Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:47

maartje1990: jij kunt ook overdrijven Knipoog

bodyprotectors zijn helemaal niet verkeerd om te dragen. mits je, zoals ik hierboven al zei, een goedpassende hebt.
ze beschermen de vitale organen van je lichaam.

het is niet zo dat je door een bodyprotector wordt belemmerd in je beweging. als je hem net koopt is zo'n ding idd stijf.
maar hij moet ook naar je lichaam gaan staan.
mijn leren handschoen bijv. zitten ook niet meteen fijn, die vormen ook naar mijn hand en worden soepeler.

als je ze draagt worden ze warm, door de wamte van je lichaam. waardoor ze nog soepeler worden en beter naar je lichaam gaan staan.
ik draag dagelijks een bodyprotector, dus weet echt wel waar ik over praat.

nadeel is echter ook dat ze warm worden. vooral in de zomer is het niet altijd prettig. moet zeggen dat ik er thuis geen last van heb.
maar op wedstrijd met een rijjasje eronder is het geen pretje.

ik vind het onzin om ze te gaan verplichten. maar je moet ook niet gaan roepen dat het niks is als je er nooit mee rijd.
dat is hetzelfde als mensen die tegen caps zijn, die zeggen ook dat ze er hoofdpijn van krijgen.

maar om even terug te komen op de pasvorm: dat is idd het probleem. winkels moeten mensen goed voorlichten bij aankoop van een bodyprotector. gebeurd dit niet en heb je een te grote gekocht, dan kan hij idd meer schade aanrichten dan wanneer je zonder rijd.

ik ben er ook niet voor dat maneges gratis bodyprotectors ter beschikking stellen. want dan creeer je juist de situatie dat mensen met verkeerde maten bodyprotector gaan rijden.
bijvoorbeeld, mijn maat is op. naja dan pak ik maar een maat groter. of die zit zo strak, ik pak wel een maat groter....

even voor de duidelijkheid. ik ben niet voor verplichten. vind dat het vrije keus moet blijven.
maar zou het ook niet slecht vinden dat jonge kinderen/beginners op de manege met zo'n ding zouden moeten rijden.

edit: was een stukje vergeten.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:56

Ik vind dat voor springen en cross je wel een bodyprotector moet dragen!
Maar als je een betrouwbare pony/paard hebt waar je dressuur mee rijdt
dat het dan niet hoeft..
Ook lijkt het me lastig rijden en bewegen met een bodyprotector aan..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:04

Mag ik even de knuppel in het hoenderhok gooien: wat is precies de toegevoegde waarde van een bp? Om je vitale organen te beschermen heb je ribben en volgens mij zijn de meest voorkomende blessure bij een val van een paard geen gebroken of gekneusde ribben. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik geen idee heb van de cijfers wat betreft meest voorkomende blessures in de paardensport, maar als ik even in mijn omgeving kijk: schouders (schouder uit de kom), armen (gebroken bij het breken van een val), nek (o.a. verrekte spieren bij een val) en onderrug (idem of verschoven wervels) zijn kwestbaar. Dit zijn kwetsuren waarvan ik regelmatig hoor. En die delen beschermt een bp niet. Wil je deze delen van je lichaam beschermen, dan wordt je bewegingsvrijheid te sterk beperkt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:05

Wat een vreemd bericht van degene die dat stukje opgestuurd heeft... Van hoe het er staat gaat op de 1 of andere manier mijn haar al omhoog staan Nagelbijten / Gniffelen
Misschien voor de echte beginners, totdat ze iig genoeg evenwicht hebben, of bij kinderspringen ( tot 12 jaar ofzo) Maar verder?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:07

ik hoop dat het nooit verplicht wordt, tijdens sgw oke, maar de rest moet iedereen lekker zelf weten! lekker dressurn en springen lukt mij er iig niet mee! en wat is dan de volgende stap, dat we over aantal jaar bescherming dragen over ons gehele lichaam.. bescherming is goed, maar iedereen moet zn eigen risico moeten en kunnen bepalen...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:20

Ik vind ze vreselijk om te dragen ,
Mijn moeder heeft het me ooit eens gekocht ,
Maar ik kan er echt niet mee zitten ..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:22

