paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:38

ik vind dat je lekker met een lang teugeltje moet los stappen... ik draaf ook altijd een rondje met lange teugel, en afentoe ook een galopje, en dan pas oppakken..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:12

Ik stap altijd eerst met lange teugel. Daarna pas oppakken. Lachen

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:51

ik rij zelf altijd even een rondje over de baan voor ik de rijbak inga, en dan pak ik hem in de bak meteen op. Maar als ik meteen de rijdbak in zou gaan dan zou ik ook eerst ff 2-3 rondjes stappen

naommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:11

ik zal eerst ook gewoon ff rustig stappen met een wat langere teugel.
ik denk dat het ook fijner voor de pony is.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:14

Ik doe altijd eerst paar rondjes ene hand paar rondjes andere hand met lang teugeltje, dan teugels op maat maken en na een paar rondjes pas beginnen met aan de teugel.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:19

Rustig instappe en dan ontspannig zoeken

mandy_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:21

Je kan Best een Paard Aan de Teugel rijden met instappen hoor.
Alleen dan niet al te veel gewoon half aan de teugel zodat die zicht ontspant.

Gr mndy

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:22

Ik stap gewoon ongeveer 2 rondjes elke kant op met losse teugels, dan doe ik wat oefeningen (neusje naar binnen en buiten etc) en dan gaat hij vanzelf al een beetje aan de teugel lopen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:38

Ik stap en draaf in met lange teugel maar hij mag niet tegen de hand komen of een beetje tralalalalala lopen. Wel over de rug en rond, maar langer en lager. Dan vw nw en daarna evt. nog oprichten, ligt eraan hoe het ging.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:29

ik rijd meestal los aan een losse teugel. Wel probeer ik na enkele minuten het paard al wel achtjes naar beneden terijden, maa nog niet aan de teugel ofzo.. ik vind dan wel belangrijk dat het paard over de rug stapt. heb hekel eraan als iemand het paard gelijk in de krul trekt, de spieren moeten eerst lekker losgewerkt wrden...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:21

ik laat hem gewoon eerst lekker aan ene los teugeltje stappen en na ongeveer 3 rondjes pak ik hem steeds iets meer op, eerst nog lang en laag en dan draven ook lang en laag.
En dan na 10 minuten rijd ik hem meer in de oprichting

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:31

Na 10 minuten al? Weet je dat de gewrichten van een paard er 20 minuten over doen om los te komen en dan pas de optimale bewegingsvrijheid kunnen benutten? Dan vind ik naar 10 minuten oprichten vragen om blessures.
Ik rij 10 minuten aan een lange contact teugel, de eerste 5 minuten in 5, daarna op beide handen een paar rondjes galop (5 min.) en dan 10 minuten drafarbeid met overgangen en tempowisselingen. Daarna terug naar stap en wat zijgangen, waarbij hij vanzelf een goede werkhouding aanneemt (nog eens 5 min.) en daarna weer wat draf en galopwerk, waarbij ik hem langzaam weer wat meer oppak. Ik denk dat ik alleen de laatste 10 minuten van het uur dat ik meestal rijd pas echt aan het oprichten ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:45

Ligt er aan wat je 'aan de teugel' noemt.
Als je daarmee het gewenste totaalplaatje qua houding bedoelt, dan is mijn antwoord 'nee natuurlijk niet'. Maar als je alleen 'nagefelijk' bedoelt, dan moet mijn paard vanaf minuut 1 'aan de teugel'.
Ik stap meestal eerst een tijdje aan een lange teugel buiten in voordat ik uberhaupt de bak in ga. Maar daarbij moet 'ie wel nagefelijk zijn, voorwaarts gericht, en ga ik 'm al wel rustig aan opwarmen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:31

Eerst stappen en draven met de teugels helemaal los, daarna pak ik hem rustig op (heel lang en laag) en daarna pas 'echt' oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:17

Voor degenen die losstappen en/of draven met helemaal losse teugels:

Stel dat je op een paard zit dat dan het hoofd voorwaarts/omhoog brengt en de rug wegdrukt. Laat je dan ook alles gewoon los, of corrigeer je dan wel meteen?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:22

Stap altijd eerst 2 rondjes aan de lange teugel. Rij een paar voltes, ik hou altijd wel mijn been erbij. Zodat ze wel altijd goed voorwaarts blijft. Pak daarna altijd de teugels op maat, begin dan rustig met de training.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:18

Ik stap ook los aan een lang teugeltje meestal 2 rondjes.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:23

Hier nog zo iemand.
laat hem altijd eerst enkele rondjes stappen en draven aan een lange teugel.

Naakita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:16

Ik rij nooit aan de teugel met instappen, dan laat ik hem warm lopen. Daarna ga ik het oppakken.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:19

Ik rij lang en laag los en pak op een gegeven moment steeds iets meer op. Met lang en laag bedoel ik dus niet rondjes rijden met een losse teugel maar ze moeten zeker wel nagevelijk lopen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:21

suuzepuus schreef:
ik vind van niet, lLOS stappen lijkt me losjes dus met losse teugels (niet helemaal ls natuurlijk maar je smept wat ik bedoel

Inderdaad! Ja .. Gewoon ff lekker je paard losjes warmrijden, zodat zijn spieren goed loskomen! Ik pak mijn pony ook pas na een minuutje of 8-10 op.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:22

Eerst altijd met losse teugels, pas als de spieren goed op dreef zijn dan doe ik de teugels strakker.. Knipoog

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:47

Ik lees in veel reacties 2/3 rondjes aan een lange teugel, dat vindt ik nog weinig hahaha. Ik loop zeker 10 min aan een lange teugel, dan neem ik ze op maat, maar vraag nog niks. Dat doe ik doorgaans na wat gedraafd te hebben, overgangen, figuren. Als hij goed is aan het been komt bij hem de nageeflijkheid vanzelf. Het hoger instellen doe ik alleen aan het eind vd training. Hij is ook iets ouder, daarom bouw ik het rustig op en dat werkt super. Als ik les heb begin ik gewoon wat eerder met lossstappen
Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:52

Ja ik wel, ik stap of sta stil aan losse teugel tussen de oefeningen door. Ik ga er vanuit dat de grootste beloning voor het paard is om 'm met rust te laten.

Mbt lengte van warmstappen ligt het er wat mij betreft ook aan wat het paard daarvoor gedaan heeft. Als 'ie net een paar uur in de paddock heeft lopen spelen, is 'ie al warm en los. Als 'ie van stal komt neem ik langer de tijd.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:34

Ik begin met een losse teugel, maar hij moet wel nageefelijk lopen, hij mag geen sterren kijken. Daarna kijk ik gewoon wanneer hij lekker los komt, meestal na zo'n 5 min, dan ga ik simpele oefeningetjes doen zoals schoudervoor, beetje wijken en tempowisselingen in stap, zodra hij goed voor mijn been is gaan we in draf en moet hij nog steeds ontspannen, laag en rond. Lachen
Pas na ongeveer 20 minuten pak ik hem op en gaan we serieuzere oefeningen doen.