Wáárom met wieltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Re: Wáárom met wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:18

Ik rijd met sporen met wielen, moet zeggen dat ik hier nog nooit een paard mee open heb gereden. Ook met stompe sporen niet, maar okee. Ik heb 2 verschillende wielen, 1 een groter wiel met wat stompe puntjes, 1 een kleiner wiel met scherpere puntjes.

Moet zeggen dat hij op beide sporen hetzelfde loopt, en ik geen paniek reactie krijg zoals ik bij stompe sporen wel krijg. Zo'n stomp spoortje voel je ook echt drukken tegen je laars als je hem gebruikt, deze wielen veel minder.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:37

Ik rijd een van onze paarden ook met wieltjes. Hij heeft een gevoelig huidje die snel opengaat. Wieltjes steken niet op de huid zoals een andere spoor dat we doet, maar glijden door.
Hij wordt er ook niet wild van, ik zit namelijk niet iedere pas te prikken. Snap nooit zo goed waarom er altijd zo'n groot probleem van gemaakt wordt. Beetje makkelijk om iedereen over een kam te scheren..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 16:31

Oké, nou weer wat geleerd. Toch vind ik het nog wel erg triest dat je je paard open rijdt met een wieltjesspoor (ook als dat met een ander soort spoor zou zijn) en je blijft vervolgens stug door rijden met wieltjessporen. Blijkbaar doe je dan iets niet goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:39

Kijk en daar sla je dus de spijker op zijn kop! Net als alle andere hulpmiddeltjes om een paard "beter" te laten lopen is het maar net HOE het word gebruikt! Deze amazone, waar jij het over hebt, zou sowieso niet op een paard moeten gaan zitten, of eens goed les moeten krijgen!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:16

En wie zegt dat het door die sporen kwam? Misschien reed ze nu juist wel met wielen omdat ze het paard met stompe sporen had opengereden?
Heb je die mevrouw ook gevraagd wat je hier vroeg?
Ik rij bijna nooit met sporen maar áls ik ze gebruik zijn het ook met behoorlijk groffe wielen.
Denk dat een paard liever 'berold' wil worden met zo'n wieltje dan geprikt / gestompt met een stompe spoor.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:24

Ik heb wel eens iemand 2 paarden zien rijden (en nee dat meisje kon niet rijden..) de ene met stompe sporen de ander met wielen.. beide lagen ze open.. maar geloof mij: de wielsporen was de wond een stuk beter Knipoog!

denk niet dat ik bedoel dat ze dan maar met wielsporen moet rijden.. ik ben namelijk even aan dr gaan vragen of ze doorhad waar ze mee bezig was en dat wist ze eigelijk niet.
week erna heeft ze toch maar les gereden en nu rijd ze beide paardjes leuk .. zonder sporen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:34

Als je je paard open rijdt door spoorgebruik, dan ben je imo niet klaar om ze te gebruiken. Dan is je beenligging niet stil genoeg en zit je voortdurend met je sporen in te werken.
Dan maakt het weinig uit welk type spoor je gebruikt, denk ik.

Wielsporen op zich zijn minder "ruw" dan stompe sporen, maar het gaat erom hoe je ze gebruikt.

Die persoon waar het hier om gaat hoort imo helemaal niet met sporen op een paard te kruipen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:44

Met deze wielsporen is weinig mis.
Afbeelding

In tegenstelling tot deze:
Afbeelding
Dit zijn van dit pizza snijders.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:02

Yorghos schreef:
Als je je paard open rijdt door spoorgebruik, dan ben je imo niet klaar om ze te gebruiken. Dan is je beenligging niet stil genoeg en zit je voortdurend met je sporen in te werken.
Dan maakt het weinig uit welk type spoor je gebruikt, denk ik.

Wielsporen op zich zijn minder "ruw" dan stompe sporen, maar het gaat erom hoe je ze gebruikt.

Die persoon waar het hier om gaat hoort imo helemaal niet met sporen op een paard te kruipen.

Helemaal mee eens Knipoog

Nikkel1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 03:31

glad wiel heeft een zachtere inwerking dan gewone sporen. Maar al die andere wielen weg ermee lijkt wel een muziekschool soms als ruiters met die wielen langs komen rijden al dat gerinkel gewoon onnodig!!.
Je paard zo opleiden dat die met een gemiddelde spoor zijn oefeningen kan lopen en voldoende aan het been is.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:42

sporen zonder wiel pot je tussen de ribben van je paard dus blijven op 1 plek zitten
sporen met wielen draaien/rollen met de vacht mee dus het ziet er zielig uit maar valt best wel mee

kijk naar western ruiter die dragen ook met wiel
ik zelf ook maar dat vind ik veel lekkerer rijden dan die vage knopjes

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:29

manie schreef:
Met deze wielsporen is weinig mis.

In tegenstelling tot deze:
Dit zijn van dit pizza snijders.