Er zijn tegenwoordig ook andere opties natuurlijk ipv de bodyprotector. Moet zeggen als ik er 3 jaar geleden 1 gedragen had. Had hem me geen 14 dagen ziekenhuis opgeleverd met alle pijn die erbij kwam kijken. Misschien dat de onzekerheid die ik nu nog heb dan ook niet zo erg geweest was Bloos

Voor kinderen verplichten vind ik een goed idee, als mijn dochter wil gaan rijden prima maar wel met voorzorgsmaatregelen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:29

horselove154 schreef:
Ik vind dat voor springen en cross je wel een bodyprotector moet dragen!
Maar als je een betrouwbare pony/paard hebt waar je dressuur mee rijdt
dat het dan niet hoeft..
Ook lijkt het me lastig rijden en bewegen met een bodyprotector aan..

Een betrouwbare pony kan net zo goed schrikken en er vandoor gaan als een "niet betrouwbare pony"..En daar kan je net zo goed heel lelijk vanaf vallen.

Ik was trouwens onder de indruk dat het bij het springen al verplicht was om een bodyprotector te dragen?
Ik heb een bodyprotector, ik moet 'm verplicht dragen tijdens de springles van mijn instructie, anders mag ik niet springen, klaar uit Clown. Verder draag ik 'm niet zo vaak, behalve op buitenrit, dan voel ik me toch wel even als een heel klein kwetsbaar mensje als ik vanaf m'n paard naar het asfalt onder me kijk.
Ik vind niet dat ie verplicht moet worden, ik vind het eigenlijk een onding, ik zweet me er de pleuris in en in de les staat hij bekend als "het harnas", want zo zit ie ook Clown ... of de eerste keer dat we hem om hadden zaten we allemaal... "kijk, we zijn kevertjes!".. Maar ja, je bent er wel veiliger mee, dus ik voel me ook een stuk veiliger als ik 'm aan heb.
Verder vind ik de opmerking dat een bodyprotector "lelijk is onder/over een rijjasje en daarom draag ik 'm niet" etc, ontiegelijk dom. Een ongelukje zit in een heel klein hoekje en paardrijden is 1 van de sporten met het hoogste dodental per jaar.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:41

Nou. Mijn paard heeft het vandaag ernstig bont gemaakt. Bokken, springen en rennen. En dan echt de rug bol en gaan. Maar ik had me toch voor geen cent veiliger gevoeld met zo'n "harnas" om.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:13

iemand vroeg naar de meestvoorkomende blessures:

Citaat:
Uit de karakteristieken van blessures blijkt dat hersenkneuzingen en bloeduitstortingen
en bloeduitstortingen/ kneuzingen aan bekken, heup, rug, schedel en knie het meest
voorkomen
bron: tno.nl

en voor de geintresseerde het hele stuk: http://www.tno.nl/downloads/Samenvattin ... 20TNO1.pdf

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:14

Ilzjuh schreef:
Nou. Mijn paard heeft het vandaag ernstig bont gemaakt. Bokken, springen en rennen. En dan echt de rug bol en gaan. Maar ik had me toch voor geen cent veiliger gevoeld met zo'n "harnas" om.

En toch is het bewezen dat je wel degelijk veiliger bént met het harnas om. Een bodyprotector vangt de klap op, verdeeld deze. Zeg niet dat je er geen ernstige verwondingen mee kan oplopen, maar het kan de klap toch wel heel erg verminderen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:16

Ik weet toch redelijk zeker dat ik er met bodyprotector afgestuiterd was. Ik voel me totaal niet veilig met die dingen en ik vind het een enorme belemmering. Dan liever dat ik er zonder op blijf zitten en het risico loop op een keer een redelijke klap, dan dat ik er afval dankzij dat ding en dat hij de klap opvangt. Ik houd er niet zo van om naast m'n paard te liggen. Knipoog Persoonlijk he. Ik heb zo'n ding niet nodig om me veilig te voelen op mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:02

alsjeblieft niet zeg ik heb die een keer om moeten doen vond het absoluut niet fijn

bij springen doen veel mensen het uitzichzelf

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:13

Ik vind het grote onzin!!
Nog meer regeltjes erbij, en waarom?
De mensen die zo'n ding willen dragen kunnen dat toch lekker doen? Waarom moet dat dan weer voor iedereen gelden, zodat we over een tijdje helemaal niet meer zelf na hoeven te denken Koe

