Wanneer stop je, of ben je gestopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer stop je, of ben je gestopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:38

Ik ben gestopt toen ik al een halfjaar handelspony's bijreed, waar ik veel privéles mee kreeg. Ik leerde daar heel veel van, op de manege bleef ik heel erg hangen op een niveau. En wat ik bij de handelspony's leerde kon ik niet toepassen op de manegepony's omdat ze dat niet konden.
Uiteindelijk ging ik er al maanden met tegenzin heen, ik had het wel gezellig met vriendinnen in de les maar daar bleef het bij.

nikki__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:07

Ik ben na 2 jaar bij een ponyclubje gestopt omdat de 'les' elke week korter en korter werd. Werd zelf ook ouder en wou dus graag verder leren in de dressuur en springen. En daar was het eigenlijk alleen elke zaterdag voor de lol op de shetten (overigens ook zonder zadel). Toen ben ik ook naar een manege gegaan.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:44

Ik kreeg een verzorgpaard. Als je eenmaal (ik tenminste) op een privé paard hebt gereden, dan heb je helemaal geen plezier meer aan manegepaarden. Met alle respect voor de manegepaarden natuurlijk, want wat zullen we zonder hen moeten!! De zadels zijn vaak hard en slecht en de paarden zijn vaak tuigers of niet helemaal gezond. (dit is natuurlijk de ervaring die ik toen bij mijn maneges gemaakt heb!)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:49

Ik ben gestopt bij de manege toen we vanaf Dedemsvaart naar Hattem gingen verhuizen. In Hattem ben ik toen bij een vrouw die allemaal pony's had (en ook les gaf) gaan rijden. Toen we vanaf Hattem naar Wapenveld gingen, zijn we overgegaan op eigen paarden. Ik zou nu echt niet meer moeten denken aan een manege Ik zie zo vaak dat het niveau van het les geven zo minimaal is!
Voor beginners heb ik nog zoiets van, oké, dat kan wel. Maar als je echt wil leren rijden en verder wil komen, kom je er niet alleen met manegelessen.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:49

Op de eerste manege ben ik van een pony afgegooit die met zijn volle gewicht tegen me aanbleef leunen -> gebroken schouderblad. Ongeveer een jaar, iets langer, niet gereden. Toen op dezelfde manege iets van 4 lessen gevolgd maar werdt gedwongen om meteen alles op het oude niveau te doen terwijl ik nog wel wat last had van m'n schouder en de schrik nog goed te pakken had Nagelbijten / Gniffelen .
Toen naar een andere manege/pensionstalling gegaan waar alles heel rustig stapje voor stapje weer werdt opgebouwd. Vertrouwen in het paard/rijden was nummer 1. Snelheid kwam wat later wel weer. Daar heb ik ong 2 jaar gereden, maar stopte daardoor mijn (nog steeds aanwezige) knieproblemen. Ik heb in die tijd meerdere verzorgpaarden gehad waar ik op mijn eigen tempo meekon rijden en het laatste verzorgpaard is inmiddels mijn paard. En ze staat op die manege/pensionstalling. Ben daar lid van de club en heb iedere dinsdagavond les. En af en toe een priveles. Ook ik moet af en toe dingen doen voor de eigenaren hoor en zeg ik nee dan wordt ik vaak scheef aangekeken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:16

Ik ben gestopt op de manege toen ik alleen nog maar in overvolle lessen terecht kon, en zo'n beetje op het zelfde niveau bleef hangen. De uitdaging was eraf... Kreeg in die tijd ook veel verschillende aanbiedingen om particulier te rijden, heb veel verschillende stallen gehad en veel geleerd in zéér korte tijd. Iets wat ik op welke manege dan ook niet had kunnen bereiken. Ik heb nu een plek gevonden waar ik waarschijnlijk in de loop van dit jaar nog wedstrijden mag starten, jonge paarden rijden etc. en mag zoveel komen als ik wil. Heb ook les (privé) en zit dicht bij de manege, dus voor de gezelligheid hoef ik het niet te laten.
Ik denk niet dat ik nog snel terug ga naar een manege, dat is gewoon mijn ding niet. Lachen

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:27

Ik ben naar 9 jaar reden op de manege met de manege ponies gestopt omdat mijn lerares mij en verzorgpaard had "bezorgt". Maar ik rijd het nog steeds op de zelfde manege.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:07

