Moet een instructrice ook kunnen rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukvW

Re: Moet een instructrice ook kunnen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:02

Ik vind wel dat je instructrise/instructeur moet kunnen rijden, zo hebben ze het gevoel erbij en kunnen ze als het niet helemaal duidelijk is ook zelf nog eens opstappen.. Zo kunnen ze ook voelen hoe je paard voelt.. Knipoog

Ben het ook wel met Urielle eens.. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:20

Ik ben zo iemand die veel lesgeeft maar zelf niet al te wereldschokkend rijdt, rij M2 en M1 met mijn paarden en ach misschien haal ik t Z nog wel ook maar vanzelf gaat t niet. Ik denk wel dat als iemand helemaal niet of nauwelijks rijdt, het niet meevalt om mensen iets bij te kunnen brengen. Ook zelf lessen helpt behoorlijk aan het jezelf ontwikkelen.

Ik heb een vrij goed zicht ontwikkeld op wat er gebeurt en kan dat ook vertalen naar de ruiters. Daarnaast ben ik ook jury, zodat ik duidelijk het onderscheid kan maken in hoe je een paard lekker aan het lopen krijgt maar ook hoe je m het beste kan presenteren en daar zit soms wel wat verschil in.

Maar zomaar overal opstappen? Geen haar op mijn hoofd......al is het alleen maar omdat ik vrij lang ben en niet de lichtste dus alles kleiner dan 1.70 is niet verstandig!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:22

Ik vind dat mijn instructrice wel moet kunnen rijden. Ze rijdt Maiko ook regelmatig en kan dan ook meer begrijpen waarom het bij mij niet lukt. En als ik ziek ben of niet kan rijdt ze hem ook.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:56

Ik heb een instructrice die zo af en toe op mijn paard klimt.
Je kunt pas écht goed les geven als je het paard aanvoelt, en het paard kent en weet wat hij nodig heeft.
Ik vind dus wel dat ze toch fatsoenlijk moeten kunnen rijden.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:59

ik vindt dat een instructiese m zoziezo moet kunnen rijden tot op welk niveau zel les geeft dus als zdm kan rijden tot L en mischien wast dingetjes van M maar zeker niet van Z want dat kan ze zelf ook niet eens laat staan uitleggen dan..??

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:12

Ik vind dat een instructeur een zeker ruitergevoel moet hebben en beter moet kunnen rijden dan degene die hij/zij les geeft. Een instructeur die vroeger heeft gereden maar nu door omstandigheden niet meer rijd vind ik ook ok.

In het geval van de TS zou ik een andere instructeur zoeken omdat ze ook op de andere pony niet dressuurmatig kan rijden maar gewoon rondhobbelt terwijl het een makkelijke pony is om op te pakken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:45

Ik maak trouwens een duidelijk onderscheid tussen een instructeur en een trainer of instructeur/trainer.

De eerste is nl om jou uit te leggen hoe paardrijden werkt, feitelijk, zeg een "leraar paardrijden". een trainer of traner/instructeur, is iemand die je helpt je paard trainen (al of niet voor wedstrijden).
Bij zo´n persoon vind ik het logisher dat hij/zij zelf daartoe ook in staat is (dus zelf een paard kan opleiden tot jouw niveau of hoger), omdat die jou paard gewoonlijk ook zal rijden/trainen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:57

Maar om uit te leggen hoe paardrijden werkt moet je toch ook zelf enig ruitergevoel hebben? Hoe kan je het anders goed uitleggen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:01

Ik vind dat iemand door ervaring alleen maar beter kan lesgeven Ja .
Iemand die zelf niet rijdt en toch lesgeeft, zou ik op de een of andere manier toch 'ongeloofwaardig' vinden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:34

Dat iemand met ervaring waarschijnlijk beter kan les geven is denk ik wel zo, maar je kunt vanuit theoretische kennis gewoon lesgeven.