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:22

_lauraaa_ schreef:
alsjeblieft niet zeg ik heb die een keer om moeten doen vond het absoluut niet fijn

bij springen doen veel mensen het uitzichzelf

Weet je wat ook niet fijn is? Een klaplong ten gevolge van een rib die de long doorboort. Gekneusde ribben is ook zeker niet een aanrader net als een gekneusde long en lever Vork

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:27

Bij ons op de manege is een BP verplicht bij springen, en dat vind ik een goede zaak! Maar bij het dressuur hoeft het van mij niet zo. Al zie ik steeds meer kinderen met BP rijden in een normale les en dat vind ik ook wel oke, als ze dat graag willen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:34

Ik vind dat het in springwedstrijden ook wel verplicht mag worden. (dacht trouwens dat het bij de pony's al verplicht was?)

Dressuur ga ik echt niet rijden met BP hoor Dan kun je net zo goed op de fiets gaan zitten met BP Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:51

Voor zover ik weet (gewend ben) is het bij springen niet verplicht.
Bij ons was er 1 meisje die reed met maar verder heelemaal niemand.
Verplicht vind ik overdreven ik vind dat het je eigen keuze is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:04

Bij een manege die ik ken draagt ongeveer 80% van de ruiters, zowel bij de kinderen als de volwassenen een BP, gewoon vrijwillig. Ik woon in een verstandige omgeving blijkt nu dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:07

slimmerik schreef:
Bij een manege die ik ken draagt ongeveer 80% van de ruiters, zowel bij de kinderen als de volwassenen een BP, gewoon vrijwillig. Ik woon in een verstandige omgeving blijkt nu dus.

Ik denk dat het per manege verschilt. Vaak als er iemand begint denken andere ouders van manegekinderen: ow, dat is handig, dat ga ik ook maar aanschaffen. En zo worden er steeds meer BP's gedragen.
Ik heb mijn paard in pensionstalling staan op een manege, en hier rijdt niemand met BP. Ik ga binnenkort wel een BP aanschaffen voor het springen, omdat hij iets heftig is in het parcours Bloos. Ben benieuwd hoeveel er achteraan komen Vork

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:09

ik denk dat het een kwestie van wennen is. ik heb er ook 1 aangeschaft omdat ik op een jong paard ga rijden en daar ook tevens mee ga springen. nu heb ik op mijn andere paard er drie keer mee gereden en de derde keer ging al veeeeeeeeeel beter dan de eerste keer. heb hem trouwens aangehoud toen het stikheet was maar op zich valt het nog wel mee hoe warm je daaronder wordt hoor.
zo'n ding is misschien wel stug maar vormt je naar het lichaam dus je hebt wel degelijk bewegingsvrijheid! je moet er gewoon mee leren omgaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:15

Ik verbaas me nogal over de opmerkingen dat ze niet goed zitten en geen bewegingsvrijheid geven. Ik rijd zelf sgw, dus ik heb een BP.
Ik heb totaal geen hinder van de BP, alleen de meeste mensen schaffen de goedkoopste aan en kijken niet naar een pasvorm.
De meeste medewerkers van de ruitersportzaken weten niet waar ze over praten en het gevolg is dat de kleine kinderen in een te grote BP rond rijden.

Als je een goed passende (misschien wel op maat gemaakte) BP hebt, heb je er geen last van. Er bestaan ook vrouwelijke BP's dus met voorgevormde voorgevel Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:20

ik vind dat mensen elkaar ook op zitten jte jutten ermee hoor... Het is idd wel een goede bescherming, maar moet ook niet verplicht worden! Gelukkig i het met springen niet verplicht en nu maar hopen dat t niet gebeurd, laat ieder zn eigen verantwoordelijkheid uitzoeken..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:31

cap is toch ook verplicht Knipoog Vind dat eigenlijk hetzelfde principe Ja

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:32

Ik vind een cap of zo'n heel harnas toch eigenlijk iets heel anders.
Cap is overigens eigen keuze, op maneges is het vaak wel verplicht als in de lessen meerijd of als je onder een bepaalde leeftijd bent.