nog eens een extra paard erbij nemen maar bij een pensionstalling word het voor veel mensen moeilijk denk ik.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:58

achja, het zal altijd een verhaal blijven met twee kanten Ja

Wedstrijdruiters gaan voor de punten, ik ga voor mijn dier Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:59

Je kunt het ook makkelijk combineren hoor Knipoog
Vertel mij eens wat mijn paard slechter wordt van dressuur ? Is wel een beetje offtopic, maartoch.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 08-07-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:00

Dat vind ik een beetje kort door de bocht, net alsof wedstrijdruiters niet van hun paard houden en het paard meteen dumpen als ze niet genoeg punten halen?
Er is ook liefde en wedstrijdsport

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:02

Ik heb nog nooit een pony weggedaan omdat die niet genoeg punten haalde of sprong. Ze zijn weggedaan doordat ze een blessure hadden of omdat ik te groot ervoor werd.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:03

Ik dacht al toen ik op verzenden klikte dat ie wel reacties uit zou lokken Vork

Citaat:
en het paard meteen dumpen als ze niet genoeg punten halen?

Dat is toch wel zo?
Als het paard het niveau niet meer aan kan, en de ruiter wil perse meer, dan komt er een nieuwe.
Heb ik meerdere malen gelezen hier Ja

*edit; dat kan Muriel! maar daar gaat het hier niet over Knipoog
Het gaat hier om paarden verkopen omdat ze niet meer mee kunnen.

Te groot worden of blessures is iets anders inderdaad Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:05

En ikzelf snap niet dat de liefde voor de wedstrijdsport verder kan gaan dan de liefde voor je dier Lachen

Maar denk dat recreatie ruiters er zowiezo heel anders tegenaan kijken.
Ik heb echt helemaal niks met dat wereldje

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:06

Achja, ik had natuurlijk best door kunnen hobbelen op een pony van 1.10 of een pony van 1.36 Huilen van het lachen En dat is niet zielig zeker. Of een pony doodsbang maken door 'm door het verkeer te jagen omdat het maar een recreatie paard moet worden omdat het niet anders meer kan. Vind jij dat dan wel fair ?