bodyprotectors zijn helemaal niet verkeerd om te dragen. mits je, zoals ik hierboven al zei, een goedpassende hebt.
ze beschermen de vitale organen van je lichaam.
het is niet zo dat je door een bodyprotector wordt belemmerd in je beweging. als je hem net koopt is zo'n ding idd stijf.
maar hij moet ook naar je lichaam gaan staan.
mijn leren handschoen bijv. zitten ook niet meteen fijn, die vormen ook naar mijn hand en worden soepeler.
als je ze draagt worden ze warm, door de wamte van je lichaam. waardoor ze nog soepeler worden en beter naar je lichaam gaan staan.
ik draag dagelijks een bodyprotector, dus weet echt wel waar ik over praat.
nadeel is echter ook dat ze warm worden. vooral in de zomer is het niet altijd prettig. moet zeggen dat ik er thuis geen last van heb.
maar op wedstrijd met een rijjasje eronder is het geen pretje.
ik vind het onzin om ze te gaan verplichten. maar je moet ook niet gaan roepen dat het niks is als je er nooit mee rijd.
dat is hetzelfde als mensen die tegen caps zijn, die zeggen ook dat ze er hoofdpijn van krijgen.
maar om even terug te komen op de pasvorm: dat is idd het probleem. winkels moeten mensen goed voorlichten bij aankoop van een bodyprotector. gebeurd dit niet en heb je een te grote gekocht, dan kan hij idd meer schade aanrichten dan wanneer je zonder rijd.
ik ben er ook niet voor dat maneges gratis bodyprotectors ter beschikking stellen. want dan creeer je juist de situatie dat mensen met verkeerde maten bodyprotector gaan rijden.
bijvoorbeeld, mijn maat is op. naja dan pak ik maar een maat groter. of die zit zo strak, ik pak wel een maat groter....
even voor de duidelijkheid. ik ben niet voor verplichten. vind dat het vrije keus moet blijven.
maar zou het ook niet slecht vinden dat jonge kinderen/beginners op de manege met zo'n ding zouden moeten rijden.
edit: was een stukje vergeten.

. Verder draag ik 'm niet zo vaak, behalve op buitenrit, dan voel ik me toch wel even als een heel klein kwetsbaar mensje als ik vanaf m'n paard naar het asfalt onder me kijk.