Ik ben gestopt omdat de manege stopte en ik een fjord ging rijden in de buurt.
Daarna met eigenaar en fjord op een manege gaan rijden en toen we na 2 jaar weggingen weer gestopt bij de manege. Nu alweer 4/5 jaar geleden en het bevalt me best om op een pensionstal te rijden inplaats van een manege.
Ik zou ook niet meer terug keren naar een manege

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:59

Ik ben een paar jaar geleden gestopt.
Ik zat in 'extra ver gevorderde' de hoogste les op de manege.
Ik leerde helemaal niks meer!
Ik had toen al mijn eigen paardje,maar ik wou nogsteeds lessen blijven rijden.
Er was toen iemand naar me toegekomen die mij privé-les wou geven.
Dit heb ik toen gedaan,en gestopt met de manege-les.
Ik merkte dat ik in 1 privé-les meer leerde dan in 20 manege lessen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:36

Ik ben gestopt omdat ik het saai begon te vinden.. bovendien wil ik graag een band opbouwen met een paard (of gewoon blijven leren op hetzelfde paard) en dat gaat nogal moeilijk met één keer per week les en iedere week op een ander paard.. en dan nog hopen dat je op een léúk paard zit. Nee, daar vond ik het toch even te duur voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:19

ik heb op een manege gereden bijna 7 jaar lang omdat ik nergens een vz pony ofzo kon vinden ook heb ik toen ik ong 6 jaar reed bij een paardenhouderij gaan rijden na een tijd krijgen wij daar veel beter les en we leerde steeds meer toen kon ik kiezen óf 1 keer op de manege en geld verknoeien en 1 keer paardenhouderij óf stoppen op de manege en 2 keer daar gaan rijden met echt fantsoendelijk les,, nu ben ik dus gestopt op de manege oke rijd er heeel af en toe nog eens, heb nu sinds kort een vz pony !! Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:45

Ik ben gestopt toen ik bij de mensen moest gaan rijden die lesgaven, want die kregen weer les van de eigenaresse.

Om een gegeven moment, vond ik dat ik daar niet veel meer kon leren op die manege. En toen kreeg ik een verzorgpaardje daarmee heb ik lessen genomen bij een vrouw die geeft je een half uur les en je bent echt gebroken, ze hamert echt op de dingen die je moet verbeteren. En ik had ook echt door van ja zo gaat het veel makkelijker. Je gaat veel meer dingen leren.

Mijn verzorgpaardje ging weg, en idd ik kon niet meer rijden!
Ik ben nu dan ook al aardig op weg met sparen voor mijn eigen paardje. En dan neem ik zeker weer les.

Vind het wel belangrijk dat het allemaal een beetje up to date blijft. Iedere keer leer je weer meer (ligt natuurlijk aan de instructriese)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:15

Ik ben gestopt na oorlog met de instructrice (oeps). Zij kon niet begrijpen dat ik door dissociatie vaak de volgende les niet meer wist wat we de week ervoor gedaan hadden, en het ook domweg niet klikte met haar. Zij schoot van mij rechtstreeks in de gordijnen en ik van haar ook. Sindsdien heb ik bijrijdpaarden gehad en dan nu mijn eigen paardje. En doordat ik veel vaker rij en met minder stress is de dissociatie in elk geval met rijden een stuk minder, fijne bijkomstigheid. Nu nog een instructrice waarvan ik niet in de gordijnen vlieg en die geduld met me heeft.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:26

Ik ben de eerste keer gestopt omdat ik dacht dat ik er geen tijd meer voor hebben toen ik naar de 1e ging Clown
de 2e keer omdat ik op die manege niets meer bijleerde.
Toen miste ik het toch wel, had ook geen verzrogpony, dus paar weekjes later zat ik alweer op les, op een andere manege.
Dar ben ik gestopt om meerdere redenen:
1, de les werd te druk
2, ik kreeg een verzorgpaard op dezelfde manege (maar dan van de pensionpaarden) waarmee ik ook ging lessen en ik ook voor moest betalen.
3, de les werd te vol.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:08

Ik ben bij de manege weggegaan omdat ik vaak ruzie had met de kinderen uit mijn les. Ze dachten dat ze alles konden en mochten.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:09

ik ben gestopt op mijn 12e, toen kreeg ik een eigen pony. als je verzorg paard verkocht word dan kan je toch weer terug gaan!! ze snappen je reden vast wel Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:19

Ik ben 2 keer gestopt, 1e keer op mijn 14e omdat ik over moest naar de paarden en dit te prijzig was op dat moment, bovendien kreeg ik toen een verzorgpony en wilde ik lekker gaan boscrossen daarmee. Dat heb ik een aantal jaren met veel plezier gedaan.

