Als een instructrice jouw de hulpen uitlegt en je volgt die, dan doet het paard het, ook als je niet snapt hoe het eind resultaat er uit moet zien. Ze kan dan vervolgens zeggen "beetje meer dit of dat zodat hij meer dit of dat" om het perfectere plaatje te krijgen. Lesgeven op zich gaat tenslotte om het hoe en waarom van de hulpen.
Als ze iets voordoet, dan weet je toch nog vanzelf niet hoe het gedaan moet worden?
Wat ervaring betreft, er zijn nooit twee paarden hetzelfde, dus de ervaring is ook nooit exact zo voor elk probleem. Natuurlijk is het globaal wel zo dat je weet hoe een paard reageert op dit of dat, maar dit kun je ook ZIEN en onthouden.
Bovendien, dat heb ik al uitgelegd, paarden reageren ook verschillend op verschillende personen. Als ik op een paard zit en dingen oplos met bepaalde "kneepjes" en ik zeg het dan tegen de ruiter, gaat het toch niet hetzelfde bij hem/haar, want er kan wel net een beetje meer kracht gebruikt worden, net een beetje ander evenwicht etc.
Ik kan dan van de grond ook zien dat hij/zij dat doet en zeggen beetje meer of minder, beetje zus of zo. Want een paard reageert altijd heel direct op ruiters. Je kunt ZIEN wat er aan mankeert bij de ruiter. Dat werkt dus ook zonder dat je het paard gevoeld hebt.
Ik moet toegeven dat het reuze handig kan zijn als een instructeur voelt met welk materiaal je het moet doen. Sommige paarden zien er heel comfortabel uit en zijn log en zwaar en moeilijk, andere paarden lijken log, maar voelen verbazingwekkend licht aan. Ik ben al een paar keer wat verrassingen tegen gekomen waardoor ik het lesgeven iets aan moest passen, dus ik begrijp het standpunt wel, dat het handig is als je instructeur kan rijden maar ik ben van mening dat het niet altijd even noodzakelijk is.
Ik zeg niet dat iedereen die niet kan rijden wel les kan geven, maar ik zeg dat je kunt lesgeven zonder dat je zelf (goed) kunt rijden, als je maar een gedegen kennis van de rijkunst hebt.
Blijft dat, en ieder die cursus heeft gedaan weet dat, je feitelijk in costuum les moet geven OMDAT je dan een paard overkunt nemen en dingen voor kunt doen. Het zit dus wel een beetje in de instructeurs baan inbegrepen.
Tegenwoordig zie ik er meer in spijkerbroek en gymschoenen, dan in costuum, in nederland, dat terzijde...
Ik wil ook nog maar een keer herhalen, dat van een paard afvallen of problemen hebben met opstijgen, zoals in de beginpost, niet zoveel te maken hebben met rijkunst. Je kunt ook goed kunnen rijden, maar geen gevoel hebben om dingetjes op te lossen/op te vangen....
Er zijn er ook die niet helemaal volgens het boekje rijden, maar juist heel erg goed zijn in de probleem gevallen.
Er zijn natuurlijk ook verschillende soorten combinaties om les te geven. Als je echt een probleem paard hebt, zul je het anders aan moeten pakken als dat je training wilt hebben voor wedstrijden, of een jong paard aan het inrijden bent ofzo....
En niet iedeeen stelt even hoge eisen aan hun lessen. Sommigen willen gewoon een uurtje bezig gehouden worden, anderen willen bijleren, anderen willen zelfstandig in staat zijn om hun paard te trainen en willen wat sturing.