En die heb ik dus allebei, en ik rijd met beide het paard niet open of dat ze op een van de 2 beter lopen. Zelfs met de pizzasnijder reageerd mijn paard rustiger dan op een stomp spoortje. Rara hoe kan dat? Knipoog

edit: duidelijker

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:26

vandaag les gehad , en ook mijn instructrice zei dat je met n stille beenligging , en je correct met n spoor omkunt gaan dus inzet als ie nodig is , makkelijk met spoor kunt rijden en ook idd dat het wiel makkelijker weg rolt en die je dus niet vastzet tussen de ribben
IK ga voor de wielspoor met grof wiel

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:35

Ik gebruik zowel stompe sporen als groffe wielen als pizzasnijders (leuk woord trouwens) en heb er nog nooit een paard mee open gereden.
De weinige keren dat ik dat bij collegaruiters wel heb zien gebeuren was als het wieltje kapot ging of vast kwam te zitten door haren ertussen, dan rolt het niet meer en als je dan eens veel been geeft dan is het mis.
Ik controleer altijd voor ik ga rijden de wieltjes en rij sowieso met heel kleine beenhulpen dus heb er nooit problemen mee.
Het ene paard loopt echter net even beter op het één en de ander op een ander soort spoor, daar is niets mis mee mits je ze goed gebruikt.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:59

Ik rij ook met wielsporen (momenteel alleen mijn Z paard), grof wiel. Ze zijn zachter dan een lange vaste spoor en scherp als je echt een harde prik geeft. Dus een combinatie van zacht/ scherp.
Ik heb nog nooit mijn paard opengereden door deze spoor. Ik vind het erg fijn rijden en mijn paard reageren er ook super op!

Ik heb wel eens gezien dat iemand met een fijnwielspoor om viel met paard en al, toen had het paard een winkelhaak in zijn vel omdat die fijnwielspoor als een soort van pizzasnijder het vel eraf had gesneden Misselijk

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:17

Ben het helemaal eens met Yorghos. Ik denk n.l ook dat de dame in kwestie nog helemaal niet toe is aan sporen omdat haar beenligging niet stil genoeg is. Misschien klemt ze zelfs nog teveel met haar benen en de sporen dus constant in de buik prikken. Dan verwond je een paard met wat voor spoor dan ook. Weten we meteen waar het spreekwoord vandaan komt: Hij heeft zijn sporen verdiend"

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:34

Ukkiee schreef:
Misschien heb ik dan wel een heel verkeerd beeld bij een wielspoor, maar een kleinere vorm van een pizzasnijder lijkt mij toch sneller door de huid heen te gaan dan gewoon een knopje?

Ik weet meteen welke spoor jij bedoelt, het stervormige wiel!? de 2e op de foto!?
http://img165.imageshack.us/my.php?image=wielgb5.jpg
Deze worden tegenwoordig nauwlijks verkocht/vervaardigd.
De reden waarom die gebruikt worden is in de vele gevallen finetuning in je hulpen.
Deze gaan makkelijker door het vel heen tov de stompe wieltjes. Meeste ruiters kiezen zo'n spoor omdat het er imposant uitziet...

Als je je paard consequent rijdt heb je niet iedere keer ene scherpere spoor nodig, dit kan een tijdelijke oplossing te zijn. Bij bitten idem dito.
Verfijning is toch je streven..

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:11

ik zou eerst toch willen weten of die open plek door een spoor komt of door iets anders, en of het door die vrouw zelf komt of doordat een ander dat paard heeft gereden op basis van de gebrekkige informatie, durf ik geen conclusie te trekken, en dat gedoe met die sporen sorry hoor, maar stomp of wiel het maakt niet zoveel uit het is idd hoe je het gebruikt, maar ook hoe gevoelig de huid van het paard is, ik ken zelf een paar paarden die je niet met spoor kunt rijden, waar je zelfs goed op moet letten met laarzen en of chaps omdat die zo'n gevoelige huid hebben dat ze zelfs door een kleine ruwheid op laars/chap al open liggen. eerst die vrouw maar eens vragen hoe het nu zit en kom dan even terug met die informatie

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:15

belangrijkste met wieltjessporen is dat je een stille beenligging hebt en tijdens het gebruik van de sporen moet je echt door rollen. Persoonlijk heb ik liever een rollende of tikkende beweging tegen mijzelf aan van een wieltjes spoort dan een trap/tik met een knopspoor..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:15

Als je sporen inderdaad gewoon goed gebruikt dan rij jeje paard niet open (Anky rijdt ook met wieltjes meen ik?) maar ik zie inderdaad wel vaker paarden met kale plekken van sporen of van die witte plekken en dat gaat me dan ook te ver ik rij ook met sporen maar met knopjes en ik heb m nog nooit open gereden

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:11

Een meisje die bij ons op de manege stalt met de pony die rijd met wieltjes, omdat haar pony anders niet luisterd... ClownEn laatst ging ik erop met mijn knopjes van 15 mm, en die pony loopt! Dus ik zei dat hij bij mij wel zonder wil.. Maar ze vind dit tch wel leuker staan zo, met die wieltjes Verdrietig