Ik moest diep graven in mijn (aangetaste) geheugen, maar ik heb dus wel eens les gehad van een gehandicapte die zelf niet zo denderend kon rijden, in elk geval niet op alle paarden, de cursus instructeur ook zonder rijden volgde, maar dus wel gewoon zijn papieren haalde, omdat hij dus wel goed kan lesgeven. Zou je dan geen les van zo iemand willen hebben, terwijl hij toch zijn diploma op zak heeft?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:51

Ik zoek mijn instructie uit op de manier van rijden Clown
Ik vind dat een goede instructie zelf ook moet kunnen rijden.
Als iets jou niet lukt, kan hij/zij eens voelen wáárom het jou niet lukt en je misschien op een andere manier proberen te helpen! Haha!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:59

ik vind van wel !

mijn instructrice rijd regelmatig op mijn paard, zo kan ze ook voelen en het dus beter uitleggen. ze kan het ook voordoen
ik leer heel veel van haar als zij rijdt, ze legt er alles bij uit.
en zij kan eventueel de pony ook wat bijleren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:02

Als iemand goed kan rijden, of op een bepaalde manier rijdt, houdt dat niet automatisch in dat die ook goed kan lesgeven of op een bepaalde manier lesgeeft.

Zo ken ik een mestre die thuis doet wat hij leerlingen verbiedt. Tong uitsteken
Hij geeft les in klassiek en gebruikt zelf (niet zulke vriendelijke)moderne methodes.
Die man zou je dus afkeuren of goedkeuren op zijn rijden (het is maar waar je van houdt), terwijl hij heel anders (en zeer goed) lesgeeft!!!
(Deze man kan dus wel heel erg goed rijden, dat staat buiten kijf, maar rijdt anders dan waarin hij lesgeeft, maar is daar wel in onderlegd)

Het ligt niet allemaal zo zwart-wit.

Iemand die lesgeeft moet in de eerste plaats les kunnen geven anders heb je er niks aan, al is hij wereldkampioen..

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:28

Tja.. eigenlijk vindt ik het twee kanten hebben. Clown
Maar toch denk ik wel dat de instructrice moet kunnen rijden. (Of héeft gereden.. Ooit. Maar in iedergeval wéet waar diegene het over heeft. Clown )
Toch vind ik dat je ook wel een goede instructrice kunt zijn als je niet kunt rijden.. maar wel weet waar je het over hebt.
Ook hoeft ze niet persé op jou paard te kunnen rijden.. want er zijn veel mensen die vooral op hun eigenpaard kunnen rijden.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:29

rijervaring is wel vereist.......... of ze op dit moment nog rijd zal me een worst wezen Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:38

Ik vind wel dat een instructrice moet kunnen rijden ,
Ten eerste is voelen of zien al iets heel anders ,
En als je niet weet hoe het voelt lijkt het me al moeilijk om uit te leggen hoe het moet voelen ,
En door mijn koppigheid zou het problemen opleveren ,
Ik luister nu dadelijk naar mijn instructrice , maar ik heb over alles mijn mening , en als je daar iets aan wilt veranderen dan moet je een persoon zijn die ik echt helemaal vertrouw Tong uitsteken
Dus ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:04

En als ik het nou omdraai, je zoekt een instructeur en je gaat kijken bij een wedstrijd en die persoon rijdt de sterren van de hemel! Dus je denkt zooooo die wil ik, vraagt ie 50 euro per uur voor en je denkt nou prima gaan we doen.

En vervolgens blijkt die persoon absoluut niet in staat om jou duidelijk te maken hoe je je paard verbetert. Ziet niet dat een schouder binnen op vier sporen gereden wordt maar let daarbij alleen op halshouding, wil dat je een wissel springt op een bepaalde plek terwijl je nog zo in het leerproces zit dat de plek niet uitmaakt maar wel je timing....