De 2e keer was omdat ik mijn aanstaande echtgenoot leerde kennen en die heeft een eigen paard. Met zijn paard ben ik ook gaan rijden. En omdat je bij een rijvereniging of pensionstal veel beter les kunt krijgen dan op een manege ben ik direct gestopt. Verder vond ik de lessen te vol, de paarden waren absoluut niet fijn te rijden en de instructie was ronduit bagger.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:21

kan je niet les nemen met je verzorg pony op de manege jij hebt tijd voor je verzorg pony en je kan bij je manege blijven..... of moet je dan nog steeds klussen??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:48

aukje91 schreef:
Ik ben gestopt toen ik al een halfjaar handelspony's bijreed, waar ik veel privéles mee kreeg. Ik leerde daar heel veel van, op de manege bleef ik heel erg hangen op een niveau. En wat ik bij de handelspony's leerde kon ik niet toepassen op de manegepony's omdat ze dat niet konden.
Uiteindelijk ging ik er al maanden met tegenzin heen, ik had het wel gezellig met vriendinnen in de les maar daar bleef het bij.

Hier hetzelfde, alleen ik had 1 vaste verzorgpony waar ik elke week mee naar de les ging. Toen die werd verkocht ben ik ook op de manege gestopt, wou niet meer op manegepony's rijden.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:32

Ik stopte met de manegelessen op manegepony's toen ik mijn paard kreeg.
ik rijd nog steeds op dezelfde manege, en soms ook nog gewoon in de manegelessen maar dan met mijn eigen pony.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:24

Ik ben gestopt bij de manege toen ik een eigen pony mocht kopen (reed daar toen 3,5 jr), ben toen op de ponyclub gegaan bij dezelfde manege.
Toen ik na jaren een paard kocht ben ik over gestapt naar een andere rijvereniging omdat ik die lessen beter aansloten bij mijn ideeen over dressuur rijden dan op de andere rijvereniging bij mn oude manege.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:22

ik ben gestopt omdat ik geen vooruitgang boekte net was niet meer gezellig op de manege.. heb het er 7 jaar uitgehouden..

T draait daar nu alleen maar om geld geld geld Boos!
Eerst was dat heel anders en veel leuker..
Verder is de mentaliteit van de mensen daar ook gruwelijk veranderd!

Sindsdien rijd ik alleen verzorgpaardjes Lachen
Heb er veel meer plezier mee dan elke week een ander paard hobbelen waarmee je geen band kan opbouwen
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 17-07-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:46

Ik ben pas nog gestopt bij een manege omdat ik het gewoon niet leuk meer vond. ze reden daar alleen in een binnenbak en als het héééél warm was reden ze in een buitenbakje. nou na 3/4 jaar heb je het dan wel gezien en ben ik naar een manege wat dichterbij gegaan en het bevalt me prima Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:48

toen die beste mevrouw dacht dat ze me niet zoveel meer kon leren en we alleen maar buitenritjes gingen stappen. Rijd nu gewoon volop en heb weer les, maar gewoon bij iemand aan huis.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:51

Ik heb van mijn 9e, tot mijn 12e op de manege gereden. Ben gestopt omdat ik vond dat ik er niks meer kon leren en verder wilde, had een kans om een paard te rijden waar ik alles mee kon doen wat ik wilde zonder kosten, paard kon verkocht worden maar dat zag ik dan wel weer.
Daar heb ik uiteindelijk 2,5 jaar gereden, mee naar de rijvereniging geweest en wedstrijden mee gereden. toen daar stopt omdat ik een nieuwe uitdaging wilde en verder in de sport, wat er goed gaat nu.
Ik zou gewoon stoppen als ik jou was, les nemen met je verzorg pony, en mocht die toch verkocht worden als je eenmaal een beetje in dat wereldje zit kun je zo bij een ander aan de slag