Hiermee bedoel ik aan te geven dat iemand echt niet wereldschokkend zelf hoeft te rijden hoor, om goed les te geven! Ik durf eerlijk van mezelf te zeggen dat ik dus niet echt een heel goede ruiter ben. Ik kom er wel, maar dat duurt wat langer en kost een hoop tijd, heeft soms ook met wat omstandigheden te maken. Maar ik ben niet snel, niet handig en hou al helemaal niet van hysterische paarden.....maar ik krijg het wél opgelost! En ik geef dus ook les aan mensen die hoger rijden dan ik, waarom willen ze dat, omdat ik het wél zie, ondanks dat ik dat niveau zelf niet rijd.

Het is zoals Lusitana al eerder aangeeft, echt niet zo zwartwit. Ik heb zelf les van een grandprix ruiter maar vraag mij of ik t op dit moment zo geweldig vind en je krijgt een negatief antwoord. Terwijl ik orunlesser ben geweest voor iemand die notabene de basiscursus deed (op mijn aanraden, vond haar erg geschikt!) en van haar lessen ging ik heerlijk rijden. Ok, ik ben geen drie klasses verder gekomen, maar dat kom ik bij die ander ook niet. Het is echt niet zo zwartwit.....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:33

ik vind het belangrijk als je instructeur voldoende ervaring heeft! Anders kan je bijvoorbeeld tegen problemen oplopen als je een klasse hoger wil komen, maar je instructeur heeft zelf dat probleem nooit ervaring (zoals bv verzameling dan) Het is dan wel handig dat diegene ervaring heeft om jou daarmee te helpen en te vertellen wat de bedoeling is. ik vind zelf niet dat mensen die dat niveau niet gereden hebben dat ook niet aan een ander kunnen vertellen. Zo zijn er ook mensen die zelf nog nooit een parcour rondgesprongen heeft, maar dan een ander gaat vertellen hoe je moet springen. Dat lijkt me dan vrij lastig..

En natuurlijk is het ook belangrijk dat iemand het goed over kan brengen. Daarom vind ik het ook moeilijk om een goede combi van deze twee te vinden Haha!

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:21

Het lijkt mij erg handig als je instructrice wel kan rijden. Als je iets niet snapt dan kan ze het voordoen, maar als ze niet kan rijden gaat dat een beetje moeilijk. Ik vind het prettig als een instructrice wel kan rijden. maar iedereen zijn eigen mening. Als ze het wel goed kan uitleggen maakt het misschien niet zo heel veel uit. Maar ik heb liever een instructrice die wel kan rijden Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:18

Als een instructrice jouw de hulpen uitlegt en je volgt die, dan doet het paard het, ook als je niet snapt hoe het eind resultaat er uit moet zien. Ze kan dan vervolgens zeggen "beetje meer dit of dat zodat hij meer dit of dat" om het perfectere plaatje te krijgen. Lesgeven op zich gaat tenslotte om het hoe en waarom van de hulpen.

Als ze iets voordoet, dan weet je toch nog vanzelf niet hoe het gedaan moet worden?

Wat ervaring betreft, er zijn nooit twee paarden hetzelfde, dus de ervaring is ook nooit exact zo voor elk probleem. Natuurlijk is het globaal wel zo dat je weet hoe een paard reageert op dit of dat, maar dit kun je ook ZIEN en onthouden.
Bovendien, dat heb ik al uitgelegd, paarden reageren ook verschillend op verschillende personen. Als ik op een paard zit en dingen oplos met bepaalde "kneepjes" en ik zeg het dan tegen de ruiter, gaat het toch niet hetzelfde bij hem/haar, want er kan wel net een beetje meer kracht gebruikt worden, net een beetje ander evenwicht etc.

Ik kan dan van de grond ook zien dat hij/zij dat doet en zeggen beetje meer of minder, beetje zus of zo. Want een paard reageert altijd heel direct op ruiters. Je kunt ZIEN wat er aan mankeert bij de ruiter. Dat werkt dus ook zonder dat je het paard gevoeld hebt.

Ik moet toegeven dat het reuze handig kan zijn als een instructeur voelt met welk materiaal je het moet doen. Sommige paarden zien er heel comfortabel uit en zijn log en zwaar en moeilijk, andere paarden lijken log, maar voelen verbazingwekkend licht aan. Ik ben al een paar keer wat verrassingen tegen gekomen waardoor ik het lesgeven iets aan moest passen, dus ik begrijp het standpunt wel, dat het handig is als je instructeur kan rijden maar ik ben van mening dat het niet altijd even noodzakelijk is.
Ik zeg niet dat iedereen die niet kan rijden wel les kan geven, maar ik zeg dat je kunt lesgeven zonder dat je zelf (goed) kunt rijden, als je maar een gedegen kennis van de rijkunst hebt.

Blijft dat, en ieder die cursus heeft gedaan weet dat, je feitelijk in costuum les moet geven OMDAT je dan een paard overkunt nemen en dingen voor kunt doen. Het zit dus wel een beetje in de instructeurs baan inbegrepen.

Tegenwoordig zie ik er meer in spijkerbroek en gymschoenen, dan in costuum, in nederland, dat terzijde...

Ik wil ook nog maar een keer herhalen, dat van een paard afvallen of problemen hebben met opstijgen, zoals in de beginpost, niet zoveel te maken hebben met rijkunst. Je kunt ook goed kunnen rijden, maar geen gevoel hebben om dingetjes op te lossen/op te vangen....
Er zijn er ook die niet helemaal volgens het boekje rijden, maar juist heel erg goed zijn in de probleem gevallen.

Er zijn natuurlijk ook verschillende soorten combinaties om les te geven. Als je echt een probleem paard hebt, zul je het anders aan moeten pakken als dat je training wilt hebben voor wedstrijden, of een jong paard aan het inrijden bent ofzo....
En niet iedeeen stelt even hoge eisen aan hun lessen. Sommigen willen gewoon een uurtje bezig gehouden worden, anderen willen bijleren, anderen willen zelfstandig in staat zijn om hun paard te trainen en willen wat sturing.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:21

Ik vind het fijn dat mijn instructrice op mijn paard kan stappen zodat ik niet uit hoef te leggen hoe het voelt. Het is voor mij wel een must, en niet dat ze er elke les op gaat, verre van dat, maar het feit dat het kan is heel handig, daar hebben we al een keer iets aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:43

Ik vind wel dat de lesgever moet kunnen rijden. Van iemand die nooit op een paard heeft gezeten zou ik niet lekker les kunnen krijgen. Want hoe weet diegene nou hoe een paard aan moet voelen? En hoe kan diegene mij uitleggen dat ik op mijn zit moet rijden? Als diegene dat zelf nog nooit gevoeld heeft? Nee, dus voor mij iemand die ook lekker rijd, hoeft niet op topniveau maar diegene moet wel aanvoelen hoe zo'n paard loopt en reageerd op bepaalde hulpen.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:57

Ik vind het ook fijn dat mijn instructrice wel op mijn paard stapt, ik leer daar veel van door te kijken hoe ze dingen doet, het is net als een clinic daar leer je toch ook van. Bovendien als ik ziek ofzo ben, dan kan ze hem ook rijden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:28

mijn instructeur is 65 en heeft zelf nooit paard gereden, maar hij weet wel hoe het moet Lachen
en ik heb liever les van hem dan van een insturcteur die zelf kan rijden en paieren etc heeft Lachen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:40

De meeste zeggen hier dat een instructeur/instructrice moet kunnen rijden.
Eigenlijk moet een leraar op school (vervolgopleiding) dan ook 'op de voor jou toekomstige werkvloer hebben gestaan.' Die weten immers anders toch ook niet hoe het eraan toegaat en wat je allemaal moet kunnen/doen?
Nu zullen de meeste wel zeggen dat dit heel anders is omdat je bij paardrijden gevoel moet hebben, maar bij jou (latere) werk moet je dat ook, anders welliswaar maar je hebt het wel nodig.